Ajovalojen automaattinen korkeudensäätö ja xenon lisävalot

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

petaso
-
Viestit: 21
Liittynyt: 2.1.2014 19:37

Ajovalojen automaattinen korkeudensäätö ja xenon lisävalot

ViestiKirjoittaja petaso » 29.12.2014 22:07

Mikähän mahtaa vaivata kun ajaessa lyö pitkät valot päälle (Bi-xenon läppä aukeaa, halogen pitkät ja lisäpitkät cobra h3 xenon), tekee ajovalojen automaattinen korkeudensäätö alas ylös tsekkauksen. Ongelmaa ei ole kun lisäpitkät ei ole kytkettynä päälle.

Lisäpitkien ballastit on kytketty omilla releillä sulakkeen kautta suoraan akkuun. Välissä ei ole mitään diodeja tms suodattimia. Heräte tulee pitkien vivulta kabiinista. Maapiste sopivassa kohden runkoon.

Voiko vika olla huonossa akussa? Valot ottaa niin ison jännitepiikin että akun hetkellinen jännitetaso käy niin alhaalla että korkeudensäätö boksi luulee että virrat käyneet poissa ja kytkeytyneen uudelleen, ja sen vuoksi tsekkaus.

petaso
-
Viestit: 21
Liittynyt: 2.1.2014 19:37

ViestiKirjoittaja petaso » 7.1.2015 8:00

Eikös kukaan osaa vastailla?

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 7.1.2015 13:07

ei tietoa mutta epäillys että ottaa häiriön niistä H3 xenoneista. tuleeko se sitten suoraan ballastilta tai sen johdoista vai kiertääkö viiksen kautta niin kannattaahan se kokeilla. heräte suoraan akulta jos edelleen tekee niin eihän siihen jää enää kun ballastit. Kyllähän ne syttyessään jonkinverran imasee virtaa mutta jotenkin en usko että niin paljoa kuitenkaan. Luulis jo kattovalonkin himmenevän lisävalot kytkiessä jos kyykkää.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 7.1.2015 16:11

Cobran ballastit on hitaita ja pienellä virralla sytyttäviä ( ja tätä kautta muutenkin yleensä kehnot lisäpitkäkäyttöön ). Et kertonut myöskään mihin autoon olet kytkenät tehnyt, joten hankalahko hahmottaa kokonaisuutta. Vika häviää todennäköisesti kohteeseen paremmin sopivilla ballasteilla tai mahdollisesti kondensaattorijohdoilla ballastien syöttöjohtoon. Yleensä tämäntapaiset ongelmat vaativat testaustyötä sellaisessa paikassa, jossa voidaan kokeilla useita erilaisia ballasteja sekä mahdollisesti lisäjohtosarjoja.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 7.1.2015 16:34

Hieman offtopic mutta en viitti tehdä uuttakaan. Onko noissa xenon polttimoissa aina samanlainen kiinitys ballastin johtoihin? Ei meinaan millään viitsisi tilata uusia lapista kun voisi hakee paikalliselta puljulta laadukkaat xenon lamput.

Mietin että tällä kertaa vois ostaa 4300k xenonit, tällä hetkellä 6000k. Onko se valoteho niissä sitten niin huomattava?

petaso
-
Viestit: 21
Liittynyt: 2.1.2014 19:37

ViestiKirjoittaja petaso » 8.1.2015 16:22

Tosiaan autona on tuo avatarissa oleva 3bg passatti. Joo ei cobrat häävejä ole käytössä mutta kun kerkeää lämmetä, ei kohtaamis vaihdot ole ongelma. Tarkennuksena että tsekkaus tapahtuu kun lisärit olleet kylminä yli 25 s.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.1.2015 21:12

Ballasti sen häiriön jotenkin aiheuttaa jos johdotukset ovat OK, ei ole vastaavia ongelmia ollut samanlaisessa kohteessa useillakaan erilaisilla ballasteilla, hitailla tai nopeilla, lisävaloissa eikä auton omissa kaukovaloissa omilla johdotuksilla.

Onko noissa xenon polttimoissa aina samanlainen kiinitys ballastin johtoihin? Ei meinaan millään viitsisi tilata uusia lapista kun voisi hakee paikalliselta puljulta laadukkaat xenon lamput.

Eri polttimotyypeissä on erilaiset liitännät. Laadukkuus on myös aika laaja käsite.
Mietin että tällä kertaa vois ostaa 4300k xenonit, tällä hetkellä 6000k. Onko se valoteho niissä sitten niin huomattava?

Toteutunut värilämpötila riippuu täysin polttimovalmistajasta, toisen polttimovalmistajan 4300K saattaa olla sinertävämpi tai vihertävämpi kun toisen valmistajan 6000K.

Jos verrataan esimerkiksi Cnlightin 4300K polttimoa saman valmistajan 6000K polttimoon, niin käytännössä valoteho on identtinen jos ballastia ei vaihdeta. 4300K on lämpimän valkoiseen taittuva sävy ja 6000K sinertävään, yleisin ja itseäni miellyttävin sekä valkoisin on yleensä ollut noin 5000K polttimo, käytettäessä polttimon nimellistehoista ballastia. Ballastin teho vaikuttaa toteutuvaan värilämpötilaan. Valotehoerot 4300K-, 5000K-, ja 6000K-polttimoilla pysyvät aika tarkalleen 5% sisällä toisistaan, tällaista on mahdoton havaita silmällä kun valon sävykin muuttuu.

Valotehoero 4300K ja 6000K välillä ei siis ole huomattava, eikä edes havaittava, oletettaen että polttimoiden laatu ja kuluneisuusaste on sama sekä ballastin teho pysyy samana. Tämä vertailu perustuu valotehomittarilla mitattuihin tietoihin uusilla tarvikkeilla.

Alkuperäisten D2S-, ja etenkin D1S-polttimoiden tilalle ei tulisi vaihtaa muita kuin OEM- tai Philips, Osram, tai GE:n polttimoita käytettäessä auton alkuperäisiä ballasteja. Esim. Cnlightin polttimo toimii luotettavimmin tarvikemallin ballastien kanssa, kun taas alkuperäisballastien kanssa on ollut toisinaan yhteensopivuusongelmia.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 9.1.2015 10:28

Eli minulla on tämmöiset johdot omissa polttimoissani.

Xenon poltin

Ja ainakin uskoakseni Hyluxin ( SE aito Hylux ) polttimot ovat laadukkaammat kuin Ollon?[/url]

Ja voishan sitä sitten panostaa vaikka nuihin CnLightin muutossarjoihin seuraavalla kerralla :)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 9.1.2015 14:08

Hylux ei valmista polttimoita, vain ballasteja. Ollo ei valmista polttimoita eikä ballasteja, se on vain tuotemerkki jonka alaisuudessa pakataan mitä vain osia, mitä kulloinenkin tilaaja tilaa. Kumpikaan tuotemerkeistä ei takaa laadusta mitään, Hyluxilla ja Ollolla on myös huonoja tarvikkeita.

Cnlight valmistaa hyviä polttimoita, mutta ballastiksi etenkin kaukovalokäyttöön Cnlightillä ei ole hyvää vaihtoehtoa ( Cnlightiltä on saatavilla tällä hetkellä vain yksi ballastimalli, tätä löytyy myös varastosta )

Sanoisin että sana "laadukkuus" kannattaa punnita näissä osissa hieman eri tavalla, ja panostaa sihen että valitsee oikeanlaiset osat aina käyttökohteen mukaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa