Kuka osaa kertoa koordinaatit, että mistä löydän vauhtipyörän merkit yläkuolokohdasta. En sitten millään paikallista reikää mistä näkisi vauhtipyörän tai tdc merkin. Jos vaikka aloitettaisiin sillä, että yläpuolelta, vai alapuolelta ja onko reikä auki, vai jonkin tulpan takana jne. Kuva olis kiva, siis oikea kuva, ja sen verran kaukaa, että siitä näkee missä päin kurkistuskolo sijaitsee. Samoin kiinnostaisi tietää, että näkeekö nokka-akselin asennon jotenkin irroittamatta venttiilikoppaa? Epäilen jakohihnan ajoitusta ja haluan tarkistaa ensiksi, että onko oikeilla hampailla.
Jos asialla on merkitystä niin kone on AHY manuaali -99.
T4 2,5 TDI TDC
Valvoja: ffp jäsenet
Re: T4 2,5 TDI TDC
Tuommonen lovi vauhtipyörässä (8. viesti) http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?p=2441091
Ja tuonnäköinen reikä kytkinkopan yläpuolella http://s256.photobucket.com/user/Starth ... c.jpg.html
Siinä on kumitulppa päällä. Kannattaa se akun vieressä oleva muovi ottaa irti, niin helpottaa oikeasta suunnasta katselua.
Venttiilikoppaa ei välttämättä tarvitse irroittaa. Kunhan ottaa nokkapyörän pumpunhihnan puolelta irti ja katsoo loven olevan kannen ja lohkon välisen sauman kanssa linjassa. Mutta silloin on kyllä pumppu kellotettava uudelleen.
Mikä tässä muuten on oireena?
Ja tuonnäköinen reikä kytkinkopan yläpuolella http://s256.photobucket.com/user/Starth ... c.jpg.html
Siinä on kumitulppa päällä. Kannattaa se akun vieressä oleva muovi ottaa irti, niin helpottaa oikeasta suunnasta katselua.
Venttiilikoppaa ei välttämättä tarvitse irroittaa. Kunhan ottaa nokkapyörän pumpunhihnan puolelta irti ja katsoo loven olevan kannen ja lohkon välisen sauman kanssa linjassa. Mutta silloin on kyllä pumppu kellotettava uudelleen.
Mikä tässä muuten on oireena?
Re: T4 2,5 TDI TDC
Oletettavasti löysin tarkistusreiän mikä sijaitsee siis täsmälleen kopan päällä ja on n 2€ kolikon kokoinen pyöreä reikä (ei ollut tulppaa, vaan avonainen). On siis ainoa kolo minkä olen toistaiseksi löytänyt konehuoneesta mistä näkyy startin kehä ja vauhtipyörä. Yhden merkin löysin kehältä ja jotenkin tuntui oudolta nuo kommentit siitä merkistä ja sen katoamisesta ajan mittaan mitä oli tuolla ulkomaan foorumilla mainittu. Eli onko siinä vauhtipyörässä siis muita kuin yksi merkki TDC kohdalla, vai kuten tuolla toisella foorumilla joku väitti, että merkistä kymenen hampaan päässä olisi olematon TDC merkki?
Ilmeisesti tuota nokka-akselin asentoa ei pysty tarkistamaan irroittamatta sitä pumpun hihnapyörää? Olisin halunnut varmistaa, että hammashihna on oikeassa kohdassa, eikä hampaan verran sivussa. Ei meinaan satu tuo ruiskupumpun merkki yksiin tuon TDC merkin kanssa, tai sitten vauhtipyörässä on tosiaan enemmän kuin yksi merkki.
Ilmeisesti tuota nokka-akselin asentoa ei pysty tarkistamaan irroittamatta sitä pumpun hihnapyörää? Olisin halunnut varmistaa, että hammashihna on oikeassa kohdassa, eikä hampaan verran sivussa. Ei meinaan satu tuo ruiskupumpun merkki yksiin tuon TDC merkin kanssa, tai sitten vauhtipyörässä on tosiaan enemmän kuin yksi merkki.
Re: T4 2,5 TDI TDC
Vastaan nyt sitten itselleni, jos sattuu jotain muutakin kiinnostamaan.
Koneen päässä oli öljyvuoto ja vian paikallistaminen edellytti jakohihnan irroittamista. Koska kyseessä on vain kampiakselin päässä olevan hammashihnapyörän irroittaminen ei pääse mikään jako tai ajoitus sekaisin, jos merkitsee hihnaan suunnan ja hihnapyörien paikat asianmukaisesti. Kampuran päässä oleva hihnapyörä on kiilalla, joten sitä ei saa asennettua kuin yhteen asentoon.
Jos siis epäilet, tai koneessasi on öljyvuoto hihnapyörän puoleisessa päässä, niin projekti ei ole mahdoton, eikä edes vaikea toteuttaa kotikonstein. Autonostin helpottaa hommaa huomattavasti, mutta ei ole edellytys työn suorittamiselle. VV-Auton n.100-145€/h veloitus motivoi kummasti askartelemaan itse volkkarin parissa.
Ja kiitos HuHu:lle vastauksesta. Samoja kuvia katselin aiemmin, mutta tuo kommenttisi "kytkinkopan yläpuolella" auttoi löytämään paikan. Ja vastaus kysymykseen oireista, niin olisin vain halunnut tarkistaa ennen kasaamista, että onko kampura/nokka/pumppu oikeissa merkeissä. Sain vastauksen vw mekaanikolta, että vain TDC merkin löytää koneesta ja kaikki muu onkin sitten hankalaa ilman oikeita mittareita. Kampuran asennon näkee jos irroittaa pumpun puoleisen hihnapyörän, mutta sitten pitää pumpun ajoitus suorittaa uudelleen ja tälle linjalle en halunnut toimivassa autossa lähteä. Ja voin sitten todeta, että ajoitusmerkki pumpussa ei ole siellä päinkään missä sen olisin kuvitellut olevan, mutta mekaanikko valaisi asian liittyen pumpun ennakkoon ja siksi pumpun merkki ei kohtaa vauhtipyörän merkin kanssa varsinkaan 400tkm ajetun säädetyn moottorin osalta.
Jos joku joutuu joskus irroittamaan öljypympun tms. vw:n 2,5 tdi pannusta, niin kysy ihmeessä neuvoja. Kerron mielelläni, että säästyt turhilta murheilta ja netin kahlaamiselta.
Eikä muuten näy oikeastaan missään tuo 400tkm. Öljypohjassa olisin kuvitellut olevan jotain muutakin kuin öljyä, mutta ei edes "kimaltele" 15tkm ajettu öljy ja kaikki on ihan hiton siistiä ja puhdasta. Jopa osa apulaitehihnan rullista on alkuperäisiä vuodelta -99 ja rullien laakerit todella hyvässä kunnossa. Ei siis mikään ihme, että näillä vehkeillä saadaan aikaan paljon kilometrejä. Harmi vaan, että ei ole oikein parantunut tuo "laatu" näissä vag konsernin vehkeissä, kun katselee noita uudempia malleja.
Koneen päässä oli öljyvuoto ja vian paikallistaminen edellytti jakohihnan irroittamista. Koska kyseessä on vain kampiakselin päässä olevan hammashihnapyörän irroittaminen ei pääse mikään jako tai ajoitus sekaisin, jos merkitsee hihnaan suunnan ja hihnapyörien paikat asianmukaisesti. Kampuran päässä oleva hihnapyörä on kiilalla, joten sitä ei saa asennettua kuin yhteen asentoon.
Jos siis epäilet, tai koneessasi on öljyvuoto hihnapyörän puoleisessa päässä, niin projekti ei ole mahdoton, eikä edes vaikea toteuttaa kotikonstein. Autonostin helpottaa hommaa huomattavasti, mutta ei ole edellytys työn suorittamiselle. VV-Auton n.100-145€/h veloitus motivoi kummasti askartelemaan itse volkkarin parissa.
Ja kiitos HuHu:lle vastauksesta. Samoja kuvia katselin aiemmin, mutta tuo kommenttisi "kytkinkopan yläpuolella" auttoi löytämään paikan. Ja vastaus kysymykseen oireista, niin olisin vain halunnut tarkistaa ennen kasaamista, että onko kampura/nokka/pumppu oikeissa merkeissä. Sain vastauksen vw mekaanikolta, että vain TDC merkin löytää koneesta ja kaikki muu onkin sitten hankalaa ilman oikeita mittareita. Kampuran asennon näkee jos irroittaa pumpun puoleisen hihnapyörän, mutta sitten pitää pumpun ajoitus suorittaa uudelleen ja tälle linjalle en halunnut toimivassa autossa lähteä. Ja voin sitten todeta, että ajoitusmerkki pumpussa ei ole siellä päinkään missä sen olisin kuvitellut olevan, mutta mekaanikko valaisi asian liittyen pumpun ennakkoon ja siksi pumpun merkki ei kohtaa vauhtipyörän merkin kanssa varsinkaan 400tkm ajetun säädetyn moottorin osalta.
Jos joku joutuu joskus irroittamaan öljypympun tms. vw:n 2,5 tdi pannusta, niin kysy ihmeessä neuvoja. Kerron mielelläni, että säästyt turhilta murheilta ja netin kahlaamiselta.
Eikä muuten näy oikeastaan missään tuo 400tkm. Öljypohjassa olisin kuvitellut olevan jotain muutakin kuin öljyä, mutta ei edes "kimaltele" 15tkm ajettu öljy ja kaikki on ihan hiton siistiä ja puhdasta. Jopa osa apulaitehihnan rullista on alkuperäisiä vuodelta -99 ja rullien laakerit todella hyvässä kunnossa. Ei siis mikään ihme, että näillä vehkeillä saadaan aikaan paljon kilometrejä. Harmi vaan, että ei ole oikein parantunut tuo "laatu" näissä vag konsernin vehkeissä, kun katselee noita uudempia malleja.
Re: T4 2,5 TDI TDC
Sen verran tarkennan että nokka-akselista joutuu irroittamaan pumppua pyörittävän rullan että jaon näkee. Lisäksi se pumpun ajoitus ei niin paljon vaella, eli katsoit mahdollisesti puoli kierrosta vikaan, tai et löytäny oikeita merkkejä pumpulta. Yhtä kaikki, tekniikka on itsessään oikein hyvä.
Ohjeissa lukee että aina kun löysää kampiakselin kuningaspultin, niin se tulisi vaihtaa. Ohje momenttia en muista, mutta se pitää muistaa laittaa sitte selvästi kiinni että pysyy.
Ohjeissa lukee että aina kun löysää kampiakselin kuningaspultin, niin se tulisi vaihtaa. Ohje momenttia en muista, mutta se pitää muistaa laittaa sitte selvästi kiinni että pysyy.
Re: T4 2,5 TDI TDC
Juuri tämä oli se mikä aiheutti ihmetystä, kun olen tottunut mm. moottoripyörissä katsomaan merkit nokasta ja kampuralta ja sen mukaan laitetaan ketju (tai hihna) kohdilleen. Tässä pannussa ei nokan asentoa näe muuten kuin irroittamalla pumpun pään hihnapyörän ja silloin menee pumpulta jako. Siis toimii, mutta kotiverstastyökaluilla täytyy olla tarkkana mitä irroittaa, ettei tarvi viedä konetta korjaamolle säädettäväksi. Toisaalta on loogista, että TDC merkki ja kampuran pää on siinä samoilla silmillä katsottavissa.
Joka tapauksessa TDC merkin kohdalla ei pumpun merkit olleet linjassa, vaan sivussa. Ja on siis ihan oikeat merkit ja oikeilla kierroksilla. On sitten merkit pielessä tms, niin kone käy loistavasti ja kaikki muutenkin toimii toivotulla tavalla. Jakopään remontti on Laakkosen jäljiltä alle 20tkm sitten, että heidän säätämä enkä näe syytä valittaa. Päästöt kunnossa, kulutus asianmukainen ja käyntiääni hillitty T4:ksi.
Kapuran päässä pultti 160Nm ja 180° ja pultti vaihtoon joka kerta. Merkkikorjaamolla vetävät n300Nm pulttikoneella kiinni, että toimii se niinkin. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikilla merkkikorjaamoilla olisi sama tapa toimia.
Joka tapauksessa TDC merkin kohdalla ei pumpun merkit olleet linjassa, vaan sivussa. Ja on siis ihan oikeat merkit ja oikeilla kierroksilla. On sitten merkit pielessä tms, niin kone käy loistavasti ja kaikki muutenkin toimii toivotulla tavalla. Jakopään remontti on Laakkosen jäljiltä alle 20tkm sitten, että heidän säätämä enkä näe syytä valittaa. Päästöt kunnossa, kulutus asianmukainen ja käyntiääni hillitty T4:ksi.
Kapuran päässä pultti 160Nm ja 180° ja pultti vaihtoon joka kerta. Merkkikorjaamolla vetävät n300Nm pulttikoneella kiinni, että toimii se niinkin. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikilla merkkikorjaamoilla olisi sama tapa toimia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa