964 C4
Valvoja: ffp jäsenet
964 C4
Sunnuntai-illan kunniaksi voisin vähän kirjoitella porschesta nyt kun se lukemattomien tuntien ja yövuorojen jälkeen alkaa olemaan kuosissa...
Viime vuonna tallissa oleskeli '87 911 pienen tovin, kunnes eräs foorumillakin pyörivä toveri lunasti sen pois ja itse lähdin metsästämään pykälää uudempaa 911:sta.
Tähän väliin omakohtainen lyhyt oppimäärä näistä malleista, joiden eroja usein pohdiskellaan. 964 oli varsin iso muutos 3.2 Carreraan verrattuna ja muistaakseni 80% autosta oli "uutta" edeltäjäänsä nähden. Ainakin näin jälkikäteen mietittynä suorituskyky näissä kahdessa tuntuu saman henkiseltä. Ulkoa päin autot ovat lähes identtisen kokoisia eivätkä niin valtavan erilaisia, tosin 964 muovipuskurit tekevät siitä melko paljon modernimman henkisen. Mm. tehostettu ohjaus, modernisoitu alusta ja paremmin eristetty kabiini luovat varsin erilaisen fiiliksen kun vanhemmissa, siinä missä tämä pörrää kuin uudehko bläkändekkeri, oli edeltäjä kuin katupora (huom, tämä ei ole suinkaan negatiivinen vertaus).
No, takaisin tähän projektiin... Joulukuussa tuli hankittua tämä 90 vuosimallia oleva Carrera 4 Saksasta, johon se oli uitettu Ameriikan Yhdysvalloista vain tovia aiemmin. Saksassa pieni porsche paja oli käynyt koneen varsin hyvin läpi.
Tekniikan ollessa asiallisessa kuosissa ulkokuorta oli tarkoitus ehostaa suht rankalla kädellä koria leventämällä. Lasikuitulevikkeet eivät oikein houkutelleet joten päädyin pitkän pähkäilyn jälkeen hankkimaan orggis turbon kaaret mutta ajatuksena oli nimenomaan kiinnittää ne päälle ja vielä niiteillä vähän racempaan tyyliin. Peltiä kun ovat, niin ne on sitten mahdollista joskus kiinnittää ihan kunnolla jos siltä tuntuu.
Turbo konversiossa vaihtoon meni puskurit, helmat ja paljon muuta tingeliä.
Sovittelun ja hikoilun jälkeen lähti laikka laulamaan. Kaaret vaati jonkin verran sovittelua ja hiomista kun niitä ei varsinaisesti ole tarkoitettu päälle asennettavaksi vaan oletettavasti korjausosiksi. Samoin helmoja sai vähän muokkailla ja niiden kiinnitysnippelit sai kaikki heivata kun ovat turbossa nimellisesti erilaiset.
Takakulman sovittelua:
Lopulta sain korihommat suurinpiirtein kuntoon ja kun auto piti ajaa Lowtoysille Helsinkiin, se painoi ohjaustehostimen nesteet pihalle, joten possu pääsi junaan....
Viime vuonna tallissa oleskeli '87 911 pienen tovin, kunnes eräs foorumillakin pyörivä toveri lunasti sen pois ja itse lähdin metsästämään pykälää uudempaa 911:sta.
Tähän väliin omakohtainen lyhyt oppimäärä näistä malleista, joiden eroja usein pohdiskellaan. 964 oli varsin iso muutos 3.2 Carreraan verrattuna ja muistaakseni 80% autosta oli "uutta" edeltäjäänsä nähden. Ainakin näin jälkikäteen mietittynä suorituskyky näissä kahdessa tuntuu saman henkiseltä. Ulkoa päin autot ovat lähes identtisen kokoisia eivätkä niin valtavan erilaisia, tosin 964 muovipuskurit tekevät siitä melko paljon modernimman henkisen. Mm. tehostettu ohjaus, modernisoitu alusta ja paremmin eristetty kabiini luovat varsin erilaisen fiiliksen kun vanhemmissa, siinä missä tämä pörrää kuin uudehko bläkändekkeri, oli edeltäjä kuin katupora (huom, tämä ei ole suinkaan negatiivinen vertaus).
No, takaisin tähän projektiin... Joulukuussa tuli hankittua tämä 90 vuosimallia oleva Carrera 4 Saksasta, johon se oli uitettu Ameriikan Yhdysvalloista vain tovia aiemmin. Saksassa pieni porsche paja oli käynyt koneen varsin hyvin läpi.
Tekniikan ollessa asiallisessa kuosissa ulkokuorta oli tarkoitus ehostaa suht rankalla kädellä koria leventämällä. Lasikuitulevikkeet eivät oikein houkutelleet joten päädyin pitkän pähkäilyn jälkeen hankkimaan orggis turbon kaaret mutta ajatuksena oli nimenomaan kiinnittää ne päälle ja vielä niiteillä vähän racempaan tyyliin. Peltiä kun ovat, niin ne on sitten mahdollista joskus kiinnittää ihan kunnolla jos siltä tuntuu.
Turbo konversiossa vaihtoon meni puskurit, helmat ja paljon muuta tingeliä.
Sovittelun ja hikoilun jälkeen lähti laikka laulamaan. Kaaret vaati jonkin verran sovittelua ja hiomista kun niitä ei varsinaisesti ole tarkoitettu päälle asennettavaksi vaan oletettavasti korjausosiksi. Samoin helmoja sai vähän muokkailla ja niiden kiinnitysnippelit sai kaikki heivata kun ovat turbossa nimellisesti erilaiset.
Takakulman sovittelua:
Lopulta sain korihommat suurinpiirtein kuntoon ja kun auto piti ajaa Lowtoysille Helsinkiin, se painoi ohjaustehostimen nesteet pihalle, joten possu pääsi junaan....
Viimeksi muokannut arc, 1.9.2014 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Seuraavaksi oli siis vuorossa alusta. Siihen oli jo alunalkaen suuret suunnitelmat, halusin saada auton matalaksi mutta päästä sillä myös kotitalliin, joten alle alettiin ruuvaamaan AirRexin tolppia ja hattulaatikkoon Accuairin e-level systeemiä 5 gallonan tankilla ja Viairin kompuralla. noista Taiwanilaisen valmistajan tolpista olen kuullut paljon hyvää, niillä ajetaan siellä päin myös reilusti radalla joten uskoin ja toivoin niiden olevan hyvin ajokelpoiset miltä ne nyt alla myös vaikuttavat.
Kun alusta oli alla, aloin tekemään pieniä ja yksinkertaisia performanssi päivityksiä. Kolvi kouraan ja penkin alle piillotin FVD:n lastun, jolla toivoin pienen potkun lisäksi myös apua tyhjäkäynti ongelmiin mitä yritin korjailla koko alkuvuoden tuloksetta. Tämä itseasiassa auttoi ja nyt auto kehrää huomattavasti paremmin. Lastun ohella päivitin katalysaattorin, ilmansuodattimen+MAFin ja hävitin yhden vaimentimen välistä.
Lopulta piiiiitkän pitkän odotuksen jälkeen saapuivat myös heti alkuvuodesta tilatut vanteet, mallia Rotiform LHR ja kokona 9+10x17". Leveämpikin olisi mennyt mutta vähän tässä joutui arpomaan. Leveämpää huulta saattaa tulla jossain kohtaa alle. Tässä kuvassa ekaa kertaa alla, ilman spacereita ja kulmat vielä solmussa...
Pyörien pultit vaihtuivat pidempiin jotta sain vähän limppua väliin, ja lopulta camberin säädön ym hinkkauksen jälkeen ollaan tässä päivässä:
Alempi kuva Boxer Speeddaystä josta mukaan tarttui myös pysti kiitos ffp:n. Tässä muuten kuva ajokorkeudesta jolla pääse melkein mihin vain.
Jossain kohtaa olisi tarkoitus muokkailla sopivaa etuhelmaa tuohon kun nykyinen on vähän laiha ja sopivaa ei ole löytynyt mistään. Lisäksi tallilta löytyy yksi kolariautosta Ebaystä poisteltu Strosekin takapuskuri jota olisi tarkoitus sovitella piakkoin. Näillä varmaan mennään syksy ja talvella varmaan taas keksii jotain aherrettavaa.
TÄÄLTÄ löytyy myös jokunen kuva yllä olevien lisäksi. Lisää tarkoitus ottaa jossain kohtaa syksyä..
Kun alusta oli alla, aloin tekemään pieniä ja yksinkertaisia performanssi päivityksiä. Kolvi kouraan ja penkin alle piillotin FVD:n lastun, jolla toivoin pienen potkun lisäksi myös apua tyhjäkäynti ongelmiin mitä yritin korjailla koko alkuvuoden tuloksetta. Tämä itseasiassa auttoi ja nyt auto kehrää huomattavasti paremmin. Lastun ohella päivitin katalysaattorin, ilmansuodattimen+MAFin ja hävitin yhden vaimentimen välistä.
Lopulta piiiiitkän pitkän odotuksen jälkeen saapuivat myös heti alkuvuodesta tilatut vanteet, mallia Rotiform LHR ja kokona 9+10x17". Leveämpikin olisi mennyt mutta vähän tässä joutui arpomaan. Leveämpää huulta saattaa tulla jossain kohtaa alle. Tässä kuvassa ekaa kertaa alla, ilman spacereita ja kulmat vielä solmussa...
Pyörien pultit vaihtuivat pidempiin jotta sain vähän limppua väliin, ja lopulta camberin säädön ym hinkkauksen jälkeen ollaan tässä päivässä:
Alempi kuva Boxer Speeddaystä josta mukaan tarttui myös pysti kiitos ffp:n. Tässä muuten kuva ajokorkeudesta jolla pääse melkein mihin vain.
Jossain kohtaa olisi tarkoitus muokkailla sopivaa etuhelmaa tuohon kun nykyinen on vähän laiha ja sopivaa ei ole löytynyt mistään. Lisäksi tallilta löytyy yksi kolariautosta Ebaystä poisteltu Strosekin takapuskuri jota olisi tarkoitus sovitella piakkoin. Näillä varmaan mennään syksy ja talvella varmaan taas keksii jotain aherrettavaa.
TÄÄLTÄ löytyy myös jokunen kuva yllä olevien lisäksi. Lisää tarkoitus ottaa jossain kohtaa syksyä..
Viimeksi muokannut arc, 1.9.2014 21:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Markku M: keula on sen verran tontissa mitä saa ilman että siirtelee jarruletkuja ja tekee lovea palkkiin. tarkoitus laitella hieman tuhdimpaa etuhelmaa mikä varmaan tällä korkeudella kolahtaa jo maahan, tuo nykyinen on vähän turhan kesy tähän lookkiin.
Jukka: Aapolla taitaa olla ennätys kun meni vain 2x luvattu aika :)
Jukka: Aapolla taitaa olla ennätys kun meni vain 2x luvattu aika :)
Onko kukaan koskaan saanut noita moniosaisia Rotiformeja jollain järkevällä toimitusajalla?
Silleen pidetään tuote haluttuna ja hinta korkealla :D
Livenä auton koko hieman poistaa tuota härskiä luukkia mikä kuvissa tulee. Tuon ikäkauden 911 on kuitenkin perin pieni, kevyt ja ketterä auto nykymalleihin verrattuna.
Juu läheltä katsottuna sen verran pieni ettei varsinaisesti hyppää silmille (ehkä varpaille), kauempaa ja liikenteessä omasta mielestä härskiys taas pääsee oikeuksiinsa
Heti kun saan Q5:sen kuntoon (piti poistaa voimakeinoin yksi pyöristynyt spacerin pultti), rupean askartelemaan etuhelmaa tähän. Yllättävän hankalaksi osoittautunut löytää oikean mallinen, löytyy joko liian köykäisiä tai liian isoja/matalia, joten täytynee askarrella jokin välimuoto...
Heti kun saan Q5:sen kuntoon (piti poistaa voimakeinoin yksi pyöristynyt spacerin pultti), rupean askartelemaan etuhelmaa tähän. Yllättävän hankalaksi osoittautunut löytää oikean mallinen, löytyy joko liian köykäisiä tai liian isoja/matalia, joten täytynee askarrella jokin välimuoto...
Uskaltaisin väittää ettei Suomessa ole yhtään RWB autoa. Niitä korisarjojahan ei myydä ulos vaan RWB asentaa ne itse edustajiensa pajoissaan ympäri maailmaa (euroopan edustus taisi olla Hollannissa). Joku väitti, että tuon koko homman luoja itse reissaa ympäri rakentamassa nuo autot, en tiedä pitääkö paikkansa mutta sen tiedän, että tuollaisen korisarjan hinnalla saa melkein toisen Porschen, varsinkin jos kylkeen lyö ne Workin vanteet ja alustan ym.
Noitahan on rakennettu monenlaisia, osa kyllä mielyttää silmää ja jotkin ehkä vähän hillitymmät yksilöt antoivat myös itselle inspiraatiota.
Noitahan on rakennettu monenlaisia, osa kyllä mielyttää silmää ja jotkin ehkä vähän hillitymmät yksilöt antoivat myös itselle inspiraatiota.
Täältä tulee sikoossomia. Mieletön rakennelma.
Noihin japsien siipi-autoihin pelkkää pahennusta. Nuo kuuluvat radalle ja ikääntyville autojenharrastajille, jotka haluavat olla erilaisia, kun se kliini-lookki onkin tullut yhtäkkiä pinnalle ja halutaan olla erilaisia. Mennään tavallaan siipimonstereihin takaisin, mutta bemari on vaihtunut porscheen.
Tulipa överianalysoitua, mutta hei, I know the type.
Noihin japsien siipi-autoihin pelkkää pahennusta. Nuo kuuluvat radalle ja ikääntyville autojenharrastajille, jotka haluavat olla erilaisia, kun se kliini-lookki onkin tullut yhtäkkiä pinnalle ja halutaan olla erilaisia. Mennään tavallaan siipimonstereihin takaisin, mutta bemari on vaihtunut porscheen.
Tulipa överianalysoitua, mutta hei, I know the type.
-
- -
- Viestit: 142
- Liittynyt: 15.1.2011 17:15
jokin ranskalainen pulju jonka yhteydenpito oli vähän heikkoa ja toimituksessa kesti. briteistä ainakin löytyy toinen eu toimittaja.
Ihan tyytyväinen olen ollut, tosin alusta ei ihan vielä pääse oikeuksiinsa kun ohjauskulmat taitaa edelleen harottaa vähän. haaveena olisi päästä vielä ennen talvea ajamaan jotain lenkkiä kunhan nuo saa kuntoon.
Ihan tyytyväinen olen ollut, tosin alusta ei ihan vielä pääse oikeuksiinsa kun ohjauskulmat taitaa edelleen harottaa vähän. haaveena olisi päästä vielä ennen talvea ajamaan jotain lenkkiä kunhan nuo saa kuntoon.
Muutama viikko on nyt hajanaisesti kulutettu uutta etuhelmaa rakentaessa, kun omaa silmää mielyttävää ei tuntunut löytyvän. Kaikki valmiit palikat ovat joko liian korkeita tai liian matalia, joten tästä tuli nyt ihan oman mallisensa välimuoto. loppujen lopuksi sain melko frankensteinin näköisestä kyhäelmästä ihan siistin.
renkaat vaihtuivat myös pykälää tuhdimpiin jotka ehkä jopa vähän yllättäen istuivat kohtuullisen härskisti alle (video)
viikonloppuna ajeltiin 500km edestakaisin lahteen Xtreme car show:iin ja hyvin meni reissu.
renkaat vaihtuivat myös pykälää tuhdimpiin jotka ehkä jopa vähän yllättäen istuivat kohtuullisen härskisti alle (video)
viikonloppuna ajeltiin 500km edestakaisin lahteen Xtreme car show:iin ja hyvin meni reissu.
-
- -
- Viestit: 142
- Liittynyt: 15.1.2011 17:15
Possu sai kesäksi uutta maalia etupeltiin, uuden takapuskurin ja tuumaa isommat pyörät. Jälkimmäiset suunniteltiin Rotiformin kanssa, pulverimaalattiin RimFixillä, ja kasattiin BDC chopshopilla.
Toistaiseksi vain "teaseri" kuvaa tarjolla, kuvia varmaan lähipäivinä.
Auto on myös Auto Saloonissa Turun messukeskuksessa tämän viikonlopun, joten siellä pääsee ihmettelemään livenä parin muun kärryn kera.
Toistaiseksi vain "teaseri" kuvaa tarjolla, kuvia varmaan lähipäivinä.
Auto on myös Auto Saloonissa Turun messukeskuksessa tämän viikonlopun, joten siellä pääsee ihmettelemään livenä parin muun kärryn kera.
Tommoset sinne alle ois kuulunu... http://www.eb-motorsport.co.uk/productinfo.asp?id=259
Tummanpuhuva auto mutta etuvalot loistaa kirkkaana niin hieman "ei-auton-linjainen".
(Kahtelinko oikein että fusch-kopiot completoksella 600€/kpl.)
Edit:Fusch-kopioiden hintaan otin kantaa mitä tuolla yläpuolella ihmeteltiin.
(Kahtelinko oikein että fusch-kopiot completoksella 600€/kpl.)
Edit:Fusch-kopioiden hintaan otin kantaa mitä tuolla yläpuolella ihmeteltiin.
Viimeksi muokannut Sebastian, 20.4.2015 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 38
- Liittynyt: 29.7.2009 10:07
- Viesti:
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 7 vierailijaa