Octavia II (-05) sähkö-vikoja/kaavioita

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

Octavia II (-05) sähkö-vikoja/kaavioita

ViestiKirjoittaja Si_He » 6.1.2015 14:18

Elikkäs otsikonmukaisessa dieseli autossa esiintynyt muutama sähkövika aina satunnaisesti, niin ajattelin kysellä täältä onko tutun kuuloisia ja liittyykö nuo viat jopa mahd. jollain tapaa toisiinsa.

Eli isoin ja haittaavin mikä pari päivää sitten tuli päälle niin hehkun valo alkoi vilkuttamaan ajon aikana eikä tuntunut vaikuttavan auton käytökseen mitenkään(ilmeisesti näissä hehkun vilkkuminen ilmaisee vain, että hehkutusjärjestelmässä jokin vika. Ei muita vikoja siis niin kuin vanhemmissa dieseleissä?) Yritin käynnistää autoa uudelleen ja käyttää virtoja pois muutamaan otteeseen että jos vilkkuminen häviäisi ja niin se hetken käytön päästä loppuikin. Eilen sitten testiksi aattelin käynnistää kylmänä(-23) auton jos se hehkuttaa valon mukaan normaalisti ja niinhän se lähti hyvin ja normaalisti käyntiin. Eli hehkujärjestelmä toimii hyvin ellei vika ole päällä.

Missä on hehkun rele ja sulake tässä mallissa, ja miten tuo hehkutuksen ohjaus tapahtuu? Onko oma ohjausyksikkö tuolle vai hoiteleeko ecu sen?

Toinen vika mikä ilmenee väillä, niin vakkari heittäytyy mykäksi. Tähän mennessä on pääosin toiminut, mutta etenkin kylmässä tuntuu et noita toiminta katkoksia nyt tulee. Vika tulee aina yhtäkkiä ja ei tosiaan viiksestä tapahdu tuolloin mitään. Ja sitten kun alkaa toimimaan niin ei ongelmia eli kaikki ominaisuudet toimivat täysin.

Kolmas vika mikä kylmällä ilmalla(esim. -10) tulee aika usein käynnistäessä, niin moottorin jäähdytysnesteen määrää/lämpötilaa herjaa merkkivalo. Nesteet Ok ja lämpömittari toimii- Tämä "vika" häviää aina virtojen pois käyttämisellä.

Oisko jollain heittää vinkkiä mistä löytyis sähkökuvia kyseiseen autoon? En ole löytänyt ja esimerkiksi moottorin ohjausen/antureiden kaaviot olisi mukava löytää.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 6.1.2015 15:56

Hehkun "vikavalo" voi tarkoittaa montaakin eri vikaa. Itsellä näitä on ollut poikkeama määränsäätimessä(itseaiheutettu) ja toinen mikä tulee mieleen niin jarruvalokatkaisijan rikkoutuminen pisti myös hehkun valon vilkkumaan. Vikakoodit lukemalla tietää enemmän ja voithan sinäkin esimerkiksi vilkaista toimiiko ne jarruvalot :) Vakionopeuden säädin oikkuilee minullakin kylmällä kelillä. Muutaman kerran painaisee uusiksi niin saa kontaktin ja sen jälkeen toimii nopeuden asetus ja säätö. Kesällä harvemmin tuota ongelmaa on. CRC:llä tuostakin ongelmasta pääsis eroon, jos vaan jaksais...

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 6.1.2015 16:31

Niin vikakoodien luku olisi se ykkösjuttu millä lähteä eteneen, ei vaan nyt tähän hätään ole mahdollisuutta siihen. Joo tuo hehkun valon vilkkuminen tosiaan edellisessä autossa(1.9tdi cordoba -99) ilmoitteli myös esim. moottorin eculla olevista vioista ym. Oon vaan siinä käsityksessä, että tässä ocu 2:ssa se ei enään ilmoittelisi niitä, vaan siihen olisi eri vikavalo? Voin kyllä olla väärässäkin.

Onko tuosta kyseisen auton hehkujärjestelmästä tarkempaa tietoa miten se toimii ja mikä ohjaa sitä?(ecu vai joku oma ohjausyksikkö) Entä esim.hehkun rele/sulake on? Vanhemman mallin 1.9tdi hehkujärjestelmät on tuttuja, mutta eroaako se miten paljon tästä? Ku ei tiedä mitä komponentteja kuuluu hehkujärjestelmään(ohjaukseen) ja missä ne on?

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 8.1.2015 11:43

Noniin, asiaa tutkittu ja tilannepäivitys paikallaan. Vikakoodejahan siellä oli 3 ja 4 sylinterin hehkuilta, tilapäinen katkos molemmissa. Hehkutulpat oli OK.Tarkastin johdotusta ja hehkujen virtakisko oli/on hieman löysällä kiinni osassa hehkuissa, ei "lukkiutuneena" (kisko on vähän murentunu ainaki muoviosiltaan päältäpäin edellisesllä vaihtajalla) Näyttää jokaiselle hehkulle tulevan tosiaan näissä oma syöttöjohto. Mistä ne tulee, releen kautta varmaan, mutta missä(mikä) on hehkurele? Vai tuleeko ne ohjausyksiköltä suoraan??

Ja sitten oli myös jarruvalokatkaisijalta huono/epäuskottava signaali tilapäisesti. En tiedä kumpi sitten vilkutteli tuota valoa vai molemmat, mutta nyt toimii toistaiseksi. Millainen homma muuten vaihtaa tuo jarruvalokatkaisin jos/kun tuo alkaa oikuttelemaan jatkossa? Ilmeisesti polkimen seudulla sijaitsee jossain siellä ylhäällä/piilossa?

Onko kellään heittää vinkkiä noihin Tdi ocu2:n sähkökaavioihin liittyen mistä sellaisia löytyisi? Aika huonosti noita tuntuu olevan netissä tarjolla mitä oon katellu/etsiny..

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 8.1.2015 17:34

Se jarruvalokatkaisijan vaihto on alle 10min homma ensikertalaiselta. Osakaan ei ollut kallis, n. 20€ muistaakseni. Mulla oli tosiaan sama homma tuossa pari vuotta sitten, eli hehkun valo alkoi vilkkumaan omia aikojaan ja korjaantui tuolla katkaisimen vaihdolla...

Vakkarin satunnaisen toimimattomuuden voit korjata "halkaisemalla" sen viiksen. Tämän jälkeen irroitat sen vakkarin nappi-piirilevyhärpäkkeen, purat ja puhdistat sen. Toimii taas häiriöttä, kunnes alkaa oikkuilemaan taas -> purku ja puhdistus... Tämäkin muutaman minuutin homma.

Tuo jäähdytinnesteen merkkivalon vilkuttelu satunnaisesti kuulostaa myös anturivialta tai kosketushäiriöltä, eli crc:tä peliin vain.


Niitä sähkökaavioita löytyy ainakin noista Ocu II:sen korjausoppaista. En tosin tiedä onko ne täydellisiä, etkä kyllä noihin yllämainittuihin vikoihin mitään kaavioita tartte..

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 8.1.2015 18:54

Kiitoksia vastauksista! Pitääpä seurailla tilannetta ja ryhtyä toimenpiteisiin jos/kun nuo ongelmat palaa/ennaltaehkäisevästi.

Joo kylläpä nuo kyseiset viat on sellaisia et ei kaavioita tarvi. Lähinnä mielenkiinnosta ja tulevaisuutta varten katellu niitä et pääsisi vähän kiinni noihin sähköjärjestelmiin, mitä auto sisältää.. Yks korjausopas on, mutta ei siellä kovin hyvin ole kaavioita. Esim. moottorin anturit/ohjaus sähköt puuttuu täysin, ettei mitään mainintaa niistä. Pumppari tdi tekniikka on suhteellisen uutta itelle, kun ei ole noiden kanssa tullu oltua paljon tekemisissä..

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 8.1.2015 20:15

Oleppas hyvä.

Ei kai noissa pumppareissa sähköjen puolesta ole mitään ihmeellistä. MAF eli ilmamassamittari saattaa hajota, tms, mutta nämäkin vikakoodeista selviää (tai no ei välttämättä, saattaa herjata EGR:ääkin..). Jos auton tekniikka kiinnostaa ja haluat itse selvitellä vikoja, hanki ensimmäisenä vikakoodien lukija. Ja osta kerralla sellainen, jolla pääsee auton kaikkiin elektroniikkamoduleihin kiinni, sillä yleensäottaen ne halvat kiinalailaiset lukijat näkee vain moottorin vikakoodit.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa