3C passatin jarrulevyjen/palojen vaihto ja seisontajarru
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
3C passatin jarrulevyjen/palojen vaihto ja seisontajarru
Palat takana on ihan finaalissa, rohinaa kuuluu takaa kun painaa jarrua. Levyt ja palat siis vaihtoon siis. Katselin suomen hintoja mm motonet, palat levyt n.100e mutta esim topautoosat.fi sivuilta sais palat levyt n.60e niin jossain levyissä lukee elektroninen seisontajarru, toisissa ei lue mitään eli onko jarrulevyssä jotain oleellista liittyen seisontajarruun tai paloissa. Vakio koko kuitenkin 282mm. Rekkarillahan tiedot katon joten vois olettaa käyvän. Mites vaihto eroaa normaaliin autoon missä ei ole elektronista jarrua, vienkö suosiolla pajalle. Ruuvari ja meisseli pysyy jotenkin kädessä ja aiemmin olen vaihtanut aina levyt palat itse. Kiitos vastauksista.
http://m.topautoosat.fi/auto-merkki/var ... ulevy.html
http://m.topautoosat.fi/auto-merkki/var ... ulevy.html
Tuossahan pitäsi ohjekirjan mukaan ajaa männät vcds:llä ääriasentoon auki tiettyä protokollaa noudattaen. Mun tietääkseni ne ei mene painamalla eikä pyörittämällä sisään. Se mitä levyjen eroon tulee sähköisellä jarrulla varustetussa versiossa vs normaali jarru niin eroa en osaa sanoa.
https://www.youtube.com/watch?v=cHJMI4QkSy8
https://www.youtube.com/watch?v=cHJMI4QkSy8
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Joo ei aikasempaa kokemusta näin "uudesta" teknologiasta. Näin oletin asian olevan ettei ole merkitystä kun rekkarin mukaan antaa halvimmasta kalleimpaan levyt, useimmassa on paksuudet, halkaisijat ja perustärkeät tiedot, toisissa mainitaan tämä (ajoneuvoille elektronisella seisontajarrulla). Ilkea jos olis eroa, auto pajalla ja sit menis viikko siihen että osat lähettäs takas ja saisi uudet tilalle.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Tietääkö kukaan että tuleeko palat mitä myydään topautooosat sivustolla koko taka akseliin vai yhdelle puolelle? Ei lue missään sitä, taka akseli lukee ainoastaan mutta kun ei viittis olettaa, esim tämä mitä meinasin.
http://m.topautoosat.fi/nk-1997632.html
http://m.topautoosat.fi/nk-1997632.html
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Ok. Mietin vielä levyn paksuuksia kun katselin niitä, takalevyjen paksuus on monessa uutena 12/11.9mm ja vähimmäispaksuus 10mm eli n. 2mm mikä kuulostaa melko pieneltä kulutusrajalta, ajattelin että se on näissä halpa merkeissä alkuilmotuksissa mutta jos sivustolta katsoo merkkilevyä niin jossain on 22mm ja min 20mm. En keksinyt mitään muuta kun jossain lukee jäähdytetty levy eli ois sen takia paksumpi. Halvimmalla levyillä 52.85e ja postit 10e, 5% alennus eli n.58e..motonetin hintaan säästöä tulisi vähintään 40e mikä on melko paljon, puolet melkein. Eiköhän niillä kuitenkin aja useamman 10tkm.
Levyt tulee varmaan yksittäis kpl. Niin ainakin oletan.
Levyt tulee varmaan yksittäis kpl. Niin ainakin oletan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Alkuperäis levyissä paksuus on 12mm ja minimipaksuus 9mm, eli 3mm kulumisvaraa. Levyt on yksittäispakkauksissa ja palat tulee parina.
Ennen kun satulan irrottaa, täytyy männät ajaa sisään (periaatteessa se ajaa vain sen sähkömoottorin sisään) ja sen jälkeen puristaa männät isoilla pappareilla pohjaan.
Palojen vaihdon jälkeen kun satulat on paikoillaan, ajetaan männät testerillä ulos ja suoritetaan myös perussäätö testerillä.
Ennen kun satulan irrottaa, täytyy männät ajaa sisään (periaatteessa se ajaa vain sen sähkömoottorin sisään) ja sen jälkeen puristaa männät isoilla pappareilla pohjaan.
Palojen vaihdon jälkeen kun satulat on paikoillaan, ajetaan männät testerillä ulos ja suoritetaan myös perussäätö testerillä.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Netissä luki topautoosat.fi sivuilla tosiaan levyn min halkaisija 10mm eli tiedä sitten mistä tämä 9mm katsotaan kun jossain sanottiin että levyssä lukee min/max paksuus vai katotaanko ilmeisesti koneella vm perusteella/rekkarin perusteella joku raja taulukko? Jos testerillä ajetaan sisään niin eikö niitten pitäisi kaiken järjen mukaan pysyä sisällä kun elektroniseen nappiin ei kosketa, tietysti hyvä varmistaa mutta eihän ne sammuttaessakaan mene päälle tai mikään muu vaikuta ellei nappia paina.
Laitoin tilaukseen ja huamen soittelen pajalle mitä tyä kustantaa ja onko laitteita siihen. Olin vielä kysymässä
että onnistuuko normaalilla testerillä tämä, paikallisella korjaamolla taisi olla boschilainen kone käytössä. Vai vaatiiko tämä jonkun merkkiliikkeen mm vw laitteen. Edellisessä autossa mm valojen automaatin kytkentöihin ei kukaan muu päässy tekeen muutoksia paitsi automaa, oli suolanen hinta 5min työstä 120e että sai päiväajovalot toimiin. Videolla sen pystyy tekeen koneella olevalla ohjelmalla eli eiköhän tua luulisi onnistuvan perus testerillä.
Laitoin tilaukseen ja huamen soittelen pajalle mitä tyä kustantaa ja onko laitteita siihen. Olin vielä kysymässä
että onnistuuko normaalilla testerillä tämä, paikallisella korjaamolla taisi olla boschilainen kone käytössä. Vai vaatiiko tämä jonkun merkkiliikkeen mm vw laitteen. Edellisessä autossa mm valojen automaatin kytkentöihin ei kukaan muu päässy tekeen muutoksia paitsi automaa, oli suolanen hinta 5min työstä 120e että sai päiväajovalot toimiin. Videolla sen pystyy tekeen koneella olevalla ohjelmalla eli eiköhän tua luulisi onnistuvan perus testerillä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Perimätiedon mukaan ne männät voi ajaa sisälle vaihtoasentoon 12 voltin akusta kahdella karvalla suoraan moottorin liittimen kontakteihin.
Tuosta minimipaksuudesta en nyt olisi niin huolissani. Osassa levyjä se lukee, osassa ei. Kertaakaan ei katsuri ole mittaillut levyjen paksuutta oman 13-vuotisen katsastushistorian aikana.
Tuosta minimipaksuudesta en nyt olisi niin huolissani. Osassa levyjä se lukee, osassa ei. Kertaakaan ei katsuri ole mittaillut levyjen paksuutta oman 13-vuotisen katsastushistorian aikana.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Sillä kiinnitin paksuuteen huomiota, kun edellinen auto syynättiin ja kun mitään muuta inssi ei löytänyt niin yritti hakea jostain hylkyä. Etujarrulevy oli kulunut ja hän mittasi paksuuden, katsoi koneelta niin oli ilmoitettu kaksi lukemaa, toinen lukema oli 22mm ja toinen 20mm päälle ja jotain muutamia 0.1mm ylitse niin toinen arvo olisi ei olisi riittänyt mutta ei voinut antaa hylkyä kun oli kaksi arvoa eikä alkanut ottaan enempää selvää kun takana oli autoja jonottamassa monta yhden ihmisen sairastettua...Muistan vaan sen ilmeen kun joutu laittaa leiman paperiin, alusta alkaen oli asenne huono. Omasta autoista aina on katsottu levyn paksuudet jos vähääkään on näyttänyt kuluneelta.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Vielä semmonen et kun mittarissa ei pala mikään valo et olisi palat kulunut, onko näissä kaikissa anturia jotka sen tunnistaa? Tilasin palat missä on tunniste mutta huomasin olevan myynnissä semmosia missä ei ole tunnistinta ollenkaan ja tämä jäi mietityttään tilasin oikeat ja jos sattus oleen palat missä ei ole paikkaa ja johdot jättää roikkuu niin herjaako se koko aika sit paloista..joko tossa ei oo tai sit on vikana tunnistin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Laakkoselta kysyin palojen / levyjen hintaa niin samalla kysäsisin tunnistimesta, kuulemma tunnistimet on paloissa. Motonetin osat tarvike paloja, niissä ei oo tunnistin paikkaa ja ne mitkä tilasin jossa oli tunnistin paikat paloissa topautoosat.fi sivustolta niin ei pysty toimittaan niitä, toki siellä on muita mut hinta ei sitten eroa Suomen hintoihin paljoakaan. Ja jos ostais normi palat, voiks ne vaan jättää kytkemättä ettei sit pala mikään varoitus valo jne.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Vagarenalta luin:
Jos mahdollista, palat kannattaisi ehkä tsekata, koska: Anturi on yhdessä palassa edessä ja takana, ja joskus johdollinen pala on niistä neljästä juuri se, missä pintaa on eniten! Varsinkin takana näin usein on, ja levyt oli muistaakseni tyyriihköt. Metalli vasten metalli-ääntä ei aina kuule ajoissa.Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä on fiksua kurkata paloihin myös, niin ei pääse yllättämään.
Moi,Passat 3C:ssä on vain yhdessä jarrupalassa kulumisen varoitin ja se on edessä kuljettajan puolella, tarkemmin sisemmässä jarrupalassa.Se mikä kannattaa tarkistaa on että jarrupalat ovat tasaisesti kuluneet. Itseltäni meni vaihtoon n. 80 tkm kohdalla ja palat olivat edessä kuluneet siten, että sisemmät palat olivat melkein loppu mutta ulommissa oli kohtuu paljon jäljellä. Tein kunnollinen puhdistuksen ja vaihdoin samalla levyt, jotka oli myös aika lopussa. Passatissa (ja muissakin ei sen puoleen) kannattaa herkistellä jarruja jotta palat kuluvat tasaisesti.
Eli siis tuossa voisi olla järkee ja tässäkin mainittiin että edessä on anturi, edessä palaa näyttäs olevan paljon, repsikan puolen takana ei yhtään ja kuskin puolen takana jokunen milli. Pitää kattoo tarkkaa myös edestä et tilais ja vaihdatuttais kaikki kerralla niin ajelis 50 tkm huoletta matka ajaa.
Se mitä mietin että laakkosella sanottiin että on tunnistimet, voihan se olla et on vaan kattonu koneelta ja ei ole sen tarkemmin huomannu että on vaan yhdessä sisemmässä etujarrupalassa.
Jos mahdollista, palat kannattaisi ehkä tsekata, koska: Anturi on yhdessä palassa edessä ja takana, ja joskus johdollinen pala on niistä neljästä juuri se, missä pintaa on eniten! Varsinkin takana näin usein on, ja levyt oli muistaakseni tyyriihköt. Metalli vasten metalli-ääntä ei aina kuule ajoissa.Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä on fiksua kurkata paloihin myös, niin ei pääse yllättämään.
Moi,Passat 3C:ssä on vain yhdessä jarrupalassa kulumisen varoitin ja se on edessä kuljettajan puolella, tarkemmin sisemmässä jarrupalassa.Se mikä kannattaa tarkistaa on että jarrupalat ovat tasaisesti kuluneet. Itseltäni meni vaihtoon n. 80 tkm kohdalla ja palat olivat edessä kuluneet siten, että sisemmät palat olivat melkein loppu mutta ulommissa oli kohtuu paljon jäljellä. Tein kunnollinen puhdistuksen ja vaihdoin samalla levyt, jotka oli myös aika lopussa. Passatissa (ja muissakin ei sen puoleen) kannattaa herkistellä jarruja jotta palat kuluvat tasaisesti.
Eli siis tuossa voisi olla järkee ja tässäkin mainittiin että edessä on anturi, edessä palaa näyttäs olevan paljon, repsikan puolen takana ei yhtään ja kuskin puolen takana jokunen milli. Pitää kattoo tarkkaa myös edestä et tilais ja vaihdatuttais kaikki kerralla niin ajelis 50 tkm huoletta matka ajaa.
Se mitä mietin että laakkosella sanottiin että on tunnistimet, voihan se olla et on vaan kattonu koneelta ja ei ole sen tarkemmin huomannu että on vaan yhdessä sisemmässä etujarrupalassa.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Katsoin motonetin sivuja niin siellä näkyi selvästi etupaloissa tunnistin johdot ja taas takapaloissa ei eli kyllä se taitaa olla niim kun viimeisessä jutussa puhutaa vagarenalla. Selvisi sekin että vain edessä kuskin puolella (sisempi pala) on yksi tunnistin eikä joka renkaassa, siksi ei pala mittaristossa valot. Katsoin aamulla niin palaoissa oli pintaa paljon, eli ne on vaihdettu joitakin kk sitten tai ajettu vaan vähän.
Re: 3C passatin jarrulevyjen/palojen vaihto ja seisontajarru
Kaveri oli vaihtanu tiguaniin palat ilman vcds. Samalla tavalla ku sellaiseen missä ei ole sähköistä käppäriä, puristanu ja samalla kiertänyt. Hyvin oli kuulemma onnistunu.
Re: 3C passatin jarrulevyjen/palojen vaihto ja seisontajarru
Juu, määkin ajoin kerran fillarilla ilman käsiä ja en kaatunu.
(Tahtoo sanoa siis että väärin tehtynä ei välttämättä hajota mitään mutta se on silti väärin tehty)
(Tahtoo sanoa siis että väärin tehtynä ei välttämättä hajota mitään mutta se on silti väärin tehty)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: 3C passatin jarrulevyjen/palojen vaihto ja seisontajarru
Kuulin keskiviikkona että tarvitsisi sen jälkeen jotain ylimääräistä sopeutusta tmv. Miten on?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 31 vierailijaa