Alustasarjan vaihto toiseen, katsastus ym? Golf IV -98

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

Alustasarjan vaihto toiseen, katsastus ym? Golf IV -98

ViestiKirjoittaja Nikozii » 20.10.2014 1:57

Eli autona neloskoppanen kolopallo. Kutiteltu Gti, joka tuotu aikoinaan saksanmailta.
Ennen kuin auto on tuotu suomeen(>6v sitten), on siihen asennettu kiinteä alustasarja. Otteessa lukee mitoiksi edessä sekä takana 350mm ja jonkinnäköiset haalistuneet laput löysin joissa mainintaa TUV-hyväksynnästäkin.

Alusta ruvennut ääntämään pienissäkin töyssyissä. Tänään kerkesin apparin puolelta edestä aloittamaan vetarin ulomman suojakumin vaihtoa. Mm koiranluut eivät olleet enää parhaimmassa hapessa. Ja jousien kaksi tai kolmekin kierrosta ovat ottaneet toisiinsa kiinni. Eli ovat siis hieman kuoleentuneet. Takanakin ottaa kolme kierrosta toisiinsa kiinni.


On jo pidemmän aikaa ollut aatoksissa että korkeussäädettävä alusta olisi mukava.. Muutamalla kaverilla on vitoskoppasessa golffissa ja kolmannella kutoskorisessa polossa FK:n korkeussäädettävä alusta, jotka ovat kulkeutuneet saksasta edullisesti. Katselin sitten samaa settiä ja löysin tälläisen: http://www.fk-shop.de/en/Suspension-Tuning/Coilovers/Coilover-AK-Street-VW-Golf-4-Variant-Typ-1J-Yr-1999-2006.html?&filterVehicle+Model=Golf+4&filterVehicle+Manufacturer=VW&verbose=true&catalog=true&searchparam=%2A&fnc=ajaxListLoader&cnid=9ea6d66418df7b1cb497f96cd449409d

Eli FK:n AK Street Coilover-sarjan. Ei jouset enää makaisi päällekkäin, alustan äänet häviävät/pienentyvät ja alustasta tulee varmaankin hieman parmemmin joustava?
Tästä vain heräsi kysymys, jos tuollaisen tilaisi ja asentelisi paikalleen, mitenkäs katsastus? Täytyisikö tuo muutoskatsastaa jos about samalle korkeudelle säätäisi? Tai mielellään muutaman sentin alemmas.
Kuinka tarkasti katsurit katsovat otteeseen merkityn korkeuden mittaamalla?
Vaatiiko tuo sitten muutoskatsastuksen kun on periaatteessa vain osat vaihdettu tuoreempiin..?
TUV-laput tuollekkin setille saisi, joten näkeekö katsuri että otteeseen merkitty sarja ei olekkaan kyseinen sarja mikä alla on?

Saa nyt nähdä rupeanko vain koiranluut vaihtamaan ja tarkastamaan alustan muuten läpi, vai uusi alustasarja suoraan.. Mitä mieltä porukka on?

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.10.2014 7:19

Jos siellä lapussa on maininta alustasarjasta ja auto ei ole erityisen matala, ei siihen kiinnitä kukaan katsuri huomiota onko se oikean merkkinen tai korkuinen.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 20.10.2014 12:34

No eipä se erityisen matala tosiaan ole. Ja ei lue mikä sarja on. Kuten mainittu, haluaisin muutaman sentin tiputtaa, jotta vanteet istuisivat kaareen kunnolla. Tällä sarjalla mahtuu melkein kolme sormea renkaan ja kaaren väliin. Vaikka edessä vanteet kaarien tasalla, melkein ylikin. Ja takana jää ehkä sentin sisään.

Alustasarjasta tosiaan löytyi TUV-laput jotka ovat saksankielisiä. Eli siellä asennettu. Ja auto tuotu arviolta 2005-2006 suomeen.. Tosiaan jousista muutama kierros makaa toisiensa päällä ja alusta kolisee pahasti pienimmissäkin töyssyissä. Iskarit kuoleentuneet jousien antautuessa? Iskarin yläpään laakerissa ei tunnu mitään välystä, siitä ei ainakaan kiinni ole.
Eli saattaisi uusi sarja olla jo iänkin puolesta kohillaan.. Ajettu tällä sarjalla arviolta 100-150tkm.

Tulisiko tuosta jotain "sakkoa" jos katsuri huomaakin että alusta on matalemmalla mitä pitäisi ja rupeaa tutkimaan. Sitten huomaa että täällä onkin tuliterä alusta pistetty mutta asiasta ei ole mitään mainittu..?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 20.10.2014 12:41

Ei siitä mitään sakkoa tule. Parin sentin muutos niin tuskin sanoo mitään.
Itselläkin lukee otteessa vain "ajoneuvoon asennettu korkeussäädettävä alustasarja" ja ollut useamman vuoden jo kiinteä alusta.

TÜV-laput taitaa 99,9% saksankielisiä olla, sen maan hyväksyntälaitoshan on kyseessä.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 20.10.2014 12:54

Aivan.. Totta. Mutta vanhalta ja huonokuntoiselta tuo alusta vaikuttaa jokatapauksessa.. Viimeisimmästä katsastuksesta, keväällä, annettu iskariarvoiksi 54,58,56,56%. En yhtään ihmettele että nyt olisivat antautuneet ns lopullisesti ja aiheuttaisivat nuo kolinat?

No niin, vaikuttaa hyvältä kun ei sentään muutoskatsastusta tarvitse miettiä. Rahanmenoa kuitenkin.. Mutta kai se on pakko vain, oman mukavuuden ja mielenrauhan kannalta :D

E: Ja eikö tuo setti muuten sovi suoriltaan myös hatchbackiin? Ainoa ero on maksimipainossa??

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.10.2014 13:31

2 viikkoa alla ollut uusi Eibachin korkeussäädettävä antoi iskaritestissä noin 10% arvoja. Ei noihin lukuihin kannata tuijottaa. Akselimassoista nuo sarjojen erot tulee, fyysisesti sopii farkkuun ja sedaniin.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 20.10.2014 15:01

Noniin. Selvä..

Täytyy nyt sitten harkita vielä ja katsella autoa missä kunnossa kilkkeet ovat.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 21.10.2014 14:20

Nyt kyllä meinaa mennä hermot tämän vehkeen kanssa !!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/212023582/turhat/20141021_141536.jpg

Kumpikin takarengas tässä kuosissa, toinen ei ihan kankailla kuitenkaan.. Eturenkaat täysin kunnossa. Näillä renkailla ajettu tänä kesänä maks 4tkm, näkyvää kulumista en nähnyt noin kuukausi sitten lainkaan, kun jarruja katselin ym. Alle laittaessa oli 6-7mm pintaa..
Sivuttain ei olla menty, muutaman kerran koitettu "huippuja", mutta jätetty 230km/h tuntumaan. Rengas siis Nankang NS-2 koossa 225/35R18, 87W XL (Mitä tuo XL meinaa?)


Voiko tämän yhdistää johonkin alustan vikaan? Tätä ennen ajelin 2tkm kitkoilla, joissa ei mitään kulumaa havaittavissa.
Vai voiko camberit vain olla näin päin persettä kun pienempiiprofiilista rengasta laitoin alle? Sen jälkeen ei ole siis pyöränsuuntauksessa käyty. Pitänyt kyllä jo pitkään, mutta hautonut tätä uutta alustaakin niin ei ole vain selvinnyt sitä toimittamaan..


Ei kai tässä auta muu kuin tilata tuo uusi alusta, asennella paikalleen ja kaikki muu käydä samalla oikein huolella läpi. Tämän jälkeen pyörien suuntaukseen ja toivoa että vika oli siinä. Sitten metsästää uudet kunnon talvirenkaat..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 21.10.2014 15:06

Vajaavetoisessa nelosessa taitaa olla sen verran yhtenäinen taka-akseli että camberit taitaa saada vituilleen vain shimmilevyillä, korjatkoon joku jos olen väärässä.

Toki solmussa / vinossa oleva akselisto voi olla yksi.

Nokian renkaat kertoo seuraavaa:
Viimeistä kirjainyhdistelmää XL ei kaikissa rengasmerkinnöissä ole, miksi?

XL tarkoittaa, että autoon sopii korotetun kuormitusluokan rengas. Esimerkiksi käyttämässämme esimerkissä kuormitusluokka on 94. Jos kuormitusluokka olisi normaali 91, viimeistä XL-merkintää ei tarvittaisi.

Usein rengasmalleissa on valittavana sekä korkean kuormitusluokan että normaalin kuormitusluokan rengas. Korkeamman kuormitusluokan rengas kantaa painavamman kuorman autossa, joten kesälomareissullakaan ei tarvitse huolehtia, että rengas rikkoutuisi liian suuren kuorman takia tai se kuluisi tavallista nopeammin. Korkeamman kuormitusluokan renkaan jämäkämpi rakenne merkitsee pienempää lämmönkehitystä, minkä ansiosta se kestää paremmin kulutusta. XL-renkaat tulevat yleistymään kun autojen kokonaispainot kasvavat tulevaisuudessa.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 21.10.2014 17:54

Aina vain paranee.. :)

Mitenkäs akseliston voisi mitata onko vinossa? Vai onnistuuko kotikonstein lainkaan?

Kiitoksia!

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 21.10.2014 18:25

Ei muuta kuin mittanauha käteen ja ottamaan mittoja samoista kohdista auton molemmilta puolilta, esim pyörän-navasta paikkaan x

lumipallo_
-
Viestit: 14
Liittynyt: 25.6.2013 22:01

ViestiKirjoittaja lumipallo_ » 6.1.2015 20:53

Lainaan topicia, aihetta sivuten ja saman pohjan auto kuitenkin, eli Octavia I, johon edellisten omistajien toimesta laitettu joku alustasarja. Löytyy kuitteja Koni Sport jousisarjasta ja saksankielinen kuitti GTS performance jossa listailtu osanumeroita. En edes tiedä onko noi palikat enää kiinni...

Nyt on ainakin takaa iskarit aivan lopussa, ja budjetti kun on pieni niin mietin että kannattaisko hankkia kokonaan uusi halppis alustasarja vai uusia pelkät takaiskarit? Ja voiko tuonne edes lyödä samat iskarit kuin orkkisjousien kanssa voisi? Kunnon >500e coilover settiä ei millään pysty hankkimaan.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 6.1.2015 21:10

30mm madallusjousten kanssa voisi vielä harkita käyttävänsä orkkispumppuja, isommalla madalluksella menee vakiot aika nopsaan vaihtokuntoon. Luulis noita sporttivaimentimiakin olevan ko. autoon, mutta niitä ei välttämättä saakaan tarvikkeena tai hintaa on reippahasti.

Millainen madallus on toiveena?

lumipallo_
-
Viestit: 14
Liittynyt: 25.6.2013 22:01

ViestiKirjoittaja lumipallo_ » 6.1.2015 21:27

Joo, ihan tonttiin ei ole tarkoitus laittaa jatkossakaan. Mulla ei oo tarkkaa tietoo paljon nykynen alusta madaltaa, mutta aika maltillisesti. Otteessa on etäisyydet napaan eessä ja takana 360mm, en oo mitannut ite onko noin. Nykyinen taso tai hitusen alaspäin, mutta ei kunnolla tonttiin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa