02J-laatikko, rohinaa ykkösvaihteella?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

02J-laatikko, rohinaa ykkösvaihteella?

ViestiKirjoittaja Nikozii » 9.8.2015 18:30

Kohteena 1.8t Gti Golffi, moottorikoodiltaan AGU, vuosimallia -98. Moottoria piristelty ja tehoja tuppaa pyöriltä 230hp ja 320nM, kytkin siis myös vaihdettu.
Mikä kytkin, siitä ei tietoa, jonkun vanhan omistajan tekeleitä.

Mutta eikös näissä siis ole 02J:n loota? Viisivaihteinen ainakin.
Itse en ole vielä kerinnyt tyyppikilpeä kurkkimaan laatikon pohjasta. Eikös se siellä ole?

Eli 30km matkan jälkeen kun pääsin taas keskustaan, vaihdoin ykköselle. Rupeaa rohinaa kuulumaan. Meinasin ensin että joku jäi pohjapanssariin raahaamaan ja katukivetyksen takia kolisisi.
Heti kakkoselle vaihdettaessa kuitenkin ääni hävisi..

Ajelin kotipihaan sitten mutkan kautta hidasteiden ohi vaihtamatta ykköselle. Sitten testailin, niin ykkösellä kun tulee veto päälle, alkaa rohina kuulumaan.
Pakki menee vähän tunnottomasti päälle nyt, mutta kaikki vaihteet kuitenkin toimivat. Pientä sivuääntä kuuluu myös muilla vaihteilla.
Tai ainakin nelosella kuului ajettassa talojen ohi ikkuna auki. Todella vaimeasti kyllä, ei normaaliajossa muilla kun ykkösvaihteella kuulu.


Hakuammuntana omia veikkauksia:
-Ykkösen rattaissa häikkää?
-Ykkösen laakereissa häikkää?

Lootaöljyt tarkistan heti kunhan saan avaimen sedältä niin saa propun auki. Mitään ei ainakaan ole vuotanut ja öljyt vaihdettu alle 5tkm sitten.
Kytkinvikaakaan ei voi pois sulkea? Kulunut kytkin (tuntuu kuitenkin pitävän kuten ennenkin) tai kytkimen pääsylinteri?

Eikös näissä vanhemmissa 02J:n lootissa ole jotkin kiinnitykset niiteillä? Uudemmissa pulteilla, näin jostain ainakin muistelen lukeneeni..


Matka-ajossa satasta ajaessa vie lähelle 10L/100km ja motarilla 120kmh ajaessa sinne lähelle 12L/100km.
Korkeat on siis lukemat, mutta kierroksiakin on reilu 3trpm ja vaille 4trmp.
Mielessä olisi siis saada joko kuudeskin vaihde jolla kierroksia saisi tippumaan.. Tai pidempivälityksinen vitosvaihde. Mitä vaihtoehtoja tähän olisi?

Koko lootaa tuskin rupean vaihtamaan, sellaiseen ei rahoja löydy tällä hetkellä, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Eli 02m-lootan kanssa joutuu kytkimen ja vetarin ym kivaa vaihtamaan..
Dieselin loota olisi toinen vaihtoehto (sopivuus kysymysmerkki?), minkä saisi jostain purkuautosta halvalla ja isompien vaihteiden välitykset ovat paremmat. Ja tämän tehoisella autolla siitä tuskin merkittävää haittaakaan tulisi kun jaksaa kuitenkin kiihtyä? En kuitenkaan vedätä moottoria siellä tonnin kierroksilla.

Kovin koittanut ulkomaalaisiakin foorumeja selailla. Aikalailla tuloksetta.
Googletustaidot siis todennäköisesti eivät ole riittävät..


Veikkauksia/kokemuksia kuunnellaan!
20.päivä pitäisi sitten kouluun jo muutama päivä ajella 250km per päivä. Joten auto pitäisi silloin olla jo kunnossa.. :d

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 9.8.2015 19:00

02M swapissa menee kaikki vaihtoon. Kytkin, startit yms oheistilpehööri.
Kytkin pitäs varmaan ääntä joka vaihteella.
Varmaan joku laakeri antanut periksi.
Onko öljyä laatikossa tarpeeksi?
Tdi:stä yms voisi etsiä 5 vaihteen. Se pitäs käydä bolt on. Niistä taitaa löytyä jotain .6xx välityksellä. Vakiot taitaa olla .7xx ja .8xx.
Netistä löytyy paljon ohjeita miten vaihtaa se. Pitäs onnistua ihan laatikon päädystä. Hakusanoiksi 02A/J 5th gear swap.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 9.8.2015 19:14

Paljon kyllä kuulostas vievän matka-ajossa.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 9.8.2015 19:26

Iso kiitos vastauksista!

Eli 02M-swappi unohdetaan samantien, kuten arvelinkin :D
Kuten kirjoitin, öljyjen määrän tarkistan heti kun siihen on mahdollisuus. Ennen sitä en autolla aja kyllä yhtään, paitsi pakollisesti rampeille, valitettavasti..

Ja kyllä, niin vie. Paljon on osaa uusittu ja yhdistetty kulutus sen myötä saatu tippumaan jo monta desiä..
Renkaat 215/40r18 vaikuttivat myös talvirenkaiden, 185/60r15 jäljiltä huomattavasti, mutta ei se niistä ainoastaan voi johtua. Pyöränkulmatkin ovat kunnossa.
Ahtojakin kerää miten pitää ja kaikki tuntuu toimivan moottorin puolesta normaalisti. Ohjelmaa pitää seuraavaksi sitten tutkia.. VCDS:n kanssa ei mitään poikkeavaa löydy.

Täytyy perehtyä tuohon vaihdeswappiin!
Laatikon irtiotto kuitenkin varmasti edessä jos laakeriviaksi paljastuu tuo rohina.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa