ECU:n sisäkuvia
Valvoja: ffp jäsenet
ECU:n sisäkuvia
Taisin typeryyttäni käräyttää ECU:n. Meni 16V jännite akulle ja autossa on nyt paljon vikakoodeja. Onko kenelläkään sisäkuvia ecusta?
Minkä auton ECUn ja mitä niistä kuvista pitäisi saada selville?
T4 -00 ECU:n
Kaikkea sitä unohtaa - pääasian :D
Niistä pitäisi saada selville, millaisia komponentteja siellä on, näkeekö ne paljaalla silmällä vai tarvitseeko mikroskoopin. Tämä siksi, että jos on pintaliitoskomponentteja, ei tarvitse itse alkaa avaamaan.
Kytkentäkaavaa en kysynyt koska uskomukseni on, ettei sitä ole saatavissa.
Satutko tietämään, onko ECU:n sisällä millainen ylijännitesuoja?
Minkälaisella virityksellä sitä oikein on saatu 16 Volttia akulle työnnettyä ja kuinka pitkäkestoisesti?
CTEK:n akkulaturilla mod. 7700 asennolla BOOST jossa jännite 16v. Parantaa sulfatoituneen akun. Akku tulikin täyteen.
Jos nyt aluksi kokeilisit poistaa ne vikakoodit ja kokeilla toimintaa?
Ajelin eilen 400km läppäri sylissä ja poistelin niitä koodeja. Ei pysy pois. Auto oli yön sulamassa tallissa, josko olisi lumi syyllinen. Ei auttanut. 4 koodia tarjolla, koodit kotona mutta osat ovat: N18, N70, N75 ja N108 (jos muistan oikein) eli EGR, ilmamassamittari, ahtopaineen säätöventtiili ja mikähän se 1 oli.... Ilmoittaa että "shor to ground".
Tämmöistä.
Aivan, niinhän siinä Ctekissä on se toiminto, taitaa käskeä irroittamaan akun autosta ennen tuon tekemistä mutta kyllä väittäisin ettei sen takia mitään pitäisi rikki mennä jos komponentit on asiallisesti suojattu.
Nuo vikakoodien komponentit tosiaan vaikuttais kaikki olevan moottoritilassa ja juurikin muun eri toimilaitteiden magneettiventtiileitä. Sähkökaavioista selviäisi, mutta veikkaan että noille kaikille on yhteinen syöttö ja siitä puuttuu nyt jännite jostain syystä tai jokin noista venttiileistä on oikosulussa maihin.
Mikäli vikamuistissa ei ollut edes koodia "napa xx (olikohan 30 tai 15 tms) jännite liian suuri, väitän että et ole onnistnut ainakaan ylijännitteellä mitään rikkomaan.
Nuo vikakoodien komponentit tosiaan vaikuttais kaikki olevan moottoritilassa ja juurikin muun eri toimilaitteiden magneettiventtiileitä. Sähkökaavioista selviäisi, mutta veikkaan että noille kaikille on yhteinen syöttö ja siitä puuttuu nyt jännite jostain syystä tai jokin noista venttiileistä on oikosulussa maihin.
Mikäli vikamuistissa ei ollut edes koodia "napa xx (olikohan 30 tai 15 tms) jännite liian suuri, väitän että et ole onnistnut ainakaan ylijännitteellä mitään rikkomaan.
Aivan, niinhän siinä Ctekissä on se toiminto, taitaa käskeä irroittamaan akun autosta ennen tuon tekemistä
Irrotin kaapelin vaan en akkua. Huonosti jäi kaapeli kun oli pompannut omalle paikalleen eli siihen latautuvaan akkuun kiinni jne.
veikkaan että noille kaikille on yhteinen syöttö ja siitä puuttuu nyt jännite jostain syystä tai jokin noista venttiileistä on oikosulussa maihin.
Tilannetta komplisoi samanaikaan tehdyt valoasennukset. Olen siis siirrellyt piuhoja isän kädellä vas. umpion takaa pois jotta sain relekannat kohdilleen. Piuhat ja releet olivat jo ennestään mutta vaihdoin pakeliittikannat lelujen tilalle. Olisikohan siinä päässyt piuha irti tai poikki.
Mikäli vikamuistissa ei ollut edes koodia "napa xx
Olihan siellä se viideskin koodi, jonka tuskassa nollasin eilisessä lumisateessa matkalla pohjoiseen.
Epäilys on siis se, että vika olisi muualla kuin ECUssa? Jos ecun käräyttää niin lähteekö koko kiuas edes tulille?
Tsekkasin sulakkeet - ehjät. Tuossa on koodit koneen käydessä:
4 Faults Found:
17849 - EGR Valve (N18): Open Circuit or Short to Ground
P1441 - 35-10 - - - Intermittent
17957 - Boost Pressure Regulation Valve (N75): Open or Short to Ground
P1549 - 35-10 - - - Intermittent
17552 - Mass Air Flow Sensor (G70): Open or Short to Ground
P1144 - 35-00 - -
17660 - Commencement of Injection Valve (N108): Open or Short to Ground
P1252 - 35-00 - -
ja kun nollaan.vikamuistin koneen sammutuksen jälkeen ilman uudelleen käynnistystä jää jäljelle seuraavat:
2 Faults Found:
9 - EGR Valve (N18): Open Circuit or Short to Ground
P1441 - 35-10 - - - Intermittent
7 - Boost Pressure Regulation Valve (N75): Open or Short to Ground
P1549 - 35-10 - - - Intermittent
Käynnistyksen jälkeen palataan kohtaa 1 eli 4 koodia.
Avasin ecun, luupilla silmäillen mikään komponentti ei ole kärähtänyt.
Herääkö ajatuksia? Onko EGR tai N75 oikosessa?
4 Faults Found:
17849 - EGR Valve (N18): Open Circuit or Short to Ground
P1441 - 35-10 - - - Intermittent
17957 - Boost Pressure Regulation Valve (N75): Open or Short to Ground
P1549 - 35-10 - - - Intermittent
17552 - Mass Air Flow Sensor (G70): Open or Short to Ground
P1144 - 35-00 - -
17660 - Commencement of Injection Valve (N108): Open or Short to Ground
P1252 - 35-00 - -
ja kun nollaan.vikamuistin koneen sammutuksen jälkeen ilman uudelleen käynnistystä jää jäljelle seuraavat:
2 Faults Found:
9 - EGR Valve (N18): Open Circuit or Short to Ground
P1441 - 35-10 - - - Intermittent
7 - Boost Pressure Regulation Valve (N75): Open or Short to Ground
P1549 - 35-10 - - - Intermittent
Käynnistyksen jälkeen palataan kohtaa 1 eli 4 koodia.
Avasin ecun, luupilla silmäillen mikään komponentti ei ole kärähtänyt.
Herääkö ajatuksia? Onko EGR tai N75 oikosessa?
Sulake 3 palanut
Edit: Saattaa olla jossain muualla kun siinä taulossa, mut tuon läpi kulkee virta kaikille noille mitkä antaa koodin.
Jahas. Kävin läpi kabiinin sulaketaulut (2kpl) ja moottorin sulakkeet mustasta kotelosta. Missähän se voisi vielä olla? Täytyy lähteä etsimään kun vaan tietäisi mistä ?
Menenkin heti.
SE ON SIINÄ!!!
Sydämelliset kiitokset kaikille talkoisiin osallistuneille, munkkikahvit kun tavataan.
Sulake löytyi reletaulusta ihan ylhäältä ja piti irroittaa nokkapihdeillä kun nämä sepän kädet eivät mahdu sinne, on ahdasta.
Paikallinen VAG-huolto oli oikeilla jäljillä kun sanoi että virtaa ei tule mutta koska oli tiedossa lastutus epäili kylmäjuotosta. Ohjelmointi on tehty kuitenkin piiriä vaihtamatta joten ei käynyt syyksi. Kun kerroin 16V jännitteestä, meni ajatus ECU:n suuntaan ja siitä tämä ketju sai alkunsa.
Säästyi taas rahaa ja hermoja ja tuli viisautta lisää. Saattaa itsekin osata auttaa jotakuta. Kytkikset pitää hommata tännekin.
Sydämelliset kiitokset kaikille talkoisiin osallistuneille, munkkikahvit kun tavataan.
Sulake löytyi reletaulusta ihan ylhäältä ja piti irroittaa nokkapihdeillä kun nämä sepän kädet eivät mahdu sinne, on ahdasta.
Paikallinen VAG-huolto oli oikeilla jäljillä kun sanoi että virtaa ei tule mutta koska oli tiedossa lastutus epäili kylmäjuotosta. Ohjelmointi on tehty kuitenkin piiriä vaihtamatta joten ei käynyt syyksi. Kun kerroin 16V jännitteestä, meni ajatus ECU:n suuntaan ja siitä tämä ketju sai alkunsa.
Säästyi taas rahaa ja hermoja ja tuli viisautta lisää. Saattaa itsekin osata auttaa jotakuta. Kytkikset pitää hommata tännekin.
Sviddu! Vika palasi ja nyt palaa sulake samantien. Kesti 300km. Taitaa olla johtosarja nipussa. Kiva, pääse makailemaan tallinlattialle. Johan tässä ehti pitkästyä..... Raportoin.
Raportti: 3 johtoa murtunut johtosarjan alapäästä joka sijaitsee syöttöpumpun alapuolella olevassa johtopidikkeessä. Korjatut, katsotaan mistä oireilee seuraavaksi.
Ja alipainepumppu vuotaa kunnolla öljyä mutta se onkin jo OT.
Raportti: 3 johtoa murtunut johtosarjan alapäästä joka sijaitsee syöttöpumpun alapuolella olevassa johtopidikkeessä. Korjatut, katsotaan mistä oireilee seuraavaksi.
Ja alipainepumppu vuotaa kunnolla öljyä mutta se onkin jo OT.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa