AVF moottorin "ulina" kannentiivistevaihdon jälkee

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

palek
-
Viestit: 17
Liittynyt: 19.3.2012 19:10

AVF moottorin "ulina" kannentiivistevaihdon jälkee

ViestiKirjoittaja palek » 22.12.2014 19:57

Vaihdon kannentiivisteen AVF-moottoriin kun pukkas painetta nestepuolelle ja lämmintä tuli kabiiniin silloin tällöin.. Kaikki meni hyvin, paitsi moottorin käynnistyksen jälkeen kun antaa kierroksia niin kuuluu aika kovaa ulinaa koneesta.

Ehdotuksia vikaan?

- jakopää "pitäisi" olla kohdallaan, pieni epäilys kuitenkin.. ( katottu vagcomilla)
- Pukkaa aika rajusti savua kun antaa kierroksia!
- EGR-venttiili "röpöttää", ei pitäis vaikuttaa, vanha vika..
- vikakoodit luettu, ei vikoja:)

En osannu kuvaa laittaa, mutta vagcom- lokista seuraavat arvot:
- Synchro angle = 0.0 CF ( välillä käväs 0.6 arvossa ku anto kierroksia vähän)
- Kaikkien suuttimien arvot toleranssien sisällä ( -2.8 + 2.8 )

Epäilys minulla on nokka-akselin asennnosta, kun pyöritin 19mm lenkillä moottoria että sain lukitustapin paikalleen. Tais mutteri mennä kireämmälle/pyöriä nokka..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.12.2014 21:54

Ulinaakin on monenlaista, joten olisiko mahdollista antaa esim ääninäyte? Mistäpäin konehuonetta ulina kuuluu? Kasvaako ulinan voimakkuus kierrosten mukaan punarajalle asti vai saavuttaako täyden voimakkuutensa ennen sitä?

Arvaillaan nyt kuitenkin sen verran, että imusarjan tai egr-venttiilin tiiviste voisi olla huonosti paikallaan tai puuttuu jopa kokonaan. Ehkä ahtoputkistosta jäänyt klemmareitakin löysälle tai asettuneet huonosti paikalleen.

Nokan ajoitus ei muutu jos nokkapyörän keskipultti pyörähtää. Tosin ei siitä tulisi ylipäätään koskaan moottoria edes pyörittää hentoudensa takia..

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 23.12.2014 17:32

Laitoit vissin jakopään ja vesipumpun uusiksi? Onko hihnan kireys oikea? Tärrääkö moniurahihna?

palek
-
Viestit: 17
Liittynyt: 19.3.2012 19:10

ViestiKirjoittaja palek » 26.12.2014 0:11

Vian selvitys jatkuu...

Ulina kuuluu siis moottorista, en ole uskaltuna antaa yli 2000rpm kierroksia..

Imusarjan tiiviste uusi, ei pitäis sieltä tulla ääni.

Korostan että kun kierroksia annoin tuohon 2000rpm niin savua tuli paljon! Eli viittais ajoitukseen/huonoon palamiseen. Kone oli lämmin tässä vaiheessa( puol tuntia tyhjäkäyntiä)

Ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ajoitus.. Pyöritin nokkaa ja se pultti antoi tod. Väh periksi/liikkui, kun yritin saada lukitustappia paikoilleen, eli nokka ei ollu lukittu Vielä tässä vaiheessa..

Säätö jatkuu kuhan lomat lusittu:) myötäpäivään pyöritetään vähän nokkaa..

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 29.12.2014 6:57

Meillä näemmä hieman samoja ongelmia:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=974689


Alkoko sulla koppi lämpiään? :)

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 29.12.2014 14:45

Vaikea kyllä uskoa että pielessä oleva ajoitus aiheuttaisi tuollaista ulinaa ja eiköhän tyhjäkäyntikin olisi todella ontuvaa jos sattuu käyntiin lähtemään. Synchro angle lukema vielä tukee sitä että olisi kohdillaan.

Tandempumpun akseli mennyt epähuomiossa 180 astetta poskelleen?

palek
-
Viestit: 17
Liittynyt: 19.3.2012 19:10

ViestiKirjoittaja palek » 29.12.2014 22:57

Jatkan remonttia ens viikolla..

Niin moottorin lämmöt nous 90 asteeseen tunnin tyhjäkäynnillä ja sisälle tulee lämmintä!

Ilmeisesti ajoitus on sitten kohdallaan. Tarkistan ahtimen ja välijäähdyttimen letkut ja kaikki alipaineletkut, sekä turbon "musclepesu" vielä..
Kokeilen vaihtaa uuden MAFfin sekä pa-suodattimen.

Ei ole tandempumppu liikkunu mihinkään, varma asiasta:)
Egr-venttiili oli siis rikki ennestään, sillain röpöttää kokoajan, vaihetaan sekin uuteen, kun Turska maassa se TÄYTYY olla/Toimia katsastuksessa..

Raportoidaan kun päässään auton kimppuun taas:)

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 30.12.2014 16:21

No ei sitten voi olla tandemi jos sitä ei ole edes irroitettu remontin yhteydessä. Onko siis niin että kansi on vain nostettu pois, laitettu uusi tiiviste väliin ja kasattu, eli ei ole käytetty koneistamolla höylättävänä irroitettu suuttimia tms?

Savutus ja ulina siis tulevat vasta kierrosten myötä ja tyhjäkäynnillä ei oireile mitenkään ja lähtee hyvin käymään?

audis6
-
Viestit: 627
Liittynyt: 10.2.2005 20:54

ViestiKirjoittaja audis6 » 30.12.2014 17:34

Jos kansi irroitettu ja laitettu takasin ilman koneistusta ja myös vanhoilla kannenpulteilla niin veikkaan että pitää tehdän uusiksi ja järjellä.

1.Kannen koneistus
2.Uusi tiiviste
3. Uudet kannenpultit

palek
-
Viestit: 17
Liittynyt: 19.3.2012 19:10

ViestiKirjoittaja palek » 30.12.2014 20:16

Eli vaihdettu uusi kannentiiviste, uusilla pulteilla ja imu-ja pakosarjan tiivisteet.

Tandemia en irrottanu kannesta, ku ei tarvinut..

Olen tehnyt saman homman 2 kertaa aiemmin, yhteen AJM-koneeseen ja AVF-koneeseen. tuuria tai ei, mutta hyvin on toiminut kummatkin..

Ei ole kannet olleet kieroja, miksi lähtisin niitä koneistamolle viemään?

Kyseisen AVF-projektin suuttimet plus tiivisteet alkuperäisiä, nokka-akseli kuin uusi:) ei silmällä nähtävää kulumaa.. Vagcom:lla tarkistettu suuttimen arvot Ok, ei haise löpö ja toimi hyvin ennen remonttia, ei savuttanut, paitsi että lämmintä ei tullut sisälle kuin silloin tällöin..

Oireet tulee tosiaan vasta kun kierroksia antaa--> Ulina nousee kierrosten yhteydessä ja tehoa ei ole yhtään, sekä savuttaa kovasti. Pystyin vähän koeajaan autoa, annoin kierroksia max 2000, ei ollut vääntöjä yhtään.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 30.12.2014 21:27

No voisiko olla mahdollista että johonkin ahtoputkeen tai ahtimen imuputkeen on jäänyt remonttirukkanen tjsp jos olet suojannut putket lialta kun ne on ollu irti?

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 31.12.2014 9:44

Näitä pumpparien kansiahan ei tosiaan kannata "turhaan" höyläillä. No yhdeksän kymmenestä toimii höylätyllä kannella hienosti mutta joskus ei auta kuin kannen vaihto.

Aika moni seikka tosiaan viittaa ahtimen suuntaan. Äänihän alkaa vasta siinä vaiheessa kun ahdin alkaa heräilemään, savuttaa ja voima kadoksissa. Ahtovuotoja ei ilmeisesti löytynyt ja vnt kellolle tulee alipaine + tanko liikkuu? Miltä näyttää pyydetty ahto vs. toteutunut?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 31.12.2014 18:04

Noihinhan myydään 3 eri paksusta kansiahvii, oon aina otanu sen paksumman ku kansi ollu irti ja hyfvin pelannu.

palek
-
Viestit: 17
Liittynyt: 19.3.2012 19:10

ViestiKirjoittaja palek » 9.1.2015 21:08

Purin uudestaan keulan ja tarkistin ajoituksen--> Selvisi että jakohihnan kiristin oli liian tiukalla, oli ihan kiinni/pohjassa hydraulisäätimessä ( 4mm poranterän verran autodatan mukaan välys kuuluu olla hydr.säätimessä). Tämän takia noin puolen hampaan verran oli jako pielessä kampiakselista katottuna!

No ulina häipy ja alkoi taas moottori pelittää. No ei ihan hyvin vielä, koska savuttaa sinistä vielä reippaasti.

Auto lähtee korjaamolle suuttimien ja tiivisteiden tarkistukseen, vika toivottavasti siellä..

Vag com näytti että kaikki suuttimet ainaki toleranssien sisällä..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa