Golf mk2 lämmityslaite

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

Golf mk2 lämmityslaite

ViestiKirjoittaja Kane » 2.11.2014 19:10

No niin, takaisin juurille. Perheessä on nyt vuoden verran ollut kakkosgolffi vm. -90. Ongelmana on ollut toisaikaisesti toimiva lämmityslaite. Haulla jonkin verran löysinkin tietoa, mutta vielä olisi muutama kysymys. Vähän taustaa:

-moottori ei oikein lämmennyt, joten ei kabiinikaan--> vaihdoin termarin(tarvike..)
-toimi kuukauden ja vika palasi-->vaihdoin KUNNON termarin(alkuperäinen varaosa!)
-nyt moottori lämpenee hyvin, mutta ajoittain kabiiniin ei tule lämmintä
-totesin, että lämppärin letkuista toinen oli lämmin ja toinen viileä, päättelin että neste ei kiertänyt läpi
-otin letkut irti, nesteet pois ja huuhtelin kennon ja moottorin letkulla-->sakkaa tuli, mutta vesi kiertää hyvin läpi
-järjestelmä täyteen, huolellinen ilmaus-->silti välillä tekee samaa edelleen. Kun moottorin ylä-, tai alavesiletkua puristelee moottorin ollessa lämmin, niin painemuutos tuntuu lämppärin letkuissa(siis neste menee kennon läpi!)-->kabiiniin alkaa puhaltaa kuumaa.
-lämppärin letkut vaihdettu toisin päin-->ei vaikutusta toimintaan

Ja nyt ne kysymykset :)

1. Mikä niiden lämmityslaitteen letkujen oikea järjestys on? :)
2. Voisiko tämä kaikki johtua laiskasta vesipumpusta? Kone ei kyllä keittänyt edes viime kesän helteillä, mutta silti? Tuntuu siltä, että kovilla kierroksilla lämpöä hyttiin tulee huonommin, kuin hiljaisilla. Jos pumpun siipipyörä luistaa akselista tms?
3. Mitä muuta multa on jäänyt huomaamatta?

edit: 1,6 bensa kyseessä
Viimeksi muokannut Kane, 3.11.2014 6:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 2.11.2014 21:09

Kansipahvi vuotaa ja tekee ilmalukon järjestelmään joka häiritsee nesteen kiertoa. Juurikin kuten kuvailit niin ilmalukko poistuu letkua puristettaessa ja neste alkaa kiertään sitten normaalisti.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 3.11.2014 6:03

Sitäkin epäilin, mutta painetta jäähdytysjärjestelmään ei synny pientä pihausta enempää, vaikka ajaisi pidemmänkin matkan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.11.2014 16:31

Ilma poistuu nesteen työntämänä paisuntasäiliöön.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 3.11.2014 19:14

...Poistuukohan sittenkään? Ainakin se vaatisi vesipumpulta kykyä tuottaa riittävästi painetta?

Miten päin tuo letkutus menee oikein?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.11.2014 19:18

No juu, tuskin kovin hyvin poistuu jos vesipumppu ei toimi. Tarkoitin ehjää.

Kennolla vasen tulo ja oikea paluu.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 4.11.2014 17:13

Ok, eli edestä päin katsottuna? Täytyypä huomenna ottaa tuo vehjes tarkempaan syyniin, ja tutkia onko siellä järjestelmässä ilmaa vai ei. Vesipumppu nyt ei paljoa maksa, joten sen voi vaihtaa ihan harrastusmielessä. Tiedä vaikka olisi alkuperäinen; tällä helmellä ei ole ajettu kuin hiukan yli 200t...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.11.2014 17:29

No ei kun siinä tapauksessa sitten toisinpäin.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 4.11.2014 18:10

Ok, kiitos.

Katos peijoona, vesipumppu onkin hammashihnan takana. On siinä sittenkin vähän vääntämistä. Jotenkin oletin sen olevan apulaitehihnan pyörittämä mut ei...

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 4.11.2014 18:33

Kyllä se apulaitehihnalla kuuluu olla, jos autossa on vuosimalliin kuuluva kone. Pikkulohko koneissa pumppu jakopäässä.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 5.11.2014 8:35

...No onhan se. Katselin väärää konetyyppiä workshop manualista, minkä löysin netistä. Vilkaisu konepellin alle varmisti asian... :)

Nyt on näköjään vähän hävittänyt nestettäkin, joten voihan se olla, että menee kansipahvihommiksi vielä...

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 7.11.2014 20:42

...No niin, vesipumppu on nyt vaihdettu, ja hyvältä näyttää toistaiseksi parin päivän ajeluiden perusteella. Nestepinta pysyy merkissään ja lämmintä pukkaa kabiiniin... Lämpömittari jää nyt hivenen alemmas kuin aiemmin, joten vanha pumppu oli ilmeisesti vaan hiukan laiska. Ilmautui helposti. Seurailin paisaria käyttäessäni konetta lämpimäksi korkki auki, niin välillä sinne todella pulpahteli ilmakuplia kun ilma poistui järjestelmästä ja nestettä sai lisäillä pieniä määriä.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 13.11.2014 6:16

...No ei sitten vieläkään ollut lopullinen ratkaisu. Taas alkoi temppuilemaan. Välillä puhaltaa lämmintä, välillä ei. Nestepinta oli vähän pudonnut, about minimiin, mutta se selittyy ylävesiletkun moottorin puoleisessa päässä sijaitsevassa anturihässäkässä olevasta pienestä vuodosta. Mokkulassa on kolme anturia ja alapuolinen vuotaa vähän...

Joka kerta kun nesteet on käytetty kokonaan pois, niin laitos toimii viikon päivät. Sit alkaa ongelmat taas. Voisko vaan olla olla, että tuolla kennolla on joku kikkare, mikä alkaa tehdä kiusaa, kun kuun asento ja vuorovedet ovat uranuksen asento kohtaavat...? Vesi kiertää kennon läpi kunnolla, kun lämppärin letkuja vähän puristelee, ja kabiiniin tulvahtaa heti kuumaa ilmaa. En jaksa uskoa että uusi Motonetin pumppukaan olisi rikki, koska moottorin lämmöt pysyy ihan normaalina koko ajan.

Ideoita?
ps. Ei edelleenkään kerää paisariin painetta, joten kansipahvi lienee ehjä.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 13.11.2014 9:25

Vetää ilmaa järjestelmään vuodosta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.11.2014 11:48

Jäähdytysjärjestelmässä on ylipaine.

Ei sekään auta jos laitat nesteen ihan piripintaan?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 13.11.2014 17:13

Voi siitä huolimatta vetää vuotokohdasta ilmaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.11.2014 17:21

En usko :)

Ja vaikka sinne jostain ilmaa tai kaasua tuliskin, niin se kulkeutuu paisariin.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 13.11.2014 18:49

Ainakin 1,8T koneista on semmoiseen "tietoon" törmännyt että imevät helposti ilmaa pienistä vuotopaikoista joka sitten tyypillisesti ilmenee sillä että lämpöä ei tyhjäkäynnillä tule -omatkin kokemukseni kyllä tukevat tätä käsitystä.
Sitä on tullut kyllä ihmeteltyä että miten mahdollista ja ajatellut että tapahtuisiko tämä ilmiö nesteen jäähtyessä ja tilavuuden muuttuessa jolloin imu voisi olla ehkä mahdollista...
-Ja äkkiseltäänhän sitä ajattelisi että eihän pakoputkikaan voi sisälle päin vuotaa mutta niin vaan sekin osaa ilmaa pakokaasujen sekaan imeä sotkeakseen päästömittauksen tulokset...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.11.2014 0:08

Pakoputkessa käy alipaine tahtien mukaan, eikä tää moottori tiedä uudemmasta ahdetusta oikeestaan mitään.

Näin väittäisin.

Paitti jos joku toisin todistaa...

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 14.11.2014 7:02

Venturi-ilmiö voisi selittää imua. Se ei tosin toimi kovinkaan kummoisesti, jos imuaukko on suora reikä putken kyljessä, vaan pitäisi olla virtauksen suuntainen aukko jne.

Voisiko muuten paisarin korkki olla viallinen, siis vuotaa? Jos se päästääkin järjestelmään suunnitellun ylipaineen pois? Voisiko tämä häiritä nestekiertoa? Sitten ilman ylipainetta huonolla kierrolla nestettä haihtuisi korkin kautta pois? Aika hakuammuntaahan tämä on.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.11.2014 16:19

Voisiko muuten paisarin korkki olla viallinen, siis vuotaa? Jos se päästääkin järjestelmään suunnitellun ylipaineen pois? Voisiko tämä häiritä nestekiertoa? Sitten ilman ylipainetta huonolla kierrolla nestettä haihtuisi korkin kautta pois? Aika hakuammuntaahan tämä on.
Voi, mutta sitten se näkyy nestepinnassakin.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 14.11.2014 16:25

Oheisen linkin takaa löytyy esimerkkiä "tiedosta" että jäähdytysjärjestelmän hyvin pienestä vuotopaikasta voisi ilmaa päästä järjestelmään, "samaa tietoa" löytyy kyllä hakemalla lisää eli varmistaisin ettei jossain ole jotain hyvin pientä vuotopaikkaa jonka kautta nestettä ei paljokakaan ulospäin karkaa.

http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... imee+ilmaa

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 18.11.2014 18:00

...Paisarin korkki on ehjä. Pitää paineen järjestelmässä; avatessa päästää pienen pihauksen, niinkuin kuuluukin.

Hyvä tuo vuotopohdinta! Täytyy ehjätä tuo, niin sitten saamme empiiristä tutkimustietoa...

Jännämies
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.5.2012 20:34

ViestiKirjoittaja Jännämies » 23.11.2014 21:15

Voisin mainita että 2 Volskissa ollut lämppärin kans ongelmaa ja molemmilla kerroilla syypää on ollut lämppärin kenno.
VAIKKA vanhaa kennoo putsattii aineitten kanssa ja sakkaa tuli ja virtasi hyvin niin silti ei lämmenny. Uusi mätänetin kenno korjasi asian molemmilla kerroilla.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 5.12.2014 21:06

... Vuoto korjaantui uudella o-renkaalla, mutta per***e on se uskottava, että kenno on seuraavana liipaisimella. Jotain siellä kennossa on mikä ei sinne kuulu. Nyt nimittäin lämmityslaitteen toista letkua puristellessa ei toisessa tunnu paineen vaihtelua.... Olisko joku joskus lätrännyt jäähdyttimen paikkausaineen kanssa, jota on nyt jonkinlainen nökäre kennossa. Helvetin keksintö nuo aineet sanon minä. Nimittäin jokaisesta keittiöstä löytyvällä mausteella päästään samaan tulokseen ilman kennon tukkeutumista....

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.12.2014 23:33

...Ja seuraava samantiheinen seula on jäähdytin...

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 6.12.2014 11:58

...Jep. Se on uusi, oli juuri vahdettu kun auto tuli mulle. Siksi epäilenkin, että vuotavaa jäähdytintä on yritetty "korjata" ennen vaihtamista...
Täytyy alkaa kerätä energiaa kennon vaihtoon :) Sitten kun Pierburgin kaasutin vielä päästää päästöistä läpi, niin eihän tämän parempaa autoa olekaan ; )

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 7.12.2014 12:01

kyllähän nää on niin paskoja että oksat pois.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 7.12.2014 18:24

^niin hieno neuvo että oksat pois.

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 9.12.2014 10:49

ei se ollut neuvo vaan toteamus, jollet huomannut.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 17.12.2014 22:00

...Noh, nyt se taas puhaltelee lämmintä, kun tarpeeksi kauan lutkutteli lämppärin letkuja. Olisko ollut ilmaa vielä jossakin? Edelleen olen sitä mieltä, että kennossa on jotain ylimääräistä, joka välillä tukkii sen.

OT: ^^Meni jo melkein Suomi24 keskusteluksi :D . Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun hyvää autoa haukutaan paskaksi. Nää kulkee vielä sittenkin kun nykyiset sähköohjatut kulkupelit on paalattuna ja pinon pohjimmaisena...

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 29.12.2014 22:29

Ot: Siksi uskalsin sanoa kun itsellänikin on yksi tällainen mainitsemani "paska". Siitä kyllä sähköt syöpyy pois ennen kuin näistä sähköohjatuista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 30 vierailijaa