1.4 16v koneremppa.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

saqee
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.12.2014 19:05

1.4 16v koneremppa.

ViestiKirjoittaja saqee » 15.12.2014 16:20

Ajattelimpa nyt tehdä tästä ihan uuden aiheen jos jotain nyt sattuisi kiinnostamaan tämä tyypillinen kalkatus ja öljyn syönti. Juuri tänään meni auto huoltoon. Kirjoitin jo aiemmin viimeviikolla (?) tuohon 1.4 - 1.6 aiheeseen mutta ajattelin nyt päivitellä tänne miten remontti sujuu ja ylipäätään mikä on sitten lopputulos. Mahdollisesti tästä voi myös olla jotain hyötyä niille jotka ovat ajatelleet tätä vaihtoehtoa. Aiempi viestini edellisestä aiheesta:
Tulipa tuossa varattua aika tutulle korjaajalle joka nyt sitten vaihtaa borattiin männät ja muuta hilpettä sisään. Josko se nakutus loppuisi ja öljynkulutus tällä alkaisi pysymään kurissa. En nyt tiedä tuliko hölmöiltyä, mutta jos vaihtamaankin lähden tätä autoa missä on hyvät varusteet ja vähän kilometrejä otan samalla tavalla takkiin. Eikä sitten tosiaan ole takuita etteikö sieltä samanlainen öljypolttimo tulisi. Koneena siis 1.4 16v.
Muutama kysymys nyt on sitten ruvennut tässä mietityttämään että loppuuko tämä koneelle tyypillinen nakutus mäntien vaihdolla kun eikös se teflon pinnoite nimenomaan niistä pääse kulumaan? Toisekseen onko nämä nykyiset männät jo sellasia jotka pitäisi kestää ettei reilun kymppitonnin päästä ala samat oireet? Sanoin kyllä että kattois nyt sellasia kunnon osia, Lähinnä noi männät ja männänrenkaat ettei tarviis alle vuoden sisällä konetta uudelleen aukaista.. Myös onko tarpeen kun tammer dieselillä ehdottelivat samalla reissulla kun kävin kyselemässä hintoja pakoventtiilien vaihtoa, nokka-akselin laakereita uusiin? Kuulemma juurikin pakoventtiileissä ollut jotain, samalla myös vaihtaisivat venttiilivarren kumit ja edellä mainitut laakerit nokka-akseliin.


Eli autona on siis elinkaaren puolessavälin oleva 1.4 vw bora. Tänään kävin juuri korjaamolla katsomassa miten homma on sujunut ja aika kauheassa kunnossa nuo männät olivatkin. Kuva
Ei se kyllä ole ihme että tuosta "hieman" läpi vuotaakin. Sylintereissä ei kuitenkaan yllätyksellisesti ollut juuri sen kummempia kulumia, tietysti hieman siinä yläkuolokohdassa oli pientä kulumaa. Jonkinlaisena pelastuksena luulisin tähän on juurikin kohtuullisen vähät kilometrit. Kannessa oli ollut aika paljon karstaa vaikka itse olenkin nyt muutaman kuukauden antanut kenkää ihan senkin edestä. Saas nähdä mitä tuleman pitää, mutta toivotaan parasta. Lopuksi vielä muutamat kuvat.
Kuva
Ilmeisesti imupuoli ? Vielä jossain määrin kuitenkin siedettävän näköinen vaikka tämä kaikkeen syypää teflon onkin kulunut.
Kuva
Kuva
Siinä vielä kuvaa motista. Sylintereistä en tajunnut ottaa kuvaa, mutta ei ne kyllä edes pahalle näyttäneet.

Siirtäkää aihe muualle jos tämä meni väärälle osastolle.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 16.12.2014 8:39

Ois kiva tietää kuinka paljon tommoselle motille on annettu kylmänä ja/tai huonoilla öljyillä monoa. Mun mielestä tommosta jälkeä ei tuu kuin sillä, että annetaan kylmänä reilusti jengaa tai öljyt on ollu koneessa äärimmäisen pitkästi. Ylipäätänsä kiinnostais tietää johtuuko noiden mäntien kalkatus siitä, että porukka vaan antaa kenkää ja vaihtaa öljyt longlife-ohjelman mukaisesti vaikka suomessa kyllä tiedetään pitkän vaihtovälin aiheuttamat ongelmat. Mielenkiinnolla kyllä haluan nähdä enemmänkin sisuskaluja. Mitäs männät ja renkaat kustantaa? Mikäs on tuo elinkaaren puolväli?

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 16.12.2014 16:35

Kyllä ne perkeleet vaan alkaa kalkattaa. Tossa on pihassa 02 1,4 16v polo, ajettu 42 tkm ja on kuin lekaa hakattais alasimelle kun käyntiin laittaa. Uudesta ollut meillä ja öljyt aina longlifeä ja vaihtoväli ei koskaan ollut yli 5000 km.

Paskan möivät, ei siinä muuta. Volkkarin takuu: VITSI. Vaan ei naurata.

saqee
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.12.2014 19:05

ViestiKirjoittaja saqee » 16.12.2014 17:01

Ois kiva tietää kuinka paljon tommoselle motille on annettu kylmänä ja/tai huonoilla öljyillä monoa. Mun mielestä tommosta jälkeä ei tuu kuin sillä, että annetaan kylmänä reilusti jengaa tai öljyt on ollu koneessa äärimmäisen pitkästi. Ylipäätänsä kiinnostais tietää johtuuko noiden mäntien kalkatus siitä, että porukka vaan antaa kenkää ja vaihtaa öljyt longlife-ohjelman mukaisesti vaikka suomessa kyllä tiedetään pitkän vaihtovälin aiheuttamat ongelmat. Mielenkiinnolla kyllä haluan nähdä enemmänkin sisuskaluja. Mitäs männät ja renkaat kustantaa? Mikäs on tuo elinkaaren puolväli?

Naisella ollut tämä ennen minulle tuloa, vain 1 omistaja siis, longlife ei käsittääkseni tässä ole edes ollut. En luule että tälle paljon olisi monoa annettu jo ihan kannestakin päätellen. Karstaa oli tosiaan ollut aika reilusti joka paikassa. Öljythän tässä ei nyt kauheita tee kun männät ovat niin matalat että yläkuolokohdassa tahtovat väkisinkin ruveta kallistumaan. Siihen vielä lisättynä teflon pinnoitteen kuluminen tekee tuollaista jälkeä. Ennen korjaamolle menoa auto oli täysin ajokuntoinen ja vielä ihan pirteäkin, öljyä söi sen 1l/1000km ja kone kalkatti varsinkin näin pakkasilla. Eihän näille edes öljynvaihtoväliä pääse etteikö koneeseen olisi jo lisätty 10-15l uutta kamaa sisään. Männät tais olla n.80e/kpl tammer dieseliltä ja siihen vielä renkaat päälle. Tarkat hinnat varmistuu kunhan saan auton takaisin. Elinkaaren puolessavälin eli n. 150tkm ajettu. Kuvia ei muuten valitettavasti nyt tässä vaiheessa varmaankaan tule paljoa lisää kun olen tässä sairaana ollut pari päivää. Auto pitäis saada pois korjaamolta parin päivän sisällä ja otan kaikki vanhat hilppeet itselleni talteen. Sillon vois jotakin parempia kuvia tänne laitella.

Kyllä ne perkeleet vaan alkaa kalkattaa. Tossa on pihassa 02 1,4 16v polo, ajettu 42 tkm ja on kuin lekaa hakattais alasimelle kun käyntiin laittaa. Uudesta ollut meillä ja öljyt aina longlifeä ja vaihtoväli ei koskaan ollut yli 5000 km.

Paskan möivät, ei siinä muuta. Volkkarin takuu: VITSI. Vaan ei naurata.

Juu näinhän se on. Uudet männät oli hieman erillaiset kuin nämä vanhat, jokin "täppi" niissä oli kyljessä siinä teflon pinnoitteen tasalla. Voisiko olla että tämä vaikuttaisi hieman siihen kulumiseen? Näillä alkuperäisillä olen kuullut ajettavan sen 60tkm-80tkm parhaillaan ilman näitä oireita. On se vain aivan käsittämätöntä miten tollaset vaan on siellä koneessa pyöriny.. Ja VW pesee kätensä taas

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 17.12.2014 8:22

Noi männäthän näyttää noin 300tkm ajetuilta männiltä kuvien perusteella. Näissä nyt sit vissiin vaan kuluu romut vähän vauhdikkaammin. Itsellä BCB:ssä 272tkm mittarissa ja nyt vasta alkanut kolkottamaan männät pakkasella. Jos lämmittää motin niin ei kolkottele ja kesäkeleillä ei kans kuulu mitään. 1.4 ja 1.6 alakerrat lienee yhtä heikkoa tekoa, mutta vuosmalli sanelee vissiin jonkun verran kun itsellä on 2004 vuosmallia tuo moottori.

Männäthän on yllättävän halvat. Ei sulla satu olemaan tietoa onko tuolla motissa ihan valurautaputket sisällä vai onko pinnotetut pytyt?

edit: jos on pinnoitettu, niin kannattaa mitata tarkasti sylinterien mitat ja haalia sopiva mäntä. Pinnoituksien kanssa löytyy yleensä niitä +0.01mm koon mäntiä, joka kompensoi pinnoitteen kulumista ja vähentää männän virheliikkeitä.

saqee
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.12.2014 19:05

ViestiKirjoittaja saqee » 17.12.2014 11:13

Käsittääkseni 1.4 ja 1.6 on tosiaan aika paljon samaa. Tuttu korjaaja joka on ollut merkkiliikkeessä aiemmin sanoi juuri, että näissä 1.4 on ollut ongelmia, mutta 1.6 vähemmän. Männät tosiaan näyttää aivan 300tkm ajetusta koneesta otetuilta mutta siihen on hyvin yksinkertainen syy juurikin tämän mustan osan eli teflonin kuluminen ja siitä johtuva väljyys männässä. Kysyin just että saakos näihin ylikoon mäntiä ja tuntu olevan aika nihkeetä niitten saaminen. Eli varmaankin iha valurautaputket vai mitä lieneenkään tuo lohko. Jostain olisin lukenut että onko peräti alumiinilohko näissä, mene ja tiedä sitten. Tänään kai pitäisi saada kansi takaisin koneistamolta, mutta konetta ei vielä saa kasaan kun olikin tullut väärät kiertokangen pultit.. Kuulemma näissä on ollut venyviä ja ihan tavan pultteja, tässä nyt sattuikin sitten olemaan venyvät. Noh huomenna sitten jos ei mitään ihmeitä tapahdu.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 17.12.2014 12:20

Teflonin kuluminen ei minun mielestä selitä varsinaista mäntien kulumista. Muovipinnoitteen paksuus tuskin on montaa tuhannesosaa ja ilman pinnoitettakin käyntivälyksen pitäisi vielä olla toleranssissa.

saqee
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.12.2014 19:05

ViestiKirjoittaja saqee » 17.12.2014 12:23

Teflonin kuluminen ei minun mielestä selitä varsinaista mäntien kulumista. Muovipinnoitteen paksuus tuskin on montaa tuhannesosaa ja ilman pinnoitettakin käyntivälyksen pitäisi vielä olla toleranssissa.

Teflonin kuluminen ja siihen vielä lisättynä matala mäntä. Väkisinkin tahtoo ruveta kampeamaan yläkuolokohdassa mäntää vinoon. Tarpeeksi kauan kun tätä tekee jälki on myös sen mukaista.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 17.12.2014 13:45

Jos se sylinteriryhmä on pelkkää alumiinia, niin sylinterit on pakko olla pinnoitetut. Ei muutoin kestä. Se selittäis senkin minkä takia sylinterit on edelleen näyttäneet hyvältä, koska pinnoite on reilusti mäntää kovempaa matskua. Se tarkoittaa kyllä samalla sitä, että ei sais hirmusen paljoa olla männän päällä pykälää tai pinnoite on jostain syystä kulunut. Kulunutta pinnoitetta ei paljon uusi vakiokokoinen mäntä auta. Vw:ltä vois käydä kysymässä tohonkin vastauksen joku joskus.

saqee
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.12.2014 19:05

ViestiKirjoittaja saqee » 17.12.2014 14:30

Jep näinhän se on, tosiaan vielä sanoi että ei nää sylinterit näyttäny ollenkaa pahalle. Eli kyllä ne aika varmasti on pinnoitettu. Pitäis melkein joskus käydä kysymässä tota ihan vw:ltä.. Mites muuten näissä on ollut takuut kun eihän about 150 tonnii ajettu auto voi mitenkään normaalikäytössä olla tuossa kunnossa... Tai näemmä voi, mutta ei se normaalia ole. Öljyäkin hörppäs parhaillaan yli 1l/1000km, kun eikös se jokin "takuuraja" ollut 1l/1000km. Ikäähän autolla kyllä on, mutta en näe sitä nyt niin merkittäväksi tekijäksi.

saqee
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.12.2014 19:05

ViestiKirjoittaja saqee » 18.12.2014 18:28

Noniin. Kävin tuossa aiemmin päivällä hakemassa boran pois korjaamolta ja erittäin hyvin toimii nyt. Ei mitään ylimääräistä kolinaa enää havaittavissa. Käy ja kukkuu niinkuin pitääkin. Öljynsyönti on nyt vielä täysin mysteeri, mutta ei kyllä se pitäisi aika hyvin olla näillä korjauksilla kuosissa. En tiedä voiko tällä olla vaikutusta asiaan mutta ainakin tuntuu että auto olisi paljon pirteämpi. Muutamat kuvat vielä olisi kaikista männistä ja saan tässä lähiaikoina kuvat sitten kannesta jne. Kunhan vain saan ne sähköpostiin.

Männät järjestyksessä 1->4

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kyllä tulpastakin jo näkee että on tainnut olla jonkun aikaa ja öljyäkin palanut sopivasti. Mene ja tiedä vaikka alkuperäiset. Elektrodit ainakin oli ihan loppuun kuluneet.

Ihan mielenkiinnolla odotan hörppääkö enää öljyä ja jos hörppää niin kuinka paljon.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa