VW dieselien päästöhuijaus(?)

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

VW dieselien päästöhuijaus(?)

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.9.2015 17:43

Mitä luulette, ilmeneekö muilla valmistajilla vastaavia viritelmiä?

Tapahtuikohan kärähtäminen oikeasti vahingossa kuten uutisoitu vai oisko joku sisäpiiriläinen vetänyt herneensä nenään ja käräyttänyt?

Muistelisin että eikös pääjohtajan paikasta käyty aika kiivasta vääntöä, voisko sieltä perua olla...?

Mielenkiintoista ois kyllä olla kärpäsenä katossa Volkkarin officella kun asiaa puidaan.

Kohtahan pitää jo muutama VW:n osake hankkia. Nousu ei taida tosin yhtä nopea olla kuin lasku.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.9.2015 20:52

VW AG tekee ohjelmapäivityksen ni taas toimii :)

Mistä päästöstä nyt jäätiin kiinni? Hiukkaset, typenoksidit vai mikä?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.9.2015 21:24

http://tekniikanmaailma.fi/autot/volksw ... sa-usassa/

Aika härski temppu kyllä.. saas nähdä löytyykö muiltakin merkeiltä vastaavia ideoita :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.9.2015 21:29

Eiks mitsubishi tän keksiny ekana niiden GDI-moottoreissa joskus 15 vuotta sitten?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 29.9.2015 20:54

http://uk.businessinsider.com/heres-wha ... ght-2015-9
Miten auto tietää milloin se on pakokaasutestissä:
Kuva

Mitenköhän paljon tehot ja/tai taloudellisuus kärsii jos auton joku päivä käyttää huijauksenpoisto-korjauksessa ja ECU on sen jälkeen jatkuvasti maailmanparannusmoodissa?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 29.9.2015 21:55

Tuttu puheli että rullilla 2l pumppari 170hp kone oli heittäytynyt yllätyksellisesti testimoodiin ja tuloksena oli reilut 140hp.

Muuronen
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.9.2004 1:30

ViestiKirjoittaja Muuronen » 30.9.2015 18:43

Onko jostain saatavilla listaa missä tuota kyseistä moottorityyppiä on käytetty. Tai lähinnä itteä kiinnostaa Amarokin kohtalo

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.9.2015 19:12

Autot ovat New York Timesin mukaan seuraavat:

Volkswagen Jetta (vuosimallit 2009–2015)

Volkswagen Jetta Sportwagen (2009–2015)

Volkswagen Beetle ja Beetle Convertible (vuosimallit 2012 ja 2015)

Volkswagen Passat (2012–2015)

Volkswagen Golf (2015)

Volkswagen Golf Sportwagen (2015)

Audi A3 (2010–2015)

Muuronen
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.9.2004 1:30

ViestiKirjoittaja Muuronen » 30.9.2015 19:32

http://www.autoforum.cz/tmp/magazin/sd/ ... 00_600.jpg

Pika googlella näky tuollaista löytyvän myös. Mutta onko tuokaan lista luotettava

golffari 4
-
Viestit: 84
Liittynyt: 19.10.2014 20:14

ViestiKirjoittaja golffari 4 » 30.9.2015 19:39

HS Päivitetty: 23.9.2015 17:23

Volkswagen kertoi tiistaina, että päästötesteissä huijauksen mahdollistanut ohjelmisto on kaiken kaikkiaan 11 miljoonassa Volkswagen Group -konsernin dieselautossa.

Tarkemmin se on autoissa, joissa on tyypin EA 189 -dieselmoottori. Kyseessä on yleinen diesel-moottori, joka on käytössä Volkswagenien lisäksi muun muassa Audeissa, Škodissa ja Seateissa, kertoo Jalopnik-autosivusto.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 30.9.2015 19:46

Onkos tätä kyseistä moottorimallia lainattu muille merkeille konsernin ulkopuolelle?

golffari 4
-
Viestit: 84
Liittynyt: 19.10.2014 20:14

ViestiKirjoittaja golffari 4 » 30.9.2015 20:05

Kotimaa 28.9.2015 klo 14:00 | päivitetty 28.9.2015 klo 20:11

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi selvittää parhaillaan, kuinka montaa suomalaisautoa VW-konsernin diesel-manipulointi mahdollisesti koskee. Trafi päätti ryhtyä laskutoimitukseen, koska ei ole saanut tietoa VW-merkkien maahantuojilta.

Maahantuoja VV-Auto Group puolustautuu, että heilläkään ei ole malleista ja mallivuosista tietoa.

Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuron mukaan tietokoneajo on parhaillaan käynnissä. Arvio EA 189 -tyyppisellä moottorilla varustettujen autojen määrästä Suomessa saadaan tiistaiaamuun mennessä. Trafi aikoo sen jälkeen ilmoittaa lukemat julkisuuteen.

Volkswagen-, Audi- ja Seat- merkkien maahantuoja VV-Auto Group ilmoittaa, että sillä ei ole tiedossa malleja ja mallivuosia. Maahantuoja aikoo kuitenkin ilmoittaa lukemat heti, kun se saa tietoa Volkswagen-konsernin pääkonttorilta Saksasta.

EA 189 -mallisarja käsittää Euro-5-dieselmoottorit, jotka voivat olla kuutiotilavuudeltaan joko 1,2-, 1,6- tai 2,0-litraisia. Moottoreita on valmistettu ainakin vuosien 2007 ja 2013 välisenä aikana.

Volkswagenilta kyseisiä moottoreita löytyy ainakin malleista Golf VI, Jetta V, Jetta VI, Beetle, Tiguan, Passat ja Touran. Audilla moottoreita on A1-, A3-, A4- ja A6-malleissa sekä maastomalleissa Q3 ja Q5.

Seat-autoissa kyseisiä moottoreita löytyy malleista Leon, Altea, Alhambra, Exeo ja Toledo. Skodan mallit ovat Rapid, Octavia ja Yeti.

mmak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 18.11.2006 15:02

ViestiKirjoittaja mmak » 1.10.2015 3:42

Onkos tätä kyseistä moottorimallia lainattu muille merkeille konsernin ulkopuolelle?
Tokkopa, koska kyseessä sen verran tuore moottori. Toki nyt lisenssit on varmasti ehditty myydä jollekkin halukkaalle (lue korealaiset), mutta tuskin näistä enää kuullaan. Jotenkin vaan surkuhupaisaa tää käsittämätön pelleily asian tiimoilta. Nyt ristiinnaulitaan se maailman suurin autonvalmistaja ja jätetään muut rauhaan.

Veikkaampa, että joku poliitikko on tajunnu, että koko eurooppa on pikkuhiljaa konkurssissa, jos muitakin saksalaismerkkejä (muista puhumattakaan) ruvetaan tarkemmin samalla erää tutkimaan. Hyvä näin, koska tämä tämänhetkinen uutisointi on ollut käytännössä joka puolelta lähinnä pelkkää valheisiin perustuvaa propagandaa.

Kukaan ei ole vielä tarkkaan kertonut, mitä ja ketä tämä ongelma koskee, millä tavalla tämä "huijaus" on OIKEASTI toteutettu jne.. Pääasia, että media saa rinta rottingilla suoltaa paskaa ulos suolesta, kuin ripulia sairastava...

Ja sitten tämä uskollinen Toi(älä)ota kansa saa kerran elämässään jotain kättä pidempää, jolla päteä.

Jostain kumman syystä en ole juuri nyt mielissäni niin uutisoinnin, kuin kommentoinninkaan tasosta.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 1.10.2015 4:36

Porukoilla on -14 2.0 TDI 4X4 Yeti. Olispa jännä viijä se katiska penkkiin.. :D

Muuronen
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.9.2004 1:30

ViestiKirjoittaja Muuronen » 1.10.2015 6:20

Ei kannata tojota porukan vielä paukutella henkseleitä. Ainakin tuossa uudessa avessa mikä mulle tuli on 2 litran bemarin diisseli, ja eikös nyt jotakin epäselvää ollu bemarin malleissakin

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.10.2015 10:16

Ei sitä "huijausohjemistoa" nyt kaikissa EA189-moottoreissa kuitenkaan ole. EA189 kun käsittää kaikki 1.6 & 2.0 CR dieselit Euro4:stä Euro6:een. Nuo "huijaussoftalla" varustetut taisi olla pääsääntöisesti Euro5:ia.

Ongelmamoottori on nelisylinterinen suoraruiskutettu turbodiesel, jonka iskutilavuus on 1,6 litraa tai 2,0 litraa. Mikäli autosi on Volkswagen, Audi, Skoda tai Seat ja sen vuosimalli on 2008–2014 ja konetilassa on Euro 5 -normin täyttävä moottori, kyseessä saattaa olla ongelmamoottori. VW ei ole toistaiseksi julkistanut mitään luetteloa ongelmamoottoreita käsittävistä automalleista, mutta tehdas laatii sellaista parhaillaan ”korkeapaineella”.
Toisin sanoen, mikäli autosi dieselmoottori täyttää Euro 4- tai Euro 6 -päästönormin, ei tämän hetkisten tietojen valossa ongelmaa pitäisi esiintyä. Vielä ei myöskään ole selvillä, onko kaikissa EA 189 -moottoreissa kyseiseltä jaksolta manipuloitu moottorinohjaussofta.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 4.10.2015 20:42

http://info.volkswagen.de/de/de/home.ht ... ck-own-car

Tuo kertoi ainakin omasta Golfista että on varustettu NOx-päästöjä optimoivalla softalla ja tulee saamaan korjauskutsun.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 6.10.2015 10:43

2.0 litrasissa riittää ohjelmistopäivitys, 1.6 litrasissa vaihtuu myös ruiskun suuttimet.
Lähde: http://europe.autonews.com/article/2015 ... ons-crisis

Ja teknistä sivukaupalla niille joita kiinnostaa tarkempi data: http://www.greencarcongress.com/2015/09 ... -vw2l.html

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2015 14:41

http://info.volkswagen.de/de/de/home.html?tab=check-own-car

Tuo kertoi ainakin omasta Golfista että on varustettu NOx-päästöjä optimoivalla softalla ja tulee saamaan korjauskutsun.
Tosson sama suomen sivuilla.

Taitaa mennä harmillisesti viriohjelmat roskakoriin kun korjaus tehdään. Tokkopa ne sentään tutkii kenellä on sellainen ollut?

Yllätys oli että Continental on tän sortin alihankkijoita.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 11.10.2015 5:24


Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 17.10.2015 23:37

Pihassa makaa kaksi korjaamokutsua odottavaa kärryä enkä aikonut kumpaakaan "korjauttaa".
Tänään kuulin, että trafin? edustajaa olisi haastateltu telkkarissa ja katsastus ei kuulemma mene läpi ellei korjausta ole tehty.
Kysymys kuuluukin, että mihin pykälään tuo voi perustua, kun Suomen päästömittaus perustuu vain savun määrään. Tukkeutuneet katit ja muut on tähänkin mennessä voinut tyhjätä, jos siltä tuntuu.
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin korjauksen myötä teho laskee ja co2-päästöt nousee, joka periaatteessa nostaisi myös vuosittaisen veron määrää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2015 0:10

Peruste voi olla se että auto ei täytä tyyppihyväksynnän vaatimuksia.

Noista korjatuista voi tulla vaikka parempia. Kukaanhan ei hyväksy suoritusarvojen laskua, joten käytännössähän noista pitää tehdä parempia kuin ennen.

Mutta mielenkiintoista jos pelkällä ohjelmalla saisi kuntoon. Eikös typenoksidit kuitenkin tule ilmassa olevasta hapesta ja kuumasta palotapahtumasta? Näin ajatellen ihan perustavanlaatuinen paloprosessin muutos olisi paikallaan.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 18.10.2015 19:40

Olikohan se niin, että 2.0tdi menisi päivityksellä ja 1.6tdi:ssä vaihdetaan suuttimetkin.

lucifer
-
Viestit: 556
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 19.10.2015 20:15

Hep, täällä myös jäätikönsulattaja, 1.6TDi.
Saa nähdä mikä on lopputulema.
Mitenköhän noiden vähäistenkin tehojen suhteen, mahtaako tippua vielä tuostakin?
Penkki ennen ja jälkeen muutosten ja vaatimaan hyvitystä jos näin käy?
Ja saako sijaisautoa?
"Korjaustoimenpiteestä ei luonnollisestikkaan koidu teille kustannuksia" on sanatarkka lainaus mielenpahoituskirjeestä.
On ilmeisesti pakko vedota että on myyntiedustaja tjsp että saa laina-auton (minä kun olen ostanut auton liikkumista varten)
Mitenköhän tuo kustannupuoli, en satu asumaan korjaamon naapurissa, ajomatka edestakaisin on minulle kustannus + aika, tuskin sitä saa sinne viedä silloin kun itselle sopii?
Ei oikein kiinnosta viedä ensimmäisten joukossa parsittavaksi..

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 21.10.2015 16:33

Määräaikaiskatsastusta ei voi hyväksyä jos auton tiedoissa on takaisinkutsu kamppanja voimassa..
Viimeksi muokannut timo, 22.10.2015 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 22.10.2015 9:19

Kuulinko radiosta oikein että Vw on kieltänyt euroopassa uusien autojen myynnin? Jos näin niin koskee varmaan tietyillä diesel moottoreilla olevia autoja

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.10.2015 11:55

Autoja joissa on kyseinen huijaus.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.10.2015 18:05

Tarkemmin ilmaistuna on kieltänyt myymässä ennenkuin auton ohjelmisto (ja tarvittavat muut osat) on päivitetty.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 3.11.2015 20:42


Reaper
-
Viestit: 575
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 29.11.2015 21:18


only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 30.11.2015 8:26

minulla uuden auton (Skoda) nouto tällä viikolla, pitää nuukaa kattoa että luovutuskirjassa ei ole mikään paragraaffi jossa hyväksytään että autossa saattaa olla ongelmia päästöjen kanssa...

Jultsu
-
Viestit: 2960
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 30.11.2015 9:53

Meinasitko jättää signeeraamatta jos on? Paljonko noissa tilauksissa on peruutuskulut ?

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 30.11.2015 11:49

taisi olla jotain 10% 1000e asti ja siitä ylöspäin 3%.

Mutta eiköhän tämä päästöskandaali ala jo riittämään peruutussyyksi, arvon alennus ym... mutta katsotaan mitä tuleman pitää...

Hape
-
Viestit: 180
Liittynyt: 30.9.2009 2:43

ViestiKirjoittaja Hape » 22.1.2016 3:58

Hyvä homma, vaimolle tässä katsellaankin justiin autoa. Näillä näkymin Volkkarin TDI. ;)

Nimimerkillä kiinnostaa ihan vitusti nuo ameriikan diesel-kekkuilut, eivät koske mitenkään CO2 päästöihin. Halvalla ostan kyllä vähän käytettyä ja melkein kiinnostaa kun joku hippi itkee. Tänne vaan!


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa