vw passat 1.8T ongelmia

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

vw passat 1.8T ongelmia

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 26.11.2014 10:24

Joo eli pasuuna antaa koodia P0442 eli Haihtumispäästöjen magneettiventtiili, pieni vuoto.
Nii tämä tarkottaa käytännössä mitä?


Ja paljonko tämmönen ahtaa vakiona? Tässä oli lastu ja lupaa 209hp ja ahtaa jotain vähä päälle 1bar
Viimeksi muokannut ^^jaani^^, 2.12.2014 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 26.11.2014 13:33

meinaisko sitä bensatankin huohotinta?

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 26.11.2014 15:04

Nii siis en minä tiiä mitä tuo tarkottaa :D Semmostaki ko se voi meinata? Missä se semmone huohotin sitten on ja mitä voi tehdä? Autossa kyllä tosiaan haisee bensalle kun ajaa pienyä kyläpyöritystä tai on paikallaan..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.11.2014 15:34

Joku huohotinletku voi olla irti tai murtunut ja siitä vuotaa höyryt pihalle kun niiden pitäisi mennä sinne aktiivihiilipurkkiin, vai mikä se oli?

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 26.11.2014 15:58

Evap valve

Kuva

:D villinä veikkauksena vaan

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 27.11.2014 15:30

Joo, tuohon pikkupurkkii menevät letkut oli ehjiä kaikki ainaki siihen asti mitä niitä pysty konehuoneessa seuraamaan. Mihi nuo letkut tuosta siis menee? Meneekö mikää bensatankkia kohin jos se joku huohotin on?
Ja kerta tossa toi kuva on nii mikä toi osa on joka näkyy tossa venakopan vasemmassa yläreunassa? johon menee toi letku missä o kaks lemmarii?

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 27.11.2014 16:59

olisko se vaan egr:ään liittyviä rajotin venttiileitä?

http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... Small-Leak

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 27.11.2014 19:11

Tuntematta juuri ko. auton komponenttien sijoittelua niin silti näyttäisi huohotuksen "pancake venttiililtä". Eli koneen huohotus menee tuon venttiilin kautta ahdoilla turbon imuun.
A4 Audeissa ainakin se on jossakin tuotannon vaiheessa siirretty kannen toiseen päähän.

Tuolla 1,8T A4:n osalta juttuani ko. venttiilistä ja huohotuksesta ylipäänsä
https://www.dropbox.com/sh/cs8gei46xf67 ... 0A4%201.8T

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 1.12.2014 17:30

Okei!
voisko joku kertoo miten löydän bypass venttiilin? Ei kyllä osu omaan silmään sitten millään vaikka konehuone käyty monee kertaa läpi!

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 1.12.2014 18:21

ilmanputsarista ahtimelle menevän putken vierestä

Kuva

alhaalla vasemmalla?

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 1.12.2014 18:39

Jaa se on nuin alhaalla, puskuri pois jos pitää vaihtaa?

Mima
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.10.2009 23:37

ViestiKirjoittaja Mima » 1.12.2014 18:42

Panssari pois ja sitten pääsee alakautta käsiksi.

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 1.12.2014 18:51

Ok, mikä toi ohut letku o jossa toi piirretty nuolikin on? Jos oikein muistan nii tuosta otettu haaralla ahtopainemittarille letku, onko oikein laitettu?

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 2.12.2014 17:58

Joo tutkin ite ja on se mittari oikein, eli t-haaralla tosta bypassin päältä tulevasta letkusta otettu.

Lisää ongelmaa :D Eli huomasin imusarjan alla olevan huohotus putken/putkien olevan ihan paskana, johtuukohan tuo vikakoodi nyt näistä? kärsiikö tuolla ajaa nyt? ajettu kyllä jo ties mite paljo ja entinenki omistaja.. mihi ne putken palaset on sitte menny?

Mistä nään sen moottorin 3kirjaimisen mallin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.12.2014 21:51

Huoltokirjan sisäkannessa on mallitarra josta näkee kaikki.

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 3.12.2014 16:36

Tuo moottorin 3-kirjaiminen malli on merkitty myös stanssaamalla koneen etureunaan. Näkyy heti kun konepellin avaa venttiilikopan nurkan vieressä.

Nuo huohotinputket tuppaa rikkoontumaan ajan kanssa ihan murusiksi joten kannttaa suosiolla laittaa ne kaikki uusiksi. Yleisin osa on juuri siellä imusarjan alla oleva muovinen mutkan kappale (osa numero 2). Speed-autoteileltä löytyy korjaussetti suoraan tähän.

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 5.12.2014 13:14

Jep, eipä ollu huoltokirjaa tässä nii huono sieltä mallia kattoa :) nyt olis osat matkahuollossa. Mitä kannattaa ottaa huomioon imusarjaa irrottaessa? Pitääkö vaihtaa tiiviste siihen jos käyttää irti?

Saapa nähä onko edes oikeat putket nyt kun katoin skruvatin sivulta auton moottori mallin rek. numeron perusteella ja näytti että AEB, APU. Mutta moottorin lohkossa näytti olevan se ATW stanssattu. Tunnistaako tota konetta päällepäin mistään?

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 7.12.2014 16:05

Joo tuli tuossa huomattua umpiota irrotelessa yks putki joka on avonaisena moottoritilassa Kuva
Kuva
On siis tuo alempi putki metallinen putki
Mikähän mahtaa olla ja pitäskö päässä olla jotain?

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 7.12.2014 16:58

liekö kuulus olla alkuperäsessä ilmanputsarikotelossa kiinni.

Pakko ihmetellä miksi on pistetty tollanen ilmanputsari. vakiollakin saa paljon paremmin KYLMÄÄ ilmaa ulkoa

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 7.12.2014 17:08

Okei.Kannattaskoha toho laittaa jotaki päähän suojaksi vai?
Niimpä... pitää metästellä jossain vaiheesaa vakioputsari tuohon!

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 7.12.2014 17:09

Okei.Kannattaskoha toho laittaa jotaki päähän suojaksi vai?
Niimpä... pitää metästellä jossain vaiheesaa vakioputsari tuohon!

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 7.12.2014 17:15

jos se on se mitä veikkaan niin se olisi lisäilmapumpun putki. Mutta varmaks en pysty sanomaan.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 7.12.2014 21:09

Epäilisin kanssa lisäilmapumpulle lähteväksi putkeksi.

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 8.12.2014 15:23

Okei. Osaako kukaa sanoo mitähä toho kannattas laittaa? vähä hirvittää tommone avonainen rööri vaa?

peku.v
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2013 15:37

ViestiKirjoittaja peku.v » 8.12.2014 16:04

Lisäilmapumppu pörisee yleensä vain kylmäkäynnistyksen jälkeen vähän aikaa, tellää ilmaa jonnekin pakopuolelle kannen päässä rintapellin puolella olevasta venttiilistä. Tämä homma vissiin vähentää kylmäkäynnistyksessä päästöjä ja/tai nopeuttaa katin henkiin heräämistä. Omassa ANB-koneessa tuo oli ollut jo vuosia pois pelistä. Melkein täynnä vettä, hapettunut ja kaiken lisäksi hengittänyt väärään suuntaan kun oli pumppu jumissa venttiili auki. Ilmamassamittarikin oli ruskean pakokaasukarstan peitossa. Ottaa siis ilman vakio ilmanputsarikotelosta, putki näkyy yhdessä kuvassa vas. yläosassa etummaisena. Heitin koko rojun nurkkaan ja laippasin umpeen venttiilin kannen päästä. Kaveri tais omasta AWT:sta kans heittää sen pois, mut en muista täysin varmasti. ANB:ssa ei ainakaan sytytä moottorinvikavaloa, eikä 00-vm tarvii OBD-testausta katsastuksessa. Ja muutenhan päästöt testataan lämpimästä koneesta.
Eli kannattaa katsoa ettei ole jo laipattu umpeen mahdollisesti. Samalla tulee katsotuksi toisioilmaventtiiliin tuleva alipaineletku. On yksi mahdollinen alipainevuodon tyyppivikapaikka :) Kuten kannattaa käydä läpi aivan koko alipaine/huohotusjärjestelähässäkkä. Ite en oo imusarjaa repiny irti, saa tilaa kun kääntää paisuntasäiliön sivuun ja imu/ahtoilmaputken irti. Mut vois toki helpottaa jos ottas imusarjan pois.

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 11.12.2014 8:48

Kiitoksia vinkeistä. Ei oo laipattu tuota ainakaa, että käytössä näyttäis olevan.Missähän tämä toisio ilmaventtiili sijaitsee?
Tuli sellastakin vikaa tossa, että kun kiihdyttä korkeilla kierroksilla 3000-> niin nykii melko pahasti? ja ahtaa vaan 0,7bar. Lastukin löytyy. Satunnaisesti saattaa joskus ahtaa jotain 1.1bar.. Ja joskus kuuluu semmonen triririr ääni kun kunnolla ottaa lähtöä ja kierrokset kovilla.
Vaikuttaakohan nuo rikkinäiset huohotin putket asiaan? Bypass rikki? näytti ainakin vakiolta ja ajettu 220tkm jos pitää paikkaansa.
NIi ja mulla tosiaan luki siinä koneen etulaidassa, että ATW, mikä se tommonen malli o?
Jännä on kyll kun se skruvatin sivu väitti, että tässä on APU kone ja nyt on sen tiivisteet ja huohotin putket. Putki näytti kyllä oikealta kun yritin kurkkia vanhaa.

peku.v
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2013 15:37

ViestiKirjoittaja peku.v » 11.12.2014 21:38

Ihan ketjun avauskysymyksiin vastausta, ahtaa vakiona 0,5-0,6 bar. Toisioilmapumppu =lisäilmapumppu on vänkärin puolella etuhelmassa. Löytyy ottamalla puskuri irti. Venttiili on kannen päässä rintapellin puolella.

Ääni ja nykiminen voi tulla vuodosta, ahtoputkiston vuodosta tai sen järkyttävän alipaine/huohotushässäkän vuodosta. Sitä voi testata painetestillä, eli turbolle menevän ilmaputken päästä suodatin irti ja tilalle tulppa jossa on esim. renkaan venttiili paineilmaliitäntää varten. Tästä samasta imuilmaputkesta on otettava myös huohottimen putki irti ja tilalle tulppa, muuten paine menee suoraan myös kampikammioon eikä se ole tarpeen. Ja luonnollisesti varovasti painetta, enempää ei tarvii mitä ahdinkaan tekee :)

Rikkinäiset huohotinputket voi vaikuttaa asiaan, mutta suosittelen käymään samalla sen koko hässäkän läpi. On yhteyksissä alipaineputkistoihin.

Bypassi on helppo testata, ei uutena päästä ilmaa läpi puhaltelemalla tai imemällä mistään päin (muistaakseni, tai saapi olla hyvät keuhkot). Omassakin oli entinen ihan tohisko, ilma meni läpi mistäpäin vain.

Jos kuuluu jännää sirahtelua, voi se kyllä turbostakin kuulua. Välyksen voi kokeilla ihan sormin ottamalla tuon äskeinen imuilmaputken irti. Akselin pitkittäissuuntaista päittäisvälystä ei saa olla. Poikittain saa vähän olla.

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 12.12.2014 15:18

No nyt alako tulla kunno vastauksia selvästi asiantuntialta! :D
Joo pitännee nyt viikonlopun aikana alkaa tutkii, ko vaihtaa ne huohotin putketki uusiin.
Pitäs vaa momenttiavain löytää, eikö tosiaan tuu 10nm kireämmälle noi imusarjan pultit?

peku.v
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2013 15:37

ViestiKirjoittaja peku.v » 14.12.2014 10:46

"minä olin asentajan poika, lähes asentaja siis itsekin..."

Noita oon joutunu iteki jo ropeloimaan, en kyllä muuten oo mikään VW insinööri :)

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 19.12.2014 21:30

juujuu :D

Joo tuli tänää noi huohotin putket uusittua imusarjan alle. Imusarja vielä irti ja muut kilkkeet.
Kaasuläppä näytti vähä likaselta ainaki ton letkun puolelta. En nyt iha oo ymmärtäny, että jos nyt käytän sen kokonaa irti nii pitääkö se jotenki ohjelmoida? Jossaki luki vaan, että virrat päälle ja odottaa 10sec ja se o siinä?

Olis varmaa sama tässä samassa rytäkässä uusia nuo kumet suuttimien ympärille kun vähän oli varmaan hengittänyt sieltä ko mustaa paskaa oli ympärille kertyny?
Kai noita suuttimia iha jarrujepuhistus aineella uskaltaa suihkia ja paineilmalla kun tuossa koneen päälllä olivat hiekassa ja muussa mönjässä?

Venakopan tiivistekkin löytys tossa, mihi momenttii se ja pitääkö olla tiivisteliimaa johonki välii?

peku.v
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2013 15:37

ViestiKirjoittaja peku.v » 20.12.2014 10:47

Venttiilikopan jos käytät irti niin kannattaa katsoa nokkien välisen ketjun kiristimen kunto, että onko liukupinnat miten kuluneet. Muuten ei liene rallatusta kuulunut sieltä suunnalta? ON melko yleinen vuotokohta venttiilikopan takapäästä tuo kiristimen tiivisteet. Siinä on sellasta puolipyöreetä osaa ja muuta mutkaa, ainaki niihin sipaisisin vähän mönjää lisäksi.
Viimeksi muokannut peku.v, 21.12.2014 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.12.2014 15:50

Tässä on sama lyhyempänä ettei sekota ruutua, eli jos vaikka poistaisit tuon pitkän version.

Muutenkin tuntuu ebayn linkeiksi riittävän tuohon numerosarjaan asti, kuten http://www.ebay.de/itm/058109088K-B-E-H-VW-Audi-1-8T-20V-Spanner-Kettenspanner-Nockenwellenversteller/171557916979. Tiedä sitten mitä soopaa toi loppu on.

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 20.12.2014 18:10

Joo no tuli auto nyt tältä erää laitettua läjään ja tuntuu toimivan ja käyvän hyvi! Kaasuläpänki putsasin ja ajo ite ihtensä sisään kunhan anto olla 30sec virrat päällä :)

peku.v
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2013 15:37

ViestiKirjoittaja peku.v » 21.12.2014 12:02

Nyt en kyllä osaa tuota linkkiä poistaa kun se "muokkaa" jää piiloon tietysti oikealle. Josko joku ylläpitäjä osaisi?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.12.2014 16:28

Koita nuolinäppäillä oikealle.

peku.v
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2013 15:37

ViestiKirjoittaja peku.v » 21.12.2014 21:41

Kiitos :D lapsuudessani ei ollut tietokoneita, käpylehmiä vain...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.12.2014 23:06

Mulla olikin Commodore :D

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 22.12.2014 15:43

Miten on, uskaltaako tota moottori "pestä" sisältä jos ei sen jälkee puhdista tätä surullisen kuuluisaa öljysihtiä?
Vilkutteli passatti öljynpaine valoakin tuossa muutaman kerran. Luulen vaan sen johtuvan keltaisesta johdosta mikä menee turbon vierestä koneen kylkeä pitkin johonkin alas? Palanut vissiin joskus putkeen otti maahan aina välillä, pistin nyt paremmin ja teippiä.
Onko siellä joku anturi öljypohjan lähettyvillä?
Ajattelin kuitenkin, että käytän jossai mittauttamassa öljynpaineet, pystyykö kaikki perus puljut tuon tekemään?

Onko missä kilometreissä muuten alkanu oleen sen ketjunkiristimen liukupinnat entiset? ajettu 220tkm.
Perhana kun suolakurkkupukuun joutuu 5 päivä niin pitäsisi auto jäähä ehyenä emännälle. Vai pitääkö tässä joku halpa purkki alkaa kahteleen :D

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 23.12.2014 14:26

Ei enää tiiä itkeekö vai nauraako kun kattelee noita entisenomistajan aikaansaannoksia..

Kuka tunnistaa mikä putkula... Kuva
Näkyy siis panssarin reijästä mistä otetaan roppu auki. Auto ei ainakaan vuoda mitään nii mikä toi voi olla :s lisäksi oli kivasti sotkettu tiivisteliimalla ympäri ö-pohjan saumoja..

peku.v
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2013 15:37

ViestiKirjoittaja peku.v » 23.12.2014 23:41

Näin äkkiseltään vilkaistuna... pitäisikö siinä autossa olla ilmastointi... :/

^^jaani^^
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.7.2013 20:24

ViestiKirjoittaja ^^jaani^^ » 24.12.2014 6:37

Löytyy joka pitäs olla vasta huollettu..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa