Tiptronic turbiinilukko

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Matti78
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 9.3.2015 20:24

Tiptronic turbiinilukko

ViestiKirjoittaja Matti78 » 9.3.2015 20:45

Ajoneuvo: Touareg V6TDI Tiptronic -08

Ongelma: Turbiini ei lukkiudu pienillä vaihteilla; D-asennossa vaihteilla 1-3 ja S-asennossa vaihteilla 1-2 (tämä on siis käsittääkseni ominaisuus, ei vika). Tästä seuraa turbiinin luistoa ja siis polttoaineen kulutuksen kasvua aina kun ajetaan hitaasti. Esimerkiksi kaupunkiajossa, hiekkateitä hitaasti ajellessa, loskakelissä, kun tarvitaan voimaa ja kärryä vedettäesä tämä korostuu. Esimerkiksi saman ikäisissä BMW X5:ssa turbiini lukittuu hetii 1-vaihteelta alkaen.

Onko ketään häirinnyt tämä sama asia? Tietääkö joku jonkun virtuoosin, joka osaisi koodata laatikon siten, että turbiini lukittuisi jo 2- vaihteesta alkaen?

Ja pyytäisin myös Touareg omistajia (ja muitakin 6-v Tiptronic omistajia) kokeilemaan, miten teillä vaihteisto käyttää turbiinilukkoa.

Iso Kiitos jo etukäteen!

dmn
-
Viestit: 57
Liittynyt: 8.1.2007 12:11

ViestiKirjoittaja dmn » 12.3.2015 10:08

Kyllähän se juuri noin on tuossa Touaregin Aisin TR-60SN vaihteistossa on. Sinänsä tuo Tiptronic ei taida olla ku markkinointitermi, sen alla on myyty varmaan vähän kaikenlaisia vaihteistoja.

Kuva

En kyllä muista että itseäni olisi lainkaan tuo häirinnyt, varsinkaan sen jälkeen kun vaihdoin valve bodyn vähempi ajettuun, tuli nuokin vaihdot napakammaksi.

Ja turbiinilukon saa kyllä manuaalisesti päälle syöttämällä +12v oikealle solenoidille, mutta veikkaampa ettei maksa vaivaa viritellä.

Matti78
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 9.3.2015 20:24

ROW

ViestiKirjoittaja Matti78 » 12.3.2015 10:38

Kiitos vastauksesta. Paljonko sinulla oli valve body ajettu ennen vaihtoa ja paljonko uudella on ajettu? Itellä nyt taulussa 180tkm.

Löysin muuten mielenkiintoisen topicin http://www.clubtouareg.com/forums/f43/t ... 31-17.html.

Kiteytettynä noi 48 sivua: Touaregeja on toimitettu kahdella eri vaihteiston ohjauksella US ja ROW (rest of world). USAn poiat on vaihdellut ohjauskoodeja ROW-malliin ja saaneet sitä kautta napakammat vaihdot ja polttoainesäästöjä. Itsellä on kyllä Suomi -auto eli ROW pitäisi olla, mutta ajattelin sen tarkistaa lähiaikoina.

dmn
-
Viestit: 57
Liittynyt: 8.1.2007 12:11

ViestiKirjoittaja dmn » 12.3.2015 12:27

Kilometrejä oli n. 240tkm, vaihdon syy oli kyllä laatikossa vanhemmiten tyyppivikana oleva terävä 6-5 (vai oliko se nyt 5-4) vaihto, joka aiheutuu kuluneesta valvebodystä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa