VW Passat -99, 1.8, 20V Sedan: Takapyörän laakeri remppa?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Neon Valo
-
Viestit: 25
Liittynyt: 4.2.2011 19:56

VW Passat -99, 1.8, 20V Sedan: Takapyörän laakeri remppa?

ViestiKirjoittaja Neon Valo » 1.5.2012 17:07

Terve!

Kyseinen passatti ja eilen alkoi kuulumaan vänkärin puolelta takaa ulinaa, sellaista hyvin tasaista "uuuuuuuu" ääntä ja kun hipasen jarrulle niin se loppuu ja aloittaa vähän ajan päästä uudestaan, lisäksi kyseisen renkaan napa kuumuu huomattavan paljon (pitemmän ajelun jälkeen ei kärsi koskea siihen napaan ja lämpö siirtyy myös vanteeseen, mutta kuumin kohta on ehdottomasti siinä navassa.

Tuosta Korjaa autosi kirjasta luin että ko. passatissa ei voi laakeria vaihtaa vaan koko takarenkaan napa-asetelma tulisi vaihtaa uuteen ja se on viidellä pultilla kiinni, ilmeisesti ei ole kovin vaikea tapaus korjata ja uskon itse siihen pystyväni.
Ainut juttu vain tässä että minkä hintaisia nuo takarenkaan napa-asetelmat ovat tuon ikäseen passattiin ja ainakin vetonivelistä saa Laakkosella hyvitystä jos alkuperäinen osa kyseessä ja sen rikkinäisen vie laakkoselle, mutta onkohan tuosta osasta mahdollista saada hyvitystä?

Kenelläkään tietoa?

Kiitos hyvistä vastauksista ja vinkkeistä etukäteen! :)

EDIT: näin äkkiseltään en usko olevan vian jarrussa, että se hirttäisi / jäisi vähän päälle.. mutta sen osaan katsoa ja jos asetelman joutuu vaihtamaan niin samalla katsoo jarrutkin.

Jupo
-
Viestit: 97
Liittynyt: 26.3.2008 10:06

ViestiKirjoittaja Jupo » 1.5.2012 19:12

Jos se ääni kerran loppuu kun jarruttaa niin tarkista kuitenkin ne jarrut ensin pääseekö ne jummittaan siellä.

Neon Valo
-
Viestit: 25
Liittynyt: 4.2.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Neon Valo » 1.5.2012 21:03

Jos se ääni kerran loppuu kun jarruttaa niin tarkista kuitenkin ne jarrut ensin pääseekö ne jummittaan siellä.


Se vaan kun alkaa pitemmän ajelun jälkeen ja vaikka ei olisi koskenut jarruun pitkään aikaan, olihan tuossa jo etupäässä ne jarrujen liukutapit ankkaruosteessa että en ihmettele sitäkään.. mutta jotenkin se ääni on sellanen, niinku sanoin tasainen "uuuuuuuuuuu"
ei sellanen niinkuin jarru hankais eli kitinä taikka vinkuminen, vaan ulina :/
eikä mikään "kihnuttava" ääni...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.5.2012 21:11

Melkein suosittelen hävittämään Korjaa autosi-kirjasen, jos meinaat normaalia pyöränlaakeria niin varmasti ne pystyy vaihtamaan että ei tarvi koko napatappihärdeliä alkaa hankkimaan.

Eli takapyörän laakeri vaihtoon.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 1.5.2012 22:50

Parisen vuotta sitten oli kiire saada passatin takapyörän napa uusittua, laakeri piti ääntä ja absin kehä oli kärsinyt niin että abs-anturi ei saanu järkevää dataa sieltä. Marmoritiskillä eivät tienneet mitään navan purkamisesta joten otin sen koommin kyselemättä uuden navan laakereineen. Jotain parisataa maksoi, olis kai sen halvemmallakin jostain voinu saada. Vaihto oli tosiaan bolt-on. Vanha napa romurautaan, ei ne mitään siitä hyvitä.

Neon Valo
-
Viestit: 25
Liittynyt: 4.2.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Neon Valo » 2.5.2012 12:23

Kiitos! nnasu.

Tuossa kirjassa tosiaan mainitaan että kyseessä on huoltovapaa laakeri joka ei täten ole vaihdettavissa.

Mites nnasu sulla tuo abs härveli, pitikö sekin uusia tai tehdä sille mitään?
tuskin itellä samaa hommaa vielä on kerennyt tulla.. mutta näin varmuudeksi..


Melkein suosittelen hävittämään Korjaa autosi-kirjasen, jos meinaat normaalia pyöränlaakeria niin varmasti ne pystyy vaihtamaan että ei tarvi koko napatappihärdeliä alkaa hankkimaan.

Eli takapyörän laakeri vaihtoon.


Itse luotan tuohon alfamerin kirjaan, onhan se tehty sentään osiksi pureusta autosta ja taas uudelleen koottuna..
ja tähänasti kaikki viat mitä on tullut vastaan, on kirjasta löytynyt apu :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.5.2012 14:58

Kyllä se omaan silmään hieman erikoiselta kuulostaa ettei muka laakeria pystys vaihtaa.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 2.5.2012 17:13

Abs-anturi otti osumaa vittuuntuneen asentajan käsissä sitä irroittaessa joten sekin meni vaihtoon. Aika tiukka oli kolostaan lähtemään joten kannatan varaamaan uuden anturin kaiken varalta, jos vanhan saa ehjänä ulos niin vie sitten sen ylimääräisen takaisin kauppaan.

Neon Valo
-
Viestit: 25
Liittynyt: 4.2.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Neon Valo » 6.5.2012 20:49

Nonii, ja Sebastian: se laakeri ei tosiaankaan näy sieltä navasta, eli se on sielä jossain navan sisällä, tämän huomasin nyt kun vaihoin sitten uuden (tarvike) navan tuonne vänkärin taka kulumaan, kyllä se entinen rohisi vähä siihe mallii että rikki se oli ja nyt ei oo enää sitä ääntä kuulunut.

Nyt tosin kun jarrut piti purkaa niin samalla herkistelin ne liukutapit ja kasatessa asennin kaikki paikoilleen, niin nyt se vänkärin jarrulevy kuumuu paljo enemmän kuin toinen, mikähän tässä nyt on :D, no se pitää katsastella tässä, jätin kyllä ne peltilimut sieltä välistä pois (jotka siis on sen jarrupalan ja männän välissä= "kitinälevyt??" )

Laakkosella maksaa alkuperäine napa 257e/kpl
Sitten sieltä saa myös kahta erilaista tarvikeversiota toinen maksaa 140e ja toinen 160e
Otin tuon 160e maksavan ja yllätyksekseni siihen hintaan kuulu 2kpl niitä napoja..
eli 80e/kipale.. katotaas mite kaua kestäät, nämä olivat FAG:in tekemät laakerit..

ja nnasu: sain ehjänä irti sen anturin, vaikka napaa repiessäni tempasin vahingossa sitä johtoa , mut ei hajonnu onneksi..

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 8.11.2014 12:11

Samaa itekin yritän pähkäillä, levyt, palat liukutappi srj vaihdettu eteen 50 km sitten, renkaita vaihtaessa pyöritin renkaita ja tuntui kuskin puolen pyörä pyörivän huonommin kun repsikan. 20 tkm sitten vaihdettu taakse levyt palat ja käsijarrun vaijerit. Se ääni alkaa yleensä hiljasessa toki kiihdyttäessä myöskin, se on nimenomaan semmonen ujellus. Edestä se kuulostaa, vaikee sitä on paikallistaa. Katsastus kohta puoliin jos siinä huomais jonkun olennaisen vian. Voihan se olla jarru sylinterissä vika. Ehkä..

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 8.11.2014 12:34

Löysin tuommoisen saksalaisen sivun ja jos tilaan laakerit taakse niin onko jollain kielitaitoa auttaa et mikä sisältää tarvittavat osat kummallekkin puolen?

http://m.pkwteile.de/autoteile/vw-ersat ... dlager.htm

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 8.11.2014 13:11

Löysin tuommoisen saksalaisen sivun ja jos tilaan laakerit taakse niin onko jollain kielitaitoa auttaa et mikä sisältää tarvittavat osat kummallekkin puolen?

http://m.pkwteile.de/autoteile/vw-ersat ... dlager.htm

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 8.11.2014 13:13

Eli jos tilais kumpaankin pyörään laakerit sisempi ja ulompi vai koko navan mutta sisältääkö noi laakereita ja mikä on oikea?

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 8.11.2014 14:19

Eli jos tilais kumpaankin pyörään laakerit sisempi ja ulompi vai koko navan mutta sisältääkö noi laakereita ja mikä on oikea?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 8.11.2014 18:13

Tuon linkin takana olevalla sivulla pelkkä laakeri on etuakselille ja koko napa taka-akselille...
Googlen kääntäjä on ihan näppärä apu ;)

Taakse ei varmastikaan ole pelkkää laakeria olemassakaan, vaan se on kiinteänä kokonaisuutena navan kanssa (kuten taitaa olla lähes kaikissa konsernin laitteissa tällä vuosituhannella.
Edessäkään ei ole erikseen sisempää ja ulompaa laakeria, vaan tuollainen leveä tuplalaakeri, osassa sarjoista taisi olla molemmille puolille autoa (etu-)laakerit.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 8.11.2014 18:29

Kun tietäis onko navassa valmiina laakerit? Meneekö yksi ja sama taakse vai onko ne erilaisia jollain lailla? Yritin googlettaa sanakirjan avulla mutta kun pitäs tietää mikä sisältää mitäkin jne.. eteen tiedän et menee laakerit pelkästään mutta taakse pitäs vaihtaa navat.
Yritin tajuta aikaisempaa tekstiä mutta en ymmärtäny. Sen ymmärsin kuvista et eteen oli jossain pkt 2 joka sisältää kummatkin puolet mut kun sais taakse oikeat tilattua ja jossain on koko eroja. Mikä sopiikaa. Hitto ku ei oo suomeks.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 8.11.2014 18:38

Eli kaikissa navoissa on valmiina kaikki. Halvin olis 41.98e Art. Nr.: 26751.. jos avaat linkin, Hinterachse beidseitig: käännöksen mukaan tämä tarkoittaa taka-akseli vasen.

Eli käykö tämä ?

Edessäkään ei ole erikseen sisempää ja ulompaa laakeria, vaan tuollainen leveä tuplalaakeri, osassa sarjoista taisi olla molemmille puolille autoa (etu-)laakerit. ?? Tuplalaakeri?

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 8.11.2014 18:39

Eli kaikissa navoissa on valmiina kaikki. Halvin olis 41.98e Art. Nr.: 26751.. jos avaat linkin, Hinterachse beidseitig: käännöksen mukaan tämä tarkoittaa taka-akseli vasen.

Eli käykö tämä ?

Edessäkään ei ole erikseen sisempää ja ulompaa laakeria, vaan tuollainen leveä tuplalaakeri, osassa sarjoista taisi olla molemmille puolille autoa (etu-)laakerit. ?? Tuplalaakeri?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.11.2014 18:51

Takalaakeri on navassa jonka osanumero 8E0 501 611 J ja googlella löydät kuvia.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 8.11.2014 19:09

Tuplalaakeri = saman ulkokehän sisällä kaksi riviä laakerikuulia, siis tavallaan kaksi laakeria vierekkäin :)

Tuo käännöskone näemmä sekoilee tuon "Hinterachse beidseitig" -tekstin kanssa... kun käännät sanat erikseen niin saa tulokseksi: taka-akseli molemmin puolin... siis molemmilla puolilla on samanlainen napa (joka siis sisältää laakeritkin)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.11.2014 19:16

...siis molemmilla puolilla on samanlainen napa (joka siis sisältää laakeritkin)
Jep.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 8.11.2014 19:32

Eli suomeksi tämä mainitsemani napa käy ja on laakeritkin.
Löysin googlesta kuvia mutta en tolta sivulta vastaavaa numerolta, ajattelin et sillä löydän.

Art. Nr.: 26751

Aussendurchmesser [mm]:130
Innendurchmesser [mm]:39
Breite [mm]:127
Einbauseite :Hinterachse beidseitig

Mutta jos noi käy kyseiseen malliin varmasti. Niin sitten kun ymmärtäisi nämä etu laakerit mikä on riittävä, puuttuuko mitä jne.

Löysin autowikistä jonkun kuvan mutta tässä linkissä ei ole kun yksi normaali laakeri eli eikö kuvassa ole sitä vai eikö kuulu pkt pallolaakeria? Kun missään ei oo kyseistä laakeria missä mainitsit.

http://m.pkwteile.de/mapco/2034004.htm

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.11.2014 19:41

Nyt menee jotenkin sekavaksi.

Siis mikä on se tämänhetkinen ongelma?

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 8.11.2014 19:47

http://m.motonet.fi/fi/varaosat/628/aut ... teryhma=55

Ei motonetin myymässä srj ole joten kai se on riittävä mikä tuolla toisella sivulla myydään.

http://m.motonet.fi/fi/tuote/213179?ajo ... malli=1998

Tuossa ilmeisesti tarkottaa takapyörien kummankin puolen napaa vaikka laakeria lukee, 150e hinta. Tulisi tua kuitenkin monta kymppiä halvemmaks netistä.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 8.11.2014 19:57

Eli kun katot tätä sivua ylhäältä alas:

http://m.pkwteile.de/autoteile/vw-ersat ... dlager.htm

Kolmas ylhäältä katsottuna alas: etupyöränlaakeri 14.98e kpl ja neljäs ylhäältä alas: takanapa 41.98e kpl.
Eli näitä meinaan tilata.

Hintaa tulisi siis 41.98x2 ja 14.9x2 = 113.92e.
Motonetissä reilu 200e.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.11.2014 19:59

Eli ei ongelmaa?

Paitti että mapco taitaa olla ns. halpamerkki. :/

Toi etulaakeri on sen verran työläs vaihtaa että ite laittaisin sinne hyvän laakerin.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 9.11.2014 5:50

Eilen pohdin samaa asiaa, mikä on hyvä sinun mielestä? Eikös toi fag oo alkuperäinen osa saksalainen, sit alempana on myös swag, ei viittis kyllä ihan paskaa laittaa mutta ajattelin että uusi kun uusi et pakkohan sen on toimia. Tosin noista takuista en tiedä. Menee ikuisuus alkaa sanasta sanaan suomentaa ja miten lähetys onnistuu jos väärä. Ja kiitos avusta.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 9.11.2014 5:51

Eilen pohdin samaa asiaa, mikä on hyvä sinun mielestä? Eikös toi fag oo alkuperäinen osa saksalainen, sit alempana on myös swag, ei viittis kyllä ihan paskaa laittaa mutta ajattelin että uusi kun uusi et pakkohan sen on toimia. Tosin noista takuista en tiedä. Menee ikuisuus alkaa sanasta sanaan suomentaa ja miten lähetys onnistuu jos väärä. Ja kiitos avusta.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 9.11.2014 5:57

Motonetin sivuilla väitettii että skf olisi alkuperäinen? On noilla melkoset hinnan erot kun yli puolet maksaa takanapa enemmän.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa