jarrut jäätyy

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

jarrut jäätyy

ViestiKirjoittaja juuhler » 12.1.2015 15:15

audi a4 b6 ja kyseisessä laitteessa sellanen ongolma tulla täksi talveksi että kun pakkasta on noi 10 astetta ni jarrutuksen jälkeen jarrut palautuvat hitaasti ja poljin muutenkin jäykempi kuin normaalisti. välillä kun oltiin taas plussan puolella ei ongelmia ollut ja nyt kun äkillisesti alkoi pakkaset -10 astetta niin ongelmat alkoi taas jarrut ei tahdo palautua ja nyt jää jo kaikki nurkat hiukan laahaamaan !?! mikä avuksi ? voiko vanha jarruneste aiheuttaa tämän ? tai lopussa olevat levyt / palat ?

Mikey?
-
Viestit: 262
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 12.1.2015 15:52

Todennäköisimmin jarrutehostimessa on kosteutta, minkä vuoksi tehostus jää "päälle".

En tiedä voiko asialle tehdä muuta kuin vaihtaa koko tehostimen.

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 12.1.2015 18:06

voiko asiaa varmistaa jotenkin ?
onko omakohtaista kokemusta??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.1.2015 18:28

Niin siis onko kyseessä vanhat nesteet? Sehän kerää vettä, mutta jos ei pahasti oo menny vaihtoväli pitkäksi, niin luulisi siinä olevan vika.

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 12.1.2015 18:37

tuonti auto ja ollu mulla sen 3 vuotta ja sen aikana en oo vaihtanu jarrunesteitä et kai niist voi alottaa !!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.1.2015 18:39

No juu, vaihtoväli on kaks vuotta...

Mikey?
-
Viestit: 262
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 12.1.2015 18:47

Varmistusta tehostimen jäätymiselle voisi kokeilla siten, että auton ollessa pakkasessa lämmittää tehostinta lämpöpuhaltimella.

Jos jarrunesteessä olisi NIIN paljon vettä, että se jäätyisi niin systeemi olisi ruosteessa ja vettä olisi pitänyt mennä jarrunestesäiliön kautta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.1.2015 18:53

Mites käyttäytyy jos auto käy lämpimäksi ja seisoo jonkin aikaa? Se vois lämmittää moottoritilassa olevan tehostimen sulaksi, jos siellä jäätä on.

Tuntuuko ABS:n toiminta loogiselta?

Ja kyllä itse ole nähnyt sisäisestä ruosteesta jumittavia jarrusatuloita, että kyllä sitäkin tapahtuu :)

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 12.1.2015 19:15

eilen pikku pakkasessa ei ongelmia. aamulla -10 ajettii töihin jarrut kivasti hangaten...töistä kun lähdin (-9 astetta) jarrut oli auennut seistessä mutta kun koitin jarrua painaa pikkusen ni jäässä oli mut palautus kyllä hitaasti. tosin sitten ekojen liikennevalojen jälkeen jäi hankaamaan kun joutus painaa jarrua vähän enemmän...
kotona auto seisoi sen puolituntia ja kävin koittamassa niin kaikki toimii hienosti/normaalisti (-9) nyt auto seissyt sen4,5 tuntia ja -8 astetta kävin koittamassa ja edelleen kaikki toimii hienosti...
abs toimii normaalisti

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 12.1.2015 19:19

onkohan joku joutunut vaihtamaan tuota tehostinta kosteuden takia ? vai pystyykö sen kuivaamaan jos irroittaa ?

Mikey?
-
Viestit: 262
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 13.1.2015 7:44

Tehostin toimii karkeasti ottaen seuraavasti: Tehostimen sisällä on kalvo, joka jakaa tehostimen kahteen osaan. Kun jarrua ei paineta ja moottori käy, kalvon eri puolten välinen kanava on auki ja siten kalvon mol. puolilla vallitsee moottorilta tuleva alipaine.

Kun jarrupoljinta painetaan, kammioiden välinen kanava sulkeutuu ja heti sen perään avautuu matkustamon puoleiseen kammioon kanava ulkoilmaan. Tällöin moottorin puoleisessa kammiossa vaikuttaa yhä alipaine mutta matkustamon puoleisen kammion alipaine alkaa korvautua ulkoilmalla. Kalvon eri puolilla on tällöin paine-ero, joka saa aikaan tehostuksen. Kun jarrupoljin vapautetaan, ulkoilmaan johtava kanava sulkeutuu ja kammioiden välinen avautuu, minkä johdosta kalvon molemmille puolille tulee taas alipaine, eikä paine-eroa ja siten tehostusta enää ole.

Kosteus voi vaikuttaa siihen, että yllä kerrottu ei enää toimi kunnolla ja matkustamon puoleisen kammion kanava ulkoilmaan jää hieman auki. Tällöin tehostimeen jää pieni paine-ero, mikä sitten pyrkii painamaan pääsylinterin mäntää sisään.

Voisi kai tuota kokeilla sisätiloissa lämmittää ja pitää jarrua painettuna josko se poistaisi kosteutta.

Toinen vaihtoehto ongelman syyksi voisi olla se, että ABS-yksikkö tuottaa koko ajan jarrupainetta järjestelmään. Tämän pitäisi kaiketi poistua, jos kytkee ABS:n (tai ESP:n) namikan offille.

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 13.1.2015 14:40

esp llä ei vaikutusta ?!
onko tuo kuinka vaikea irroittaa autosta ??

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 13.1.2015 17:05

jos purkaa jarrutehostimen autosta pois niin eikös siinä ole silloin molemmat päät "auki" joten eikö sen silloin pitäisi kuivua ?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa