jarrut jäätyy
Valvoja: ffp jäsenet
jarrut jäätyy
audi a4 b6 ja kyseisessä laitteessa sellanen ongolma tulla täksi talveksi että kun pakkasta on noi 10 astetta ni jarrutuksen jälkeen jarrut palautuvat hitaasti ja poljin muutenkin jäykempi kuin normaalisti. välillä kun oltiin taas plussan puolella ei ongelmia ollut ja nyt kun äkillisesti alkoi pakkaset -10 astetta niin ongelmat alkoi taas jarrut ei tahdo palautua ja nyt jää jo kaikki nurkat hiukan laahaamaan !?! mikä avuksi ? voiko vanha jarruneste aiheuttaa tämän ? tai lopussa olevat levyt / palat ?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
eilen pikku pakkasessa ei ongelmia. aamulla -10 ajettii töihin jarrut kivasti hangaten...töistä kun lähdin (-9 astetta) jarrut oli auennut seistessä mutta kun koitin jarrua painaa pikkusen ni jäässä oli mut palautus kyllä hitaasti. tosin sitten ekojen liikennevalojen jälkeen jäi hankaamaan kun joutus painaa jarrua vähän enemmän...
kotona auto seisoi sen puolituntia ja kävin koittamassa niin kaikki toimii hienosti/normaalisti (-9) nyt auto seissyt sen4,5 tuntia ja -8 astetta kävin koittamassa ja edelleen kaikki toimii hienosti...
abs toimii normaalisti
kotona auto seisoi sen puolituntia ja kävin koittamassa niin kaikki toimii hienosti/normaalisti (-9) nyt auto seissyt sen4,5 tuntia ja -8 astetta kävin koittamassa ja edelleen kaikki toimii hienosti...
abs toimii normaalisti
Tehostin toimii karkeasti ottaen seuraavasti: Tehostimen sisällä on kalvo, joka jakaa tehostimen kahteen osaan. Kun jarrua ei paineta ja moottori käy, kalvon eri puolten välinen kanava on auki ja siten kalvon mol. puolilla vallitsee moottorilta tuleva alipaine.
Kun jarrupoljinta painetaan, kammioiden välinen kanava sulkeutuu ja heti sen perään avautuu matkustamon puoleiseen kammioon kanava ulkoilmaan. Tällöin moottorin puoleisessa kammiossa vaikuttaa yhä alipaine mutta matkustamon puoleisen kammion alipaine alkaa korvautua ulkoilmalla. Kalvon eri puolilla on tällöin paine-ero, joka saa aikaan tehostuksen. Kun jarrupoljin vapautetaan, ulkoilmaan johtava kanava sulkeutuu ja kammioiden välinen avautuu, minkä johdosta kalvon molemmille puolille tulee taas alipaine, eikä paine-eroa ja siten tehostusta enää ole.
Kosteus voi vaikuttaa siihen, että yllä kerrottu ei enää toimi kunnolla ja matkustamon puoleisen kammion kanava ulkoilmaan jää hieman auki. Tällöin tehostimeen jää pieni paine-ero, mikä sitten pyrkii painamaan pääsylinterin mäntää sisään.
Voisi kai tuota kokeilla sisätiloissa lämmittää ja pitää jarrua painettuna josko se poistaisi kosteutta.
Toinen vaihtoehto ongelman syyksi voisi olla se, että ABS-yksikkö tuottaa koko ajan jarrupainetta järjestelmään. Tämän pitäisi kaiketi poistua, jos kytkee ABS:n (tai ESP:n) namikan offille.
Kun jarrupoljinta painetaan, kammioiden välinen kanava sulkeutuu ja heti sen perään avautuu matkustamon puoleiseen kammioon kanava ulkoilmaan. Tällöin moottorin puoleisessa kammiossa vaikuttaa yhä alipaine mutta matkustamon puoleisen kammion alipaine alkaa korvautua ulkoilmalla. Kalvon eri puolilla on tällöin paine-ero, joka saa aikaan tehostuksen. Kun jarrupoljin vapautetaan, ulkoilmaan johtava kanava sulkeutuu ja kammioiden välinen avautuu, minkä johdosta kalvon molemmille puolille tulee taas alipaine, eikä paine-eroa ja siten tehostusta enää ole.
Kosteus voi vaikuttaa siihen, että yllä kerrottu ei enää toimi kunnolla ja matkustamon puoleisen kammion kanava ulkoilmaan jää hieman auki. Tällöin tehostimeen jää pieni paine-ero, mikä sitten pyrkii painamaan pääsylinterin mäntää sisään.
Voisi kai tuota kokeilla sisätiloissa lämmittää ja pitää jarrua painettuna josko se poistaisi kosteutta.
Toinen vaihtoehto ongelman syyksi voisi olla se, että ABS-yksikkö tuottaa koko ajan jarrupainetta järjestelmään. Tämän pitäisi kaiketi poistua, jos kytkee ABS:n (tai ESP:n) namikan offille.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa