Octavia 2.0tdi automaatti vm2007. ESP vilkkuu kesällä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Octonautti
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.8.2015 8:52

Octavia 2.0tdi automaatti vm2007. ESP vilkkuu kesällä

ViestiKirjoittaja Octonautti » 10.8.2015 9:20

Terve,

Hommasin muutama päivä takaperin octavia, joka rupesi aluksi 40km/h - 70km/h tasakaasulla ajettaessa vilkuttamaan ESP:n valoa ja samalla pikkuisen nykäisi.
Nyttemmin tekee samaa jo ihan liikkeelle lähdettäessä.
Auton sisään kuuluu myös kuinka joku rele ilmeisesti naksuu. En ole pystynyt päättelemään minkä laitteen rele on kysessä. Eikä ole mielestäni ollut yhteyksissä ESP:n valon vilkahduksille.

Jokin anturi ilmeisesti sökönä, joka vaikuttaa ESP:n toimintaan?

Jossain viestiketjussa oli mainintaa ratin asentosensorista, mutta kyseessä ei ollut Skoda.

Saavat nyt liikkeessä kuitenkin tutkia asiaa ensin.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 10.8.2015 9:31

Arvataan nyt sitten; abs-anturi (tai johto) rikki.
Tai pyöränlaakeri.

Rengaspaineethan olet tarkastanut?

Octonautti
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.8.2015 8:52

ViestiKirjoittaja Octonautti » 10.8.2015 9:41

En ole paineita tarkastanut. Voiko sekin vaikuttaa ESP:n toimivuuteen?
Jostain topicista taisin nähdäkkin jonkin maininnan rengaspaineista.

Täytyy käydä kurkkaamassa paineet. Se olis mieluisin "vika".

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 10.8.2015 15:56

Takapyöränlaakerin lukukehä voi vikaantua myös noin.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.8.2015 22:43

Rengaspaineet pitää olla todella pahasti metsässä ennenkuin ESP puuttuu peliin. Vikakoodit lukuun, veikkaan ABS anturia / johtoa. Voi toki olla joku muukin vika, kun ABS:n valo ei pala, koodeja lukuun...

Octonautti
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.8.2015 8:52

ViestiKirjoittaja Octonautti » 12.8.2015 18:56

Vikakoodit on luettu eikä antanut mitään koodia. Hyvä sinänsä, että ei löytynyt mitään muuta, mutta huono, että eivät alkaneet tekemään autolle mitään, koska eivät tiedä mistä aloittaa/mitä tehdä.

Täytyy nyt ajella autolla mahd. paljon ja toivoa, että jättää ESP valon palamaan yhtäjaksoisesti.

Jos ei parin kuukauden aikana mikään muutu, niin taitaa olla edessä kaupan purku.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 12.8.2015 19:29

Milläs nuo vikakoodit luettiin? Ja luettiinko ne vain moottorin ohjausyksiköstä? Nuo ABS-viat luetaan ABS-purkilta.

Octonautti
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.8.2015 8:52

ViestiKirjoittaja Octonautti » 12.8.2015 19:34

Täytyy sanoa, että ei mitään tietoa. Olen ollut vain auton myyjään yhteydessä, joten en tiedä millä ovat lukeneet. Kahlasin juuri läpi topiccia, jossa on noita lukulaitteen omaavia henkilöitä.
Mahtaisikohan jollain paremmalla/oikeammalla laitteella saada jotain koodia vs. yleismallin lukija?

Enkä edes tiennyt, että niitä paikkoja on useampi mistä noita koodeja luetaan.
Pitää laittaa myyjälle sähköpostia ja kysellä asiasta.

Octonautti
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.8.2015 8:52

ViestiKirjoittaja Octonautti » 12.8.2015 19:45

Sen verran vielä, että mikäli koodit lukee "oikealla" laitteella, niin pystyykö tunnistamaan esim. huonon sähköliitoksen tai ABS-anturin toimimattomuuden (jos väin välillä tulee joku "bugi")?
Eli mitä yritän selittää, niin jos auto luulee, että on liukasta toimimattoman anturin tai sähköjohtoliitoksen takia, niin tallentuuko siitä mitään koodia, vai meneekö se vaan "liukkauden" piikkiin?

Anteeksi tyhmät ja huonosti selitetyt kysymykset😂

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 12.8.2015 19:55

Virtapiirissä voi olla katkos, oikosulku plussaan tai miinukseen, ja näiden yhdistelmiä.
Lisäksi ns. epäuskottava signaali, esimerkiksi toleranssin ulkopuolella.

Näitten perusteella osaava asentaja sitten hakee vikapaikan ja korjaa sen.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 12.8.2015 20:53

Ja nuo erilaiset viat samassa johtimessa osaa eritellä ainakin VCDS. En tiedä sanoa korjaamoiden testereistä tai yleismallisista kädessäpideltävistä ODB2-skannereista.

Octonautti
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.8.2015 8:52

ViestiKirjoittaja Octonautti » 13.8.2015 8:31

Kiitos vastauksista.
Pitää olla yhteyksissä myyjään/huoltoon ja kysellä minkälaista testeriä on käytetty.
Jos on joku perustesteri ollut, niin käyn itse luetuttamassa vikakoodit ja jos jotain löytyy, niin autoliike saa maksaa testauksen ja korjauksen.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.8.2015 16:39

Kannattaa ajon aikana lukea abs antureiden arvoja kattoa mikä niistä sekoaa kun valo vilkkuu. Ei jätä väldee koodeja.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.8.2015 16:41

Kyllä jättää, ja kertoo onko ajoittainen vai jatkuva katkos.

Octonautti
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.8.2015 8:52

ViestiKirjoittaja Octonautti » 15.8.2015 12:43

Nyt kävin kaverin luona lukemassa vikakoodit "bilteman" vikakoodinlukijalla ja koodi 00285 tuli. Eli oikean etukulman ABS anturi/johdotus.
Rengas irti ja pieni katsaus, niin selvisi, että ABS anturille menevä johto oli kulunut puhki parista kohdasta. Ja ilmeisesti johdon pitäisi olla korvassa/kielekkeessä kiinni, mutta se oli katkennut ja johtoa oli aika pitkä pätkä vapaana heilumassa ja päässyt hinkkaamaan renkaaseen tai johonkin muualle.

Pitää viedä auto takaisin liikkeeseen, jotta saavat korjattua.
Hieman vaan epäilyttää korjausliike, jos eivät saa edes vikakoodia ulos.
Katsotaan, jos osaisivat vaihtaa edes metalliosia ja sähköjohtoja.

Ilmeisesti eivät saa nollattua vikakoodejakaan, jos eivät niitä edes löytäneet?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 15.8.2015 13:24

Kannattaa vaihtaa uus johto sinne kokonaan,.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa