passat 4motion 1.9 Jarrut

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

passat 4motion 1.9 Jarrut

ViestiKirjoittaja arduaen » 14.6.2015 11:38

Autolla ajettu nyt 356tkm. Viimekeväänä vaihdettu palat tällä tuli selvä parannus jarruihin, katsastuksessa ei mitään valitettu, mutta ei niissä kyllä oikein potkuakaan tunnu olevan. Alipainepumppu on nyt tulossa, jos saisi tehostajan kautta lisää potkua.
Levyt vaihdettu syksyllä ja palat kun olivat lähes uudet, niin hiottu suoraan. Tehoa tuli taas hieman lisää. Tästä huolimatta sama vaiva jatkuu kun vanhoillakin levyillä, eli jarrut eivät yhdessäkään nurkassa ota kokolevyn pinta-alalta. Vasempaan takanurkkaan joutui satulan vaihtamaan, kun vuoti, mutta yhtäpieneltä alalta sekin edelleen jarruttaa...
https://www.dropbox.com/s/43sn3k5x0uve9tr/etu.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/vi6sdk9lg8ss3ew/taka.jpg

Millä näitä pitääs lähtiä korjaamaan?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 14.6.2015 12:45

Sama ilmiö täälläkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.6.2015 16:14

Itekin joskus koitin tuota palojen hiomista suoraan, mutta pieleen meni. Tuntu olevan niin pienestä kiinni vaikka digitaalitönärillä mittasin suoruuden. Ei se korjaantunu kun uusilla paloilla omalla kohdalla.

Jos oikeen haluaa yrittää, ni vois koittaa karhentaa tota kiillottunutta aluetta ja hioa ruosteet pois tolta alueelta miltä ei ota. Sit toivoa että palat "sisäänajautuu" uudestaan.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 14.6.2015 16:33

Mulla lähtökohta oli uudet levyt ja palat. Sama juttu oli edellisellä vaihdolla, eikä nuo ole lähes 10tkm ajolla kunnolla asettuneet.

Voisiko tuo johtua satuloista?

Nm
-
Viestit: 137
Liittynyt: 17.12.2009 11:07

ViestiKirjoittaja Nm » 15.6.2015 2:16

Tuollainen vaiva oli mulla 3bg:ssa aikoinaan kun jumittavien satuloiden takia jouduin taakse pistämään uudet levyt+palat ennenaikojaan. Oli palat jumissa satulassa niin että sai pajavasaralla ja meisselillä kolauttaa irti.
Reseptinä vanhan kansan asentajalta oli kunnon bräkleen huuhtelu ja satulan jumppaaminen herkäksi. samalla tietysti kaavin kaiken skeidan pois liukupinnoilta. Sitten tärkeimpänä on ottaa palasta maalit pois "liukupinnoilta" esim mirkelillä. Palan pitää olla satulassa 1-2mm klapilla jotta ei jumita. Mitään kuparitahnaa ei myöskään saa laitaa kun tekee jarrupölyn kanssa jumittavan mössön ajanmittaan.
Tuli pasuunaan tuollainen 0,5kN lisää taka-akselille jarruvoimaa.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 15.6.2015 8:45

Noista oon ainaki ite syyllistyny kuparimömmöön + en oo hionu maaleja pois. Mutta kaipa se sitten pitääs kokeilla uusia ne kannakkeet, ne on ainki jonku verran kulahtanut. Ihme sinänsä kun jarrut ei laahaa, kylmät on kun parkkiin vetää, ellei oo jarrutellu.. Toisaalta se kuparimömmö varmaa vähentäis noiden kannakkeiden kulumista?? Nekin kun on niin yksinkertaseksi värkiksi aika hintavat (ainaki suomesta ostettaessa).

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.6.2015 21:35

Kuva

Shimmit varmaan auttais asiaa? Nuo on ehkä olleet autossa uutena, mutta ensimmäinen palojen vaihtaja on aikoinaan nakannut ne helvettiin.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 17.6.2015 6:42

No sitä oon kieltämättä ihmetelly ku boras mulla oli tommoset shimmit takana. Nyt passatissa ei oo vaikka aikasamanlaiselta tekniikalta tuo satula näyttää.. Pitääpä metsästää sinne jostain tommoset ja kokeella niillä.. Mites se etupää?

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 17.6.2015 19:33

Osaako joku heitää noille shimmilevyille numeroo? Ei meinaa löytyä/ tulooko jonku tietyn jarrupalasarjan mukana?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.6.2015 19:40

Taitaa löytyä nimikkeellä jarrupalojen asennussarja ;)

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.6.2015 20:15

Jaaha, otetaampa tämä viisas neuvo takaisin, ETKA ei tunne koko osaa ko. autoon. Ilmeisesti noita shimmejä on käytetty vain paksummissa takalevyissä (RS6 335x22 esim.)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.6.2015 20:20

Kuvan perusteella esim. -02 Passatissa ei ole noita peltejä. Minkä vuoden malli Jultsun kuvassa on?

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.6.2015 20:28

Juu tuo kuva oli vaan joku random googlen kuvahausta. Kuten yllä totesin, enpäs muistanutkaan tosiaan ettei passatissa vakiona tuollaisia ollut, RS6 konversion myötä tuollaiset tuli omaankin pirssiin.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 17.6.2015 23:26

1J0698451C eli boran/ golf orkkos kitis on nuo shimmit. Palat nyt yhtäkkiä näyttää samalta, mutta pitää varmistaa ja ettii pajasta palat. Nii voi kokeilla sopiiko Passatin jarruihin. Sitten pikasel köökletuksella trw:n kitis tulos.4B0698451B ja trw:n nroTRW GDB1330.

Onko muillakin nm:n lisäksi kokemuksia ettei kannata laittaa mitään mömmöjä palan/ luistin väliin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.6.2015 23:53

Ite en oo koskaan tehny muuta kun putsannu koneella ruosteet. Ei valittamista.

Eipä nuokaan pellit näy kuvissa. Tulee palojen mukana.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 18.6.2015 17:50

Jarrulevyjen kuluneisuudesta ilmoottava valo. Valosyttyy kun ei karvat yhdistä, mutta jos autonsisältä tulevaa piuhaa mittaa, pitäskö sieltä tulla jännite x-määrä vastusta vai piipparilla ku kokeilee niin pitäskö piipata?? Ku herjaa vaikka palois o pintaa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 18.6.2015 21:24

Ilman jännitettä ei voida mitata vastustakaan, eli pakosti sinne toiseen karvaan tulee joku syöttöjännite ja jos paluukarvaan ei mene jännitettä tarpeeksi, valo syttyy.

Tuon valonhan voi koodata VCDS:llä pois.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 19.6.2015 11:27

Kyl sieltä vikapaikka toiselta puolelta löyty. Toinen tuleva karva hapettunu poikki. Uudet palat kävin lopuksi kans hakemassa.

Satulan kannekkeissa edessä oli puolessavälissä palan kulku-uraa noin millin kolo. Siihen vähä kempin paikka-ainetta ja rälläkällä siloottelua.

Levyjä vähän karhensinsin 150 hiekkapaperilla siltä osin mistä ei ollut ottanu.

Takapaloiksi otin ne boran palat, kun niisä tuli ne shimmit mukana. Ero passatin omiin paloihin on se , että bora paloissa on viistetyt reunat.
En niitä ehtiny viel laittaan, mutta taaksekkin saa kannakkeen kolot täytellä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.6.2015 16:28

On lähinnä valmistajasta kiinni, onko kulmat viistetty.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa