Volkswagen passat vm-98 perä hakee

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

Volkswagen passat vm-98 perä hakee

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 28.10.2014 22:30

Ostin muutama päivä sitten tuollaisen farmari passatin ja nyt muutaman päivän ajaneena olin todella tyytyväinen autoon MUTTA: autossa oli kuluneet Continental kesärenkaat ja perä ei heittänyt yhtään ja oli hyvä ajaa 120 km/h mutkikasta tietä, autossa ei ole mitään alustasarjoja vaan niin vakio ku vaan toivoa sopii. Sit tänään ootin että pääsen ajaan ja vaihdoin uudet talvirenkaat merkiltään general, moottoritiellä huomasin kuinka levoton auto oli, sit aattelin että voiko muka nämä uudet renkaat olla näin huonot ku loppuun ajetuilla kesärenkailla ei ollut pienintäkään ongelmaa. Nostin peräpään ilmaan kummaltakin puolen takakumin / puslan mutterista, näytti tukevalta, sit lueskelin foorumia että moni on joutunu ne vaihtaan mutta miten yhtäkkiä koko auto muuttuu? Katsastukseen pääsee vasta 1kk päästä ja luonnollisesti rahaa meni autoo ja muitakin menoja olisi niin ei yksinkertaisesti ole alkaa rahaa laittaan kaikkiin niveliin ym etsiä vikaa. Mitä kannattas tehä? Vaihanko takas kesärenkaat ja kokeilen oliko vaikutus niillä, turhalta tuokin ajatus tuntuu. Voiko ne kumit mennä väljäksi yhtäkkiä jos nostaa niitten pulttien alta?

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 29.10.2014 0:03

kokeile ihan ensialkuun pistää renkaisiin reilut paineet. 3-3,5 bar ja käy koeajolla. Kyllä renkailla on hirmunen vaikutus. etenkin jos muuttuu esim kesärenkaiden jälkeen profiili korkeammaks ja muutenkin talvirenkaan pinta on niin erilainen mitä kesä että herkästi tulee levottomampi. Merkistä riippuen enempi tai vähempi.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 29.10.2014 5:19

Mietin rengaspaineita mitä laitan, ajattelin et 3 baria on liikaa noissa 195/65/15 joten pistin 2.7 bar, mielummi aina vähä yli ku vajaata.
Pitää yrittää laittaa enemmän. Kyllä harmittaa vietävästi, sanoin just edellispäivänä avopuolisolle et ajaa sillä ja kokeilee kui hyvä se on ajaa, mainittin viä että kai se muuttuu totaaliseks ku vaihdan renkaat. Luulisi että uudet renkaat olisi hyvät vaikka nyt minkämrrkkiset tahansa ku loppuun ajetut continentalit. Pääsis katsastuksee ja selviäis et joku on väljä, huomaako ne takaakselissa ne isot kumi helat Tai puslat mitkä ovatkaan koska peräpää tuntuu heittävän ja luuulisin et siä on väljää jos on.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 29.10.2014 7:22

Huomaa jos on huomatakseen.

Talvirenkaissa on löysempi runko ja kumiseos joten se toimii juuri tuolla tavalla löysästi vedellen kuivalla ja lämpimällä kelillä.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 29.10.2014 10:55

Pitää vaihtaa renkaita ennen kun vaihdan auto merkkiä johonkin toiseen. Ilmanpaineet edessä normaali painona 2.3 edessä ja takana ja jos kuormaa enemmän niin takana 3.1 ja edessä 2.5


http://rengaspaine.fi/henkiloautot/volk ... 2000/tulos

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 29.10.2014 11:11

Pitää vaihtaa renkaita ennen kun vaihdan auto merkkiä johonkin toiseen. Ilmanpaineet edessä normaali painona 2.3 edessä ja takana ja jos kuormaa enemmän niin takana 3.1 ja edessä 2.5


http://rengaspaine.fi/henkiloautot/volk ... 2000/tulos

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 29.10.2014 13:39

en määkään suosittele sinne niin paljoa jättämään painetta mutta lähinnä että auttaako se jos laittaa reilusti ilmaa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 29.10.2014 15:08

Siellä renkaan kyljessä lukee se maksimipaine kylmänä, yleensä se on 3.5bar (eli 50PSI) ja ilmoitettu toki +20 asteessa. Ei se 195/65 rengas räjähdä vaikka sinne sen 3.5 bar pistäisi. Olen itse ajellut pari vuotta 3.5 bar paineilla kesät talvet, toki rengaskoko pikkaisen suurempi eli 17"

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 29.10.2014 15:28

Eipä auttanut. Lisäsin 3.2 bar ja se mitä pelkään kun huamen kokeilen kesärenkaita takas et se ei palaudukaa entisellee. 80 jälkee huamaa heti ja talvella vaarallinen ohituksessa, muijakin ajo tänää ekan kerran ja huamas heti nopeemmassa vauhdissa vian tai ominaisuuden.

peku.v
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2013 15:37

ViestiKirjoittaja peku.v » 29.10.2014 15:30

Automerkkiä/mallia vaihtamalla tuskin ajo-ominaisuudet enää paljoa paranee. Renkaissa lienee suurin vika, aina ei uudetkaan renkaat ole välttämättä rungoltaan kunnossa tai hyviä ominaisuuksiltaan. Talvirenkaat yleensä vetelämmät ajettavuudeltaan verrattuna kesärenkaisiin. Etenkin jos vielä olis matalaprofiiliset kesärenkaat vs. korkeat talvirenkaat. Mutta toki voi olla pyörien suuntauksessa tai puslissa tai nivelissä häikkää, mutta tuskin tässä tapauksessa paljoa jos oli kuitenkin hyvä ajaa kesärenkailla. Siitä millä tavalla renkaat ovat kuluneet voi jo päätellä jotain.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 29.10.2014 15:40

Ne taka-akselin isot puslat kannattaa vaihtaa jos vähänkään kuluneet. IV golfissa aika iso vaikutus vanhat kuluneet vs. uudet puslat.

Itsellä golfissa 195/65/15 continentalin kitkoilla 2.4 barin paineet edessä ja takana. Kyllä noilla kitkoilla vetelee ihan erilailla urissa mitä kesärenkailla.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 29.10.2014 16:18

Nostin peräpään ilmaan kummaltakin puolen takakumin / puslan mutterista, näytti tukevalta,


Tämä jäi mietityttämään. Olisiko tässä voinut tapahtua vahinkoa eli ennen ne on olleet jotenkin vielä ehjät mutta nyt rikkoutuneet ja ei kesärenkaillakaan sitten ole enää sama ajotuntuma.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 29.10.2014 16:27

Renkaat olivat kaikki kuluneet tasaisesti ja auto meni aikasemmin kun juna, yhtä hymyä oli ajaminen. Sillä ei yhtäkkiä voi mennä väljäks joku paikka kun vaihtaa renkaat. Huomenna selviää.. kuinka monen h työ on vaihtaa puslat taakse jos esim vien kylän pajalle..

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 29.10.2014 16:32

Jos vaihdat pelkät helat vanhoihin runkoihin, se on iso homma. Motonet ja slamit myy noita heloja runkoineen, siihen ei muistaakseni puolta tuntia kauempaa mennyt per puoli ja hoituu ihan hallinosturin avulla.

Kuten ylempänä sanoin, jos olet nostanut väärästä paikasta niin täysin mahdollista että joku kumipusla on ottanut itseensä ja hajonnut. En muista itse nostelleeni noista koskaan autoa vaan aina suoraan taka-akselin poikkipalkista.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 29.10.2014 16:36

Renkaat olivat kaikki kuluneet tasaisesti ja auto meni aikasemmin kun juna, yhtä hymyä oli ajaminen. Sillä ei yhtäkkiä voi mennä väljäks joku paikka kun vaihtaa renkaat. Huomenna selviää.. kuinka monen h työ on vaihtaa puslat taakse jos esim vien kylän pajalle..

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 29.10.2014 21:24

Usein tästä reuna pellistä / pohjq raudasta nostetaan auto mutta ajattelin et laitan johonkin vahvempaan, katoin takarenkaiden vieressä oli pari pulttia ja toisesta ylös, katoin auton vetelyn jälkeen et mikä kohta oli mistä nostin ja se oli nimen omaan nämä isot puslat joista moni puhuu.

Nyt rupesin kstsomaan edellisen omistajan huoltoluettoloo mitä on tehty, katoin sivusilmällä nopeeta aikasemmin mutta tarkemmin tätä pitkää lappua silmäilin ja huomasin että lapuissa luki: uusitaan taka-akselin helat. Näytti sillon kun katoin kovin uusilta. Eli nämä voi sulkea, jos auto heittelee on voinut vahingoittua nostossa mutta luulisi raudan olevan suhteelisen vahva.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 30.10.2014 10:36

Vaihdoin nastat pois ja koitin kuluneita Continental renkaita, auto muuttu heti puolet paremmaks ajaa. Toki nopeessa vauhdissa kaistaa vaihtaessa niiaa kun ovat vakio iskarit ja jouset ja rattia kääntää niin auto heiluu tasaisesti mutta nyt kun nastat paikoilla nii peräpää heiluu. Pitäs ostaa uudet laadukkaat nastat ja kokeilla niillä.

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 30.10.2014 11:06

kyllä noi halpa kumit on huonoja.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 30.10.2014 14:04

17" tai 18" renkaat matalemmilla kumeilla yleensä ratkaisee ongelman, vaikka renkaat olisivatkin ns. halpakumit. Korkeaprofiiliset renkaat, etenkin talvirenkaat ovat tuollasessa autossa yleensä aivan kamalat, vaikka olisivat kalliimmatkin. Tuo yleensä juurikin korostaa tuntumaa huonoista iskareista. Näiden lisäksi, säädä rengaskulmat autostasi.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 30.10.2014 18:09

Ei kulmissa oo vikaa, auto menee suoraan, veisin joka vuosi nelipyöräsuuntaukseen jos raha kasvais puussa. Ja töissä katsoivat renkaita ja sanoivat että hyvin tasasesti on kaikki kuluneet, yleensä se 1 tai 2 rengasta kuluu enemmän tai vähemmän keskeltä tai reunasta epätasaisesti, mitä vanhoja on katsellut.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 30.10.2014 18:11

Ja 16 tuumaiset on maximi koko, sit menee kaikki loppu nauttiminen ajamisesta.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 30.10.2014 18:15

Ja 16 tuumaiset on maximi koko, sit menee kaikki loppu nauttiminen ajamisesta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.10.2014 18:28

Vaikka tuntuu kulkevan "suoraan", niin voi kulmat silti olla pielessä. Haritus tekee hassua ajotuntumalle.

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 31.10.2014 8:35

Pitäs käyttää nelipyöräsuintauksessa tutulla, 50-60e maksaa. Käyn eka katastuksessa ensin ettei käy samallalailla että edellisestä säädettiin kulmat, katsastuksee kk sisään ja katsastusmies totesi et raidepää ulompi väljä ja sit meni kulmat vinoo, rupes täristään jarrutuksessa ja ratti oli vinossa ja kaikki siksi että todettiin että vähän on väljyyttä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa