AJM koneellinen pumpparidiisseli, ajettu 350t.
Ongelma siis on että risteyksistä jos koittaa lähteä tasaiselle tai alamäkeen kakkosella, niin valehtelematta fillarilla ajaa yli.
Kinneriin tuli teetettyää turbon vaihtoremppa, kytkinremppa ja kansiremppa yhtäaikaa, ja ongelma on että nyt ahdot on sinne 1800rpm hujakoille nollassa ajotyyliin katsomatta (ylämäki / alamäki / tasainen kiihdytys / ryntäytys), josta alkaa mateluvauhtia nousemaan. Kun kierrokset on 2000rpm, ahtaa 0,3 - 0,5bar, jonka jälkeen turbo "herää" henkiin ja alkaa ahtamaan normaalisti. Kiihdytystesteissä eri vaihteilla huiput mihin ahdot nousee on piikkinä 2,2 bar, josta laskee sinne 1,5 - 1,8bar nurkille riippuen kuormasta, eli yliahtaa hieman, mutta ei silti heitä limp - modeen.
Nyt siis tarvitsisin apua selvittelyyn että mikä vi... tuon oikein aiheuttaa? MAF vaihdettu merkkiosaan, ei vaikutusta. Juuri kävin koeajolla uuden N75:n kanssa, ei vaikutusta. EGR:n alipaine tulpattu, ei vaikutusta. Alipainejärjestelmässä tasainen -0,6bar paine tyhjäkäynnillä, eikä vuotoja ainakaan kuule. AD:n "halpisbluetoothlukijalla" katsottuna kaikkien anturien pitäisi(tm) olla ehjät, ja mitään vikakoodeja ECU:un ei tule edes työpaikan BOSCH:in lukijalla. Tosin sen varmaan selittää se että tuossa 99 ECU:ssa ei taida *hirveästi* lukuvaihtoehtoja edes olla...
Itselläni ei siis ole mitään LAADUKASTA lukijaa, eli MAF - lokeja tms varten tarvitsisin JKL:stä jonkun avuliaan kaverin lukemaan noita.
Olenko ymmärtänyt oikein että tuo N75 antaa aluksi siipien olla "täyden tehon" asennossa, ja paineen kasvaessa kuristaa? Alipainevuoto selittäisi kyllä silloin yliahtamista, mutta mikä tuon alakierrosten nuutumisen tekee?
Bora Tdi -99 Pd ahdot hukassa alakierroksilla
Valvoja: ffp jäsenet
Onko Ahdin modattu tms? Jos maf arvot alakantissa niin vaikuttaa alhaalta heräämiseen, tosin äkkiseltään vaikuttaisi siltä että turbon säädöt on epäonnistuneet.
Tyhjäkäynnillä alipainekello vetää vnt siivikon säätövipua rajoitinruuvia vasten, jos tämä säätö on muuttunut, esim väli liian iso, herääminen huono. Liian tiukka taas voi aiheuttaa alkuräjähdyksen? Jotku väittää että ahtimen purkaminen, vaikuttaa tähän vaikka kohdistustappi onkin puolikkaissa. Mutta tämän säätämiseen tarvitset pakopaine mittarin.
Liian lyhyt vnt tanko (tangon esijännitys) aiheuttaa sen että ahdot piikittää kovasti, pitkä sen että ahdot voi nousta laiskasti. Lyhyellä tangolla ahtoa on monesti liikaa ajaessa tasakaasulla.
Eli jos tuota rajoitin ruuvin säätöä on muutettu/muuttunut. On ahdinta hankala saada toimimaan kunnolla ennen kuin säätö on kohdillaan.
Joku viisaampi tietää enemmän paljon tälläkin foorumilla, ne ovat tosin monesti hiljaa.
Tyhjäkäynnillä alipainekello vetää vnt siivikon säätövipua rajoitinruuvia vasten, jos tämä säätö on muuttunut, esim väli liian iso, herääminen huono. Liian tiukka taas voi aiheuttaa alkuräjähdyksen? Jotku väittää että ahtimen purkaminen, vaikuttaa tähän vaikka kohdistustappi onkin puolikkaissa. Mutta tämän säätämiseen tarvitset pakopaine mittarin.
Liian lyhyt vnt tanko (tangon esijännitys) aiheuttaa sen että ahdot piikittää kovasti, pitkä sen että ahdot voi nousta laiskasti. Lyhyellä tangolla ahtoa on monesti liikaa ajaessa tasakaasulla.
Eli jos tuota rajoitin ruuvin säätöä on muutettu/muuttunut. On ahdinta hankala saada toimimaan kunnolla ennen kuin säätö on kohdillaan.
Joku viisaampi tietää enemmän paljon tälläkin foorumilla, ne ovat tosin monesti hiljaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa