Xenonvalo sammuu käynnistäessä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

RekaM
-
Viestit: 25
Liittynyt: 22.8.2006 11:55

Xenonvalo sammuu käynnistäessä

ViestiKirjoittaja RekaM » 15.11.2014 5:15

Eli ongelmana on se, että käynnistettäessä repsikan puolen ajovalo sammuu ja syttyy heti uudestaan. Ei tee joka kerta, mutta useimmiten. Eli siis vähän niinkuin nikkais silmää.
-Juuri vaihdettu uudet xenonpolttimot. Ei auttanut ongelmaan.
- Autona Seat Leon 2008, jossa on kääntyvät xenonvalot.

Onko kenelläkään ehdotuksia, mikä voisi olla ongelmana?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.11.2014 16:02

Veikkaan että vika on xenonin ohajuselektroniikassa, ballasti vaihtoon? Onko akku hyvä? Jos jännite kyykkää startatessa liiaksi, niin xenonit voi oireilla.

RekaM
-
Viestit: 25
Liittynyt: 22.8.2006 11:55

ViestiKirjoittaja RekaM » 15.11.2014 17:28

Juu ballasti oli itselläkin mielessä seuraavana vaihtokohteena. Ovat vaan niin kalliita, ettei huvikseen viitsisi vaihdella.
Akkua kanssa mietin, mutta ainakin akun päällä oleva merkki näyttää vihreätä.. Ja sammuisikohan siinä tilanteessa vain toinen valo, jos jännite niiaa?

Myzie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.9.2014 17:45

ViestiKirjoittaja Myzie » 15.11.2014 18:18

Monestihan nuo xenonit ei tuppaa syttymään tai syttyy mutta sammuu heti jos jännite ei piisaa. näin ainakin valoautomatiikalla varustetut autot johon jälkiasennetut xenonit.Valoautomatiikan jännite kun ei riitä sytyttämään xenonia..
Tuossa taitaa kuitenkin olla tehdasasennetut?

Ai kappas, tarkistin sun tekstin ja tämä ilmeisesti oireilee juuri toisinpäin eli sammuu mutta kuitenkin syttyy ja jää palamaan? Sopis kyllä siihen että startatessa jännite notkahtaa liiaksi ja sen takia räpsäsee. Kokeileppas muutaman kerran startatessa kääntää parkit päälle ja vasta sen jälkeen ajovalot kun auto on käynnissä, vieläkö räpsyy.

Ja hei, älä sokeana usko siihen tarkistussilmään siinä akun päällä, monesti on työpaikalla tullut testattua akkuja jossa silmä killuu vihreänä ja starttivirtaa puskee esim luvatusta luvusta hädin tuskin puolet.. :)

RekaM
-
Viestit: 25
Liittynyt: 22.8.2006 11:55

ViestiKirjoittaja RekaM » 15.11.2014 19:05

Juu siis alkuperäiset valot ovat ja tosiaan molemmat syttyy, kun virrat laittaa, mutta startatessa vain repsikan puolen valo sammuu ja syttyy heti uudestaan.
Pitää koittaa laittaa tuo akku vähän elvytykseen tuolla älylaturilla. Jos vaikka auttais.

Niin ja tosiaan jos kääntää ensin parkeille ja sitten vasta valot päälle kun auto on jo käynnissä, niin toimii normaalisti. Ei siis vilkuttele eikä pätki. Tätä keinoa olen käyttänytkin, ettei turhia sytytyksiä tule polttimoille.

Myzie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.9.2014 17:45

ViestiKirjoittaja Myzie » 16.11.2014 0:18

Itse myös opettelin laittamaan aina ensin parkit ja käyntiin jonka jälkeen vasta valot päälle, tuli nopeasti tapa jota tuli tehtyä myös muissa autoissa :D

Kyllähän tuo vähän haiskahtaa siltä että jännite notkahtaa juuri startatessa sen verran että räpsäyttää valoa. Ei muutako akkua latinkiin ja katotaan helpottaisko!

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.11.2014 11:35

Joo, se akun "silmä" ei kerro todellakaan akun todellista kuntoa. Vihreää se näyttää monesti, vaikka olisi kenno tai jopa kaksi oikosulussa ja tällöin startatessa jännite voi käydä oikeasti todella alhaalla, siis helposti jopa kuudessa voltissa.

Jos et suoriltaan viitsi akkua uusia, niin käytäppä akku jossain testerissä, missä mitataan akun kuormituksen kesto. Ei siis mitään pelkkää elektronista "akkutesteri" mittausta, joka ilmoittaa että "lataa akku" tai "akku ok", vaan ihan oikea kuormituskestotesti.

Hätäapua voi tarjota laturilla, mutta jos akku on oikeasti rikki, niin se latailu ei auta kuin siihen ekaan starttaukseen.

Ootko btw. ladannut akkua milloin? Onko autossa polttoainekäyttöinen lisälämmitin?

RekaM
-
Viestit: 25
Liittynyt: 22.8.2006 11:55

ViestiKirjoittaja RekaM » 16.11.2014 13:32

Auton ostin reilu vuosi sitten, en ole itse ladannu kertaakaan.
Ja on juu eberi laitettu. Suurin osa ajosta tulee aika lyhyttä ajoa, jolloin tietysti akkukin on kovilla. Eihän vielä oo paljon ollut lämmitystarvetta, kun kelitkin on lämpösiä, mutta kuitenkin.
En tiä oliko sattumaa, kun eilen kävin kaupassa autolla niin valot toimivat moitteetta molemmilla käynnistyskerroilla. Vaimo oli käynyt autolla juuri aamupäivällä vähän kauempana, jolloin oli tullut matka-ajoa.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 16.11.2014 15:02

Kyllä tuo pätkäajo on akulle hyvinkin rasittavaa käyttöä, ei ehdi milloinkaan latautua kunnolla. Pakkasten kiristyessä tuo sitten vain korostuu koska kylmä akku ei ota yhtä hyvin virtaa vastaa kuin täysi.
Jos vain on mahdollista niin kannattaa säännöllisesti ladata akku täyteen ja käyttää mahdollisimman ahkerasti lohkolämmitintä johon voi vaikka yhdistää vielä jonkin pienen ylläpitolaturin esim sisätilalämmittimen pistokkeeseen.

sambolo
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.9.2014 11:03

ViestiKirjoittaja sambolo » 16.11.2014 21:35

Lainaan vähän topicia.. voiko akun kunto vaikuttaa siihen että jälkiasennetut xenonit räpsyy jos pitää pitkiä päällä? Räpsyy myös välillä jos käynistää valot nollalla.

Myzie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.9.2014 17:45

ViestiKirjoittaja Myzie » 16.11.2014 21:41

Kuten edellä mainitsin niin varsinkin jälkiasennetut xenonit ei tahdo syttyä valoautomatiikkaa käytettäessä. Pitkiä käytettäessä luultavasti jännitepiikki aiheuttaa räpsyt.

RekaM
-
Viestit: 25
Liittynyt: 22.8.2006 11:55

ViestiKirjoittaja RekaM » 17.11.2014 20:27

Nyt tuli kokeiltua sitä akun latausta. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Pitänee käydä jossain mittauttaan tuo akku, että onko ihan kunnossa.. Ainakin tuo laturi latasi ihan normaalisti eikä antanut mitään häiriömerkkiä..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.11.2014 21:05

Kaipa se toisenkin puolen valo vilkkuisi jos jännitteessä on vika.

Myzie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.9.2014 17:45

ViestiKirjoittaja Myzie » 17.11.2014 21:37

Kertaakaan itsellä ei tainnut kyllä molemmat vilkahtaa tai sammua, vain toinen joka kerta.. Mikä lie sitten vaikuttaa. johtojen pituus, paksuus, väri, maku.. kun tietäis :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.11.2014 21:58

Eiku haju :)

Onkos se kuinka iso homma johdottaa ne ristiin jollain tilapäisvirityksellä? Tai saako sytkärit vaihdettua puolittain?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 18.11.2014 11:26

Reka, millaiset polttimot olet autoosi asentanut? Oliko sama ongelma myös ennen polttimoiden vaihtoa?

RekaM
-
Viestit: 25
Liittynyt: 22.8.2006 11:55

ViestiKirjoittaja RekaM » 19.11.2014 13:41

Siis reilu vuosi sitten ei ongelmaa ollut. Ongelma alkoi joskus viime talven lopulla ja kesällä sitten paloi juurikin repsikan puolen polttimo. Vaihdoin molemmat uusiin Osramin xenaceihin.. Edelliset taisivat olla phillipsin, olivat varmaan alkuperäiset.

RekaM
-
Viestit: 25
Liittynyt: 22.8.2006 11:55

ViestiKirjoittaja RekaM » 19.11.2014 19:54

Tänään kävin akunkin mittauttaan.. Ei vikaa, kunto hyvä.. Niin ainakin boschin testeri näytti 80%... Eli ei todennäköisesti johdu siitä..
Olisikohan sitten ballasti? Pystyykö sitä toteamaan mitenkään muuten kuin vaihtamalla?

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 20.11.2014 6:21

Ei välttämättä ole edes vikakoodia tuosta jos ballasti vikaa noin "lievänä". Mahdollinen herja saattanut jäädä katkoksesta.
Kyllähän tuo ballastien vaihto päittäin kovasti valottaisi tilannetta, siirtyykö ongelma vai pysyykö samalla puolella.

Tuollainen toisen puolen sammuminen/ välähtäminen ei ole kovinkaan todennäköisesti akusta johtuvaa. Vaikuttaa molempiin puoliin jos jännite kyykkäisi riittävästi, tosin starteissakin huomaisi todennäköisesti oiretta akun hiipumisesta.

RekaM
-
Viestit: 25
Liittynyt: 22.8.2006 11:55

ViestiKirjoittaja RekaM » 27.11.2014 18:47

Huomasin tässä, että tuon sammumisen voi välttää kun odottaa käynnistäessä vielä hehkunvalon jälkeen hetken, että suurin osa muista tarkistusvaloista esim. Airbagin lakkaa palamasta. Sitten starttaa, niin ei välähdäkään.. Voisikohan se kuitenkin olla jännitteestä riippuvainen juttu.. Tiedä häntä..

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 3.12.2014 1:44

Tietääkseni taitaa olla suurimmassa osassa vaggilaisista autoista nolla asennolla jännitteen alennin. Eli ei anna täyttä jännitettä kun taas 1 asennolla antaa. Mutta sun ongelma enemmänkin vaikuttais ballasti ongelmalta. Koita vaihtaa ballasti eka, jos ei silläkään hoidu niin uskoisin että sen pystyy palauttaan sitten liikkeeseen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 31 vierailijaa