Mk3 Golf 1.8 ADZ Käy huonosti ja rötöttää.
Valvoja: ffp jäsenet
Mk3 Golf 1.8 ADZ Käy huonosti ja rötöttää.
Elikkä kysyn nyt teiltä viisaammilta että mikä voisi olla vikana kun golffin perkele alko pistää hanttii.
Tyhjäkäyntiä käy ihan ok kuhan ei kaasuun koske ja kun lämpiää, kun yrittää ajaa pätkii ja "tukehtuu".
Kaikki alkoi siitä kun huomasin että imusarjan ja ruiskun välinen kumilaippa oli halki ja ajattelin jos tyhjäkäynnin sais pienemmäks sen vaihtamalla mutta muuten auto toimi moitteetta, hienosti käymään ja kaasuun vastas hyvin.
Sitte ruvettii vaihtelee sitä kumilaippaa ja saatiin kaikki nippuun ni auto ei enää suostunu lähteä käymään. Siinä sit vikaa ettiskeltii ja huomattiin että Ruiskun sähköisen suuttimen liittimestä oli johto irronnut. Pistettiin piuhat nippuun ja uus yritys. Tällä kertaa auto hörähti ja suostu lähteä käymään mutta käynti epätasaista ja pätkivää.
VagComilla lueskeltii muutamaan otteeseen ja hall anturin lisäksi (mikä on siis normaalia kun auto ei käy) oli että Lambda olisi maissa. Lambdan liittimet kunnossa ja tänään kokeilin uudella lambdalla ja käynti "hieman" parani mutta samat viat jatkuu ja edelleen näyttää vikakoodia lambdasta.
Nyt siis kysyn teiltä et jos jollain olisi ideaa että mistä vikaa lähtisi ettimään kaiken tän lisäks mitä ollaa kokeiltu. Seuraavaks kokeillaa kokonaa uutta johtosarjaa jos sillä se "maadoitus" häikkä katoaisi ja lamdba lopettaisi kiukuttelun.
Tyhjäkäyntiä käy ihan ok kuhan ei kaasuun koske ja kun lämpiää, kun yrittää ajaa pätkii ja "tukehtuu".
Kaikki alkoi siitä kun huomasin että imusarjan ja ruiskun välinen kumilaippa oli halki ja ajattelin jos tyhjäkäynnin sais pienemmäks sen vaihtamalla mutta muuten auto toimi moitteetta, hienosti käymään ja kaasuun vastas hyvin.
Sitte ruvettii vaihtelee sitä kumilaippaa ja saatiin kaikki nippuun ni auto ei enää suostunu lähteä käymään. Siinä sit vikaa ettiskeltii ja huomattiin että Ruiskun sähköisen suuttimen liittimestä oli johto irronnut. Pistettiin piuhat nippuun ja uus yritys. Tällä kertaa auto hörähti ja suostu lähteä käymään mutta käynti epätasaista ja pätkivää.
VagComilla lueskeltii muutamaan otteeseen ja hall anturin lisäksi (mikä on siis normaalia kun auto ei käy) oli että Lambda olisi maissa. Lambdan liittimet kunnossa ja tänään kokeilin uudella lambdalla ja käynti "hieman" parani mutta samat viat jatkuu ja edelleen näyttää vikakoodia lambdasta.
Nyt siis kysyn teiltä et jos jollain olisi ideaa että mistä vikaa lähtisi ettimään kaiken tän lisäks mitä ollaa kokeiltu. Seuraavaks kokeillaa kokonaa uutta johtosarjaa jos sillä se "maadoitus" häikkä katoaisi ja lamdba lopettaisi kiukuttelun.
Kirjotellaanpa tänne taas.
Elikkä golffi alkoi aikasemmin toimia ihmeenkaupalla ku tarpeeksi antoi valohoitoa ja jännitemittarilla kävi komponentteja yksitellen läpi. Sähkökaaviota tuli opiskeltuu jokusen aikaa ja sitte vaan yks kaks ilman mitään sen suurempaa alko pelittää. Ohjainboxia "nollailin" vähä väliä kun jostain semmosia huhuja kuullu et näissä olis jonkulaine sopeutus tms.
Mutta kuitenki golffi pelas ongelmitta pari kk ja nyt taas alotti temput. Vaihdoin akun ja en koskenut mihinkään muuhun ja sama homma taas. kaikki kokeiltu taas ja kaikki tuntus toimivan joten nyt kysyn teiltä et voiko ohjainboxi ns. seota ja ottaa itestään lambdan pois pelistä ja säätää sytkän väärin? Ross techillä luin live dataa mitä autossa tapahtuu ja huomasin että kun auton käynnistää kylmänä käy jonku aikaa nätisti tyhjäkäyntiä mutta sitte alkaa lambda hiipumaan ja sitä mukaa sytkä menee pieleen. Lambda on vaihdettu parikk sitte ja sillonkaan ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Oudolta kuulostaa ja aika henkimaailman jutuiks menee mut minkäs sille mahtaa. Apuja ja ideoita kaivataan !
Elikkä golffi alkoi aikasemmin toimia ihmeenkaupalla ku tarpeeksi antoi valohoitoa ja jännitemittarilla kävi komponentteja yksitellen läpi. Sähkökaaviota tuli opiskeltuu jokusen aikaa ja sitte vaan yks kaks ilman mitään sen suurempaa alko pelittää. Ohjainboxia "nollailin" vähä väliä kun jostain semmosia huhuja kuullu et näissä olis jonkulaine sopeutus tms.
Mutta kuitenki golffi pelas ongelmitta pari kk ja nyt taas alotti temput. Vaihdoin akun ja en koskenut mihinkään muuhun ja sama homma taas. kaikki kokeiltu taas ja kaikki tuntus toimivan joten nyt kysyn teiltä et voiko ohjainboxi ns. seota ja ottaa itestään lambdan pois pelistä ja säätää sytkän väärin? Ross techillä luin live dataa mitä autossa tapahtuu ja huomasin että kun auton käynnistää kylmänä käy jonku aikaa nätisti tyhjäkäyntiä mutta sitte alkaa lambda hiipumaan ja sitä mukaa sytkä menee pieleen. Lambda on vaihdettu parikk sitte ja sillonkaan ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Oudolta kuulostaa ja aika henkimaailman jutuiks menee mut minkäs sille mahtaa. Apuja ja ideoita kaivataan !
Kylmänä lambda ei ole kuvassa mukana vaan mennään open loopissa. Myös sytytyksen kuuluu elää koska ecu säätää sen avulla tyhjäkäyntiä. VCDS:n ennakkolukemat eivät ole absoluuttisia koska koneessa ei ole mitään asentotunnistinta, ecu saa nollakohtansa viimeisimmässä perussäätötilassa ja olettaa sen olevan 6 eykk.
Juu tiedän että vcds ei anna tarkkoja lukemia mutta siitä näkee selvästi että lambda katoaa ja sytkä menee pieleen oli kuuma tai kylmä kone. Kylmänä yrittää käydä hyvin mutta ku lämpiää sytkä menee pieleen ja lambda katoaa pelistä. Kokeilin myös auto käynnissä ottaa lambdan irti (ei vaikutusta) ja kun laitoin kiinni käynti parani n.20sec ajan ja sitte taas sama juttu lambda katoaa ja käynti heikkenee.
Sytkän ajotus muuttuu 6±1 johonkin 8±6 (karkee heitto) mikä on aivan pielessä ja tuntuu että kävis kolmella.
Ja VCDS näyttää lambda arvon alkuun 1254 mistä alkaa sitte hiipumaan pikku hiljaa tasaseen 1000 ja vikakoodiksi antaa Oxygen sensor - short to ground - intermittent.
Piuhoissa ei mitään vikaa mitattu että virta kulkee läpi niinku kuuluuki,
Ja VCDS näyttää lambda arvon alkuun 1254 mistä alkaa sitte hiipumaan pikku hiljaa tasaseen 1000 ja vikakoodiksi antaa Oxygen sensor - short to ground - intermittent.
Piuhoissa ei mitään vikaa mitattu että virta kulkee läpi niinku kuuluuki,
Tekeekö rötäystä kaikilla kierrosalueilla ja joka kaasun asennnossa? (Kaasuläpänasentotunnistin)
Onko moottorin maadoitus varmasti kunnossa? (Satunnaista tai jatkuvaa kiukuttelua)
Kaikki kontaktit puhtaita? (Jokaiseen liittimeen kontaktien putsausainetta. Hapettuma voi myös olla liittimen ja johdon välisessä puristusliitoksessa)
Kyllähän lambda lähtee seilaamaan jos kone käy huonosti. Ja kyllä siellä asentotunnistin on. Se vaan on siinä jakajassa itsessään, ei se muuten vois käydä.
Onko moottorin maadoitus varmasti kunnossa? (Satunnaista tai jatkuvaa kiukuttelua)
Kaikki kontaktit puhtaita? (Jokaiseen liittimeen kontaktien putsausainetta. Hapettuma voi myös olla liittimen ja johdon välisessä puristusliitoksessa)
Kyllähän lambda lähtee seilaamaan jos kone käy huonosti. Ja kyllä siellä asentotunnistin on. Se vaan on siinä jakajassa itsessään, ei se muuten vois käydä.
Engine ja Measure blocksista olen seurannut livedataa.
Rötää kun painaa kaasua ja kierrosalueet vaihtelee missä rötää ja välil kiertää hyvin ja välillä ei meinaa saada kierroksia nousemaan ja melkein sammuukin. Maadoitus katottu moneen otteeseen eikä pitäisi olla mitään ongelmaa. HD vaseliinillä ja paineilmalla kevyesti kävin kaikki liittimet läpi konehuoneesta. Autodatan ja jännitemittarin kanssa käyny komponentteja yksitellen läpi ja kaikki tuntuis olevan kunnossa.
Rötää kun painaa kaasua ja kierrosalueet vaihtelee missä rötää ja välil kiertää hyvin ja välillä ei meinaa saada kierroksia nousemaan ja melkein sammuukin. Maadoitus katottu moneen otteeseen eikä pitäisi olla mitään ongelmaa. HD vaseliinillä ja paineilmalla kevyesti kävin kaikki liittimet läpi konehuoneesta. Autodatan ja jännitemittarin kanssa käyny komponentteja yksitellen läpi ja kaikki tuntuis olevan kunnossa.
Ilmeisesti tarkoitat lambdan arvolla groupeista 01 ja 05 kolmossarakkeista löytyvää lambda correction factoria? Arvo on ilmeisesti puhdas lambdakerroin eli kylmällä koneella lähtee jostain 0.7 kieppeiltä kiipeämään kohti yhtä. Hassua jos se sun koneessa lähtee yli ykkösestä, silloin kylmäkäyntirikastusta ei olisi ollenkaan. Kaasuläpän asentoa voi seurata groupin 03 kolmossarakkeesta, demosin äsken että kylmänä se lähtee vajaasta kympistä ja putoaa lämmetessä yhteen asteeseen. Mahdolliset asentotunnistinviat pitäisi näkyä tuossa sarakkeessa ainakin kun vikatila on päällä.
Pitää tarkkailla sitä asentotunnistinta missä kohtaa on ku Kylmänä käynnistää. Mitkä kaikki komponentit vaikuttaa Kylmänä käynnistykseen? Jäähd. Nesteen lämpö anturin hain marmorilta moottorikoodilla et se pitäs pelittää ja kaasuläppä anto oikeet arvot mitä autodatassa kerrotaan kun toimii oikein. Ja tyhjäkäynti kanssa. Imuilman lämpöanturista en saanu mitään arvoja pihalle (se hattu mikä tulee suuttimen päälle) kokeilin toisestakin ruiskuyksiköstä kattoa ohmeja mutta siitäkään en saanut mitään joten vähän hämärää.
Noniin tässä teille vireoo miten auto käyttäytyy ross techin mukaan.
Volkkari 2: http://youtu.be/q0lx49myh7Q
Volkkari: http://youtu.be/0NojKcp8RtQ
Nyt viisaammat kertokaa jos huomaatte jotain mitä itse en tajua.
Volkkari 2: http://youtu.be/q0lx49myh7Q
Volkkari: http://youtu.be/0NojKcp8RtQ
Nyt viisaammat kertokaa jos huomaatte jotain mitä itse en tajua.
Tyhjäkäyntiswitch on päällä niinkuin pitääkin eikä kaasuläpän signaali hypi ainakaan noissa pätkissä.
Tasan 1.000 pysyvä lambda näyttää oudolta.
Toiseksi melkein 50% load ja kaasuläppä 7% auki ei ole hälyttävää mutta tuntuu vähän raskaskäyntiseltä. Kun itse aiemmin demosin niin tyhjäkäynnillä load oli reilu 30% ja kaasuläppä 2%, tosin perusennakkoa on aika paljon RE85 takia. Voisit ainakin tarkistaa sytkän ajoituslampulla, kone lämpimänä ja perussäätötilassa.
Tasan 1.000 pysyvä lambda näyttää oudolta.
Toiseksi melkein 50% load ja kaasuläppä 7% auki ei ole hälyttävää mutta tuntuu vähän raskaskäyntiseltä. Kun itse aiemmin demosin niin tyhjäkäynnillä load oli reilu 30% ja kaasuläppä 2%, tosin perusennakkoa on aika paljon RE85 takia. Voisit ainakin tarkistaa sytkän ajoituslampulla, kone lämpimänä ja perussäätötilassa.
Pumppusuuttimen rungon liikehdintä
Uskollinen sotaratsuni alkoi joulun välipäivinä temppuilla ilmeisen perinteisellä tavalla. Aiemmat 19 vuotta menivät ilman sanottavaa korjausta. Perinteiset hihnanvaihdot ja vesipumput toki. http://vanha.tankkaus.com/cardata.php?nr=6317
Nykyinen pulma:
Starttimoottori pyöri hyvin, muttei kone lähtenyt käyntiin normaalin kahden sekunnin startin aikana. Kun antoi startin pyöriä useampaan otteeseen noin 10 sekunnin ajan auto lopulta aina käynnistyi. Autolla ajetaan ainoastaan muutaman kerran viikossa, ja muuten se nauttii olostaan pihalla. Vika saattaa ilmetä kylmänä, tai lohkolämmittimessä olon jälkeen. Harvoin enää sitten, kun autolla on päästy liikkeelle ja se on ajossa lämmennyt.
Joskus em. oireiluun liittyy kierrosnopeuden heiluminen n. 750-900 rpm tyhjäkäynnillä. Kylmänä peruskierrokset ovat n. 1200 ja lämpöisenä tasaiset 800. Auto kuluttaa edelleen ikäisekseen kohtuullisesti eli noin 7,1 l sadalla.
Ellei kone käynnisty normaalisti kuuluu konepellin alta tussahdus tai jopa kolme, ja pakokaasut tulevat ulos moottorin takaosasta läheltä takaseinää. Pitkään epäiltiin sähköistä vikaa ja harkinnassa oli uuden sytytyspuolan vaihto sekä mahdollisesti uusi polttoainepumppu.
Aiemmin oli jo poissuljettu tai vaihdettu tulpat, öljyt+suodatin sekä virranjakajan kulunut pyörijä. Muutama vuosi sitten eräs murtunut kumiletku pumppusuuttimen lähistöltä myös vaihdettu.
Eilen sitten isäni päätti vaihteeksi nostaa konepellin ylös ja näyttää moottorille taskulamppua. Hetken pähkäiltyään hän huomasi, ettei pumppusuutin ole kunnolla kiinni, vaan se on helposti nostettavissa paikoiltaan. Saimme sitten toistettua vian halutessamme uudestaan, tai sen korjattua, kun piti pumppusuutinyksikköä paikoillaan startissa. Koneen käynnistyttyä se vetää paineella itsensä kiinni, eikä minkäänlaista käyntihäiriötä esiinny.
Mulla on tässä edessäni Alfamerin korjausopas, josta yritin hakea räjäytyskuvaa pumppusuuttimen/paineensäätimen rakenteesta. Ei siinä sellaista kuitenkaan ole. Ilmeisesti tuo rakenne on vaan kasattu päällekkäin, eikä siinä ole varsinaisia kiinnityspultteja siinä kohdassa, josta se nyt nousee irralleen. Siinä kohdilla lienee joku kuminen laippa tai o-rengas, mikä on kulunut siten, että startin aikana syntyy ajoittain imuilmavuotoa.
Kuvat aiheesta alla:
http://aijaa.com/575ZWk
http://aijaa.com/mPu5gi
Nykyinen pulma:
Starttimoottori pyöri hyvin, muttei kone lähtenyt käyntiin normaalin kahden sekunnin startin aikana. Kun antoi startin pyöriä useampaan otteeseen noin 10 sekunnin ajan auto lopulta aina käynnistyi. Autolla ajetaan ainoastaan muutaman kerran viikossa, ja muuten se nauttii olostaan pihalla. Vika saattaa ilmetä kylmänä, tai lohkolämmittimessä olon jälkeen. Harvoin enää sitten, kun autolla on päästy liikkeelle ja se on ajossa lämmennyt.
Joskus em. oireiluun liittyy kierrosnopeuden heiluminen n. 750-900 rpm tyhjäkäynnillä. Kylmänä peruskierrokset ovat n. 1200 ja lämpöisenä tasaiset 800. Auto kuluttaa edelleen ikäisekseen kohtuullisesti eli noin 7,1 l sadalla.
Ellei kone käynnisty normaalisti kuuluu konepellin alta tussahdus tai jopa kolme, ja pakokaasut tulevat ulos moottorin takaosasta läheltä takaseinää. Pitkään epäiltiin sähköistä vikaa ja harkinnassa oli uuden sytytyspuolan vaihto sekä mahdollisesti uusi polttoainepumppu.
Aiemmin oli jo poissuljettu tai vaihdettu tulpat, öljyt+suodatin sekä virranjakajan kulunut pyörijä. Muutama vuosi sitten eräs murtunut kumiletku pumppusuuttimen lähistöltä myös vaihdettu.
Eilen sitten isäni päätti vaihteeksi nostaa konepellin ylös ja näyttää moottorille taskulamppua. Hetken pähkäiltyään hän huomasi, ettei pumppusuutin ole kunnolla kiinni, vaan se on helposti nostettavissa paikoiltaan. Saimme sitten toistettua vian halutessamme uudestaan, tai sen korjattua, kun piti pumppusuutinyksikköä paikoillaan startissa. Koneen käynnistyttyä se vetää paineella itsensä kiinni, eikä minkäänlaista käyntihäiriötä esiinny.
Mulla on tässä edessäni Alfamerin korjausopas, josta yritin hakea räjäytyskuvaa pumppusuuttimen/paineensäätimen rakenteesta. Ei siinä sellaista kuitenkaan ole. Ilmeisesti tuo rakenne on vaan kasattu päällekkäin, eikä siinä ole varsinaisia kiinnityspultteja siinä kohdassa, josta se nyt nousee irralleen. Siinä kohdilla lienee joku kuminen laippa tai o-rengas, mikä on kulunut siten, että startin aikana syntyy ajoittain imuilmavuotoa.
Kuvat aiheesta alla:
http://aijaa.com/575ZWk
http://aijaa.com/mPu5gi
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa