A4 1.8T viritys ja kytkimen kesto
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.7.2003 12:37
A4 1.8T viritys ja kytkimen kesto
Auto tuli vaihdettua ja nyt haluaisin lisää tehoa siihen. Lastun vaihto on tiestysti selvä, mutta olen kuullut huhua että kytkin olisi liian heikko virittämiseen. Pitääkö paikkansa?
Ja auto oli A4 1.8T quattro -02
Ja auto oli A4 1.8T quattro -02
Koskee sitten IV Golffia 1.8T, mutta ei kai tuossa audissa ainakaan heikompaa kytkintä ole (arvaus). Jabbasportin sivulla väitetiin, että vakio kytkin kestää 270 lb ft, joka on ilmeisesti 366,12 Nm. 1 lbf ft = 1,356 Nm.
Tossa linkki sivuille. Siellä on kaikkea "kivaa" noihin T-moottoriseen VAG:hin. [/url]http://www.jabbasport.com/tech.html
Tossa linkki sivuille. Siellä on kaikkea "kivaa" noihin T-moottoriseen VAG:hin. [/url]http://www.jabbasport.com/tech.html
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.7.2003 12:37
E...Eeeiii. ÄLÄ lastuta. Vaihda ohjelma. Jooko jooko joo? www.turbotec.com, www.pro-mo.info tai öh toi revo eli doc-powerilta.
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.7.2003 12:37
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.7.2003 12:37
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.7.2003 12:37
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.7.2003 12:37
Osui silmään tämä keskustelu Triple A:n ansiosta.
Eli autoon lopulta vaihdettiin Karalalla lastu kun ohjelman vaihto ei jostain syystä onnistunut. Tehoja ja vääntöä tuli kivasti lisää :) (noin 200hv/300Nm) mutta kytkin alkaa hieman luistamaan joissain tilanteissa. Esim vitosella kun painaa kaasua reilummin alle satasen vauhdista on luistoa jo selvästi havaittavissa.
Tästä Karala jo varoittelikin ja kertoi että tehoja olisi mahdollisuus nostaa enemmänkin mutta kytkin ei sitä enään kestäisi. Joten seuraavaksi ostoslistaan menee vahvempi kytkin ja se maksaa noin 1500 euroo.
Eli autoon lopulta vaihdettiin Karalalla lastu kun ohjelman vaihto ei jostain syystä onnistunut. Tehoja ja vääntöä tuli kivasti lisää :) (noin 200hv/300Nm) mutta kytkin alkaa hieman luistamaan joissain tilanteissa. Esim vitosella kun painaa kaasua reilummin alle satasen vauhdista on luistoa jo selvästi havaittavissa.
Tästä Karala jo varoittelikin ja kertoi että tehoja olisi mahdollisuus nostaa enemmänkin mutta kytkin ei sitä enään kestäisi. Joten seuraavaksi ostoslistaan menee vahvempi kytkin ja se maksaa noin 1500 euroo.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.7.2003 12:37
Soitin tuonne Turbotecille ja tarjosivat tuohon Audiin ohjelmaa 600 eurolla... Siihen pitää kuulemma vaihtaa jotain, koska se on valmistettu vuoden -95 puolella :S. Mitähän siihen asennukseen nyt sitten kuuluu ja kuinka laadukas tuo Digital Racing-ohjelma on?
Hinta ainakin on hyvin alhainen verrattuna muihin ohjelmiin. Turbotechän sijaitsee Jyväskylän tienoilla, joten sinne ei olisi mahdottoman pitkä matkakaan...
Hinta ainakin on hyvin alhainen verrattuna muihin ohjelmiin. Turbotechän sijaitsee Jyväskylän tienoilla, joten sinne ei olisi mahdottoman pitkä matkakaan...
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
kylläpä tuossa kylällä pyörii (tutulla) 1.8t golffi johon on nyt vaihdettu 2.5" putkisto, ahdot piikkiin ja lastu (voipi olla jotain josta en oo tietonen)viimeksi penkitetty 230hv(muistaakseni?) ja hyvin se ny on ensimmäisen kesänsä kestänyt, ja on saanut runtuakin aina välillä. (renkaita näyttäs menevän?) :)
Kuis A4:seen AEB koneeseen toi DTI-kytkin? Mitä kytkintä olette käyttäneet, ne jotka tietää?
Pitääkö paikkaansa tuo DTI-kytkimen parempi väännönkestävyys ja kestävyys muutenkin. Yllättäen ne on kuitenkin halvempia (~50€, Sachs) kuin AEB (1.8T) kytkinpaketti. Istuuko paikalleen ilman kummempia temppuja?
Onko tähän kommentteja ja tietoa.
T
Pitääkö paikkaansa tuo DTI-kytkimen parempi väännönkestävyys ja kestävyys muutenkin. Yllättäen ne on kuitenkin halvempia (~50€, Sachs) kuin AEB (1.8T) kytkinpaketti. Istuuko paikalleen ilman kummempia temppuja?
Onko tähän kommentteja ja tietoa.
T
itte vaihdoin pekan suosituksesta g60 vauhtipyörän ja 3 koppasen tdi:n powerdiskin (sachs), (AHF koneeseen 1.9tdi 110hp vakiona) ku kytkinlevystä meni rihlat! tuli seki sitte nähtyy et sillainki voi käydä :D .... muuten suoraa paikoilleen mutta vauhtipyrän pultit eri mittasia ja kantasia, samoin kytkinasetelman pultit eri kokosia, vanhat tais olla 6 millin ja uudet oli 7mm, millin nousulla ja pituus muistaakseni 26mm, vanhat hilut oli 6 ja 12 mm 12-kulmasilla kiinni (AZX vai mikälie , urosavain kumminki :P) ny ei täristele ainakaan ku sai 2-massavauhtipyörän pois... mut ny sitte levis laturi ... mun tuuria :D en tiä kuinka paljo meni ophi aiheen mutta aivan sama saimpahan kirjotettua tänne pitkästä aikaa jotain :D
Omistan audi a4 1.8 turbo quattron -95, näillä näppämillä pitäisi tulla vanteet / renkaat ja FK high sport alustasarja. ruuvasin K&N kartio suodattimen kiinni tuossa ja seuraavaksi olen miettinyt lastun hankkimista. kyseisesta aiheesta on paljon puhetta joka puolella, mutta joku voisi infota viellä kerran mistä moinen kannattaa hommata ja mitä sen asentaminen / säädöt tulevat noin palttiarallaa maksamaan?
Tämä paketti käy suoraan Vw/Audi pitkittäismoottoreihin ja 5-vaihteiseen laatikkoon. Teräsvauhtipyörä, S2 massalevy + S2 paineasetelma, hammaskehä otetaan alkuperäisestä vauhtipyörästä.
Ajettavuus on hyvä, SRE paineasetelmakin löytyy jollei 500nm riitä.
800.00
http://koti.mbnet.fi/vpl/_Vauhtipkytkin18T-S2/myynti%20017.jpg
Ajettavuus on hyvä, SRE paineasetelmakin löytyy jollei 500nm riitä.
800.00
http://koti.mbnet.fi/vpl/_Vauhtipkytkin18T-S2/myynti%20017.jpg
Tuo väännönkesto ei ole niin yksinkertainen asia kuin luulette, tdi puolellekin voidaan vakiokytkin saada pitämään oikein hyvin vaikka 160hv/350Nm asti.
Se mikä noissa ratkaisee tuon keston, on ne kierrokset millä tuo vääntö alkaa tulemaan.
Alhaisilla (Dieselissä vaikka alle 2500rpm) kierroksilla tuleva vääntö saa vakio kytkimen luistamaan jo pelkällä evry modilla huonolla tuurilla, mutta jos vääntöä aletaan ottaa vaikkapa vähän korkeammilla kierroksilla esim. 2800rpm/350nm, niin mitään luisto ongelmaa ei yleensä ilmesty.
Kaikki voimansiirron osat saadaan helposti rikki tekemällä voimakkaasti alakierroksilla vääntävä moottori, eipä ole kovin erikoinen juttu tuolla V8-puolella että vääntöjä joudutaan rajaamaan alakierroksilla että saadaan palikat kestämään.
"Autovalmistajat ilmoittavat malliensa moottorien tehon suurimpana tehona. Suurin teho saavutetaan vain tietyllä moottorin kierrosluvulla, joka on polttomoottorissa lähes poikkeuksetta korkea. Normaalissa ajossa suurin teho saavutetaan harvoin. Suurin teho voidaan saada esimerkiksi äärimmäisen nopeassa kiihdytyksessä ja vain hetkellisesti juuri ennen kuin vaihdetaan vaihdetta suuremmalle.
Auton käytännön suorituskyky ei ole riippuvainen sen ilmoitetusta teholukemasta. Kuten sanottu, se on vain suurin teho, joka saavutetaan tietyllä moottorin kierrosluvulla. Suurin teho ei kerro sitä, millainen auton suorituskyky on silloin kun tiettyä kierroslukua ei voida käyttää.
Kiihdytettäessä vaihdetta vaihtamatta suurin hetkellinen kiihtyvyys saavutetaan sillä nopeudella, jolla moottori tuottaa suurimman vääntömomentin. Kuitenkin samalla nopeudella saavutettaisiin suurempi kiihtyvyys, jos käytössä olisi välitys, jota käytettäessä moottori toimisi parhaan tehon kierrosluvulla. Parhaan tehon kierrosluvulla vääntö on moottorin kampiakselilla pienempi, mutta tiheämmän välityksen ansiosta taka-akselilla suurempi. Paras kiihtyvyys saavutetaan siksi moottorin toimiessa suurimmalla tehollaan, koska silloin myös renkaiden tiehen välittämä voima on suurin mahdollinen auton senhetkisellä nopeudella. Kaikilla nopeuksilla paras kiihtyvyys saadaan vaihteella, jolla moottori toimii suurimman tehon alueella, eikä suurimman väännön alue. Samalla renkaiden vääntömomentti on suurin, vaikka moottorin ei olekaan.
Tämä voidaan osoittaa paikkansapitäväksi laskemallakiihtyvyydet jäljempänä olevan tehokäyrän arvojen perusteella. Aluksi tehdään oletus, että autolla kiihdytetään taydellä kaasulla nopeudella 80km/h kahdella eri vaihteella. Vaihteiden välityssuhteet ovat sellaiset, että käytettäessä suurempaa vaihdetta moottorin kierrosluku on 80km/h nopeudessa 5000r/min, jolloin moottorista saadaan suurin vääntömomentti. Pienempää vaihdetta käytettäessä moottorin kierrosluku on 80km/h nopeudessa 6500r/min, jolloin moottorista saadaan suurin teho. Auton massaksi m oletetaan 1200kg. "
Wikipediasta lainattu teksti.
Se mikä noissa ratkaisee tuon keston, on ne kierrokset millä tuo vääntö alkaa tulemaan.
Alhaisilla (Dieselissä vaikka alle 2500rpm) kierroksilla tuleva vääntö saa vakio kytkimen luistamaan jo pelkällä evry modilla huonolla tuurilla, mutta jos vääntöä aletaan ottaa vaikkapa vähän korkeammilla kierroksilla esim. 2800rpm/350nm, niin mitään luisto ongelmaa ei yleensä ilmesty.
Kaikki voimansiirron osat saadaan helposti rikki tekemällä voimakkaasti alakierroksilla vääntävä moottori, eipä ole kovin erikoinen juttu tuolla V8-puolella että vääntöjä joudutaan rajaamaan alakierroksilla että saadaan palikat kestämään.
"Autovalmistajat ilmoittavat malliensa moottorien tehon suurimpana tehona. Suurin teho saavutetaan vain tietyllä moottorin kierrosluvulla, joka on polttomoottorissa lähes poikkeuksetta korkea. Normaalissa ajossa suurin teho saavutetaan harvoin. Suurin teho voidaan saada esimerkiksi äärimmäisen nopeassa kiihdytyksessä ja vain hetkellisesti juuri ennen kuin vaihdetaan vaihdetta suuremmalle.
Auton käytännön suorituskyky ei ole riippuvainen sen ilmoitetusta teholukemasta. Kuten sanottu, se on vain suurin teho, joka saavutetaan tietyllä moottorin kierrosluvulla. Suurin teho ei kerro sitä, millainen auton suorituskyky on silloin kun tiettyä kierroslukua ei voida käyttää.
Kiihdytettäessä vaihdetta vaihtamatta suurin hetkellinen kiihtyvyys saavutetaan sillä nopeudella, jolla moottori tuottaa suurimman vääntömomentin. Kuitenkin samalla nopeudella saavutettaisiin suurempi kiihtyvyys, jos käytössä olisi välitys, jota käytettäessä moottori toimisi parhaan tehon kierrosluvulla. Parhaan tehon kierrosluvulla vääntö on moottorin kampiakselilla pienempi, mutta tiheämmän välityksen ansiosta taka-akselilla suurempi. Paras kiihtyvyys saavutetaan siksi moottorin toimiessa suurimmalla tehollaan, koska silloin myös renkaiden tiehen välittämä voima on suurin mahdollinen auton senhetkisellä nopeudella. Kaikilla nopeuksilla paras kiihtyvyys saadaan vaihteella, jolla moottori toimii suurimman tehon alueella, eikä suurimman väännön alue. Samalla renkaiden vääntömomentti on suurin, vaikka moottorin ei olekaan.
Tämä voidaan osoittaa paikkansapitäväksi laskemallakiihtyvyydet jäljempänä olevan tehokäyrän arvojen perusteella. Aluksi tehdään oletus, että autolla kiihdytetään taydellä kaasulla nopeudella 80km/h kahdella eri vaihteella. Vaihteiden välityssuhteet ovat sellaiset, että käytettäessä suurempaa vaihdetta moottorin kierrosluku on 80km/h nopeudessa 5000r/min, jolloin moottorista saadaan suurin vääntömomentti. Pienempää vaihdetta käytettäessä moottorin kierrosluku on 80km/h nopeudessa 6500r/min, jolloin moottorista saadaan suurin teho. Auton massaksi m oletetaan 1200kg. "
Wikipediasta lainattu teksti.
eli.. mulla oli audi a4 1.8t q vm01 b5 korinen.. laitatin siihen juuri edellä kirjoitetuissa jutuissa olevan teräs vp ja s2 asetelman ja levyn.. paketti käy muuten suoraan paitsi asetelmalle joutuu teettämään uudet kiinnitys kohdat"maksoi30e" koko paketti oli 580e ja asennus pikkusen yli 500e .. tossa linkki josta löytää lisää faktaa asiasta..http://www.audiclub.fi/phpBB2/showthread.php?t=45568 paketti oli erittäin kevyt ja hyvä käyttää ja ei varmasti luista... turbotec myy samaa pakettia valmiiksi koneistetulla vp:llä 800e
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 58 vierailijaa