Golf mk2 lämmityslaite
Valvoja: ffp jäsenet
Golf mk2 lämmityslaite
No niin, takaisin juurille. Perheessä on nyt vuoden verran ollut kakkosgolffi vm. -90. Ongelmana on ollut toisaikaisesti toimiva lämmityslaite. Haulla jonkin verran löysinkin tietoa, mutta vielä olisi muutama kysymys. Vähän taustaa:
-moottori ei oikein lämmennyt, joten ei kabiinikaan--> vaihdoin termarin(tarvike..)
-toimi kuukauden ja vika palasi-->vaihdoin KUNNON termarin(alkuperäinen varaosa!)
-nyt moottori lämpenee hyvin, mutta ajoittain kabiiniin ei tule lämmintä
-totesin, että lämppärin letkuista toinen oli lämmin ja toinen viileä, päättelin että neste ei kiertänyt läpi
-otin letkut irti, nesteet pois ja huuhtelin kennon ja moottorin letkulla-->sakkaa tuli, mutta vesi kiertää hyvin läpi
-järjestelmä täyteen, huolellinen ilmaus-->silti välillä tekee samaa edelleen. Kun moottorin ylä-, tai alavesiletkua puristelee moottorin ollessa lämmin, niin painemuutos tuntuu lämppärin letkuissa(siis neste menee kennon läpi!)-->kabiiniin alkaa puhaltaa kuumaa.
-lämppärin letkut vaihdettu toisin päin-->ei vaikutusta toimintaan
Ja nyt ne kysymykset :)
1. Mikä niiden lämmityslaitteen letkujen oikea järjestys on? :)
2. Voisiko tämä kaikki johtua laiskasta vesipumpusta? Kone ei kyllä keittänyt edes viime kesän helteillä, mutta silti? Tuntuu siltä, että kovilla kierroksilla lämpöä hyttiin tulee huonommin, kuin hiljaisilla. Jos pumpun siipipyörä luistaa akselista tms?
3. Mitä muuta multa on jäänyt huomaamatta?
edit: 1,6 bensa kyseessä
-moottori ei oikein lämmennyt, joten ei kabiinikaan--> vaihdoin termarin(tarvike..)
-toimi kuukauden ja vika palasi-->vaihdoin KUNNON termarin(alkuperäinen varaosa!)
-nyt moottori lämpenee hyvin, mutta ajoittain kabiiniin ei tule lämmintä
-totesin, että lämppärin letkuista toinen oli lämmin ja toinen viileä, päättelin että neste ei kiertänyt läpi
-otin letkut irti, nesteet pois ja huuhtelin kennon ja moottorin letkulla-->sakkaa tuli, mutta vesi kiertää hyvin läpi
-järjestelmä täyteen, huolellinen ilmaus-->silti välillä tekee samaa edelleen. Kun moottorin ylä-, tai alavesiletkua puristelee moottorin ollessa lämmin, niin painemuutos tuntuu lämppärin letkuissa(siis neste menee kennon läpi!)-->kabiiniin alkaa puhaltaa kuumaa.
-lämppärin letkut vaihdettu toisin päin-->ei vaikutusta toimintaan
Ja nyt ne kysymykset :)
1. Mikä niiden lämmityslaitteen letkujen oikea järjestys on? :)
2. Voisiko tämä kaikki johtua laiskasta vesipumpusta? Kone ei kyllä keittänyt edes viime kesän helteillä, mutta silti? Tuntuu siltä, että kovilla kierroksilla lämpöä hyttiin tulee huonommin, kuin hiljaisilla. Jos pumpun siipipyörä luistaa akselista tms?
3. Mitä muuta multa on jäänyt huomaamatta?
edit: 1,6 bensa kyseessä
Viimeksi muokannut Kane, 3.11.2014 6:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ok, eli edestä päin katsottuna? Täytyypä huomenna ottaa tuo vehjes tarkempaan syyniin, ja tutkia onko siellä järjestelmässä ilmaa vai ei. Vesipumppu nyt ei paljoa maksa, joten sen voi vaihtaa ihan harrastusmielessä. Tiedä vaikka olisi alkuperäinen; tällä helmellä ei ole ajettu kuin hiukan yli 200t...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
...No niin, vesipumppu on nyt vaihdettu, ja hyvältä näyttää toistaiseksi parin päivän ajeluiden perusteella. Nestepinta pysyy merkissään ja lämmintä pukkaa kabiiniin... Lämpömittari jää nyt hivenen alemmas kuin aiemmin, joten vanha pumppu oli ilmeisesti vaan hiukan laiska. Ilmautui helposti. Seurailin paisaria käyttäessäni konetta lämpimäksi korkki auki, niin välillä sinne todella pulpahteli ilmakuplia kun ilma poistui järjestelmästä ja nestettä sai lisäillä pieniä määriä.
...No ei sitten vieläkään ollut lopullinen ratkaisu. Taas alkoi temppuilemaan. Välillä puhaltaa lämmintä, välillä ei. Nestepinta oli vähän pudonnut, about minimiin, mutta se selittyy ylävesiletkun moottorin puoleisessa päässä sijaitsevassa anturihässäkässä olevasta pienestä vuodosta. Mokkulassa on kolme anturia ja alapuolinen vuotaa vähän...
Joka kerta kun nesteet on käytetty kokonaan pois, niin laitos toimii viikon päivät. Sit alkaa ongelmat taas. Voisko vaan olla olla, että tuolla kennolla on joku kikkare, mikä alkaa tehdä kiusaa, kun kuun asento ja vuorovedet ovat uranuksen asento kohtaavat...? Vesi kiertää kennon läpi kunnolla, kun lämppärin letkuja vähän puristelee, ja kabiiniin tulvahtaa heti kuumaa ilmaa. En jaksa uskoa että uusi Motonetin pumppukaan olisi rikki, koska moottorin lämmöt pysyy ihan normaalina koko ajan.
Ideoita?
ps. Ei edelleenkään kerää paisariin painetta, joten kansipahvi lienee ehjä.
Joka kerta kun nesteet on käytetty kokonaan pois, niin laitos toimii viikon päivät. Sit alkaa ongelmat taas. Voisko vaan olla olla, että tuolla kennolla on joku kikkare, mikä alkaa tehdä kiusaa, kun kuun asento ja vuorovedet ovat uranuksen asento kohtaavat...? Vesi kiertää kennon läpi kunnolla, kun lämppärin letkuja vähän puristelee, ja kabiiniin tulvahtaa heti kuumaa ilmaa. En jaksa uskoa että uusi Motonetin pumppukaan olisi rikki, koska moottorin lämmöt pysyy ihan normaalina koko ajan.
Ideoita?
ps. Ei edelleenkään kerää paisariin painetta, joten kansipahvi lienee ehjä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ainakin 1,8T koneista on semmoiseen "tietoon" törmännyt että imevät helposti ilmaa pienistä vuotopaikoista joka sitten tyypillisesti ilmenee sillä että lämpöä ei tyhjäkäynnillä tule -omatkin kokemukseni kyllä tukevat tätä käsitystä.
Sitä on tullut kyllä ihmeteltyä että miten mahdollista ja ajatellut että tapahtuisiko tämä ilmiö nesteen jäähtyessä ja tilavuuden muuttuessa jolloin imu voisi olla ehkä mahdollista...
-Ja äkkiseltäänhän sitä ajattelisi että eihän pakoputkikaan voi sisälle päin vuotaa mutta niin vaan sekin osaa ilmaa pakokaasujen sekaan imeä sotkeakseen päästömittauksen tulokset...
Sitä on tullut kyllä ihmeteltyä että miten mahdollista ja ajatellut että tapahtuisiko tämä ilmiö nesteen jäähtyessä ja tilavuuden muuttuessa jolloin imu voisi olla ehkä mahdollista...
-Ja äkkiseltäänhän sitä ajattelisi että eihän pakoputkikaan voi sisälle päin vuotaa mutta niin vaan sekin osaa ilmaa pakokaasujen sekaan imeä sotkeakseen päästömittauksen tulokset...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Venturi-ilmiö voisi selittää imua. Se ei tosin toimi kovinkaan kummoisesti, jos imuaukko on suora reikä putken kyljessä, vaan pitäisi olla virtauksen suuntainen aukko jne.
Voisiko muuten paisarin korkki olla viallinen, siis vuotaa? Jos se päästääkin järjestelmään suunnitellun ylipaineen pois? Voisiko tämä häiritä nestekiertoa? Sitten ilman ylipainetta huonolla kierrolla nestettä haihtuisi korkin kautta pois? Aika hakuammuntaahan tämä on.
Voisiko muuten paisarin korkki olla viallinen, siis vuotaa? Jos se päästääkin järjestelmään suunnitellun ylipaineen pois? Voisiko tämä häiritä nestekiertoa? Sitten ilman ylipainetta huonolla kierrolla nestettä haihtuisi korkin kautta pois? Aika hakuammuntaahan tämä on.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Voi, mutta sitten se näkyy nestepinnassakin.Voisiko muuten paisarin korkki olla viallinen, siis vuotaa? Jos se päästääkin järjestelmään suunnitellun ylipaineen pois? Voisiko tämä häiritä nestekiertoa? Sitten ilman ylipainetta huonolla kierrolla nestettä haihtuisi korkin kautta pois? Aika hakuammuntaahan tämä on.
Oheisen linkin takaa löytyy esimerkkiä "tiedosta" että jäähdytysjärjestelmän hyvin pienestä vuotopaikasta voisi ilmaa päästä järjestelmään, "samaa tietoa" löytyy kyllä hakemalla lisää eli varmistaisin ettei jossain ole jotain hyvin pientä vuotopaikkaa jonka kautta nestettä ei paljokakaan ulospäin karkaa.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... imee+ilmaa
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... imee+ilmaa
... Vuoto korjaantui uudella o-renkaalla, mutta per***e on se uskottava, että kenno on seuraavana liipaisimella. Jotain siellä kennossa on mikä ei sinne kuulu. Nyt nimittäin lämmityslaitteen toista letkua puristellessa ei toisessa tunnu paineen vaihtelua.... Olisko joku joskus lätrännyt jäähdyttimen paikkausaineen kanssa, jota on nyt jonkinlainen nökäre kennossa. Helvetin keksintö nuo aineet sanon minä. Nimittäin jokaisesta keittiöstä löytyvällä mausteella päästään samaan tulokseen ilman kennon tukkeutumista....
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
...Jep. Se on uusi, oli juuri vahdettu kun auto tuli mulle. Siksi epäilenkin, että vuotavaa jäähdytintä on yritetty "korjata" ennen vaihtamista...
Täytyy alkaa kerätä energiaa kennon vaihtoon :) Sitten kun Pierburgin kaasutin vielä päästää päästöistä läpi, niin eihän tämän parempaa autoa olekaan ; )
Täytyy alkaa kerätä energiaa kennon vaihtoon :) Sitten kun Pierburgin kaasutin vielä päästää päästöistä läpi, niin eihän tämän parempaa autoa olekaan ; )
...Noh, nyt se taas puhaltelee lämmintä, kun tarpeeksi kauan lutkutteli lämppärin letkuja. Olisko ollut ilmaa vielä jossakin? Edelleen olen sitä mieltä, että kennossa on jotain ylimääräistä, joka välillä tukkii sen.
OT: ^^Meni jo melkein Suomi24 keskusteluksi :D . Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun hyvää autoa haukutaan paskaksi. Nää kulkee vielä sittenkin kun nykyiset sähköohjatut kulkupelit on paalattuna ja pinon pohjimmaisena...
OT: ^^Meni jo melkein Suomi24 keskusteluksi :D . Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun hyvää autoa haukutaan paskaksi. Nää kulkee vielä sittenkin kun nykyiset sähköohjatut kulkupelit on paalattuna ja pinon pohjimmaisena...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa