1,9tdi bora kylmäkäynnistys ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
1,9tdi bora kylmäkäynnistys ongelma
Joo elikkä bora ei meinaa oikeen syttyä kylmänä käyntiin. Koneena 1,9tdi ajm 85kw pumppari. Elikkä sahauttaa pirusti kylmänä. Sitten kun sen josaki vaiheessa saa käymään niin menee kauan aikaa ennen ku pelaa normaalisti. Webastoa kun pitää jonkuaikaa päällä niin helpottaa. Uutta osaa on laitettu hehkut,lämpöanturi,hehkun rele,polttoainesuodatin. Epäilisin että vetää ilmoja. Voisko tähän virittää minkäänlaista lisäpumppua tulopuolelle?
saahan sen mitattua vaikka tollasella.
https://www.google.fi/search?q=VAS+5187 ... CqaAXJM%3A
taikka telemällä ite, vaihdettiinko suuttimien johtosarja samalla?
https://www.google.fi/search?q=VAS+5187 ... CqaAXJM%3A
taikka telemällä ite, vaihdettiinko suuttimien johtosarja samalla?
3 suihkusta jäi jouset käteen ja muutaki romua. Ja niille suuttimille tietokone näyttiki vääriä lukemia. Ja ruukaako näissä mennä polttoaineputkessa ilmaa? Nyt on vaihettu tandempumppuki. Pittää oottaa että jäähtyy. Tuota polttoaine linjaa alan seuraavana uusimaan. Ja täsä ei kyllä tankissa ollu minkäänlaista pumppua. Kuuluuko näissä olla? Jo joku on tainnu ton eeberin polttoaine putken jompata auton omasta polttoaine putkesta eikä oo vedetty omia linjoja eeberille.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kyllä jako ja tuo nokkahihnapyörän hienosäätö vaikuttaa käynnistykseen oleellisesti. Jos tarpeeksi on pielessä tuo säätö, niin ei moottorin ohjaus anna edes yrittää käyntiin(ei aloita ruiskutusta) vaan sahauttaa vaan startilla.
Nokkahihnapyörän "oletusasento" on sillain, että pultit keskellä niitä reikiä(sekä lukitustappi reiässään ja nokkahihnapyörän merkki kohdallaan). Kampiakseli tietysti myös merkissään(eli käytännössä lukituksessa siihen tarkoitetulla työkalulla) niin pitäisi olla aikalailla siinä hyvin kohdillaan.
Hienosäätö sitten sitä nokkapyörää kääntämällä niissä säätöraoissaan hieman tarvittavaan suuntaan ja on sitten todella pienillä liikkeillä tuo säätö jo huomattava. VCDS:llä pitää kattoa tuo hienosäätö, että pitääkö säätää aikaisemmalle vai myöhemmälle, ja milloin on kohillaan.
Omassa 1.9tdi pumpparissa siis oli noin tuo säätö ja uskoisin olevan samansuuntainen muissakin 1.9 pumppari konetyypeissä. Korjatkaa jos olen väärässä ja on tarkempaa tietoa jollakin.
Nokkahihnapyörän "oletusasento" on sillain, että pultit keskellä niitä reikiä(sekä lukitustappi reiässään ja nokkahihnapyörän merkki kohdallaan). Kampiakseli tietysti myös merkissään(eli käytännössä lukituksessa siihen tarkoitetulla työkalulla) niin pitäisi olla aikalailla siinä hyvin kohdillaan.
Hienosäätö sitten sitä nokkapyörää kääntämällä niissä säätöraoissaan hieman tarvittavaan suuntaan ja on sitten todella pienillä liikkeillä tuo säätö jo huomattava. VCDS:llä pitää kattoa tuo hienosäätö, että pitääkö säätää aikaisemmalle vai myöhemmälle, ja milloin on kohillaan.
Omassa 1.9tdi pumpparissa siis oli noin tuo säätö ja uskoisin olevan samansuuntainen muissakin 1.9 pumppari konetyypeissä. Korjatkaa jos olen väärässä ja on tarkempaa tietoa jollakin.
Jos on tiedossa henkilö kenellä on VCDS käytössä tai tietysti asianmukaisessa liikkeessä, niin sillä on helppo tarkistaa onko jako ja säätö kohdallaan. Ei tarvi purkaa mitään kuin tsekata vaan, sitten jos se näyttää olevan pielessä niin säätöhommat hieman työläämmät.
Periaatteessahan hienosäätö on helppo, kun ei tarvi saada kuin nokkahihnapyörä esille ja säätää VCDS:n kanssa se hienosäätö. Mutta kerran sanoit, että sinulla on ne pultit aivan äärilaidassa niitä koloja niin on mahdollista, että jako on esim. hampaalla pielessä, ja se on sillä hihnapyörän äärilaitaan kääntämällä saatu sille alueelle että lähtee käyntiin. Mutta optimaaliseen säätöön pitäisi siis kääntää lisää. Mutta VCDS:llä se tosiaan selviää onko kohillaan.
Ja itse vaihdoin hihnan ilman sitä kampiakselin lukituskalua omilla merkeillä. Onnistuu niinkin, mutta pienenä varoituksena sanon, että vaatii siten kuitenkin huolellisuutta hieman enemmän kuin niillä erikoistyökaluilla lukittaessa kampiakseli. Ettei vaan pääse jako sekaisin. Omasta ei ainakaan löytänyt alkuperäisiä ajoitusmerkkejä kampiakselin päästä/vauhtipyörän päästä, millä näkee pommivarmasti oikean asennon nokka-akseliin nähden.
Periaatteessahan hienosäätö on helppo, kun ei tarvi saada kuin nokkahihnapyörä esille ja säätää VCDS:n kanssa se hienosäätö. Mutta kerran sanoit, että sinulla on ne pultit aivan äärilaidassa niitä koloja niin on mahdollista, että jako on esim. hampaalla pielessä, ja se on sillä hihnapyörän äärilaitaan kääntämällä saatu sille alueelle että lähtee käyntiin. Mutta optimaaliseen säätöön pitäisi siis kääntää lisää. Mutta VCDS:llä se tosiaan selviää onko kohillaan.
Ja itse vaihdoin hihnan ilman sitä kampiakselin lukituskalua omilla merkeillä. Onnistuu niinkin, mutta pienenä varoituksena sanon, että vaatii siten kuitenkin huolellisuutta hieman enemmän kuin niillä erikoistyökaluilla lukittaessa kampiakseli. Ettei vaan pääse jako sekaisin. Omasta ei ainakaan löytänyt alkuperäisiä ajoitusmerkkejä kampiakselin päästä/vauhtipyörän päästä, millä näkee pommivarmasti oikean asennon nokka-akseliin nähden.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa