A6 V6 2,5tdi käynnistysongelma kylmällä koneella.
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 26.12.2015 11:39
A6 V6 2,5tdi käynnistysongelma kylmällä koneella.
Tervehdys, uusi käyttäjä ilmoittautuu ja kaipaa neuvoja.
Auto 1999 Audi A6 V6 2,5tdi Q mittarissa 371000km
Lähtee lämpimänä kuin palmun alta ja käy nätisti, vedot tallella ajossa, ne huimat 150 konia joilla renkaita ei saa edes hiekalla rullaamaan tyhjää.
Kylmänä kun yrittää käynnistystä hehkuttaa ehkä noin 5-8sek mutta virta-avaimen kääntö tuottaa vain lyhyen hörähdyksen, aivan kuin pyöräyttäisi konetta vain yhden kierroksen ja se oli siinä, aivan sama vaikka avainta pitää start asennossa, ei enempää.
15min Webastoa ja lähtee jälleen kuin palmun alta ja startti normaaali pari kierrosta ja käyntiin.
Ei vilkuttele hehkun tms. valoja.
Tankki täynnä naftaa.
Hehkuja epäilin mutta tuo startin lyhkäisyys ihmetyttää kylmänä ?
Auto 1999 Audi A6 V6 2,5tdi Q mittarissa 371000km
Lähtee lämpimänä kuin palmun alta ja käy nätisti, vedot tallella ajossa, ne huimat 150 konia joilla renkaita ei saa edes hiekalla rullaamaan tyhjää.
Kylmänä kun yrittää käynnistystä hehkuttaa ehkä noin 5-8sek mutta virta-avaimen kääntö tuottaa vain lyhyen hörähdyksen, aivan kuin pyöräyttäisi konetta vain yhden kierroksen ja se oli siinä, aivan sama vaikka avainta pitää start asennossa, ei enempää.
15min Webastoa ja lähtee jälleen kuin palmun alta ja startti normaaali pari kierrosta ja käyntiin.
Ei vilkuttele hehkun tms. valoja.
Tankki täynnä naftaa.
Hehkuja epäilin mutta tuo startin lyhkäisyys ihmetyttää kylmänä ?
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 26.12.2015 11:39
Akku kunnossa, jaksaa pyöräytellä konetta vaikka päivän. Startit ns. loppuvat kesken, pyörähtää siis vain kierroksen. Äsken pidin webastoa 30min päällä ja starttasi hienosti, pakkasta 10C
Irroitin äsken kaikki hehkut ja pistin virtaa suoraan, yksi pimeänä. Millä muulla tavalla noita voi mitata ?
Hehkuja irroittaessa seuraavanlainen huomio, toinen sylinteriryhmä kostea ulkoapäin ja jokainen hehku märkänä, toinen ryhmä taas täysin kuiva ja hehkutkin rutikuivia ?
Irroitin äsken kaikki hehkut ja pistin virtaa suoraan, yksi pimeänä. Millä muulla tavalla noita voi mitata ?
Hehkuja irroittaessa seuraavanlainen huomio, toinen sylinteriryhmä kostea ulkoapäin ja jokainen hehku märkänä, toinen ryhmä taas täysin kuiva ja hehkutkin rutikuivia ?
Viimeksi muokannut Joukahainen, 28.12.2015 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 26.12.2015 11:39
Startti siis pyörittää kunnolla mutta jokin katkaisee pyörityksen kuin seinään yhden pyöräytyksen jälkeen, kylmänä ja yön yli seisseenä siis.
Webastolla lämmitettynä ja valmiiksi ajosta lämpöisellä koneella vielä tuntienkin jälkeen starttaa hienosti ongelmitta.
Kaikki hehkut irroitin ja testasin suoralla virralla, yksi hajalla.
Eli käyntiinlähtöongelma esiintyy vain kylmällä koneella.
Voiko hehkutuksen testata niin että hehku johtosarjassa kiinni ja hyppylangalla maadoittaa moottoriin, näin näkisi onko hehkujen ohjausyksikkö ehjä ?
E: hehkurele taitaa olla rikki kun ei hehkuille tule virtaa ilmeisesti pikatestin tuloksena.
Kytkin hehkun johtosarjaan ja hyppylangalla maihin, virrat päälle, hehkun merkkivalo palaa 5sek mutta hehku ei lämpiä.
Webastolla lämmitettynä ja valmiiksi ajosta lämpöisellä koneella vielä tuntienkin jälkeen starttaa hienosti ongelmitta.
Kaikki hehkut irroitin ja testasin suoralla virralla, yksi hajalla.
Eli käyntiinlähtöongelma esiintyy vain kylmällä koneella.
Voiko hehkutuksen testata niin että hehku johtosarjassa kiinni ja hyppylangalla maadoittaa moottoriin, näin näkisi onko hehkujen ohjausyksikkö ehjä ?
