Kysellääs tällasta että olisiko kellään tietoa paljon tuollaisessa vag 1.4MPI (60hp) bensa koneessa on tyhjäkäynti kierrokset?? Neulan mukaan tyhjäkäynti tapahtuisi noin 600 kierroksen paikkeilla(lämpöisenä) mutta tuo on vähemmän kuin missään muussa omistamassani autossa niin siksi epäilyttää (tämä vasta eka vag auto itsellä.)
Tyhjäkäynti ei heittele/aaltoile vaan pysyy aina tarkasti tuossa 600 ja on ollut tällainen ihan ostosta lähtien (n.puolivuotta) mutta onko tuo vain moottorille ominaista olla noin "matalalla" vai onko tyhjäkäynnissä jotain häikkää.
Netistä löytyy paljon kikkoja miten noita tyhjäkäynti ongelmia voi kokeilla korjailla mutta ei lähetä korjailemaan jos ei autossa ole mitään vikaa alunperinkään ;)
Helpointahan olisi käydä nykimässä jotain arosa/lupo kuskia hihasta ja kysästä mutta kun ei näitä piru ole kellään :D
Seat Arosa 1.4MPI tyhjäkäynti kyselyä
Valvoja: ffp jäsenet
Kyllä 600 RPM lienee ihan normaali tyhjäkäynti jos kerran nätisti käy.
Itsellä 1.6 16V Golfissa tyhjäkäynti ilmastoinnin ja flektien ollessa sammuksissa n. 620 RPM.
Lämpimänä seilaavaa tyhjäkäyntiä esiintyy näissä pikku bensakoneissa paljon, voi johtua paskaisesta kaasuläpästä, EGR:stä, lambdoista, Jupiterin kuista yms.
Itsellä 1.6 16V Golfissa tyhjäkäynti ilmastoinnin ja flektien ollessa sammuksissa n. 620 RPM.
Lämpimänä seilaavaa tyhjäkäyntiä esiintyy näissä pikku bensakoneissa paljon, voi johtua paskaisesta kaasuläpästä, EGR:stä, lambdoista, Jupiterin kuista yms.
Kiitokset tiedoista. Kokeilin "ongelmaa" korjata vaihtamalla ilmanputsarin ja putsasin tuon kaasuläppäkotelon suihkuttamalla jotain "carburaton cleaneria" sinne, ei vaikutusta. Samoin kävin läpi nuo moottori letkut joista yksi olikin halki mutta senkään uusiminen ei muuttanut mitää.
Tuntuu vain että kun tyhjäkäynnillä laittaa jalan kaasulle ja nostaa kierrokset johonkin 700-750 niin kone käy paremmin omaan korvaan mutta jos nuo "matalat" kierrokset on ominaisuus niin ei sitten tarvetta huolestua.
Tarkoitus olisi kyllä irroitella tuo kaasuläppäkotelo vielä ja putsailla se ihan kunnolla tässä kesän aikana.
Tuntuu vain että kun tyhjäkäynnillä laittaa jalan kaasulle ja nostaa kierrokset johonkin 700-750 niin kone käy paremmin omaan korvaan mutta jos nuo "matalat" kierrokset on ominaisuus niin ei sitten tarvetta huolestua.
Tarkoitus olisi kyllä irroitella tuo kaasuläppäkotelo vielä ja putsailla se ihan kunnolla tässä kesän aikana.
600 rpm tyhjäkäynti on täysin normaali normilämpösellä koneella jos ei tosiaan ilmastointi oo kytkettynä päälle. Ilmastointi nostaa sen sinne 800 rpm paikkeille ja jos kauan aikaan on helteellä parkissa niin se nousee sitten 1000 rpm paikkeille jos akun jännite pääsee laskeen liiaksi kun flektit haukkaa virtaa aika kivasti täydellä teholla. Tämä joutokäynnin nopeuden nousu tapahtuu myös talvella takalasin lämppärin kanssa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa