Skoda Octavia 1z 1.9tdi ASR valo välähtelee itsestään ajaess

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Migself
-
Viestit: 85
Liittynyt: 3.5.2005 15:43

Skoda Octavia 1z 1.9tdi ASR valo välähtelee itsestään ajaess

ViestiKirjoittaja Migself » 15.1.2015 21:00

Moro,

Keskustellaanpas hetki meikäläisen Skodasta.
Omistan vm 05 1.9 diesel octavian, eli tämän niinsanotun ocu II mallin. Tänään töistä lähtiessä mittaristossa alkoi vilkutella itsestään ASR valo, eli luisuttelevan auton kuva. Kuvittelin tietä liukkaaksi, mutta sitten tätä alkoi tapahtua selkeästi missä sattuu.. yleensä noin 80 kmh vauhdissa "väljällä" kaasulla eli ei veto päällä.

Sitten valo alkoi vilkkua vinhaan, ja yhtäkkiä auto "potkaisi" pois päältä ASR ja ABS sytyttäen valot mittaristoon.

Auto parkkiin ja sammutus/käynnistys. ABS valo paloi käynnistyksen aikana, mutta liikkeelle lähtiessä katosi. Auto tosin vilkutteli välillä jossain kohdissa valoa ja nykäisi pudottaen vedon pois päältä hetkeksi.

Tarkistin varmuudenvuoksi rengaspaineet, heittoa oli mutta vieläkin vilkutteli valoa. Laitoin manuaalisesti ASR pois päältä, ei enää (yllätys..) nytkyttele tai vilkuttele valoa, mutta risteyksestä liikkeelle lähtiessä sytytti vielä lisäksi ABS valon rinnalle ilman selkeämpää tuntumaa mistään erikoisesta. Valo vaan päätti syttyä.

Tähän päivään kaikki on pelannut hienosti.

Ajan autolla jokapäivä semipitkää työajoa 120km, joten auton penkomismahdollisuudet ovat varsin rajalliset. Auto kun ei kerkeä olemaan parkissa juuri koskaan. Siksi tämä kysely, jotta saisin mahdollisimman pian ajatusta, mistä lähteä vikaa paikallistamaan. Eli nyt tätä pohjatyötä ja tutkiskelua, jotta osaan kiinnittää vielä huomiota auton käyttäytymisessä ilmeneviin tekijöihin paremmin.

Vikahan _saattaa_ olla jopa niinkin simppelissä asiassa, kuin tämä kahteen päivään 20 astetta lauhtunut sää.. -20 asteesta +1 asteeseen voi olla syypää, mutta pidän autoa jokapäivä koko työpäivän +16 asteisessa autohallissa, joten pahimmat kosteudet kerinnee kuivahtaa. Myöskin tiet ovat olleet ERITTÄIN huonossa kunnossa, ja tärinä kaupungissa on varsin karmivaa, joten voi olla ihan löyhällä tai likaantunut anturi kyseessä.

Mutta ajatuksia mitä minun kannattaa jatkossa seurailla.


//M

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 15.1.2015 21:17

Kaverilla syttyi tuo luistonesto kanss autoon ja syyksi paljastui alipaine letku. Käy ne kaikki alipaineletkut läpi mitkä lähtee pumpulta.

Migself
-
Viestit: 85
Liittynyt: 3.5.2005 15:43

ViestiKirjoittaja Migself » 16.1.2015 7:15

Päivitystä..

Tänään aamulla töihin ajaessa. Vilkuttelu alkoi välittömästä kotipihasta lähtiessä. Eli normaalisti ajaessa ASR valo vilkuttelee ihan omia aikojaan ja auto nykii ikävästi. Otin manuaalisesti ASR pois päältä. noin 30 km ajon jälkeen lisäksi ABS valo taas syttyi.

Rasittavaa..

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 16.1.2015 7:28

Lue vikakoodit absilta.

Migself
-
Viestit: 85
Liittynyt: 3.5.2005 15:43

ViestiKirjoittaja Migself » 16.1.2015 19:24

Noniiin. Vikakoodin lukijaa savosta etsiskellään..

Tänään vielä uudistuksia tilanteeseen:

Nyt ei kestä montakertaa vilkahtaa ASR valo kun lyö molemmat pois päältä.

Nyt on kaksikertaa iskenyt molemmat päälle kun olen parkkipaikalla ottanut ns. käsijarruluisut.. eli tarkoituksella heittänyt käpärin päälle, ja luiston oikaistuani heti napsahti valot tauluu.

Näillä päästään jo tutkimaan vikaa.. Kiitos tähänastisista neuvoista!

Migself
-
Viestit: 85
Liittynyt: 3.5.2005 15:43

ViestiKirjoittaja Migself » 16.1.2015 20:12

JA vielä:

Etsiskellessäni tuossa toiseen vikaan vinkkejä, tuli mieleen varsin villi ajatus.. voisiko näillä olla yhteyttä toisiinsa.


Kolmos ja vitosvaihde on ruennut takkuilemaan autossa. Eli vaihteet eivät mene täysin perille asti. tuntuu kuin olisi menossa, mutta jumittaa aivan lopussa. Kun kytkintä hieman nostaa, nuljahtaa vaihde sisään. Tai jos käytän toista vaihdetta välillä , esim nelosta, menee kolmonen tämän jälkeen myös. Mutta silti tuntuu ihankuin ratastukset tjms narskahtaisivat. Ääntä ei kuulu, mutta kepissä tuntuu ylimääräinen pykälä.

Luin että kytkimen työsylinteri tjms. niin siellä kiertää jarrunesteet yms. (jarruneste = liittyy jarruihin) niin jos tuolta vetää ilmoja jne. niin voiko tämä sotkea toimintaa abs järjestelmässä aiheuttaen herjaa?

Autoon vaihdettu 1-2 vuotta takaperin uusi kytkin ja kiinteä vauhtis.

Hakuammuntaa, mutta tähän vaihteistovikaankin otetaan vinkkejä vastaan.

Ensi tilistä lähdetään vaihdattamaan jarru/kytkin/vaihteisto litkut jos ei muu auta.

Migself
-
Viestit: 85
Liittynyt: 3.5.2005 15:43

ViestiKirjoittaja Migself » 20.1.2015 10:10

JA vielä.

Nyt mystisesti pakkasten alkaessa, vika katosi lähes tyystin.

Ainoastaan eilen tapahtui seuraavaa:

Olin lähdössä töistä, jossa autoni on lämpimässä autohallissa 8 tuntia. Työpaikan hallin poistumistie on todella jyrkkä ylämäki, kiihdytin ylämäkeen ja ASR valo vilahti parikertaa hyydyttäen vedon hetkellisesti, auto oli jopa sammua mäkeen. Kytkinpiikillä kuitenkin mäki ylös, ja vikaa ei esiintynyt kokopäivän aikana. Ei myöskään tänään..

VAGcom ihmisiä etsiskellään edelleen..

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 20.1.2015 14:53

itsellä kesällä vedon katkeilua aiheutti rele 109. Google kertoo asiasta enemmän ja foorumiltakin juttua löytyy http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... hlight=109

Migself
-
Viestit: 85
Liittynyt: 3.5.2005 15:43

ViestiKirjoittaja Migself » 24.1.2015 9:01

Kiitos neuvosta! Tarkistan tuon.

Nyt vika on alkanut selvitä jo paremmin. Suoralla tiellä vikaa matka-ajossa ei enää esiinny. Ainoastaan minimaalista nykäisyä silloin tällöin. Nyttemmin valot ovat välähtäneet päälle seuraavanlaisissa tilanteissa:

Ajan noin 50km suorahkoa valtatietä, nousen rampille ja käännyn rampin jälkeen vasemmalle 90 astetta ja vaihdan kiihdyttäessä 1-2 vaihteelle. valot syttyy.
Sama tapahtui myös tänään eri kohdassa eli valtatie menee moitteetta, mutta kylänopeuksiin/pysähdyksistä lähtiessä väläyttää valot päälle, yleensä hieman enemmän käääntäessä.

Vika näinollen paikallistuisi minusta etupäähän.. jopa pyörintänopeusanturin johtosarjaan. Jos herjaa kääntyessä.. ottaa kontaktia/huonon kontaktin.

Nyt kun kele ois vapaapäivä joskus niin pääsisi purkamaan!

Migself
-
Viestit: 85
Liittynyt: 3.5.2005 15:43

ViestiKirjoittaja Migself » 23.3.2015 19:39

Jepjepjep. Tähän asti on ajeltu sitten ilman asr ja abs.. tuli vian etsintä ns. pakkosyötöllä eteen, kun takajarrupalat olivat niin lopussa että oli pakko vaihtaa.

Vikakoodia näyttää kuskinpuolen etuseen. Anturin "virtapiirivika".. tjms.

Tämä selittää sen miksi kääntäessä heitti syötöt pois, koska hävitti kehältä signaalin. Eli perinteinen johto/anturivika lienee kyseessä. Huomennapa se selviää.

Tämmöstä täällä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa