Katsastetaan 90-luvun puolivälin Volkswagenia. Katsastushenkilö tarkastaa heilahduksen vaimentimien kunnon ja tämän jälkeen suorittaa jarrujen mittauksen asiakkaan seuratessa tapahtumaa. Jarruvoiman ero:
etuakseli 7% (sallittu 30%)
taka-akseli 12% (sallittu 30%)
seisontajarru 13% (sallittu 70%)
Em. testauksien jälkeen katsastushenkilö ajaa auton pois rullilta, asiakkaan ihmetykseksi poistuu autolla nurkan taakse jonka jälkeen asiakas kuulee voimakasta kiihdytystä / jarrutusta konttorin takapihan sora-alueella. Samalla konttorilla on käyty ennenkin ja tällaista ohjelmanumeroa ei ole aiemmin suoritettu.
Auto palaa takaisin katsastushalliin ja suoritetaan loput katsastukseen liittyvät kuviot.
Tulos:
Hylätty: Jarrujärjestelmä, Käyttöjarru, Lukkitumaton jarrujärjestelmä, Merkkivalon mukaan ei edellytyksiä toimia
Katsastushenilön kommentti: "ABS:t toimii, mutta merkkivalo jäi palamaan."
Asiakas toteaa että siellähän se tuikku palaa, voihan mokoma.
Asiakas poistuu ajoneuvollaan aseman pihasta, arviolta sadan metrin ajon jälkeen ABS-valo sammuu...
Kuten edellä jo mainittiin, merkkivalon mukaan lukkiutumattomassa jarrujärjestelmässä on vika joka on peruste hylkäykselle ja vika tulee korjata. Piste.
Jäi vain askarruttamaan pystyykö tuollaisen Koiviston aikaisen ABS-järjestelmän esim. sorapinnalla kiihdyttäen ja samaan aikaan jarruttaen ja käsijarrua repimällä luulemaan että se on viallinen ja sytyttämään ABS:n merkkivalon..?
Ysärivolkkarin ABS-ihmettelyä
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 319
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hyviä huomioita. Valo syttyy dynossa > katsari käy revittelemässä soralla kunniakierroksen kokeillakseen saisiko sen sammumaan...(?) Toki pihassa olisi ollut sitä asvalttikenttääkin ajeltavaksi vaikka ja kuinka. Samalla reissulla myös äänimerkki oli lakannut toimimasta (aiheuttaa korjauskehotuksen):
... ja kuten kaikki kasari-ysäri-volkkareita rassanneet tietävät, tuohon lirpukkaan pääsee melko helposti käsiksi, mutta ei se ihan itsekseenkään noin kauas liukupinnasta pääse... Outo yhteensattuma tämäkin.
Koska kyseessä on VAG ja niiden kanssa kaikki on mahdollista, on vaikea todentaa ovatko viat syntyneet tällä keikalla vai ei. Ovat vain yhdessä viime aikojen uutisoinnista konttorien hylkäysprosenteista otollista materiaalia saamaan kaikenlaiselle salaliittoteorioille otollisen mielen pohtimaan ovatko osa autojen todetuista vioista ja puutteista tehty konttorilla..? Ajoneuvo kun on juuri sitä ikäluokkaa jonka tietyt tahot haluaisivat mielellään poistaa teiltä vanhentamasta kotimaista autokantaa.
Tähän mennessä olen pyrkinyt antamaan katsastushenkilöille työrauhan enkä ole ängennyt mukaan kun autoa testataan. Jatkossa täytynee olla mukana toteamassa mitä siellä autossa oikein puuhataan...

... ja kuten kaikki kasari-ysäri-volkkareita rassanneet tietävät, tuohon lirpukkaan pääsee melko helposti käsiksi, mutta ei se ihan itsekseenkään noin kauas liukupinnasta pääse... Outo yhteensattuma tämäkin.
Koska kyseessä on VAG ja niiden kanssa kaikki on mahdollista, on vaikea todentaa ovatko viat syntyneet tällä keikalla vai ei. Ovat vain yhdessä viime aikojen uutisoinnista konttorien hylkäysprosenteista otollista materiaalia saamaan kaikenlaiselle salaliittoteorioille otollisen mielen pohtimaan ovatko osa autojen todetuista vioista ja puutteista tehty konttorilla..? Ajoneuvo kun on juuri sitä ikäluokkaa jonka tietyt tahot haluaisivat mielellään poistaa teiltä vanhentamasta kotimaista autokantaa.
Tähän mennessä olen pyrkinyt antamaan katsastushenkilöille työrauhan enkä ole ängennyt mukaan kun autoa testataan. Jatkossa täytynee olla mukana toteamassa mitä siellä autossa oikein puuhataan...
Hiekalla pystyy helpommin toteamaan meneekö pyörät lukkoon, kuin asfaltilla.
Yleisimmät viat. Abs pumppu, väljä pyörän laakeri joka aiheuttaa että anturi on liian kaukana kehästä, anturi sökö tai johto poikki.
Hyvin harvoin itse kehässä on mitään vikaa, ellei ole ryvetty jossain off road mutalammikossa.
Eli vikakoodit lukuun.
Itsellä heittää ihan randomina abs pumppu vikaa, ehkä kerran kuussa...
Yleisimmät viat. Abs pumppu, väljä pyörän laakeri joka aiheuttaa että anturi on liian kaukana kehästä, anturi sökö tai johto poikki.
Hyvin harvoin itse kehässä on mitään vikaa, ellei ole ryvetty jossain off road mutalammikossa.
Eli vikakoodit lukuun.
Itsellä heittää ihan randomina abs pumppu vikaa, ehkä kerran kuussa...
Tämän kamppeen ABS:ien kanssa ei ole onneksi tarvinnut tapella. Reilun kahden vuoden omistamisen aikana merkkivalo on syttynyt kerran: oletin johtuvan etupyörän laakeriremontista -vasemmalle tuli myös uusi napa ABS-kehineen. Valo sammui jälleen n. sadan metrin ajomatkalla.
Oletettavasti tästä ei ollut jäänyt vikakoodia, koska vikamuistin ainoa ABS:iin liityvä koodi oli:
00287 - abs wheel speed sensor rear right (G44) 35-10 - - - intermittent
Oikean takapyörän ABS-anturi (ATE ) vaihdettu 6kk/ 17 tkm sitten yhdessä takapyöränlaakerin (SKF) ja napatapin kanssa. Johtojakin ihmeteltiin asennuksen yhteydessä.
Oletettavasti tästä ei ollut jäänyt vikakoodia, koska vikamuistin ainoa ABS:iin liityvä koodi oli:
00287 - abs wheel speed sensor rear right (G44) 35-10 - - - intermittent
Oikean takapyörän ABS-anturi (ATE ) vaihdettu 6kk/ 17 tkm sitten yhdessä takapyöränlaakerin (SKF) ja napatapin kanssa. Johtojakin ihmeteltiin asennuksen yhteydessä.
ABS- G2 -vm91
Moro
Minulla sama ominaisuus kakkiksessa ja se johtuu siitä että on vuoto jossain (epäilen imusarjaa kun se saa sieltä paineen kellolle) eli kestää pirun pitkään että sammuu käynnistyksen jälkeen ja sitten jos pumppaa jarrua (mitä ne katsurit yleensä tekee näille vanhoille autoille) niin ABS valo syttyy, mutta sammuu sitten hetken päästä.
Ja katsureille on mennyt selitys läpi että se on ko.auton ominaisuus ja jarrujärjestelmässä ei ole vikaa :D
-wellu
Minulla sama ominaisuus kakkiksessa ja se johtuu siitä että on vuoto jossain (epäilen imusarjaa kun se saa sieltä paineen kellolle) eli kestää pirun pitkään että sammuu käynnistyksen jälkeen ja sitten jos pumppaa jarrua (mitä ne katsurit yleensä tekee näille vanhoille autoille) niin ABS valo syttyy, mutta sammuu sitten hetken päästä.
Ja katsureille on mennyt selitys läpi että se on ko.auton ominaisuus ja jarrujärjestelmässä ei ole vikaa :D
-wellu
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa