Vaihdekepin haitat 4v > 5v laatikkon vaihdossa Jetta2

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

MR-2
-
Viestit: 31
Liittynyt: 10.2.2008 23:23

Vaihdekepin haitat 4v > 5v laatikkon vaihdossa Jetta2

ViestiKirjoittaja MR-2 » 27.2.2015 8:57

Jonkin aikaa sitten vaihdoin pikkupuskuriseen -88 1.6L Jetta2:seen samanikäisen 1.8L Flair Jetan tekniikan. Eli samalla vaihtui 5v laatikko ja hieman vaikeuksia säätää kaikkia vaihteita päälle, jos vitosen saa päälle, niin sit ei pakkia löydy ja ykkönen pitää painaa pakkimaisesti päälle. Vivustot jäi vanhasta ja keppimekanismi, luonnollisesti laatikon päästä on vaihdettu tarvittavat koiranluut. Eli kaikki vaihteet löytyy.

Kysymys kuuluukin, pitääkö kepin mekanismi tai sen koko ympäristö vaihtaa tai modata, että sais vitosen päälle, nyt se keppi ottaa kiinni ja ei anna mennä tarpeeksi oikealle, onko se vivusto ja ympäristö vielä amputoitava Flairista vai onko mulla vaan säätöongelma, vitsin painajainen muutenkin säätää toi vivusto? Vai modaanko aukkoa suuremmaksi vingulla. Kuuluuhan ton vitosen mennä muuten pakkimaisesti painamalla päälle?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.2.2015 9:29

Ei tarvitse ainakaan vaihtaa keppisyystemiä. Se pallojen välitanko on varmaan vaihdettu ?

5 vaihteen kuuluu mennä päälle ilman painamisia.

Ande
-
Viestit: 230
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

ViestiKirjoittaja Ande » 27.2.2015 10:05

ite muistaakseni kun tein 4v->5v niin jouduin vaihekepin juuresta, oikealta puolelta sahaamaan jonkun lärpäkkeen pois ettei tarvi painaa..

MR-2
-
Viestit: 31
Liittynyt: 10.2.2008 23:23

ViestiKirjoittaja MR-2 » 27.2.2015 10:09

On 5v muoviluut tai ainakin sellaiset ostin Motonetistä, toinen luu tais vaan olla eripituinen mitä vertasin lootia vierekkäin. Vivustossa pääkeppiakselissa sellainen muoviholkki, mikä vähän väljähkö, mutta aiemmin kyllä 4v toimi moitteetta loota. Liekö sitten säätökysymys vaan, kymmeniä kertoja tota yrittänyt säätää ja jos pakki löytyy, niin sit ei vitosta ja toisinpäin. Musta vaan tuntuu, että toi kepin aukko liian ahdas, ottaa se klunssimötikkä kiinni. Tarvis mitata kummastaki aukko, toinen kori vaan 30km päässä. 4v korissa se on n. 6,5cm muovisesta pakkihaitasta oikean reunan peltihaittaan. Yks keino amputoida se pakkihaitta pois, sit ehkä menis tarpeeksi vasuriin...

MR-2
-
Viestit: 31
Liittynyt: 10.2.2008 23:23

ViestiKirjoittaja MR-2 » 27.2.2015 11:33

Avarsin aukon 8cm leveeksi vitosen puolelta eli paineilmasahalla koko metallireuna pois. Kaksi peltiä päällekkäin ja siinä alhaalla olevassa pohjassa on se pitkittäissuuntainen haittalevy pistehitsillä kiinni.

Samalla huomasin merkinnän 4 keskikonsolin ruuvin oikealla puolella, se näkyy kun ottaa pois vaihdekepin suojahaitarin pois, tarviikin tutkia onko 5v numerona 5, silloin on varmaan toi pohja erilkainen mikä tulee kiinni tunneliin alakautta, liian iso homma rupee vaihtaa, nopeemmin sahaa ton haitan pois. Joku 5v omistaja vois kattoo 5s omastaan mikä numero on stanssattu peltiin...

Nyt menee sitten vitonen painamatta päälle, aiemmin ei edes painamalla :)

MR-2
-
Viestit: 31
Liittynyt: 10.2.2008 23:23

ViestiKirjoittaja MR-2 » 27.2.2015 11:34

Avarsin aukon 8cm leveeksi vitosen puolelta eli paineilmasahalla koko metallireuna pois. Kaksi peltiä päällekkäin ja siinä alhaalla olevassa pohjassa on se pitkittäissuuntainen haittalevy pistehitsillä kiinni.

Samalla huomasin merkinnän 4 keskikonsolin ruuvin oikealla puolella, se näkyy kun ottaa pois vaihdekepin suojahaitarin pois, tarviikin tutkia onko 5v numerona 5, silloin on varmaan toi pohja erilkainen mikä tulee kiinni tunneliin alakautta, liian iso homma rupee vaihtaa, nopeemmin sahaa ton haitan pois. Joku 5v omistaja vois kattoo 5s omastaan mikä numero on stanssattu peltiin...

Nyt menee sitten vitonen painamatta päälle, aiemmin ei edes painamalla :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2015 12:20

Tuo ja tuo on erilaiset. Linkeissä nelivaihteisen osat.

Ohjaamon puolella ei eroja.

MR-2
-
Viestit: 31
Liittynyt: 10.2.2008 23:23

ViestiKirjoittaja MR-2 » 27.2.2015 12:49

No nuo osat on mulla olleet lootassa kiinni kun sen pakettina irroitin eli pitäis olla 5v vivusto ja tanko siis oikein oikeessa laatikossa.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 27.2.2015 16:22

Olisiko vivuston säätö pielessä? Kiristin 37 löysälle, keppi eri asentoon, kiristin kiinni ja kokeilemaan löytyykö pykälät.

Kuva

MR-2
-
Viestit: 31
Liittynyt: 10.2.2008 23:23

ViestiKirjoittaja MR-2 » 27.2.2015 22:00

Montakymmentä kertaa yritin säädellä kaverin kanssa tota painajaista, lopputulos oli aina että puuttuu joko pakki tai vitonen. On kyllä vaikeesti suunniteltu toi säätö ja epätarkka jos vähääkään jossain väljää.

Täytyy tässä kyllä kehasta vähän Japanilaisia, miten toimivat vaihteistovaijerit on moneen etuvetoseen ainakin suunniteltu, puslat kiinni ja sokat perään ja joka vaihde löytyy ilman ensimäistäkään säätöä, ei ole edes mitään säätöä. Vaihdekepin voi vaikka viedä etupuskuriin ja silti toimii. Ens kerralla laitan 3S-GTE tai 4A-GE koneen apurunkoineen ja vaihdelaatikkoineen konetilaan, jos tohon joutuu jotain tekniikoita vaihtelee :)

Toi haitta oikeella puolella näkyy hyvin tossa kuvassa, nro 3 tjsp. Mun pelisilmä sanoo, että aukko liian pieni, jos ei sitten vika ole väljyyksissä, tai sit mä en vaan osaa :/

MR-2
-
Viestit: 31
Liittynyt: 10.2.2008 23:23

ViestiKirjoittaja MR-2 » 27.2.2015 22:18

Montakymmentä kertaa yritin säädellä kaverin kanssa tota painajaista, lopputulos oli aina että puuttuu joko pakki tai vitonen. On kyllä vaikeesti suunniteltu toi säätö ja epätarkka jos vähääkään jossain väljää.

Täytyy tässä kyllä kehasta vähän Japanilaisia, miten toimivat vaihteistovaijerit on moneen etuvetoseen ainakin suunniteltu, puslat kiinni ja sokat perään ja joka vaihde löytyy ilman ensimäistäkään säätöä, ei ole edes mitään säätöä. Vaihdekepin voi vaikka viedä etupuskuriin ja silti toimii. Ens kerralla laitan 3S-GTE tai 4A-GE koneen apurunkoineen ja vaihdelaatikkoineen konetilaan, jos tohon joutuu jotain tekniikoita vaihtelee :)

Toi haitta oikeella puolella näkyy hyvin tossa kuvassa, nro 3 tjsp. Mun pelisilmä sanoo, että aukko liian pieni, jos ei sitten vika ole väljyyksissä, tai sit mä en vaan osaa :/

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 27.2.2015 22:20

Ykkösessä oli noissa lattiassa olevissa "pakkilukko" levyissä erojakin, mutta kakkiksen kohdalla en kyllä löytänyt eroja noista, mutta parempi olisi vaihtaa 5v autosta sekin niin tuosta ongelmasta pääsisi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2015 22:28

Mä säädin joskus silleen että säätimen pultti sopivalle löysyydelle ja sitten vääntää keppiä vähän väkisin äärilaitoja vasten. Sit kun varovammin koittaa heilutella tuntumaa niin tuntee millon on säätö kohdallaan että vitonen ja pakki löytyy mukavasti.

Se säätö on tosi herkkä jos kokonaan löysää pultin ja kiristää uuteen kohtaan.

MR-2
-
Viestit: 31
Liittynyt: 10.2.2008 23:23

ViestiKirjoittaja MR-2 » 27.2.2015 22:55

No nyt on raiskattu jo kolo ja kaikki vaihteet toimii, ei kannata enään vaihtaa, mutta mittaan ton aukon kyllä kun seuraavaksi meen autonraatoa kurkkaa ja löytyykö jotain muuta haittaeroa, sekä onko samaa 4 numeroa. Siitähän sitä parhaiten tietää etsiä vian suuntaa, paan raporttia anyway

Siitä tekniikanluovuttaja-autosta vois irtoo lähes kaikki peltiosat, paitsi etulokarit, mitkä edellinen rälläköinyt madalluksen toivossa paskaksi. Muuten hyvät luukut ja ovet, lasit, ehkä puolikuntoiset isot puskurit, Jetta-keula kolopalloon, syylaria, 1.6 kone apulaitteineen, toimiva mutta rupes imee vettä eli varaosiksi ehkä, 4v laatikko. Etukelkka ja ohjaus kanssa amputoitu, sekä navat, vetarit löytyy. Kori Nurmijärvellä, ite asun Vantaalla missä osa osista. Teen kuvilla kohta myynti-ilmon ens viikosta...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa