Moottorin tukikumit rikki?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ryygeri
-
Viestit: 17
Liittynyt: 11.11.2008 20:36

Moottorin tukikumit rikki?

ViestiKirjoittaja ryygeri » 13.12.2008 1:49

Olen tässä kiinnittänyt huomiota Autoni (gol iv 1.4 123tkm ) vaidekeppiin... Ajossa rattia kääntäessä vaihdekeppi liikkuu edes takas, oliko nyt oikea eteen ja vasen taakse. Kaasua painaessa vahdekeppi pyrkii muistaakseni eteen ja kaasulta höllätessä takas.. Nupulakivella kuin sekoittelisi hernekeittoa... Vielä ei ainakaan ole pamauttanut vaihdetta pois päältä...

Mitään ylimääräsiä kolahduksia/resonointia ei kuulu/tunnu... Vaikka äänestä päätellen Kiisselikonehan toi kovasti haluaisi olla.

Päkäilen nyt onko kyseessä vaaraton ominaisuus, vai orastava raivostuttava tyyppivika. Mistä tietää ovatko nämä moottorin tukikumit paskana? Kuinka paljon ne saa joustaa?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 13.12.2008 9:06

Itselläni hieman sama homma tuossa G3:ssa...vaihdekeppi ei tosin liiku kovin paljoa, hyvä että silmällä huomaa...Paitsi kiihdytyksessä, jolloin vaihdekeppi kyllä "nykyttää" edestakaisin...Öljyjä autoon vaihtaessa huomasin, että moottori pääsee liikkumaan melko vapaasti ainakin ylös-alas-suunnassa (etuosasta) kun vain käsillä heilutteli...Tämä ei liene normaalia, eli luultavasti ainakin moottorin etukannatinkumi vaihtoon...?Voi olla jo korkea aikakin, autolla kun rullattu jo 340tkm...

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 13.12.2008 9:38

Täällä on Borassa -05 37tkm laatikon puoleinen tukikumi rikki, meinasin ainakin kovasti virhevastuuseen koittaa vedota, kunhan merkkiliikkeeseen pääsen käymään. Ei luulis olevan mikään järjettömän hintainen vaihtaakaan, mutta niinhän sitä monta kertaa luulis, ennenkuin kuulee marmoritiskillä hinnan..

Isolohko
-
Viestit: 5
Liittynyt: 22.10.2007 18:08

ViestiKirjoittaja Isolohko » 13.12.2008 13:19

Mulla oli kanssa 1.4 4 korin golffi jonka kone tuntui olevan kuin kehdossa. Moottorijarrutuksissa heilahteli ikävästi samalla tehden etenemisestä nykivää. Heilutteli se samalla myös sitä keppiäkin.

Fox^
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.1.2009 17:47

ViestiKirjoittaja Fox^ » 14.1.2009 19:57

neloskoppasis on vikana ollu pensa vehkeissä että laatikon puoleinen kannatin väljistyy joten vaihdekeppi soutaa ja loppujen lopuksi 5 vaihde ei pysy silmässä.

jyrki86
-
Viestit: 146
Liittynyt: 3.4.2007 11:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja jyrki86 » 15.1.2009 21:00

Itselä meni tuossa vuosisitten G4:sta tuo vaihdelaatikon puoleinen kumityyny ja vaihdoin itse uuden noin 30-45min juttu. mutta sanoivat jo tiskillä että kulutus tavaraa. nyt uusi taas tilauksessa, onko kellään tietoa saisiko vahvempana mistään?

Fox^
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.1.2009 17:47

ViestiKirjoittaja Fox^ » 17.1.2009 14:29

mä voin töistä kysästä maanantaina käykö siihen joku muu kumityyny nii katotaa saako volkkarilta parempia :) mut kysäsen samalla yheltä kaverilta ketä myy alusta puslii yms kaikkee puslia ja kumityynyjä et olisko sillä ehdotuksii.

Bulldogs87
-
Viestit: 45
Liittynyt: 16.5.2006 18:18

ViestiKirjoittaja Bulldogs87 » 6.4.2009 17:52

Mulla kans tossa omassa IV golfissa tuo kumi rikki, kävin marmoritiskiltä kyselemässä niin pyysivät 131,90. Motonet tarjoaa samanlaista kumia hintaan 39,90. Onko kenelläkään kokemuksia tosta motonetin kumista että kuinka kestää? Jos kerran kuitenkin on kulutustavaraa niin mielummin sen motonetin ostaa kerran vuodessa kun marmoritiskiltä!

Fox^
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.1.2009 17:47

ViestiKirjoittaja Fox^ » 6.4.2009 17:56

Ei nuo kumityynyt ole iha kertakäyttö kamaa onneksi. itellä kokemusta moisista ja jos auton alkuperänen kumityyny on mennyt väljäksi niin seuraava on parempaa tekoa jos hakee marmori tiskiltä mutta jos haet sen motonetistä niin varmasti vaihdat sen vuoden sisällä..

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 6.4.2009 18:09

Mulla kans tossa omassa IV golfissa tuo kumi rikki, kävin marmoritiskiltä kyselemässä niin pyysivät 131,90.

Et kysellyt tuolta.
ps. Hyvää voi mainostaa :)

Vokkeli
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.11.2008 20:44

ViestiKirjoittaja Vokkeli » 10.4.2009 8:31

Ostin eilen tyynyn motonetista taisi olla originaali tavaraa. !!

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 23.5.2009 17:28

Noniin... edellinen ongelma saatu autosta pois niin voi keskittyä seuraavaan. AZD koneesta vaihdelaatikonpuoleinen tukikumi on väljä, ja ajossa vedolle siirryttäessä tai moottorijarrutuksen alussa nykäisee melko kovasti. Seuraava vaihe lie sitten vaihteiden loikinta päältä pois. Eli korjattavaksi menee..

Onko porukalla nyt faktallista tietoa motonetin 40e tukikumin ja merkkiliikkeen tukikumien eroista niin kestossa, asennettavuudessa ja jämäkkyydessä? Etka näyttäisi että marmorilla tukikumi tulisi sen metallikehyksen kanssa, tarvikkeet ilmeisesti pelkkänä kumiosana. Asennus taisi vaatia hieman ainetta rikkovia menetelmiä vanhan kumin irroittamiseksi metallista?

Onko tuohon saatavana jotain korvaavaa tukikumia, joka kestäisi pidempään? Minun puolesta voisi olla jämäkämpikin. Rapakon takaisia foorumeita selatessa löysin jotain uretaanisia tai sentapaisia kumeja joiden valmistus vaan kuulemma oli lopetettu jo.

Vokkeli
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.11.2008 20:44

ViestiKirjoittaja Vokkeli » 23.5.2009 19:15

Täysin sama kun marmorilla varaosanumero rälläköity osin pois.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 19.5.2010 7:14

Kaivellaas vanhaa topiccia esiin.. Kuinka paljon ehjällä tukikumilla varustettu moottori pitäisi heilua käsivoimin? AZD -koneella varustetussa golffissa tuntuu ainakin n. 1 cm "lotkaaminen" vaihdelaatikon puoleisessa tukikumissa. Olisko syytä vaihtaa? Nykimisongelmia en ole havainnut ajossa. Autolla ajettu 123 tkm, todennäköisesti alkuperäinen kumi, mutta mitä nyt aikasempia lueskelin aiheesta, että on niitä kumeja takuun aikanakin vaihdeltu..
Sopiiko korvakkeeseen siis jokin vahvempikin gummi, eikä pelkästään tuohon 1.6:een tarkoitettu?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 19.5.2010 9:20

Itsellä oli selkeää "tyhjää" vanhalla tukikumilla sen sentti puolitoista. Uuden motonetin kumin kanssa liikkeet väheni sitten reilusti alle senttiin kun vaihde päällä autoa tökki eestaas. Vanha kumi siis oli selvästi väljä.
Ajossa nykimisen huomasi vedolta moottorijarrutukselle siirtyessä selvänä nykäisynä.

En taas varmana mene sanomaan, mutta GTI:n/dieselin tukikumin pitäisi olla jäykempi, ja mennä 1:1 paikalleen. Ota varulta esim motonetissä kumpikin tukikumi tiskille ihmeteltäväksi ja vertaa niitä keskenään. Itse en näin tehnyt, mutta nyt tekisin.. :P Tuota jäykempää kumia hakisin itsekin nyt jos tarve olisi uusia.

Lisäksi vaihtohommaan kannattaa hommata uudet pultit. Pultit hain marmorilta, kun olivat hieman erikoisemmat malliltaan. Alle kympin taisi maksaa 5 pulttia.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 20.5.2010 22:43

Joops, kaippa sen vois vaihtaa kun nyt ei muita vikoja ole näköpiirissä :D
Täytyy kattella varaosatiskillä miltä eri moottorimalleihin tarkoitetut gummit näyttää, ottaako sen "oikean" vai "väärän".

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 25.5.2010 14:01

Mites noiden pulttien kanssa sitten, ovat siis "tavallisista" poikkeavia, hienokierre tms?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 25.5.2010 16:53

Eivät ole hienokierre, mutta olikohan toiset 10.9 ja toiset 8.8 lujuuksisia. Momentit on sitä luokkaa kuitenkin etten enää vanhoilla pelaisi kun kerran vedin uudet momenttiin avaimella plus asteet päälle.

Kaikkitietävä Haynes käskee ne uusia niin uusin. Ei ole niin iso investointi että ainakaan itse säästäisin tuossa. :)

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 26.5.2010 18:11

Ok. Ihan vaan kiinnosti kun verstaalta löytyy tuota pulttitavaraa (uutta) vähän joka koossa, josko niistä mutta jos kerran ovat osa 10.9:n kovuudella on niin käyn sieltä marmorilta hakemassa koko satsin sitten :)
Niinhän tuo Alfameerikin sanoi notta vaihtaa pultit uusiin kun vaihtaa gummit.

makevw
-
Viestit: 184
Liittynyt: 30.7.2003 0:01

ViestiKirjoittaja makevw » 5.6.2010 3:43

Uudet pultit kipaisin eilen marmorilta...5kpl ja 25.xx euroo en muista senttejä nyt paljonko oli. Tuumas tiskillä myyjä et jotku o säästelly ja laittaneet sitte vanhoilla ja sen puheen mukaan on pudonnutkin sitte poikki menneiden pulttien takia paketti siltä puolen alas......liekkö totta vai pelkkää mainos puhetta, sai ostamaan ne? No ostin kuites. Pultti liikkeestä ois varmaan saanu edullisemmin jos ois ollu vaa mallikappaleet ottaa mukaan. Uusi tukikumi tarvike liikkeestä ja siinä on ainaki sama osanumero kuin alkuperäisessä, puuttuu vain merkki leimat siittä.

VWWWV
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.12.2010 16:45

ViestiKirjoittaja VWWWV » 16.12.2010 17:59

Kävin omaani kysymässä merkkiliikkestä tukikumeja, 94 euroa vasen ja 104 euroa oikea, pultit 5 euroa/ kpl. Moottori AZD ja ERT laatikko, vm.2001 Golf

Motonetistä hinnat: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/183240/3 vasen
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/183348/2 oikea.

Varastossa ei kaikkia ole joten ei pääse vertaamaan,
oletteko kokeilleet esim. 1.8 T tukikumeja, http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/183242/8,
meneekö päikseen? Onko moottorin tuennassa merkittävää eroa?

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 17.12.2010 18:06

Mä otin omaan golffiin diesel -mallin tukikumin, laatikon puolelle siis. Täysin saman mallinen kuin mitä 1.6 koneiseen tarkoitettu, ainoana erona että kumi on muutaman millin paksumpi dieselversion hyväksi. Ja meni heittämällä paikalleen. Suosittelen ostamaan sellaisen, hinnassakaan ei ollut kuin n. 10 € eroa.
Eli osta tuotenro 18-3242.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.12.2010 21:35

Jos haluu et noi koneen heilumiset loppuu niin kandee katella Black Forest Industriesin kamaa pellin alle noiden tukikumien tilalle.

VWWWV
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.12.2010 16:45

ViestiKirjoittaja VWWWV » 19.12.2010 10:43

Kiitos tiedoista, tilasin tuon 18-3242 kumin ja pultit vielä uusiksi, niin pitäis toimia taas.

henris2
-
Viestit: 26
Liittynyt: 17.12.2009 20:26

ViestiKirjoittaja henris2 » 24.1.2011 20:04

Nyt kaivattais vinkkejä. Eli itellä olis edessä toi moottorin tukikumin vaihto. Millanen homma vaihtaa? Moottori varmaan tuettava jotenkin vaihdon ajaksi? Ja tarviiko konetta nostaa yhtään?

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 24.1.2011 22:22

Itse en oo golffiin vaihtanu mutta 124 mersuun tuli vaihdettua . Auto pukeille ja kakkosnelonen öljypohjaa vasten ja varovasti halli tunkilla tukee. Tukikumin pultit irti ylä ja alapuolelta ja nostaa sen verran että kumin saa ujutettua välistä pois.,..
Ja uusi tilalle niin että menee "hahloihin"

Korjatkaa konkarit jos meni ihan metsään...

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 25.1.2011 14:55

Juu pistä tunkin varaan sillä tapaa että kannattelee moottoria sopivasti. Paras "asento" löytyy siinä vaiheessa kun irrottaa vanhan tukikumin pultteja, asento on oikea kun pultit saa kevyesti auki. Eipä tuossa kai sen ihmeempiä, aika helppo homma.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 25.1.2011 15:33

Juu tunkilta altapäin tukien vaan.

Kannattaa vielä irroittaa ensin tukikumi korista, jolloinka tuennan toimivuuden näkee, ja jos tuenta vielä tuossavaiheessa pettää jää kone vaan sen irtonaisen korvakon varaan. Vaihdelaatikon/moottorinpuolen jos irroittaa ensin on kone suoraan tyhjän päällä, mutta korvakko tiukasti kiinni auton korissa. :)

Kasaus päinvastaisesti, ensin korvakko huulille sekä moottoriin että koriin, ja sitten tiukkii kohdalleen. Jonkinlaiset merkit siellä taisi olla jopa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa