Golf IV 2003 jäähdyttäjän puhallin
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV 2003 jäähdyttäjän puhallin
Missä asteessa neloskoppasen 1.6:n jäähdyttäjän puhaltimen pitäisi alkaa pyörimään. Eli mitkä on alkuperäisosien lämpöarvot? Onko tietoa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tähän liittyen.. en tiedä itkiskö vai nauraisiko
Alunperin ennen kuin auto vietiin korjaamolle, auto toimi moitteetta lukuun ottamatta vikaa jonka takia vietiin korjaamolle (ei vikavaloja).
Vian kuvaus: Kun moottori oli kylmä, vika ei esiintynyt. Kun moottori oli lämminnyt +90 asteeseen ja ajettu n.15min (kunnolla lämpimäksi), vika ilmeni siten että, pienillä kierroksilla (alle 1500 rpm) kun painoi kaasua, auto nyki lyhyen hetken, joskus tuli vain yksi nykäisy ("kenguru bensa"). Esim paikaltaan liikkeelle lähdettäessä tai jos ryömitti ruuhkassa ja sitten lähti kiihdyttämään. Tämän lisäksi auto on muutaman kerran kunnolla kiihdyttäessä tehnyt 5000rpm kohdalla tai sen jälkeen sellaisen "Boooo" ilmiön että aivan kuin yksi sylinteri olisi pudonnut pois tai bensansyöttö olisi loppunut, mutta tilanne meni ohi kun laittoi isompaa vaihdetta sisään. Tästä lisää myöhemmin.
Ennen korjaamokäyntiä, auto lähti hyvin käyntiin. Tyhjäkäynti oli ok, sekä normaali ajo kun kierrokset olivat yli 1500rpm Joskus toimi ok alle tuonkin. Polttoaine kulutus maantieajossa oli n.6.0-6.8 l/100km, riippuen keli olosuhteista (vastatuuli etc) ja ajonopeudesta, eli normaali.
Korjaamolla vaihdettiin jokin lämpötila-anturi (ei flektien) koska vikatiedostoon oli jäänyt merkintä lämpötila-anturin viallisuudesta. Kyseinen merkintä saattaa kuitenkin olla viime syksyltä, sillä silloin moottoritiellä lämmöt putosivat muutaman kerran n. +80 asteen tietämille, mutta nousi takaisin +90:een. Tuon jälkeen kyseistä ei ole enää tapahtunut.
Lämpötila-anturin vaihdon jälkeen autoa ei oltu saatu käymään kunnolla (oli käynyt kuulema laihalla seoksella). Heillä oli kuulemma ollut vaikeuksia saada "sopeutettua" kaasuläppää. Tämän jälkeen oli hajonnut yksi puola, joka on saattanut olla tuon aiemmin mainitun "Boooo" ilmiön takana. Olisiko mahdollisesti myös vaikuttanut tuohon "kenguru bensaan" pienillä kierroksilla.
Puolan vaihdon jälkeen auto oli saatu käymään "kunnolla" mutta näitten osien vaihtojen jälkeen moottorin kierrokset ovat alkaneet lämpimänä seilaamaan edestakaisin, miten ne nyt sitten seilaakaan ja asia mitä se ei aiemmin ollut tehnyt.
Tässä välillä olin jo muutaman kerran kysynyt heiltä että oletteko kokeilleet vanhalla lämpöanturilla, koska nämä uudet ja isommat käyntiongelmat alkoivat kyseisen anturin vaihdon jälkeen. Vastaus oli: ei. Sinänsä outoa, sillä nämä kaikki lisäongelmat alkoivat kyseisen anturin vaihdon jälkeen.
Tässä vaiheessa korjaamo oli sitä mieltä että vika johtuu jostain kampikammion venttiilistä ja aktiivihiili suodattimesta, jotka vaihdetaan.
Samalla kun tuota alkuperäista vikaa korjattiin, korjaamolta ilmoitettiin että tuulettimen flektit ei lähde käyntiin, kumpikaan ja että lämmöt nousee helposti +100 asteeseen. Tätä hieman ihmettelin, sillä auto on ollut minulla 6-7 vuotta enkä kertaakaan ole saanut lämpömittarin viisaria nousemaan yli +95 asteen. Lämpömittari on lämpimällä koneella näyttänyt aina jotakuinkin n.+89-92 lukemaan, riippumatta siitä olenko ajanut maantieajoa tai seisoskellut ruuhkissa pitkiäkin aikoja paikallaan. Olen lukenut tuolta eri foorumeista, että ihan jokin muu asia on saattanut laittaa flektit pimentoon. Itse en tuota toimimuutta ole huomannut, juurikaan sen takia kun seurailen jatkuvasti koneen lämpötilaa, sillä vanhassa Golfissa emäntä onnistui polttamaan kansipahvin kun ei ollut seurannut lämpöjä vuotaneen syylarin takia ja siitä on jäänyt traumat :)
Alunperin ennen kuin auto vietiin korjaamolle, auto toimi moitteetta lukuun ottamatta vikaa jonka takia vietiin korjaamolle (ei vikavaloja).
Vian kuvaus: Kun moottori oli kylmä, vika ei esiintynyt. Kun moottori oli lämminnyt +90 asteeseen ja ajettu n.15min (kunnolla lämpimäksi), vika ilmeni siten että, pienillä kierroksilla (alle 1500 rpm) kun painoi kaasua, auto nyki lyhyen hetken, joskus tuli vain yksi nykäisy ("kenguru bensa"). Esim paikaltaan liikkeelle lähdettäessä tai jos ryömitti ruuhkassa ja sitten lähti kiihdyttämään. Tämän lisäksi auto on muutaman kerran kunnolla kiihdyttäessä tehnyt 5000rpm kohdalla tai sen jälkeen sellaisen "Boooo" ilmiön että aivan kuin yksi sylinteri olisi pudonnut pois tai bensansyöttö olisi loppunut, mutta tilanne meni ohi kun laittoi isompaa vaihdetta sisään. Tästä lisää myöhemmin.
Ennen korjaamokäyntiä, auto lähti hyvin käyntiin. Tyhjäkäynti oli ok, sekä normaali ajo kun kierrokset olivat yli 1500rpm Joskus toimi ok alle tuonkin. Polttoaine kulutus maantieajossa oli n.6.0-6.8 l/100km, riippuen keli olosuhteista (vastatuuli etc) ja ajonopeudesta, eli normaali.
Korjaamolla vaihdettiin jokin lämpötila-anturi (ei flektien) koska vikatiedostoon oli jäänyt merkintä lämpötila-anturin viallisuudesta. Kyseinen merkintä saattaa kuitenkin olla viime syksyltä, sillä silloin moottoritiellä lämmöt putosivat muutaman kerran n. +80 asteen tietämille, mutta nousi takaisin +90:een. Tuon jälkeen kyseistä ei ole enää tapahtunut.
Lämpötila-anturin vaihdon jälkeen autoa ei oltu saatu käymään kunnolla (oli käynyt kuulema laihalla seoksella). Heillä oli kuulemma ollut vaikeuksia saada "sopeutettua" kaasuläppää. Tämän jälkeen oli hajonnut yksi puola, joka on saattanut olla tuon aiemmin mainitun "Boooo" ilmiön takana. Olisiko mahdollisesti myös vaikuttanut tuohon "kenguru bensaan" pienillä kierroksilla.
Puolan vaihdon jälkeen auto oli saatu käymään "kunnolla" mutta näitten osien vaihtojen jälkeen moottorin kierrokset ovat alkaneet lämpimänä seilaamaan edestakaisin, miten ne nyt sitten seilaakaan ja asia mitä se ei aiemmin ollut tehnyt.
Tässä välillä olin jo muutaman kerran kysynyt heiltä että oletteko kokeilleet vanhalla lämpöanturilla, koska nämä uudet ja isommat käyntiongelmat alkoivat kyseisen anturin vaihdon jälkeen. Vastaus oli: ei. Sinänsä outoa, sillä nämä kaikki lisäongelmat alkoivat kyseisen anturin vaihdon jälkeen.
Tässä vaiheessa korjaamo oli sitä mieltä että vika johtuu jostain kampikammion venttiilistä ja aktiivihiili suodattimesta, jotka vaihdetaan.
Samalla kun tuota alkuperäista vikaa korjattiin, korjaamolta ilmoitettiin että tuulettimen flektit ei lähde käyntiin, kumpikaan ja että lämmöt nousee helposti +100 asteeseen. Tätä hieman ihmettelin, sillä auto on ollut minulla 6-7 vuotta enkä kertaakaan ole saanut lämpömittarin viisaria nousemaan yli +95 asteen. Lämpömittari on lämpimällä koneella näyttänyt aina jotakuinkin n.+89-92 lukemaan, riippumatta siitä olenko ajanut maantieajoa tai seisoskellut ruuhkissa pitkiäkin aikoja paikallaan. Olen lukenut tuolta eri foorumeista, että ihan jokin muu asia on saattanut laittaa flektit pimentoon. Itse en tuota toimimuutta ole huomannut, juurikaan sen takia kun seurailen jatkuvasti koneen lämpötilaa, sillä vanhassa Golfissa emäntä onnistui polttamaan kansipahvin kun ei ollut seurannut lämpöjä vuotaneen syylarin takia ja siitä on jäänyt traumat :)
Viimeksi muokannut Rise, 18.3.2015 7:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa