E85 ja ADZ?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 311
- Liittynyt: 21.4.2005 20:42
E85 ja ADZ?
Ihan suoranaisesti en löytänyt tietoa netistä, mutta onko käyttökokemuksia miten ADZ moottori sietää E85 lientä sellaisenaan ilman muutossarjoja? Kannattaisi varmaan kokeilla ensin vaikka puolet normibensan joukkoon vai onko tuho valmis jo silläkin seoksella?
Ajelin omallani muutaman kuukauden kevät ja kesä aikaan vaihtelevalla 95E10 / E85 seoksella, korkeimmillaan oli lähes puolet, tuolla etanoli määrällä alkoi tuntumaan ettei kone saa riittävästi ainetta kylmänä ja joskus kylmänä sai startata muutaman kierroksen ennen kuin lähti. Kilometrejä tuona aikana tuli noin 5000km. Autolla oli ajettu silloin reilu 500tkm, bensapumpu ja kaikki rusikulaitteet oli alkuperäisiä, tai vaihdettu ennen 250tkm.
Auto on edelleen ajossa, joten ei se tuosta rikkimennyt. Pidemmän käytön vaikutuksista en osaa sanoa.
Omilla kokemuksilla en laittaisi pelkkää E85 tuollaiseen jos mitään muuta ei ole tehty, kun jollain keinolla kone tarvisi lisää ainetta ainakin kylmänä, myös kuormitettuna olisi hyvä varmistaa että seos pysyy oikeana. Pelkkä polttoainepaineen nostokin voisi auttaa.
Kokeile ensin vaikka 1/4 etanolia ja hiljakseen nostelee määrää niin huomaa mitä tapahtuu.
Auto on edelleen ajossa, joten ei se tuosta rikkimennyt. Pidemmän käytön vaikutuksista en osaa sanoa.
Omilla kokemuksilla en laittaisi pelkkää E85 tuollaiseen jos mitään muuta ei ole tehty, kun jollain keinolla kone tarvisi lisää ainetta ainakin kylmänä, myös kuormitettuna olisi hyvä varmistaa että seos pysyy oikeana. Pelkkä polttoainepaineen nostokin voisi auttaa.
Kokeile ensin vaikka 1/4 etanolia ja hiljakseen nostelee määrää niin huomaa mitä tapahtuu.
Mulla porsi borasta bensapumppu ihan muutaman tonnin ajon jälkeen. Mutta miten todistaa syy-yhteys etanoliin ja 230 tkm pyörineen bensapumpun hajoomiseen. VDO:n tekemähän tuo polttoainejärjestelmähän on. Muutossarjana oli tuo eflexfuelin tekemä purkki. Vikakoodeja ei kertaakaan tullu laihasta seoksesta ja kone toimi normaalisti eli suuttimet riitti. Mitä sitten tulee tiivisteiden kestävyyteen niin kumi -ja muoviosat sietää kyllä paljastakin E85:sta, en ainakaan yhdestäkään tapauksesta oo kuullu missä linja olis alkanu kusemaan.
Miksikö puhun menneessä aikamuodossa, enää en ajele viinalla ku viinan ja 95:n hintaero on 25-30 cnt täällä meillä päin.
Miksikö puhun menneessä aikamuodossa, enää en ajele viinalla ku viinan ja 95:n hintaero on 25-30 cnt täällä meillä päin.
ADZ-koneesta olen tälle foorumille muutaman kerran kirjoitellut kai Re85-kokemuksia topikkiin tms. Kännykkä dataamisessa niin en jaksa etsiä kun et sinäkään ;)
Lyhyesti: Ajelemalla ihmisiksi kestää varsin hyvin. Kylmäkäynnistys on oma juttunsa, siitäkin löydät hakemalla tältä foorumilta juttua. Käytä AND-toimintoa. Vakiosäädöissä ajelen kesäisin laittamalla tyhjään tankkiin 5-10 litraa 95:ta ja loput E85. Matka-ajossa raakanakin jos ei ole lusikka lattiassa koko matkaa. Talvella tarvii parikytä litraa 95:ta jotta lähtee paremmin käyntiin.
Kylmäkäynnistyksessä vaatii pari starttia viiveellä, jotta bensapaine nousee ja tähtimerkit ovat kohdillaan. Olen ajanut autolla kai 45tkm josta suurimman osan palttiarallaa näin. Borassa ei ole ADZ-koneita saati yksipisteruiskuja... Ainiin. Jos käytät akunkengän irti, kestää aikansa että ruisku tajuaa polttoaineen olevan mitä sattuu. Käyttäytyy heikosti siihen asti mutta asettuu kyllä.
Säätöjä olisin tehnyt jos olisi OBD2, kun tuolle 4 piuhan hökötykselle obd2-rungossa en osaa mitään tehdä. Kertokaapa nikkarit, millä sitä säädetään?
Lyhyesti: Ajelemalla ihmisiksi kestää varsin hyvin. Kylmäkäynnistys on oma juttunsa, siitäkin löydät hakemalla tältä foorumilta juttua. Käytä AND-toimintoa. Vakiosäädöissä ajelen kesäisin laittamalla tyhjään tankkiin 5-10 litraa 95:ta ja loput E85. Matka-ajossa raakanakin jos ei ole lusikka lattiassa koko matkaa. Talvella tarvii parikytä litraa 95:ta jotta lähtee paremmin käyntiin.
Kylmäkäynnistyksessä vaatii pari starttia viiveellä, jotta bensapaine nousee ja tähtimerkit ovat kohdillaan. Olen ajanut autolla kai 45tkm josta suurimman osan palttiarallaa näin. Borassa ei ole ADZ-koneita saati yksipisteruiskuja... Ainiin. Jos käytät akunkengän irti, kestää aikansa että ruisku tajuaa polttoaineen olevan mitä sattuu. Käyttäytyy heikosti siihen asti mutta asettuu kyllä.
Säätöjä olisin tehnyt jos olisi OBD2, kun tuolle 4 piuhan hökötykselle obd2-rungossa en osaa mitään tehdä. Kertokaapa nikkarit, millä sitä säädetään?
AAM- koneesta on yli 60 tkm etanolikokemukset. Etanolin aiheuttama lisäkosteus tukkii huohotinta, pienilläkin pitoisuuksilla öljykorkki ja -tikku pyrkivät jäätymään. Kertaalleen jo talven ekoilla pakkasilla apuakselin stefa pullahti pihalle ja öljyt hihnalle. Nyt syyskesällä huomasin öljynkulutuksenkin pienenevän bensakäytössä, epäilen etanolin laimentavan ja huohottavan ja/tai polttavan öljyä enemmän. Tänä talvena en enää ajele etanolilla, katsellaan keväällä uudestaan.
Ainiin ohan siinä se. Ajelet vissiin kylmälähdöillä lyhyttä matkaa. Öljykorkki ja -tikku keräävät emulgoitunutta vesiöljymönjää talvisin myös ADZ:ssa, mutta ei se ole ongelma ollut. Pitkän matkan ajo ja lämpimänä pitäminen poistavat. Ennakoivan esilämmityksen arvoa ei sovi vähätellä.
Kovemmilla pakkasilla tai kylmälähdöillä ajelen 50/50. AAM on tuttu kampe sekin etanolin kanssa, mutta talvikokemuksia ei ole. Nämä motithan siis ovat konstruktioltaan aika pitkälti samaa rautaa... Niin ja pidän talvisin ritilät ummessa ajoviimalta, sekä konepelti on eristetty. Tasaa talvilämpöjä, poistaa melua ja säästää kukkaroa. ADZ-säätämättömyys on vähän kuten olin ounastellutkin niin näillä mennään.
Kovemmilla pakkasilla tai kylmälähdöillä ajelen 50/50. AAM on tuttu kampe sekin etanolin kanssa, mutta talvikokemuksia ei ole. Nämä motithan siis ovat konstruktioltaan aika pitkälti samaa rautaa... Niin ja pidän talvisin ritilät ummessa ajoviimalta, sekä konepelti on eristetty. Tasaa talvilämpöjä, poistaa melua ja säästää kukkaroa. ADZ-säätämättömyys on vähän kuten olin ounastellutkin niin näillä mennään.
Muistutus monipistemaakareille, jotka tätä lukevat ja veroedusta haaveksivat. Ennen kuin kokeilette hajoaako kone, lukekaa kyseisen moottorityypin soveltuvuudesta kaikki mahdollinen! Monipisteruiskut on mitoitettu tarkemmilla toleransseilla. Syy: polttoaine pisaroituu paremmin, palaminen on tehokkaampaa, päästöt pienemmät sun muuta tylsää. Tämä tarkoittaa yleensä, että suuttimet ovat vain sen kokoiset kuin on välttämätöntä. E85 vaatii periaatteessa kolmanneksen enemmän kapasiteettiä benziiniin verrattuna jottei lipsahda laihalle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa