Outo ääni konehuoneessa, passat 1.8T...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

Outo ääni konehuoneessa, passat 1.8T...

ViestiKirjoittaja Jagii » 5.11.2014 19:15

Terve foorumin väki!

Osaakos joku guru sanoa mistä mahtais johtua tuollainen outo "siristys/solkotus" 1.8T passatissa?
Paikallistin että ääni tulis jostakin abaut moottorin takaosan ja keskiosan väliltä.
Auto oli viikonpäivät pajalla kun tiettyjä osia ei saanut pikasella aikataululla mutta tuskin ihan pelkästä seisonnasta ny on kyse. Remonttikaan ei tähän liity kun ei käsitelty likimainkaan mitään konehuoneen puolelta :)
Ajossa kuulee hyvin sellasen epämääräsen solkotuksen konehuoneesta jonka ääni muuttuu ihan kierrosten tahdissa ja ääni lakkaa myös kun painaa esim kytkimen pohjaan, mutta alkaa taas heti kun veto on päällä.
Kulkee kyllä muuten ok ja vedot tallella, en ainakaan eroa huomannu.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 5.11.2014 20:44

oisko se vakio nokkien välisen ketjun kiristimen leviäminen. Toiminnan voi tarkastaa ottamalla kaikki romut kannen päältä pois edestä ja venakoppa mäkeen. Sen jälkeen pyörittelet konetta ja katsot että kiristin jää pyöritellessä yhteen asentoon. jos nousee ja yhtäkkiä löystyy niin se on entinen. Moottori alkaa ajan kanssa kuulostamaan dieseliltä jos siellä on toi kiristin heikossa hapessa.

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 5.11.2014 22:21

No johan sillä taas ajettiinkin 40km 😜
Otan huomenna yhteyttä taas pajalle ja katotaan mitä sieltä tuumaillaan.

Jostaan luin että jotkut saanu sölkötyksen loppuun pelkällä öljynvaihdollakin, tosin tuo taitaa olla vain ensiapua vaikka sillä saisi lakkaamaankin sölkötyksen.

Osaako joku heittää hintaarviota kiristimelle/ketjulle?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.11.2014 22:23

Moottorikoodilla löytyy osanumero ja hinta.

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 6.11.2014 5:58

Jees.

Mitä porukka on tuosta öljynvaihdosta mieltä? Voiko öljynvaihdolla olla vaikutusta? Aika mystisesti ääni alkoi heti ekoilla pikkupakkasilla, ennen kuulunut mitään :)

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 6.11.2014 14:44

olen kuullut että sillon kun se on ehtinyt säklättää niin voi kyllä hetkeks korjautua öljynvaihdolla ja huuhtelulla mutta se säklätys on hakannut laahaimen pinnan rikki ja todennäkösesti ei ole pitkäikäinen?

http://sntuhinat.blogspot.fi/2013/04/op ... aihto.html

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 6.11.2014 14:53

Sitä itsekin epäilen että ei tuo oo kovin pitkäikäinen toimenpide. Noh mutta viikon päästä mennään kuitenkin öljynvaihdolla ja huuhtelulla niin katsotaan mitä vaikuttaa.
Kait nääkin ongelmat johtuu kun edelliset omistajat ajanu LL-huoltoväleillä, mistä kuulemma ei tuo konetyyppi tykkää. Itsehän aloitin auton omistajana perinteisellä öljysihdin puhdistuksella. Kait sitä saa koko koneen käydä läpi pikkuhiljaa kun karsta tukkinu ja hajottanu kaikki paikat ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.11.2014 16:35

Eli mikä se moottorikoodi olis?

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 6.11.2014 17:03

H.Jormalainen, sain jo hintatiedot noista kiristäjän osista :)

058109229B ketju F 25360 58,85€
058109088K kiristin F 37119 482,06€
058198025A venakopan tiiviste 36,92€
058198217 kiristäjän tiiviste 11,37€

Tuota hintaluokkaa...

Irwi Kaikkonen
-
Viestit: 65
Liittynyt: 19.1.2007 23:39

ViestiKirjoittaja Irwi Kaikkonen » 9.11.2014 23:02

Jottei kaikki säikähdä ylläolevia hintoja, niin vastaavan koko neljän osan setin saa 100-200 eurolla.

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 10.11.2014 22:38

Mistä, mistä? Haluun tietää? ;) Siltä varalta että nuokin joutuu laittamaan...

Irwi Kaikkonen
-
Viestit: 65
Liittynyt: 19.1.2007 23:39

ViestiKirjoittaja Irwi Kaikkonen » 11.11.2014 16:00

Esim. tästä tai tästä tai tästä
Ebaystä löytyy myös rapia satasen hintaisia muitakin kiinalaisia paketteja.

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 17.11.2014 14:46

Ei ollu vaikutusta moottorin sisähuuhtelulla ja öljynvaihdolla. Samanlaista sölkötystä piti edelleen ajossa. Pihassa kaasutellessa tuota ääntä ei esinny samallalailla kun ajossa veto päällä.
Mutta kaippa se tuo kiristin sitten alkaa oleen vaihtokunnossa?

Osaako joku sanoa mitä haittaa tuosta on pitemmän päälle jos jatkaa ajoa vaan normisti? Mahdollista että nokkaketju menee poikki ja hajottaa jotain muutakin? Tietysti tällä hetkellä ainut haittaa on tuo ääni josta tosin selviää kun laittaa radiota pari pykälää volumea isommalle ;)

peku.v
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2013 15:37

ViestiKirjoittaja peku.v » 17.11.2014 21:38

Joku on tainnu ajaa vuosiakin rallattavalla kiristimellä, joku on taas hajonnut ilman kovin radikaaleja ennakkovaroituksia ja tuhonnut puoli konetta samalla. Tuurissaan on kait tämä asia. Sellainen tuli mieleen että säätyvä mallihan se kiristin on jos tuossa profiilin koneessa? Osaisko joku asiaan enemmän perehtynyt valottaa että jos tuo vedättäessä pitää enemmän ääntä niin johtuuko juuri tuosta nokan ajoitusta säätävästä vehkeestä? Ne mitä itse oon kuullut niin ei oo vedätys vaikuttanut. Tyhjäkäynnillä ehkä pahimmat rolinat ja kolinat.

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 17.11.2014 23:25

Mulla ei kuulu juu tyhjäkäynnillä oikeestaan juurikaan mitään epämääräistä, vain sellaista "surinan" tapaista tasasta ääntä mutta tuota ei kunnolla edes kuule vaikka ulkopuolella seisoisi. Samaten kun painelee kaasua pihassa niin ääntä ei oikeen kuulu. Vain ajossa pitää selkeää sellaista juurikin kun kettinki kolisuttaisi tai rämisisi johki kiinni. Vähän ikään ku vanha lada kävisi :D Vaikea kuvata, heh.

Jajuu profiilissa olevasta 1.8T on kyse.

Voisiko siellä olla jotain muuta vaihtoehtoa mistä ääni voisi johtua sitten??

Ja tosiaan ei tämäkään mitään ennakovaroituksia antanut. Viikonpäivät oli pajalla remontissa ja kun kotio sieltä lähdettiin niin totesin että pitää outoa ääntä.
Ennen ei ollut mitään moista kuulunut. Ja tosiaan tuolla pajallakaan ei konehuoneeseen tehty mitään mikä oikeestaan voisi vaikuttaa ääneen. Silloin siihen vaihdettiin ylätukivarret, olkaakseli ja pyöränlaakerit.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.11.2014 7:33

Kyllä se nokkien välinen ketju rallattelee yleensä ihan tyhjäkäynnilläkin. Tai ainakin paikallaan kaasua polkiessa - kaasun kun päästää, niin kuuluu selviten se "rämähdys". Tai niin ainakin mulla 1.8T:ssä teki. En kyllä jaksanut ketjulle mitään alkaa tekemään, kun teki tuota ääntä tosiaan vain noin & tyhjäkäynnillä kylmällä koneella aavistuksen äänsi kun tarkkaan kuunteli.

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 18.11.2014 7:42

Mulla tosiaan tyhjäkäynnillä kuuluu vain sellaista tasasta hyvin pientä surinaa. Vain ajossa veto päällä kuuluu sisätiloihin selkeesti paremmin.

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 19.11.2014 15:19

Toisaalla ehdoteltiin turboa ja kanttakin tarkistettavaksi? Mitäs porukka noista on mieltä täällä? Voiko noistakin johtua kyseinen "soundi"?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.11.2014 17:21

No mulla kyllä kuuluu tuosta dieselistä sellainen erikoinen säksätys reilummilla ahtopaineilla (siis konetta kunnolla kuormittaessa). Tarkempaa aiheuttajaa ei ole löytynyt, luultavasti jokin pieni ahtovuoto jossain (tai miksei pakosarjavuotokin,samaan aikaan ne pakopaineetkin on korkealla), mutta miksikään tuo ei ole muuttunut sen reilun 100tkm:n aikana jonka auto on mulla ollut.

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 20.11.2014 14:08

Voisiko äänen syynä olla myös esim että öljy ei kiertäisi kunnolla koneessa? Tai voisiko olla esim mahdollista että tuo öljysihti olisi taas tukkeutumassa? Vuosi sitten se puhdistettiin kyllä mutta karstaa on kyllä koneessa jonnin verran edellisen omistajien LL-huoltojen käytöstä ilmeisesti päässy kertyyn. Öljykorkista kin kun katsoo niin todella karstaselta paskalta näyttää sisäpuolelta.

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 21.11.2014 14:40

Jahas ääni kadonnut kun otettiin auto tänäpä ajoon!! Kovin kummallista. On nää autot sellatteita prkeleen laitoksia! Noh tuskin tää ilo on kovin pitkäikänen ja ääni palautuu jossakin vaiheessa.
Tää on varmaan se hetki kun pitäisi ajaa paikalliseen autoliikkeeseen tekemään vaihtokauppaa! :o

Turbo kyllä piti välillä korviinpistävää viiltävää ääntä kiihdyttäessä :o Taitaa olla siis turbo tiensä päässä mahdollisesti? Se ilmeisesti aiheuttaa öljynpaineissa häiriötä ja sitä kautta tuo ketjunkiristin ääntää??

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 21.11.2014 20:44

ettei se vika ois alunperin öljynpaineista tullu? onkohan se sihti puhdas. Kyllä mullakin tuo skoda karahtaa vähän kylmästartissa kun se on seisonu pari päivää mutta selkeästi ääni katoaa heti kun paineet yltää yläkertaan asti

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 22.11.2014 1:13

Vuosi sitten alakerta oli auki ja sihti vaihdettiin...onhan sekin kai mahdollista että se olis uudestaan tukossa :o

Mulla pitäny kyllä vähän pitkin vuotta sellasen ihmeellisen sekunnin mittasen krohauksen käynnistettäessä. Mistä lie tuokin johtua. Todennäköisesti siellä koneen sisällä on vaan edelleen niin paljon karstanpaskaa että kaikki jumittaa ja paineet seilaa varmaankin. Valoja ei oo kyllä mittaristossa vilkutellu koko aikana.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 22.11.2014 9:39

Millä massalla öljypohja on tiivistetty? Joskus korjaamolla sanoivat että on tiedossa muutama tapaus että on wurthin massalla liimattu ja sisäpuolelle jääneet purseet irtoavat ja pääseevät öljynkiertoon eli vetää sihdin taas heti tukkoon

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 22.11.2014 15:10

Enpä tullut kysyneeksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa