Dieselin lohko ja kampiakseli bensakoneessa?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tomant
-
Viestit: 12
Liittynyt: 28.2.2007 1:54
Viesti:

Dieselin lohko ja kampiakseli bensakoneessa?

ViestiKirjoittaja tomant » 16.9.2015 9:05

Moro,

maallikko ja vieraalla merkillä ajava kyselee diesel-moottorinin ja bensamoottorin osien yhdistämisestä bensaturbokoneessa. Lehdessä Bilsport 16/2015 kerrotaan ruotsalaisesta Kenneth Almista, joka on rakentanut Sciroccoon neliveto-Audin tekniikan. Mielenkiintoiset ovat moottorin speksit. Lohko ja kampiakseli ovat viisisylinterisestä Caravellen 2,5 TDI -koneesta. Kansi on Audin S4 AAN-koneesta. Kanget ja männät ovat viritavaraa, samoin nokka-akselit ja venttiilit. Moottorinohjaus Autronic SM4. Koneesta on penkitetty 830 hv / 1007 Nm, kierrosluvuista ja ahtopaineen määrästä ei ole mainintaa. Samassa lehdessä oli myös juttua BMW M20B25-koneesta, jossa dieselin kampiakseli.

Mersuasiantuntijalta olen kysynyt nelisylinterisen CDI-koneen käytöstä bensaturbossa, mutta kone on siihen liian järeä eikä kestä kierroksia.

Onko Suomessa dokumentointia tai kokemusta vastaavanlaisista "hybrideistä", joissa yhdistetään dieselin ja bensakoneen tekniikkaa tehokkaan bensamoottorin rakentamisessa?

tomant
Viimeksi muokannut tomant, 12.2.2021 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 16.9.2015 9:35

http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=115243

Tuosta esimerkiksi juurikin kyseistä moottorikombinaatiota käsittelevä keskustelu.

tomant
-
Viestit: 12
Liittynyt: 28.2.2007 1:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja tomant » 16.9.2015 10:01

Kiitos paljon, täytyy tututstua juttuun! Lisäksi pitää suomentaa Audi-miesten ilmaukset aat, aby jne. ,-)

EDIT: Näyttää olevan tuo juttu vielä pohdiskelun tasolla. Toivottavasti sieltä syntyy toimivia moottoreita, joiden suorituskyvystä saadaan tietoa.

tomant

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 17.9.2015 18:31

Dieselin lohko ruukaa olla jämerämpää tekoa kuin bensakoneen. Kovilla tehoilla ja kierroksilla varmasti jäykempi ja sitä myöten kestävämpi.

Jenkit rakenteli 70-luvun lopulla ensimmäiset diesel-V8:t henkilöautokäyttöön bensakoneen lohkoihin; lopputulos oli surkea.

Vahvistettuun DX-lohkoon sitten onkin rakennettu mm. kiihdytysmoottoreita.

tomant
-
Viestit: 12
Liittynyt: 28.2.2007 1:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja tomant » 17.9.2015 19:45

Dieselin lohkon käyttö tuntuukin järkevältä. Dieselin järemmän kampiakselin käyttö kierroskoneessa taasen arveluttaa, kun dieselin huippukierrokset ovat yleensä paljon alemmat kuin bensakoneissa.

tomant

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.9.2015 19:56

Kait se järeämpi kampiakselikin jossain vaiheessa on tarpeen kun reilummin otetaan voimaa ulos... en näe mitään erityistä ongelmaa kampiakselin suhteen vaikka kierroksia nostetaankin. Tasapainoitus toki on tärkeää erityisesti silloin, mutta se lienee jokatapauksessa itsestään selvää virikonetta rakennettaessa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 17.9.2015 21:08

Miun mielestä dieselin long block -lohko olisi hyvä lähtökohta moneen 1.8t tai 2.0t projektiin. Dieselin kampiakseli taas sopii stroukkaukseen pidemmän iskunsa ansiosta..

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.9.2015 21:36

Ja huhut sanoo että Vr6 olisi alunperin pitänyt olla diesel.
Ja sen lohko ja alakerta kestää vakiona reilujakin tehoja.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 17.9.2015 23:02

Löytyy clubin projekti osiosta ihan rakenteillakin oleva 2.5 20v stroukki. Lähinnä helposti lisää litratilavuuttahan noissa haetaan. Jos kampiakseli on liian painava, niin sorvilla saa ihmeitä aikaan. 1.9 lohkoja käytetään, että saadaan tuore pinta porattua vakio kokoon bensakoneille. Esim kilpuriin jossa kutiotilavuus on jämpti.
Taisi saada 2l bensan porauksella ja 1.9dieselin iskulla suurimman mahdollisen iskutilavuuden ns vakio osilla, neljä pyttyisestä.

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 26.9.2015 18:22

Itellä ois tarkoitus kanssa rakennella dieselin lohkoon *pitkäisku* 8v ihan vaan mielenkiinnosta, onko kukaan poraillu noita dieselin lohkoja? Olin aatellu n85-87mm porausta.. syystäkö? Mäntiä ois valmiina :)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 26.9.2015 21:03

Lohkoissa tais olla 88mm pyttyväli että tollanen 87mm poraus jättäs hiukan ohkaset seinät jäljelle, 84mm olen kuullut käytettävän ja isompaakin kun poraa pytyt offsettiin


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa