Tuossa parisen kuukautta takaperin rullailin kotipihaan pitkäkattoisen Boran, 2.3l V5-koneella (AGZ, 150hv) Haldexilla. Jo ostotilanteessa myyjä kertoi satunnaisesta käynnistysongelmasta, eli auto ei ikäänkuin saa tyhjäkäyntiä päälle ja sammuu parin sekunnin kuluttua.. Immon valo ei vilku, eli ajonesto- tai avainongelmasta tuskin on kyse, eikä ketjukaan (ainakaan isommin) rallattele.
Auto on nyt myös pari kertaa ajossa välkäyttänyt moottorin vikavaloa. Kierrokset laskee nollaan, mutta parin sekunnin kuluttua käy taas normaalisti ja vikavalo häviää. Myös muutamana pakkasaamuna akkuvalo on palanut, mutta niin ikään hävinnyt auton ja kelin lämmettyä.
No, ensimmäinen toimenpidehän on tietysti vikakoodien luku. Vaan kun ei onnistu. VCDS:llä saa kyllä yhteyden normaalisti kaikkiin muihin controllereihin (esimerkiksi huoltovalon nollasin ihan vasta), mutta 01-Engine -moduleen sisälle yrittäessä VCDS ilmottaa, että "No response from controller".
Jenkkifoorumilta lueskelin että heikko akku voi aiheuttaa tuon VCDS-ongelman, mutta eikö se sillon luulis vaikuttavan koko softan toimintaan, eikä vain yhteen controlleriin? Akku nyt tulee varmaan muutenkin ensi viikolla vaihdettua, mutta onko vielä muita ideoita tähän ja tuohon käynnistysrobleemaan? Sulakkeet kävin myös läpi kojelaudan päästä, ja näyttivät olevan ehjiä.
Bora V5 AGZ käynnistys- ja VCDS-ongelmaa
Valvoja: ffp jäsenet
Noniin, sain vihdoin aikaseksi käydä kokeilemassa.
Eli missään muussa moduulissa ei ole mitään vikakoodeja. Autoscanin kun VCDS:llä rullaa läpi, niin kaikki muut on ok, mutta moottoripuolelle ei vaan saa yhteyttä.
Tänään kauppareissulla auto yhtäkkiä sammu kaupan parkkipaikalle. Tuuppasin pirssin ruutuun ja auto jäi tyhjäkäynnille rallattelemaan tupangin ajaksi. Yhtäkkiä katiska sammu eikä enää startannu. No, kävelin kotia ja aattelin että käyn hetken päästä kokeilemassa ja hakemassa kanisteriin bensaa josko bensamittari fuskaa.
Vielä mitä, laakista käyntiin ja ajelin kotipihaan. Siinä auto ruksutteli varmaan ~10min tyhjäkäyntiä eikä sammunu. Mutta hankala lähteä arpomaan oikeen mitään, kun ei pääse koodeja lukemaan. VCDS päästää kaikkiin muihin ohjaimiin, mutta CarPort ei mihinkään.
Hyviä ideoita?
EDIT: Testasin vielä soitin irti -> ei vaikutusta. ECU on kuiva, eli kaukalo ei tulvi.
Eli missään muussa moduulissa ei ole mitään vikakoodeja. Autoscanin kun VCDS:llä rullaa läpi, niin kaikki muut on ok, mutta moottoripuolelle ei vaan saa yhteyttä.
Tänään kauppareissulla auto yhtäkkiä sammu kaupan parkkipaikalle. Tuuppasin pirssin ruutuun ja auto jäi tyhjäkäynnille rallattelemaan tupangin ajaksi. Yhtäkkiä katiska sammu eikä enää startannu. No, kävelin kotia ja aattelin että käyn hetken päästä kokeilemassa ja hakemassa kanisteriin bensaa josko bensamittari fuskaa.
Vielä mitä, laakista käyntiin ja ajelin kotipihaan. Siinä auto ruksutteli varmaan ~10min tyhjäkäyntiä eikä sammunu. Mutta hankala lähteä arpomaan oikeen mitään, kun ei pääse koodeja lukemaan. VCDS päästää kaikkiin muihin ohjaimiin, mutta CarPort ei mihinkään.
Hyviä ideoita?
EDIT: Testasin vielä soitin irti -> ei vaikutusta. ECU on kuiva, eli kaukalo ei tulvi.
Päivitystä;
tuohon sammumisvikaan löytyi ratkaisu; kampiakselin asentoanturi. Autolla siis pystyi ajamaan 10-15min, jonka jälkeen anturi ei enää antanut dataa kampuran asennosta ja auto sammui. Anturi oli vaihdettu muutama tonni sitten edellisen omistajan toimesta, mutta kun ei ollut Boschia. Boschin anturi tilalle ja kovaa ajoa.
Kaivelin auton myynti-ilmotuksen vielä esiin, ja olihan tuohon vaihdettu hiljan myös nokkien anturi ja maf. Eli todnäk lisää anturisavottaa tiedossa kohtapuoliin. :)
ECU kävi Erikoismoottori Airaksisella tutkittavana, eikä sieltä löytynyt mitään ihmeellistä. Kaveri pääsi pajansa Boschin testerillä ecuun suoraan kiinni, eli vika on joko omassa läppärissä tai kaapelissa. Jännä kyllä, että toisen kaverin Passatiin pääsi tuolla kombolla suoraan käsiksi.
tuohon sammumisvikaan löytyi ratkaisu; kampiakselin asentoanturi. Autolla siis pystyi ajamaan 10-15min, jonka jälkeen anturi ei enää antanut dataa kampuran asennosta ja auto sammui. Anturi oli vaihdettu muutama tonni sitten edellisen omistajan toimesta, mutta kun ei ollut Boschia. Boschin anturi tilalle ja kovaa ajoa.
Kaivelin auton myynti-ilmotuksen vielä esiin, ja olihan tuohon vaihdettu hiljan myös nokkien anturi ja maf. Eli todnäk lisää anturisavottaa tiedossa kohtapuoliin. :)
ECU kävi Erikoismoottori Airaksisella tutkittavana, eikä sieltä löytynyt mitään ihmeellistä. Kaveri pääsi pajansa Boschin testerillä ecuun suoraan kiinni, eli vika on joko omassa läppärissä tai kaapelissa. Jännä kyllä, että toisen kaverin Passatiin pääsi tuolla kombolla suoraan käsiksi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa