VW Passat -99, 1.8, 20V Sedan: Takapyörän laakeri remppa?
Valvoja: ffp jäsenet
VW Passat -99, 1.8, 20V Sedan: Takapyörän laakeri remppa?
Terve!
Kyseinen passatti ja eilen alkoi kuulumaan vänkärin puolelta takaa ulinaa, sellaista hyvin tasaista "uuuuuuuu" ääntä ja kun hipasen jarrulle niin se loppuu ja aloittaa vähän ajan päästä uudestaan, lisäksi kyseisen renkaan napa kuumuu huomattavan paljon (pitemmän ajelun jälkeen ei kärsi koskea siihen napaan ja lämpö siirtyy myös vanteeseen, mutta kuumin kohta on ehdottomasti siinä navassa.
Tuosta Korjaa autosi kirjasta luin että ko. passatissa ei voi laakeria vaihtaa vaan koko takarenkaan napa-asetelma tulisi vaihtaa uuteen ja se on viidellä pultilla kiinni, ilmeisesti ei ole kovin vaikea tapaus korjata ja uskon itse siihen pystyväni.
Ainut juttu vain tässä että minkä hintaisia nuo takarenkaan napa-asetelmat ovat tuon ikäseen passattiin ja ainakin vetonivelistä saa Laakkosella hyvitystä jos alkuperäinen osa kyseessä ja sen rikkinäisen vie laakkoselle, mutta onkohan tuosta osasta mahdollista saada hyvitystä?
Kenelläkään tietoa?
Kiitos hyvistä vastauksista ja vinkkeistä etukäteen! :)
EDIT: näin äkkiseltään en usko olevan vian jarrussa, että se hirttäisi / jäisi vähän päälle.. mutta sen osaan katsoa ja jos asetelman joutuu vaihtamaan niin samalla katsoo jarrutkin.
Kyseinen passatti ja eilen alkoi kuulumaan vänkärin puolelta takaa ulinaa, sellaista hyvin tasaista "uuuuuuuu" ääntä ja kun hipasen jarrulle niin se loppuu ja aloittaa vähän ajan päästä uudestaan, lisäksi kyseisen renkaan napa kuumuu huomattavan paljon (pitemmän ajelun jälkeen ei kärsi koskea siihen napaan ja lämpö siirtyy myös vanteeseen, mutta kuumin kohta on ehdottomasti siinä navassa.
Tuosta Korjaa autosi kirjasta luin että ko. passatissa ei voi laakeria vaihtaa vaan koko takarenkaan napa-asetelma tulisi vaihtaa uuteen ja se on viidellä pultilla kiinni, ilmeisesti ei ole kovin vaikea tapaus korjata ja uskon itse siihen pystyväni.
Ainut juttu vain tässä että minkä hintaisia nuo takarenkaan napa-asetelmat ovat tuon ikäseen passattiin ja ainakin vetonivelistä saa Laakkosella hyvitystä jos alkuperäinen osa kyseessä ja sen rikkinäisen vie laakkoselle, mutta onkohan tuosta osasta mahdollista saada hyvitystä?
Kenelläkään tietoa?
Kiitos hyvistä vastauksista ja vinkkeistä etukäteen! :)
EDIT: näin äkkiseltään en usko olevan vian jarrussa, että se hirttäisi / jäisi vähän päälle.. mutta sen osaan katsoa ja jos asetelman joutuu vaihtamaan niin samalla katsoo jarrutkin.
Jos se ääni kerran loppuu kun jarruttaa niin tarkista kuitenkin ne jarrut ensin pääseekö ne jummittaan siellä.
Se vaan kun alkaa pitemmän ajelun jälkeen ja vaikka ei olisi koskenut jarruun pitkään aikaan, olihan tuossa jo etupäässä ne jarrujen liukutapit ankkaruosteessa että en ihmettele sitäkään.. mutta jotenkin se ääni on sellanen, niinku sanoin tasainen "uuuuuuuuuuu"
ei sellanen niinkuin jarru hankais eli kitinä taikka vinkuminen, vaan ulina :/
eikä mikään "kihnuttava" ääni...
Parisen vuotta sitten oli kiire saada passatin takapyörän napa uusittua, laakeri piti ääntä ja absin kehä oli kärsinyt niin että abs-anturi ei saanu järkevää dataa sieltä. Marmoritiskillä eivät tienneet mitään navan purkamisesta joten otin sen koommin kyselemättä uuden navan laakereineen. Jotain parisataa maksoi, olis kai sen halvemmallakin jostain voinu saada. Vaihto oli tosiaan bolt-on. Vanha napa romurautaan, ei ne mitään siitä hyvitä.
Kiitos! nnasu.
Tuossa kirjassa tosiaan mainitaan että kyseessä on huoltovapaa laakeri joka ei täten ole vaihdettavissa.
Mites nnasu sulla tuo abs härveli, pitikö sekin uusia tai tehdä sille mitään?
tuskin itellä samaa hommaa vielä on kerennyt tulla.. mutta näin varmuudeksi..
Itse luotan tuohon alfamerin kirjaan, onhan se tehty sentään osiksi pureusta autosta ja taas uudelleen koottuna..
ja tähänasti kaikki viat mitä on tullut vastaan, on kirjasta löytynyt apu :)
Tuossa kirjassa tosiaan mainitaan että kyseessä on huoltovapaa laakeri joka ei täten ole vaihdettavissa.
Mites nnasu sulla tuo abs härveli, pitikö sekin uusia tai tehdä sille mitään?
tuskin itellä samaa hommaa vielä on kerennyt tulla.. mutta näin varmuudeksi..
Melkein suosittelen hävittämään Korjaa autosi-kirjasen, jos meinaat normaalia pyöränlaakeria niin varmasti ne pystyy vaihtamaan että ei tarvi koko napatappihärdeliä alkaa hankkimaan.
Eli takapyörän laakeri vaihtoon.
Itse luotan tuohon alfamerin kirjaan, onhan se tehty sentään osiksi pureusta autosta ja taas uudelleen koottuna..
ja tähänasti kaikki viat mitä on tullut vastaan, on kirjasta löytynyt apu :)
Nonii, ja Sebastian: se laakeri ei tosiaankaan näy sieltä navasta, eli se on sielä jossain navan sisällä, tämän huomasin nyt kun vaihoin sitten uuden (tarvike) navan tuonne vänkärin taka kulumaan, kyllä se entinen rohisi vähä siihe mallii että rikki se oli ja nyt ei oo enää sitä ääntä kuulunut.
Nyt tosin kun jarrut piti purkaa niin samalla herkistelin ne liukutapit ja kasatessa asennin kaikki paikoilleen, niin nyt se vänkärin jarrulevy kuumuu paljo enemmän kuin toinen, mikähän tässä nyt on :D, no se pitää katsastella tässä, jätin kyllä ne peltilimut sieltä välistä pois (jotka siis on sen jarrupalan ja männän välissä= "kitinälevyt??" )
Laakkosella maksaa alkuperäine napa 257e/kpl
Sitten sieltä saa myös kahta erilaista tarvikeversiota toinen maksaa 140e ja toinen 160e
Otin tuon 160e maksavan ja yllätyksekseni siihen hintaan kuulu 2kpl niitä napoja..
eli 80e/kipale.. katotaas mite kaua kestäät, nämä olivat FAG:in tekemät laakerit..
ja nnasu: sain ehjänä irti sen anturin, vaikka napaa repiessäni tempasin vahingossa sitä johtoa , mut ei hajonnu onneksi..
Nyt tosin kun jarrut piti purkaa niin samalla herkistelin ne liukutapit ja kasatessa asennin kaikki paikoilleen, niin nyt se vänkärin jarrulevy kuumuu paljo enemmän kuin toinen, mikähän tässä nyt on :D, no se pitää katsastella tässä, jätin kyllä ne peltilimut sieltä välistä pois (jotka siis on sen jarrupalan ja männän välissä= "kitinälevyt??" )
Laakkosella maksaa alkuperäine napa 257e/kpl
Sitten sieltä saa myös kahta erilaista tarvikeversiota toinen maksaa 140e ja toinen 160e
Otin tuon 160e maksavan ja yllätyksekseni siihen hintaan kuulu 2kpl niitä napoja..
eli 80e/kipale.. katotaas mite kaua kestäät, nämä olivat FAG:in tekemät laakerit..
ja nnasu: sain ehjänä irti sen anturin, vaikka napaa repiessäni tempasin vahingossa sitä johtoa , mut ei hajonnu onneksi..
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Samaa itekin yritän pähkäillä, levyt, palat liukutappi srj vaihdettu eteen 50 km sitten, renkaita vaihtaessa pyöritin renkaita ja tuntui kuskin puolen pyörä pyörivän huonommin kun repsikan. 20 tkm sitten vaihdettu taakse levyt palat ja käsijarrun vaijerit. Se ääni alkaa yleensä hiljasessa toki kiihdyttäessä myöskin, se on nimenomaan semmonen ujellus. Edestä se kuulostaa, vaikee sitä on paikallistaa. Katsastus kohta puoliin jos siinä huomais jonkun olennaisen vian. Voihan se olla jarru sylinterissä vika. Ehkä..
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Löysin tuommoisen saksalaisen sivun ja jos tilaan laakerit taakse niin onko jollain kielitaitoa auttaa et mikä sisältää tarvittavat osat kummallekkin puolen?
http://m.pkwteile.de/autoteile/vw-ersat ... dlager.htm
http://m.pkwteile.de/autoteile/vw-ersat ... dlager.htm
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Löysin tuommoisen saksalaisen sivun ja jos tilaan laakerit taakse niin onko jollain kielitaitoa auttaa et mikä sisältää tarvittavat osat kummallekkin puolen?
http://m.pkwteile.de/autoteile/vw-ersat ... dlager.htm
http://m.pkwteile.de/autoteile/vw-ersat ... dlager.htm
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Tuon linkin takana olevalla sivulla pelkkä laakeri on etuakselille ja koko napa taka-akselille...
Googlen kääntäjä on ihan näppärä apu ;)
Taakse ei varmastikaan ole pelkkää laakeria olemassakaan, vaan se on kiinteänä kokonaisuutena navan kanssa (kuten taitaa olla lähes kaikissa konsernin laitteissa tällä vuosituhannella.
Edessäkään ei ole erikseen sisempää ja ulompaa laakeria, vaan tuollainen leveä tuplalaakeri, osassa sarjoista taisi olla molemmille puolille autoa (etu-)laakerit.
Googlen kääntäjä on ihan näppärä apu ;)
Taakse ei varmastikaan ole pelkkää laakeria olemassakaan, vaan se on kiinteänä kokonaisuutena navan kanssa (kuten taitaa olla lähes kaikissa konsernin laitteissa tällä vuosituhannella.
Edessäkään ei ole erikseen sisempää ja ulompaa laakeria, vaan tuollainen leveä tuplalaakeri, osassa sarjoista taisi olla molemmille puolille autoa (etu-)laakerit.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Kun tietäis onko navassa valmiina laakerit? Meneekö yksi ja sama taakse vai onko ne erilaisia jollain lailla? Yritin googlettaa sanakirjan avulla mutta kun pitäs tietää mikä sisältää mitäkin jne.. eteen tiedän et menee laakerit pelkästään mutta taakse pitäs vaihtaa navat.
Yritin tajuta aikaisempaa tekstiä mutta en ymmärtäny. Sen ymmärsin kuvista et eteen oli jossain pkt 2 joka sisältää kummatkin puolet mut kun sais taakse oikeat tilattua ja jossain on koko eroja. Mikä sopiikaa. Hitto ku ei oo suomeks.
Yritin tajuta aikaisempaa tekstiä mutta en ymmärtäny. Sen ymmärsin kuvista et eteen oli jossain pkt 2 joka sisältää kummatkin puolet mut kun sais taakse oikeat tilattua ja jossain on koko eroja. Mikä sopiikaa. Hitto ku ei oo suomeks.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Eli kaikissa navoissa on valmiina kaikki. Halvin olis 41.98e Art. Nr.: 26751.. jos avaat linkin, Hinterachse beidseitig: käännöksen mukaan tämä tarkoittaa taka-akseli vasen.
Eli käykö tämä ?
Edessäkään ei ole erikseen sisempää ja ulompaa laakeria, vaan tuollainen leveä tuplalaakeri, osassa sarjoista taisi olla molemmille puolille autoa (etu-)laakerit. ?? Tuplalaakeri?
Eli käykö tämä ?
Edessäkään ei ole erikseen sisempää ja ulompaa laakeria, vaan tuollainen leveä tuplalaakeri, osassa sarjoista taisi olla molemmille puolille autoa (etu-)laakerit. ?? Tuplalaakeri?
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Eli kaikissa navoissa on valmiina kaikki. Halvin olis 41.98e Art. Nr.: 26751.. jos avaat linkin, Hinterachse beidseitig: käännöksen mukaan tämä tarkoittaa taka-akseli vasen.
Eli käykö tämä ?
Edessäkään ei ole erikseen sisempää ja ulompaa laakeria, vaan tuollainen leveä tuplalaakeri, osassa sarjoista taisi olla molemmille puolille autoa (etu-)laakerit. ?? Tuplalaakeri?
Eli käykö tämä ?
Edessäkään ei ole erikseen sisempää ja ulompaa laakeria, vaan tuollainen leveä tuplalaakeri, osassa sarjoista taisi olla molemmille puolille autoa (etu-)laakerit. ?? Tuplalaakeri?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuplalaakeri = saman ulkokehän sisällä kaksi riviä laakerikuulia, siis tavallaan kaksi laakeria vierekkäin :)
Tuo käännöskone näemmä sekoilee tuon "Hinterachse beidseitig" -tekstin kanssa... kun käännät sanat erikseen niin saa tulokseksi: taka-akseli molemmin puolin... siis molemmilla puolilla on samanlainen napa (joka siis sisältää laakeritkin)
Tuo käännöskone näemmä sekoilee tuon "Hinterachse beidseitig" -tekstin kanssa... kun käännät sanat erikseen niin saa tulokseksi: taka-akseli molemmin puolin... siis molemmilla puolilla on samanlainen napa (joka siis sisältää laakeritkin)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Eli suomeksi tämä mainitsemani napa käy ja on laakeritkin.
Löysin googlesta kuvia mutta en tolta sivulta vastaavaa numerolta, ajattelin et sillä löydän.
Art. Nr.: 26751
Aussendurchmesser [mm]:130
Innendurchmesser [mm]:39
Breite [mm]:127
Einbauseite :Hinterachse beidseitig
Mutta jos noi käy kyseiseen malliin varmasti. Niin sitten kun ymmärtäisi nämä etu laakerit mikä on riittävä, puuttuuko mitä jne.
Löysin autowikistä jonkun kuvan mutta tässä linkissä ei ole kun yksi normaali laakeri eli eikö kuvassa ole sitä vai eikö kuulu pkt pallolaakeria? Kun missään ei oo kyseistä laakeria missä mainitsit.
http://m.pkwteile.de/mapco/2034004.htm
Löysin googlesta kuvia mutta en tolta sivulta vastaavaa numerolta, ajattelin et sillä löydän.
Art. Nr.: 26751
Aussendurchmesser [mm]:130
Innendurchmesser [mm]:39
Breite [mm]:127
Einbauseite :Hinterachse beidseitig
Mutta jos noi käy kyseiseen malliin varmasti. Niin sitten kun ymmärtäisi nämä etu laakerit mikä on riittävä, puuttuuko mitä jne.
Löysin autowikistä jonkun kuvan mutta tässä linkissä ei ole kun yksi normaali laakeri eli eikö kuvassa ole sitä vai eikö kuulu pkt pallolaakeria? Kun missään ei oo kyseistä laakeria missä mainitsit.
http://m.pkwteile.de/mapco/2034004.htm
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
http://m.motonet.fi/fi/varaosat/628/aut ... teryhma=55
Ei motonetin myymässä srj ole joten kai se on riittävä mikä tuolla toisella sivulla myydään.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/213179?ajo ... malli=1998
Tuossa ilmeisesti tarkottaa takapyörien kummankin puolen napaa vaikka laakeria lukee, 150e hinta. Tulisi tua kuitenkin monta kymppiä halvemmaks netistä.
Ei motonetin myymässä srj ole joten kai se on riittävä mikä tuolla toisella sivulla myydään.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/213179?ajo ... malli=1998
Tuossa ilmeisesti tarkottaa takapyörien kummankin puolen napaa vaikka laakeria lukee, 150e hinta. Tulisi tua kuitenkin monta kymppiä halvemmaks netistä.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Eli kun katot tätä sivua ylhäältä alas:
http://m.pkwteile.de/autoteile/vw-ersat ... dlager.htm
Kolmas ylhäältä katsottuna alas: etupyöränlaakeri 14.98e kpl ja neljäs ylhäältä alas: takanapa 41.98e kpl.
Eli näitä meinaan tilata.
Hintaa tulisi siis 41.98x2 ja 14.9x2 = 113.92e.
Motonetissä reilu 200e.
http://m.pkwteile.de/autoteile/vw-ersat ... dlager.htm
Kolmas ylhäältä katsottuna alas: etupyöränlaakeri 14.98e kpl ja neljäs ylhäältä alas: takanapa 41.98e kpl.
Eli näitä meinaan tilata.
Hintaa tulisi siis 41.98x2 ja 14.9x2 = 113.92e.
Motonetissä reilu 200e.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Eilen pohdin samaa asiaa, mikä on hyvä sinun mielestä? Eikös toi fag oo alkuperäinen osa saksalainen, sit alempana on myös swag, ei viittis kyllä ihan paskaa laittaa mutta ajattelin että uusi kun uusi et pakkohan sen on toimia. Tosin noista takuista en tiedä. Menee ikuisuus alkaa sanasta sanaan suomentaa ja miten lähetys onnistuu jos väärä. Ja kiitos avusta.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Eilen pohdin samaa asiaa, mikä on hyvä sinun mielestä? Eikös toi fag oo alkuperäinen osa saksalainen, sit alempana on myös swag, ei viittis kyllä ihan paskaa laittaa mutta ajattelin että uusi kun uusi et pakkohan sen on toimia. Tosin noista takuista en tiedä. Menee ikuisuus alkaa sanasta sanaan suomentaa ja miten lähetys onnistuu jos väärä. Ja kiitos avusta.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa