2003 1.6 Golf jossa on kaksi puhallinta syylarin takana, isompi ja pienempi.
Katsomalla ja käsikopelolla sormien kanssa ymäri pienemmän flektin, ei silmiini osu eikä sormet tunne yhtään johdon johtoa... eikö tuohon kuuluisi kuitenkin jonkinmoisia johtoja mennä?
Jäähdyttäjän puhaltimet
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Oolrait ... jonkun kuvan taisin löytääkkin aiheesta... eli johdot ilmeisesti kulkee jonkun niistä muovisien flektin "kannatin sakaran" sisällä jotenkin, kaiketi?
Pystyykö noita flektejä vaihtamaan suoraan konehuoneen puolelta? Näyttäisi ainakin olevan kiinnitys ruuvit tuossa syylarin takana olevassa muovikotelossa, vai pitääkö purkaa etupää ja syylari pois vaihtoa varten?
Ja jos joku vielä vois kertoa mikä ton ilmastointilaitteen flektin idea oikein on... miksi se on syylarissa?
Pystyykö noita flektejä vaihtamaan suoraan konehuoneen puolelta? Näyttäisi ainakin olevan kiinnitys ruuvit tuossa syylarin takana olevassa muovikotelossa, vai pitääkö purkaa etupää ja syylari pois vaihtoa varten?
Ja jos joku vielä vois kertoa mikä ton ilmastointilaitteen flektin idea oikein on... miksi se on syylarissa?
Se on lauhdutinpuhallin, lähtee päälle kun lauhdutinpaine nousee painekytkimen raja-arvon yli.
Lauhdutin sijaitsee syylärin etupuolella.
Edit. EKA! ;)
Lauhdutinpuhaltimen ei tarvi pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, vain silloin kun paine nousee tarpeeksi.
Lauhdutin sijaitsee syylärin etupuolella.
Edit. EKA! ;)
Lauhdutinpuhaltimen ei tarvi pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, vain silloin kun paine nousee tarpeeksi.
Viimeksi muokannut VMJ, 21.3.2015 17:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Joku yrittää kusta linssiin mua tai sitten korjaamolla ei ole tietotaitoa. Mulla oli Golf pajalla käyntiongelman takia ja osia vaihdettin sitten oikein urakalla... no nyt auto käy ja kukkuu.
Korjaamolta tuli kuitenkin viesti että kumpainenkaan jäähdyttäjän flekti ei pyöri. Isompi ei ollenkaan ja pienempi vain vaivoin, eli kuulema molemmat on rikki kun ei ollut lähtenyt käyntiin vielä +100 asteessakaan. Olivat kuulemma mitanneet ne vielä ja todenneet viallisiksi molemmat, mutta en antanut vaihtaa.
Olisin itse mitannut ja kokeillut suoralla jännitteellä, mutta nuo liittimet on sellaisessa paikassa että yläkautta niita ei saa irroitettua, joten alakautta pitäisi tehdä ja ottaa se jokin puskurin takana oleva suojalevy pois tieltä ensin, mutta kun ei ole paikkaa.
Kokeilin äsken tuon ohjeen mukaan, että lähteekö ilmastoinnin puhallin päälle kun laittaa ilmastoinnin päälle ja hienostihan se pyörii... v###u se mitään rikki ole vaikka korjaamolta niin väitettiin !
Täällä ffp:ssä muistaakseni joku mainitsi että isompi lähtisi vasta +110 asteen tietämillä käyntiin... pitääkö paikkansa? ja toinen juttu, kun tuo lämpömittari toimii siten että se näyttää +90 astetta vaikka todellinen veden lämpötilan vaihtelu olisikin jotain välillä +80-100.. niin pomppaako mittari sitten +100 jälkeen näyttämään todellista lämpötilaa?
Korjaamolta tuli kuitenkin viesti että kumpainenkaan jäähdyttäjän flekti ei pyöri. Isompi ei ollenkaan ja pienempi vain vaivoin, eli kuulema molemmat on rikki kun ei ollut lähtenyt käyntiin vielä +100 asteessakaan. Olivat kuulemma mitanneet ne vielä ja todenneet viallisiksi molemmat, mutta en antanut vaihtaa.
Olisin itse mitannut ja kokeillut suoralla jännitteellä, mutta nuo liittimet on sellaisessa paikassa että yläkautta niita ei saa irroitettua, joten alakautta pitäisi tehdä ja ottaa se jokin puskurin takana oleva suojalevy pois tieltä ensin, mutta kun ei ole paikkaa.
Kokeilin äsken tuon ohjeen mukaan, että lähteekö ilmastoinnin puhallin päälle kun laittaa ilmastoinnin päälle ja hienostihan se pyörii... v###u se mitään rikki ole vaikka korjaamolta niin väitettiin !
Täällä ffp:ssä muistaakseni joku mainitsi että isompi lähtisi vasta +110 asteen tietämillä käyntiin... pitääkö paikkansa? ja toinen juttu, kun tuo lämpömittari toimii siten että se näyttää +90 astetta vaikka todellinen veden lämpötilan vaihtelu olisikin jotain välillä +80-100.. niin pomppaako mittari sitten +100 jälkeen näyttämään todellista lämpötilaa?
Kato akun päällä oleva sulakeboksi, onko kaikki sulakkeet ehjiä? Flektit kyllä lähtee pyörimään about 87 asteessa, riippuen mikä sensori sinne on laitettu. Yleisiä vikoja näissä tapauksissa on sulake akun päällä, sensori joka on jäähdyttimessä ja moduuli joka ohjaa ilmastointoinnin ja moottori flektien toimintaa. Siinä on eri piirit jotenka on hyvin mahdollista että ilmastointi toimii muttei moottrin viilennys.
Mittariston lämpötila anturi on eri eikä liity flektien toimintaan mitenkään. Mittaristossa on softa joka näyttää 82-98 astetta aina 90 asteena.
Mittariston lämpötila anturi on eri eikä liity flektien toimintaan mitenkään. Mittaristossa on softa joka näyttää 82-98 astetta aina 90 asteena.
Mulla oli borasta rikki tuo isompi flekti jonka toimimattomuus ilmeni kovilla helteillä paikallaan seistessä lämpöjen lievänä nousuna ja ilmastoinnin ylipainekytkimen pätkiessä kompuraa pois päältä. Suoralla jännitteellä testaus ja diagnoosi oli tuo flektin moottori. Tuo isompi on helppo vaihtaa alakautta mutta pienemmän tapauksessa joutuu purkamaan vähän enemmän. Flektien käyttöjännite tulee samoilta kärjiltä eli pyörivät aina samaan aikaan ja niissä on kaksi nopeutta. Eli jos toinen ropelli vain toimii, syynä johdotus tai moottori. Jos molemmat pimeenä niin ensin vaihtaisin sen releboksin. Releboksin vaihto vaatii akun irroituksen telineestään.
Täällä olisi myös flektivammainen Golf.
Vaikuttaisi että molemmista puhaltimista on se hitaampi nopeus lakannut toimimasta. Kun ilmastoinnin kompura käynnistyy, alkavat tuulettimet huutaa heti täysillä vaikka kone olisi aivan kylmä. Vastaavasti en ole kertaakaan huomannut puhaltimien käynnistyvän lainkaan kun Climatronic on Econ-asennossa. Luulisi lämpimäksi ajetun moottorin jo näillä keleillä pistävän flektin päälle tyhjäkäynnillä, nimenomaan sillä hitaalla nopeudella?
Miten voisi todentaa hitaamman nopeuden toimimattomuuden? Climatronic pistää föönit heti täysille, kone ei lainkaan. Akun päällä olevassa sulakerasiassa on kaikki sulakkeet ehjiä.
Mitä mahtaa kustantaa uudet flektit marmorilla? Motonet myy jotain 7- ja 9-siipisiä, ovatko nämä nyt ihan samoja laitteita?
Vaikuttaisi että molemmista puhaltimista on se hitaampi nopeus lakannut toimimasta. Kun ilmastoinnin kompura käynnistyy, alkavat tuulettimet huutaa heti täysillä vaikka kone olisi aivan kylmä. Vastaavasti en ole kertaakaan huomannut puhaltimien käynnistyvän lainkaan kun Climatronic on Econ-asennossa. Luulisi lämpimäksi ajetun moottorin jo näillä keleillä pistävän flektin päälle tyhjäkäynnillä, nimenomaan sillä hitaalla nopeudella?
Miten voisi todentaa hitaamman nopeuden toimimattomuuden? Climatronic pistää föönit heti täysille, kone ei lainkaan. Akun päällä olevassa sulakerasiassa on kaikki sulakkeet ehjiä.
Mitä mahtaa kustantaa uudet flektit marmorilla? Motonet myy jotain 7- ja 9-siipisiä, ovatko nämä nyt ihan samoja laitteita?
Tiesin kyllä että flektit käynnistyvät kompuran mukana, tuntuu vaan niin kovalta tuo meteli ollakseen se pienempi teho.
Toki tuo olisi se yksinkertaisin selitys. Ostin auton loppusyksyllä joten olen tottunut hiljaiseen moottorin ääneen kun flektit eivät pyöri. :)
Tässä YouTube-videossa ilmeisesti näytetään miten flekteistä voi testata hitaan ja nopean tehon, voisi tuota vielä kokeilla.
Toki tuo olisi se yksinkertaisin selitys. Ostin auton loppusyksyllä joten olen tottunut hiljaiseen moottorin ääneen kun flektit eivät pyöri. :)
Tässä YouTube-videossa ilmeisesti näytetään miten flekteistä voi testata hitaan ja nopean tehon, voisi tuota vielä kokeilla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa