1,9tdi bora kylmäkäynnistys ongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

1,9tdi bora kylmäkäynnistys ongelma

ViestiKirjoittaja pete91 » 5.1.2016 21:39

Joo elikkä bora ei meinaa oikeen syttyä kylmänä käyntiin. Koneena 1,9tdi ajm 85kw pumppari. Elikkä sahauttaa pirusti kylmänä. Sitten kun sen josaki vaiheessa saa käymään niin menee kauan aikaa ennen ku pelaa normaalisti. Webastoa kun pitää jonkuaikaa päällä niin helpottaa. Uutta osaa on laitettu hehkut,lämpöanturi,hehkun rele,polttoainesuodatin. Epäilisin että vetää ilmoja. Voisko tähän virittää minkäänlaista lisäpumppua tulopuolelle?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 5.1.2016 23:43

Siellä tankissa on jo siirtopumppu, tandempumppu, suuttimet, suuttimien tiivisteet tai suuttimien reijät kannessa voi tehdä tollasta. Onko vikakoodit luettu? Onko tandempumppu märän näkönen?

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 6.1.2016 8:34

On luettu vikakoodit. Niissä ei oikeen ollu mitään. Ja ei tandempumppu oikeen märältäkään näytä. Tosin suihkutus arvoisa mahto olla jotaki heittoa. Mutta en nyt muista mitä.

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 6.1.2016 8:35

Perhana ku en osaa videota lisätä tänne. Ois yks video missä näkyy että ainaki minusta menee ilmaa tuloletkussa.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 6.1.2016 8:44

Mitä lie suuttimien korjausarvot kertoo sillon kun käy hyvin ja sillon kun ei käy hyvin..

Siellähän on sitten nois pumppareissa se säätökin siellä paininpuolellaki.. Tuollaiset säätöheitot äkkiä korostuu kylmäkäynnistyksissä.

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 6.1.2016 8:48

Ja tosiaan nytki 25 pakkasta. Webasto päällä 30 minuuttia niin lähti samantiwn käyntiin.

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 6.1.2016 11:41

Missä on se säätö? Ja missä siellä tankissa se pumppu on?

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 6.1.2016 14:26

Joo tossa äskön vasiten sahailin käymään ilman webastoa. no perhana sai sahata jos kuin kauan ja savuaa ku helvetti sitten ku lähtee käymään. ja haisee diisseli. eli vuotaako siinä suuttimet sitten?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 6.1.2016 14:54

Säätöruuvit on siellä venakopan sisällä. Katsoisin testerillä alkuun suuttimien korjausarvot..

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 6.1.2016 19:06

Ja vähän ontuu käynti myös lämpimänä.

Mirka
-
Viestit: 165
Liittynyt: 14.3.2013 2:05

ViestiKirjoittaja Mirka » 7.1.2016 16:31

Minulla sama tyylistä ongelmaa ,kylmänä tarttautti pitkään mut lämpimänä lähti heti käyntiin Ja yhden suuttimen korjausarvo oli paljon toisia pielessä pakkasen puolella ja suuttimen vaihdolla loppui ongelmat ja samalla vaihdoin myös suuttimien o-renkaat.

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 8.1.2016 20:46

Noni. Nyt on vaihettu suuttimetki. Paskana oli neki mutta ei nii ei. Ei pelaa. Saako tota tandem pumppua testattua muutako vaihtamalla uuden?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 8.1.2016 20:52

saahan sen mitattua vaikka tollasella.
https://www.google.fi/search?q=VAS+5187 ... CqaAXJM%3A


taikka telemällä ite, vaihdettiinko suuttimien johtosarja samalla?

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 9.1.2016 10:10

Joo vaihoin senki samalla.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 9.1.2016 12:56

onkos suutimet säädetty oikein, mistä tiedät et ne oli "paskana"?

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 9.1.2016 19:20

3 suihkusta jäi jouset käteen ja muutaki romua. Ja niille suuttimille tietokone näyttiki vääriä lukemia. Ja ruukaako näissä mennä polttoaineputkessa ilmaa? Nyt on vaihettu tandempumppuki. Pittää oottaa että jäähtyy. Tuota polttoaine linjaa alan seuraavana uusimaan. Ja täsä ei kyllä tankissa ollu minkäänlaista pumppua. Kuuluuko näissä olla? Jo joku on tainnu ton eeberin polttoaine putken jompata auton omasta polttoaine putkesta eikä oo vedetty omia linjoja eeberille.

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 9.1.2016 22:40

Ja kuuluuko tässä olla joku siirtopumppu tankissa? Tässä ei nimittäin ainakaan ollu ku käytin kaikki romut sieltä tankista pois.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.1.2016 8:19

Mikä vuosi ja moottorikoodi?

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 10.1.2016 13:08

Ajm. Vuosimalli 2000

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 10.1.2016 13:12

Ja mites näissä pumppareissa vaikuttaa jako käynnistykseen? Näkyy nokkapyörän säätö olevan käännetty sillain tappiin että pultit aivan vasemmassa reunassa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.1.2016 13:24

Näyttäs että vuotta uudemmassa valmistenumerosta 300 000 lähtien olisi siirtopumppu.

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 10.1.2016 15:44

Kyllä jako ja tuo nokkahihnapyörän hienosäätö vaikuttaa käynnistykseen oleellisesti. Jos tarpeeksi on pielessä tuo säätö, niin ei moottorin ohjaus anna edes yrittää käyntiin(ei aloita ruiskutusta) vaan sahauttaa vaan startilla.

Nokkahihnapyörän "oletusasento" on sillain, että pultit keskellä niitä reikiä(sekä lukitustappi reiässään ja nokkahihnapyörän merkki kohdallaan). Kampiakseli tietysti myös merkissään(eli käytännössä lukituksessa siihen tarkoitetulla työkalulla) niin pitäisi olla aikalailla siinä hyvin kohdillaan.

Hienosäätö sitten sitä nokkapyörää kääntämällä niissä säätöraoissaan hieman tarvittavaan suuntaan ja on sitten todella pienillä liikkeillä tuo säätö jo huomattava. VCDS:llä pitää kattoa tuo hienosäätö, että pitääkö säätää aikaisemmalle vai myöhemmälle, ja milloin on kohillaan.

Omassa 1.9tdi pumpparissa siis oli noin tuo säätö ja uskoisin olevan samansuuntainen muissakin 1.9 pumppari konetyypeissä. Korjatkaa jos olen väärässä ja on tarkempaa tietoa jollakin.

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 10.1.2016 18:19

Juu. pitääpä kysellä jos jossaki järki hintaan sais sen sääjätettyä tai jostaki sais ne oikeat vermeet lainaan että voi säätää.

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 10.1.2016 23:00

Jos on tiedossa henkilö kenellä on VCDS käytössä tai tietysti asianmukaisessa liikkeessä, niin sillä on helppo tarkistaa onko jako ja säätö kohdallaan. Ei tarvi purkaa mitään kuin tsekata vaan, sitten jos se näyttää olevan pielessä niin säätöhommat hieman työläämmät.

Periaatteessahan hienosäätö on helppo, kun ei tarvi saada kuin nokkahihnapyörä esille ja säätää VCDS:n kanssa se hienosäätö. Mutta kerran sanoit, että sinulla on ne pultit aivan äärilaidassa niitä koloja niin on mahdollista, että jako on esim. hampaalla pielessä, ja se on sillä hihnapyörän äärilaitaan kääntämällä saatu sille alueelle että lähtee käyntiin. Mutta optimaaliseen säätöön pitäisi siis kääntää lisää. Mutta VCDS:llä se tosiaan selviää onko kohillaan.

Ja itse vaihdoin hihnan ilman sitä kampiakselin lukituskalua omilla merkeillä. Onnistuu niinkin, mutta pienenä varoituksena sanon, että vaatii siten kuitenkin huolellisuutta hieman enemmän kuin niillä erikoistyökaluilla lukittaessa kampiakseli. Ettei vaan pääse jako sekaisin. Omasta ei ainakaan löytänyt alkuperäisiä ajoitusmerkkejä kampiakselin päästä/vauhtipyörän päästä, millä näkee pommivarmasti oikean asennon nokka-akseliin nähden.

pete91
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.12.2015 13:32

ViestiKirjoittaja pete91 » 11.1.2016 14:00

Joo. Ite oon kans ahu moottoriin jakopäärempan tehny omilla merkeillä ilman oikeita työkaluja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa