ASZ alavääntö heikkoa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ASZ alavääntö heikkoa

ViestiKirjoittaja Heko » 15.6.2015 10:35

Elikkä tuollainen 96kw IV golffi vm.2003, jolla on nyt ajettu reilut 350tkm. Täysin vakio.

Vuosi sitten tunnustelin turboa ja tuntui pieni pitkittäisvälys ja auto viheltää komeasti kiihdyttäessä. Tänä keväänä on ruvennut tuntumaan, että alavääntö pikkuhiljaa on ruvennut heikkenemään, ja on jo sillä asteella, että vaimokin totesi autosta lähtöjen hävinneen.

Kannattaako tuosta etsiä vikaa muualta kuin turbon vaihdosta, onko muita epäiltyjä?

Jos turbo menee vaihtoon, niin mikä sinne kannattaisi laittaa? Hinta on määrittävä tekijä, mutta lähtöjäkin olisi mukava saada lisää.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 15.6.2015 11:11

Nokka-akseli ja nostimet kannattaisi kans tarkastaa.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 15.6.2015 23:24

turbon siivet alkas itel jumittaa hieman n 400tkm --> 490 tkm. Jos pitempään rauhallista ajoa piti antaa kunnolla runtua, että sai taas siivet liikkeelle. Mr musclea tai turbo käteen ja putsaa. Jos ei nokka-akselia oo vaihettu, vaihtokohta lienee viim. seuraava jakohihnan vaihto: 420 0209 10 x8 ina black top: jos kestävimmät haluut .. 038 103 673CGLB x10 liukulaakerit.pultit 038 103 714A x8 lisää pultteja 038 103 714 x10 Huom pultit ovat ihan eri kokoosia ku lisää tuon a:n tuonne perää.. akseli: 666861(amc) 038109101R(vw), käsittääkseni sama akseli jokases 1,9 pumppari vehkees.. VAGCAT:n varaosakirja sanoo kyllä viimeseks boran kirjasta katottuna kirjaimeksi k tai e, mutta eikös tuo r:ä oo viimesin=kestävin? joku korjatkoon jos väärin mennöö...

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 16.6.2015 23:42

Moro,
kiitos vastauksista. Tuo nokka-akselin tarkastus onkin ollut odottamassa.

Onko tuo arduaenin lista kaiken kattava, ja ainoastaan akseli on kahteen kertaan? Mistä noita pultteja, laakereita ym. kannattaisi kysellä?

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 17.6.2015 19:09

Toivon mukaan. En oo vielä päässy remppaa tekemään, niin ei ossaa sanoo puuttuukko jtn tärkiää, mutta kerron kun ite remppa on ohi puuttuko jotain. Tuo toinen nokka-akselin numero on amc:n oma numero tuolle aksilalle.
Amc:tä löytyy myös koko kitti (liukulaakerit, paininkupit, akseli), mutta paininkupit ei oo mustalla pinnalla ( ei ainakaa kukaa oo osannut sanoa onko vai ei..)


Passat 1,9 avf odottaa kyseistä remppaa.

Jakopään remppasarjaha tuosta puutuu ;)
En oo varma onko asz sama satsi.
Avf:än tilasin skf:n satsi vkma 01942 (vaihtoväli 120tkm)
Listasta puuttui nokka-akselin tiiviste jakopäähän: elringin numero on 129.780. Tätä hieman epäilen kun yleensä ollut väriltää ruskeita ja tää oli musta, varmaan käyn sen hakemas marmorilta, riippuu minkävärinen sieltä löytyy.

Sparetolta ite tilasin nuo osaset. Sieltä löyty kaikki. Toinen jos suomesta haluaa tilata niin nimark:ta löytyy nuo kaikki osat ku varaosanumeroilla etti. Hinnaksi sparetolta tuli about 780 € sis pierburgin tandempumpun. Nimark hinta oli about 750€ ilman tuota tandempummpua.

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 8.1.2016 11:54

No niin, tauti etenee...

Auton tekniikkaa ei ole vielä korjailtu millään lailla, kun se on kuitenkin pelannut. Nyt kuitenkin pakkasilla tuli vika, jotta auto menee linkutustilaan, kun vedättää maantienopeuteen, eli n.2.5k paikkeilla tuntuu kun moottorinohjaus puuttuu peliin (ahtojen noustessa?).

Katselin vähän tuonne konetilaan muovin alle, ja ainakin lohkon edessä oleva (lauhdutin?) 15x15cm rivoitettu pömpeli on kurannut itsensä, ja imuputkessa sammuttimen kohdassa oleva mötikkä on laskenut alleen kuraa.
Mahdollisesti siitä lähtöisin on myös alempana turbon kompressiopuolen lähdön putken päällä näkyvä kura.

Samalla huomasin imupuolen sammutin mötikälle tulevan ahtoputken liikkuvan liitokseensa nähden pitkittäin n.3mm, eikai ole normaalivälys?

Ahtopuolen vikaa epäilisin, onko tuolla järjestelmässä useampia ahtopaineantureita? Vikakoodeja ei ole vielä luettu, kun auto ei suostu niitä harrastevehkeelle ulos antamaan. Mitään vikavaloja ei syty, eikä ajotietokone valita mitään.

Onko tässä vielä jotain mitä voisi kokeilla, ennenkuin menee maksamaan vikakoodien luvusta?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa