Tervehdys! Toivottavasti ketään ei hölmöt kysymykset haittaa.
Tein vihkiytyneenä BMW-harrastajana hirvittävän takinkäännön ja hankin tuossa viikko sitten käyttöpeliksi poikkeuksellisen hyväpeltisen klassikkomallin, eli '84 Caddyn td-tekniikalla (mk2 Golfista kaiketi). Näin isoon bensavapariin uskovalle on pieneen turbodieseliin siirtyminen henkisesti kovin suuri harppaus, vaan pientä murhetta tuntuu ihan tekniselläkin puolella olevan:
auto tykkää sammua ajosta tankin ollessa n. 10-15l vajaa täydestä (sattumaa?), kone vaan tukehtuu ja herää tien viereltä henkiin vasta muutaman litran löpötäydennyksellä - ja silloinkin vasta pidempään sahaamalla. Auto on myös kovin herkkä nykimään isommilla vaihteilla (4 ja 5) hiukkaakaan vedättäessä, vaikka millään tietyllä kuormalla tai kierrosalueella en säännöllistä yhteyttä ongelmaan olekaan havainnut, tuntuu padan mieliala vaihtelevan kovasti.
Ollut todella vähän ajossa viimeisen vuoden sisään, n.5000km. Vettä tankissa, filtteri tukossa? Onko muita veikkauksia? Lievästi on sormi suussa, on meinaan samalla sekä ensimmäinen Volkkari, etuveto, että diesel jonka omistan. Lopuksi vielä parit triviaalit kysymykset, kun mitään en tuosta vehkeestä tiedä. Tankin vetoisuus? Jakohihnan vaihtoväli? Mahdolliset välitöntä huomiota vaativat tyyppiviat (baijerilaisista tuttua mm. tiettyjen mallien nokkien voitelu ja esim. öljypumpun kiinnitys)? Muita vinkkejä, huomioita, kysymyksiä? Kiitoksia jo etukäteen.
Caddy 1.6TD käyntivikaa..?
Valvoja: ffp jäsenet
auto tykkää sammua ajosta tankin ollessa n. 10-15l vajaa täydestä (sattumaa?), kone vaan tukehtuu ja herää tien viereltä henkiin vasta muutaman litran löpötäydennyksellä - ja silloinkin vasta pidempään sahaamalla.
Konehuoneen puolella löpöputket väärinpäin? Siis tankilta tuleva paluuletku kiinni pumpussa.
Caddystä
Kyselit tietoja jakohihnoista, polttoaine onkelmasta ym.
Vaggineitten tankki yleensä 45-55 litraa
Jakohihnan+ kiristimen vaihdot n. 100< >120 000 km. MAX.
Löpöongelmaa hakisin tankista/tankkivarustuksesta ja paksumpi on imuputki ja ohuempi on paluu- Alkuperäiset rautaputket roskiin ja muoviset- tilalle.
Vaihdelaatikkoon uudet öljyt alle 100 000 km. välein, äläkä säästele sillä vaihdelaatikon öljytilavuus vain 1.9 litraa.
Polttoainepumppu ja - suuttimet tykkää myös kakstahtiöljystä, 0.3 litraa ekaan tankilliseen ja sitten n. 0.1 litraa jokaiseen seuraavaan tankilliseen, säästyt suuttimien ja syöttöpumpun korjauksilta. Itse en oo ikinä joutunut tekemään suuttimiin enkä pumppuun muuta, kun kaasuvivun akselin O-renkaitten vaihtoja (a`50c - 1€ kpl) Ajanut oon volkkareilla 1-2, 1.5 ja 1.6D malleilla yli puolitoistamiljoonaa km. Löpöä on mennyt n. 5500-6000 l. per 100 000km. keskimäärin, eikä "menosuuntaa" oo nuolella kylkeen tarvinnut maalata.
Muista huolehtia, että tuuletin lähtee pyörimään lämpöjen noustessa kokeilemalla käyttää kone niin lämpimäksi, että tuuletin lähtee pyörimään. Muista myös aika-ajoin katsoa, että paisuntasäiliöön neste kiertää siitä pikkuputkesta moottorin ollessa käynnissä. Tarkistus kone kylmänä, mutta käynnissä.
Alustan kulutusosia pitää vaihdella aina tarpeen mukaan. Kori näistä tuppaa ruostumaan käsistä.
Vaggineitten tankki yleensä 45-55 litraa
Jakohihnan+ kiristimen vaihdot n. 100< >120 000 km. MAX.
Löpöongelmaa hakisin tankista/tankkivarustuksesta ja paksumpi on imuputki ja ohuempi on paluu- Alkuperäiset rautaputket roskiin ja muoviset- tilalle.
Vaihdelaatikkoon uudet öljyt alle 100 000 km. välein, äläkä säästele sillä vaihdelaatikon öljytilavuus vain 1.9 litraa.
Polttoainepumppu ja - suuttimet tykkää myös kakstahtiöljystä, 0.3 litraa ekaan tankilliseen ja sitten n. 0.1 litraa jokaiseen seuraavaan tankilliseen, säästyt suuttimien ja syöttöpumpun korjauksilta. Itse en oo ikinä joutunut tekemään suuttimiin enkä pumppuun muuta, kun kaasuvivun akselin O-renkaitten vaihtoja (a`50c - 1€ kpl) Ajanut oon volkkareilla 1-2, 1.5 ja 1.6D malleilla yli puolitoistamiljoonaa km. Löpöä on mennyt n. 5500-6000 l. per 100 000km. keskimäärin, eikä "menosuuntaa" oo nuolella kylkeen tarvinnut maalata.
Muista huolehtia, että tuuletin lähtee pyörimään lämpöjen noustessa kokeilemalla käyttää kone niin lämpimäksi, että tuuletin lähtee pyörimään. Muista myös aika-ajoin katsoa, että paisuntasäiliöön neste kiertää siitä pikkuputkesta moottorin ollessa käynnissä. Tarkistus kone kylmänä, mutta käynnissä.
Alustan kulutusosia pitää vaihdella aina tarpeen mukaan. Kori näistä tuppaa ruostumaan käsistä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa