Defa letkulämmittimen testaus?
Valvoja: ffp jäsenet
Defa letkulämmittimen testaus?
Purkuautosta (Polo 1998 bensa) päästelty pois letkulämmitin joka pitäs testata ennekuin pistän myyntiin. Onko muuta mahdollisuutta testaukseen (mittaus?) kuin laittaa lämmitin johonkin moottoriin kiinni ja testata sillä tavoin?
Vastuksen resistanssin voi laskea kaavalla jännite toiseen potenssiin jaettuna ilmoitetulla teholla, kun jakaa tuon potenssilaskun tuloksen 230V x 230V = 52900V ilmoitetulla Watti määrällä niin saa ohmit, eli esim 500 W vastuksesta pitäisi löytyä suuripiirtein 106 ohmia.
-Suurinpiirtein sen takia että ei kannata muutaman ohmin eroja tuloksesa tuijottaa, kun ei voi tietää kuinka tarkasti ilmoitettu teho pitää paikkansa ja jo mittaristakin johtuen eroa todelliseen voi olla.
Vastusarvon ei pitäisi iän myötä muuttua
Mutta sitten jos haluaa varmasti selvittää että onko vastus kunnossa niin pitäisi vielä mitata eristysvastus vastuksesta sen runkoon ja tähän tarvittaisiin virallisesti varsinaista eristysvastusmittaria jossa 500V koestusjännite, mutta voi normi yleismittarillakin katsoa että näyttää ainakin ääretöntä vastuksen navoista runkoon päin -tämmöinen yleismittarilla suoritettu koestus ei sitten varmasti kerro että on ehjä mutta selvät viat paljastanee, kun normi yleismittarin mittausjännite on vain muutama voltti.
Voishan tietysti koittaa vikavirtasuojakytkin pistorasiassakin että ei laukaise sitä, koe kannattaa tehdä niin että kokeilee kääntämällä pistotulppa molemmin päin -irrallaan olevaa vastusta ei vaan sitten kannata polttaa tämmösessä kokeilussa...
-Suurinpiirtein sen takia että ei kannata muutaman ohmin eroja tuloksesa tuijottaa, kun ei voi tietää kuinka tarkasti ilmoitettu teho pitää paikkansa ja jo mittaristakin johtuen eroa todelliseen voi olla.
Vastusarvon ei pitäisi iän myötä muuttua
Mutta sitten jos haluaa varmasti selvittää että onko vastus kunnossa niin pitäisi vielä mitata eristysvastus vastuksesta sen runkoon ja tähän tarvittaisiin virallisesti varsinaista eristysvastusmittaria jossa 500V koestusjännite, mutta voi normi yleismittarillakin katsoa että näyttää ainakin ääretöntä vastuksen navoista runkoon päin -tämmöinen yleismittarilla suoritettu koestus ei sitten varmasti kerro että on ehjä mutta selvät viat paljastanee, kun normi yleismittarin mittausjännite on vain muutama voltti.
Voishan tietysti koittaa vikavirtasuojakytkin pistorasiassakin että ei laukaise sitä, koe kannattaa tehdä niin että kokeilee kääntämällä pistotulppa molemmin päin -irrallaan olevaa vastusta ei vaan sitten kannata polttaa tämmösessä kokeilussa...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lainaa tommonen?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei se välittömästi pala, mutta ei sitä montaa sekuntia kannata pitää kytkettynä... se kun lämpenee hyvin nopsaan jos toimii. Tuo kostuttaminen on hyvän kuuloinen konsti havannoida lämpenemistä ja samalla se vesi sitoo haihtuessaan aika paljon lämpöä.
Joka tapauksessa mittaaminen on parempi konsti jos vain on millä mitata.
Joka tapauksessa mittaaminen on parempi konsti jos vain on millä mitata.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa