Olen uusi jäsen ja ensimmäinen Vento ajokkina ikinä.Vanhoja kuplia,ja pakuvokkareita olen kyllä viilaillut useita.,mutta nyt ostin Venton haasteena näin eläkepäivikseni jossa on korjattavaa.(Ei läpäissyt katsastusta HC-arvon takia,mutta paljon muutakin "pientä.")
Itse asiaan nyt,niin lämmöt on mittarin mukaan 70 astetta ja saman saa noin käsituntumalla.
Kun auto on paikoillaan ja kääntää pois sisälämmöt,niin noin 20 min.päästä 90 asteista ja vähän myöhemmin flekti myös käynistyy.Olen löytänyt vinkkejä että syy on termostaatissa ja ehkä lämpöanturissa.Mutta se termostaatiti taitaa olla pahus alavesiletkussa ja pahassa paikassa?Myös siitä lämpöanturin sijainnista(2kpl)vierekkäin,niin vain toinen käytössä,mutta kumpi on oikea?Lähempänä konetta oleva?Vai lähempänä itseäni oleva,jos olen auton edessä?Nehän ovat jälekkäin edestäpäin katsottuna?
Voisiko joku sanoa kuinka paljon olen "metsässä" ajatuksieni kanssa,joka on tietenkin arkipäivää. Terv:harrison.
Vento 1,8 1994 Lämpöongelma.
Valvoja: ffp jäsenet
Taitaa olla sama juttu jokaisessa Ventossa ja Golfissa. Itselläni ei termarin vaihtaminen juuri muuttanut asiaa. Maantiellä lämmöt 75-80 ja paikallaan/hitaassa ajossa 90. Flekti lähtee pyörimään viisarin verran yli 90. Eli päättelen tästä, että VW:n mittari taitaa olla vaan suurpiirteinen.
Jos sulla tulee vaan lämmintä sisään kunnolla, niin enpä usko että sulla on ongelmaa. Jos vaihdat termostaatin laita alkup. osa, luulen että on paras. Termari sijaitsee siellä alavesiletkun vieressä, muovikotelossaan, joka on ohjaustehostinhässäkän alla. Eli tehostimen joudut irroittamaan (paikaltaan siis edestä pois, ei letkuja tms. irti!). Muistaakseni tehostimen runko saa jäädä paikalleen. Antureista en kyllä muista mikä on mikin...
Jos sulla tulee vaan lämmintä sisään kunnolla, niin enpä usko että sulla on ongelmaa. Jos vaihdat termostaatin laita alkup. osa, luulen että on paras. Termari sijaitsee siellä alavesiletkun vieressä, muovikotelossaan, joka on ohjaustehostinhässäkän alla. Eli tehostimen joudut irroittamaan (paikaltaan siis edestä pois, ei letkuja tms. irti!). Muistaakseni tehostimen runko saa jäädä paikalleen. Antureista en kyllä muista mikä on mikin...
Kiitos Harrylle vastauksesta.
Niin se varmaan voi olla.Ajattelin vaan sitä kun entinen omistaja ei saanut sitä katsastettua korkean HC-arvon takia.Niin ellei kone ole normaalilämpöinen,vaan käy alilämmöllä,niin katalysaattori ei oikein pelaa,on voinut olla jo pidemmän aikaa edellä mainittu tilanne.
Samoin voi olla että moottori"lainaa"ilmaa esimerkiksi tyhjäkäyntisuuttimen kautta ja näin arvot muutuu????Tämä on olettamustani.HC-arvot ovat olleet tyhjäkäynti 395 ja 2000 kierrosta 500.Että silleen.
Samoin voi olla että moottori"lainaa"ilmaa esimerkiksi tyhjäkäyntisuuttimen kautta ja näin arvot muutuu????Tämä on olettamustani.HC-arvot ovat olleet tyhjäkäynti 395 ja 2000 kierrosta 500.Että silleen.
lämmöt on mittarin mukaan 70 astetta ja saman saa noin käsituntumalla.
Kun auto on paikoillaan ja kääntää pois sisälämmöt,niin noin 20 min.päästä 90 asteista ja vähän myöhemmin flekti myös käynistyy
Sama homma täälläkin. Alkuperäinen termostaatti avautuu 87 asteessa, mikä talvikelillä saavutetaan vain paikallaan käytettäessä. Ajossa mittarin viisari saattaa nousta peräti 75 asteeseen.
Päästöongelmien ratkaisu kannattaa aloittaa tarkastamalla, ovatko vakiokohteet ruiskun kuimilaippa ja imusarja-tehtostin välinen letku ehjät.
Tänään tutkin ruiskuyksikön kumilaippaa.
Avasin neljä "pulttia"10 mm:n hylsyavaimella kun olin ensin irrotellut kaikki letkut ja sähköliittimet yms.Mielestäni se oli erittäin siisti.(jos vertaa kuvaan,niin ero huima)
Mutta pultit olivat mielestäni erittäin "kevyesti" kiritettyinä kiinni?
Kun tutkin itse ruiskuyksikköä,niin siinä oli kuin kuivaa nokea osalla sitä metallipintaa joka tulee vasten ruiskun kumilaippaa ja osa oli pinnasta aivan kirkasta?Olisiko mahdollista että sieltä olisi saanut ilmaa ja siksi HC-arvo on pielessä?
Ajattelin että ensiviikolla laitan tiivisteliimaa ja sitten asennan ruiskuyksikön paikoilleen.
Mitä te ajattelette kirjoittamastani asiasta?
Onko tässä Vento 1.8 vm.1994 mallissa se vikakoodisysteemi jonka voi lukea?
Jos on,niin saako sieltä tietoa tähän HC-ongelmaan?
Olisin tiedoista "otettu."
Mutta pultit olivat mielestäni erittäin "kevyesti" kiritettyinä kiinni?
Kun tutkin itse ruiskuyksikköä,niin siinä oli kuin kuivaa nokea osalla sitä metallipintaa joka tulee vasten ruiskun kumilaippaa ja osa oli pinnasta aivan kirkasta?Olisiko mahdollista että sieltä olisi saanut ilmaa ja siksi HC-arvo on pielessä?
Ajattelin että ensiviikolla laitan tiivisteliimaa ja sitten asennan ruiskuyksikön paikoilleen.
Mitä te ajattelette kirjoittamastani asiasta?
Onko tässä Vento 1.8 vm.1994 mallissa se vikakoodisysteemi jonka voi lukea?
Jos on,niin saako sieltä tietoa tähän HC-ongelmaan?
Olisin tiedoista "otettu."
Vikakoodien lukupistoke löytyy keskikonsolista tupakkiloodan vierestä muovikannen alta jos siinä sellainen on, -93 mallissa ei ainakaan ole.
Lambda kannattaa vaihtaa, uusi yleismallinen 4-johtoinen bosch maksaa noin 70e (VPV-racing, tampere).
Myös virranjakajan kannen ja pyöriän kunto kannattaa tarkistaa.
Termostaatti maksaa merkkiliikeessä noin 20e ja kannattaa tarkistaa jäähdyttimen kunto, paskaisessa kennostossa ei nesteet kierrä mikä vois olla syynä siihen että lämmöt nousee paikalla ollessa, onko paisuntapönttö puhdas? Joskus on voinut kannentiiviste mennä ja öljyt + nesteet sekaisin ja jäähdyttimessä.....
Lämmöt kuuluisi nousta tasaisesti 90 -asteeseen.
Lambda kannattaa vaihtaa, uusi yleismallinen 4-johtoinen bosch maksaa noin 70e (VPV-racing, tampere).
Myös virranjakajan kannen ja pyöriän kunto kannattaa tarkistaa.
Termostaatti maksaa merkkiliikeessä noin 20e ja kannattaa tarkistaa jäähdyttimen kunto, paskaisessa kennostossa ei nesteet kierrä mikä vois olla syynä siihen että lämmöt nousee paikalla ollessa, onko paisuntapönttö puhdas? Joskus on voinut kannentiiviste mennä ja öljyt + nesteet sekaisin ja jäähdyttimessä.....
Lämmöt kuuluisi nousta tasaisesti 90 -asteeseen.
Itse painiskelin joskus samanlaisen ongelman kanssa, oiskohan tästä jotain apua...
http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... 5a56f63873
http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... 5a56f63873
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”