E: hehkurele taitaa olla rikki kun ei hehkuille tule virtaa ilmeisesti pikatestin tuloksena.
Kytkin hehkun johtosarjaan ja hyppylangalla maihin, virrat päälle, hehkun merkkivalo palaa 5sek mutta hehku ei lämpiä.
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 26.12.2015 11:39
Kuten jo mainitsin, startissa vika ei ole, olisi toki kivaa jos näin helpolla löytyisi mutta mikään ei viittaa starttimoottorin vikaan jos lähtee -10 kelillä kuitenkin webaston käytön jälkeen hyvin käyntiin.
Nyt tsekattiin hehkujen toiminta, ei tule virtaa ollenkaan hehkuille auton omasta johtosarjasta. Purin kojelaudan alaosan ja löysin releet 202 ja 219. Selvittelen näiden toiminnan seuraavaksi.
Tankin suunnalta ei kuulu myöskään polttoainepumpun surinaa, pitää selvitellä mikä ohjaa sen toimintaa....
Nyt tsekattiin hehkujen toiminta, ei tule virtaa ollenkaan hehkuille auton omasta johtosarjasta. Purin kojelaudan alaosan ja löysin releet 202 ja 219. Selvittelen näiden toiminnan seuraavaksi.
Tankin suunnalta ei kuulu myöskään polttoainepumpun surinaa, pitää selvitellä mikä ohjaa sen toimintaa....
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 26.12.2015 11:39
Akku tuskin on wiallinen jos webastoa voi pyörittää 30-45min ja sitten kone starttaa kuin palmun alta.
Pähkäilin tuota lyhyttä starttia ja epäilen että nyt kun hehkutus ei toimi kone pyörähtää kerran ja yrittää käyntiin heikolla palotapahtumalla, ecu tunnistaa että olisi jo käynnissä ja lopettaa starttaamisen.
Pähkäilin tuota lyhyttä starttia ja epäilen että nyt kun hehkutus ei toimi kone pyörähtää kerran ja yrittää käyntiin heikolla palotapahtumalla, ecu tunnistaa että olisi jo käynnissä ja lopettaa starttaamisen.
-
- -
- Viestit: 84
- Liittynyt: 19.10.2014 20:14
Vaikuttaa hehkutus vialta, Uudet hehkut, kaikki, Eiköhän ala pelittään. Testata voi vanhat Suoraa akulta virta hehkulle kun on irti, näkee alkaako punottaan hyvin.
https://youtu.be/FR8qyQ6bmVc
https://youtu.be/8pftKnYBQ5c
Alimmaisessa on erilaisia testausvaihtoehtoja.
https://youtu.be/FR8qyQ6bmVc
https://youtu.be/8pftKnYBQ5c
Alimmaisessa on erilaisia testausvaihtoehtoja.
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 26.12.2015 11:39
Hehkut testattu kaksi kertaa, kuudesta vain yksi hajalla. Muut viisi hehkuvat hetkessä akulta syötetyllä virralla. Hehkut merkkiä Beru ja mietin että haittaakohan joukossa yksi Bosch merkkinen kun tähän hätään ei jaksaisi lähteä metsästämään Motonettiä kauempaa.
E: beru ilmeisesti eroaa boschista siten että kestää jälkihehkutuksen tässä moottorissa.
Äsken kokeilin releiden toimintaa ja ainakin 202 rele naksuu irroittelun seurauksena ilmeisesti. 219 releen testaukseen tarvitsen kaverin kun rele sijaitsee konehuoneessa.
Hehkuja silmäillessä ihmettelin kun vasemman lohkon hehkut olivat todella puhtaita ja jopa hieman kosteita kun irroitin, oikean puolen lohkossa yksi hehku oli tosi nokinen muut kaksi kuivia ja kohtuu puhtaita. Vasemman hehkut vaikuttivat lähes uusilta, olisikohan edellisellä omistajalla ollut jo ongelmia ja koittanut hehkujen vaihdolla korjata tilannetta ?
E: beru ilmeisesti eroaa boschista siten että kestää jälkihehkutuksen tässä moottorissa.
Äsken kokeilin releiden toimintaa ja ainakin 202 rele naksuu irroittelun seurauksena ilmeisesti. 219 releen testaukseen tarvitsen kaverin kun rele sijaitsee konehuoneessa.
Hehkuja silmäillessä ihmettelin kun vasemman lohkon hehkut olivat todella puhtaita ja jopa hieman kosteita kun irroitin, oikean puolen lohkossa yksi hehku oli tosi nokinen muut kaksi kuivia ja kohtuu puhtaita. Vasemman hehkut vaikuttivat lähes uusilta, olisikohan edellisellä omistajalla ollut jo ongelmia ja koittanut hehkujen vaihdolla korjata tilannetta ?
Mä en tajua. Jos akku jaksaa pyörittää konetta vaikka koko päivän, mutta startti ei pyörähdä kuin kerran. Mietitäänpä että mikäs sitä konetta nyt pyörittää, jos ei startti.
Enmä mitään tiedä kylläkään, oon kuullut vaan tornihuhuja. Saattaa toki olla että startti haukkaa vähä enemmän virtaa kylmää konetta yrittäessä ja akku kyykkää. Ei sillä että ei olis ennen kuultua. Onneksi akku asia on pois suljettu ja startti myös.
Enmä mitään tiedä kylläkään, oon kuullut vaan tornihuhuja. Saattaa toki olla että startti haukkaa vähä enemmän virtaa kylmää konetta yrittäessä ja akku kyykkää. Ei sillä että ei olis ennen kuultua. Onneksi akku asia on pois suljettu ja startti myös.
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 26.12.2015 11:39
Akun lepojännite 13,06V rasitustestin voin tehdä illemmalla kun saan kilkkeet konehuoneessa kiinni ja uuden hehkun. Edelleen epäilen ettei vika ole startissa eikä akussa vaan hehkutuksessa tai polttoainelinjassa joko pumpussa tai ilmaa joista jälkimmäistä epäilen siksi että lämpimänä jälleen starttaa kuin palmun alta.
Kuten mainittu, koneen pyöritys loppuu kuin seinään, aivan kuin auton ohjelmisto katkaisisi starttauksen kuten sammutustilanteessa.
Kasaan illalla koneen ja koitan lähteekö lämpimässä tallissa tulille ilman webastoa.
Kuten mainittu, koneen pyöritys loppuu kuin seinään, aivan kuin auton ohjelmisto katkaisisi starttauksen kuten sammutustilanteessa.
Kasaan illalla koneen ja koitan lähteekö lämpimässä tallissa tulille ilman webastoa.
Akun rasitustesti koti oloissa tehdään pyörittämällä starttia x ajan (en muista aikaa).
Joten se taitaa olla nyt hieman vaikeaa tässä tapauksessa.
Jos epäilet että jokin häiriö yms katkaisee starttauksen, niin lue vikakoodit.
Edelleen olen sitä mieltä että akku on rikki. Esim omassa LT;ssä oli akku rikki, jos oli hetken töpselin nokassa, käynnistyi kun palmun alta, parissa pakkas asteessa vielä käynnistyi, mutta kun tuli enemmän pakkasta, niin pyöräytti puoli kierrosta ja siihen jäi.
Tässä tapauksessa kiinnostaa akun antama CCA virta (cold cranking amp)
Oliko auto manuaali vai automaatti?
Joten se taitaa olla nyt hieman vaikeaa tässä tapauksessa.
Jos epäilet että jokin häiriö yms katkaisee starttauksen, niin lue vikakoodit.
Edelleen olen sitä mieltä että akku on rikki. Esim omassa LT;ssä oli akku rikki, jos oli hetken töpselin nokassa, käynnistyi kun palmun alta, parissa pakkas asteessa vielä käynnistyi, mutta kun tuli enemmän pakkasta, niin pyöräytti puoli kierrosta ja siihen jäi.
Tässä tapauksessa kiinnostaa akun antama CCA virta (cold cranking amp)
Oliko auto manuaali vai automaatti?
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 26.12.2015 11:39
Hetkellisesti näyttäisi että tuli kuntoon, kävin yhden hehkun ja asensin kaikki takaisin, myös tulpatun egr:n letkun. Puhdistin lämpötila-anturin liittimen ja starttasin ensin liitin irti, lyhyt startti...liitin kiinni ja pyöritti kolme kierrosta ja käyntiin nätisti.
Väittäisin että liittimen hapettuneisuus ja 202/219 releiden renkutukset yhdessä nyt oikein pohjaan asennettujen hehkujen kanssa tekivät jotain. Alavääntöä tuntui tulleen lisää ja tämän epäilen johtuvan siitä että nyt toisen sylinteriryhmän hehkujen jengoista ei vuoda puristukset kylille.
Katsellaan yön yli ja huutelen lisää.
Ps. Akun paiskasin traktoriin kiinni ja jätin hehkuttamatta....pyöritti 30sek niin kovaa että meinasi vauhtipyörä sulaa....
Väittäisin että liittimen hapettuneisuus ja 202/219 releiden renkutukset yhdessä nyt oikein pohjaan asennettujen hehkujen kanssa tekivät jotain. Alavääntöä tuntui tulleen lisää ja tämän epäilen johtuvan siitä että nyt toisen sylinteriryhmän hehkujen jengoista ei vuoda puristukset kylille.
Katsellaan yön yli ja huutelen lisää.
Ps. Akun paiskasin traktoriin kiinni ja jätin hehkuttamatta....pyöritti 30sek niin kovaa että meinasi vauhtipyörä sulaa....
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 26.12.2015 11:39
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa