Ristiin kiristämisen mekaniikka

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Ristiin kiristämisen mekaniikka

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.4.2015 22:23

Taas näitä pubikeskusteluja mihin pitää hakea soveltuvamman koulutuksen käyneiltä neuvoa.

Eli mikä tarkalleen on pulttien ristiin kiristämisen pointti? On se sitten syl. kansi tai pyöränpultit. Kannessa olen nähnyt jossain ohjeessa että kiristetään keskeltä ulos, mutta useammin ristiin.

Ite kiristän kannen juuri huolto-ohjeen mukaan, mutta pyöränpultit usein menee ylimomenttiin vierekkäin.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 9.4.2015 23:42

Omat 2 senttiä:

Jos yhden reunan kiristää "liian kireälle" niin toinen reunahan jää joko kanittamaan ilmaan tai huonommassa tapauksessa kiristettävä kohde muuttaa pysyvästi olomuotoaan ja taipuu pikkuisen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.4.2015 0:05

Hyvä Jultsu, jatetaan samaa rataa!..

Eli lähettäskö me tutkimaan asiaa elastisuuden kannalta?

Seb mä oon jo poikasena kuullu että vanhan tojotan kannen ku irrottaa, ni se ratkee viimestään siitä vaiheessa. Mut se on kuulemma lähinnä rautaa...

Mikey?
-
Viestit: 262
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 10.4.2015 6:24

Olisiko yksi motiivi siinä, että ristiin kiristämällä vanne keskittyy varmemmin kohdilleen?

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 10.4.2015 15:38

Vanteen tapauksessa juurikin varmaan tuo että varmemmin keskittyy hyvin. Kannen tapauksessa logiikka on omasta mielestäni selkeä, jos sen toisen pään vetäisee heti kerralla lopulliseen momenttiin niin sitten se kansi ei vältsiin tule "suoraan" kuten Jultsu sanoi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa