Alustasarjan vaihto toiseen, katsastus ym? Golf IV -98
Valvoja: ffp jäsenet
Alustasarjan vaihto toiseen, katsastus ym? Golf IV -98
Eli autona neloskoppanen kolopallo. Kutiteltu Gti, joka tuotu aikoinaan saksanmailta.
Ennen kuin auto on tuotu suomeen(>6v sitten), on siihen asennettu kiinteä alustasarja. Otteessa lukee mitoiksi edessä sekä takana 350mm ja jonkinnäköiset haalistuneet laput löysin joissa mainintaa TUV-hyväksynnästäkin.
Alusta ruvennut ääntämään pienissäkin töyssyissä. Tänään kerkesin apparin puolelta edestä aloittamaan vetarin ulomman suojakumin vaihtoa. Mm koiranluut eivät olleet enää parhaimmassa hapessa. Ja jousien kaksi tai kolmekin kierrosta ovat ottaneet toisiinsa kiinni. Eli ovat siis hieman kuoleentuneet. Takanakin ottaa kolme kierrosta toisiinsa kiinni.
On jo pidemmän aikaa ollut aatoksissa että korkeussäädettävä alusta olisi mukava.. Muutamalla kaverilla on vitoskoppasessa golffissa ja kolmannella kutoskorisessa polossa FK:n korkeussäädettävä alusta, jotka ovat kulkeutuneet saksasta edullisesti. Katselin sitten samaa settiä ja löysin tälläisen: http://www.fk-shop.de/en/Suspension-Tuning/Coilovers/Coilover-AK-Street-VW-Golf-4-Variant-Typ-1J-Yr-1999-2006.html?&filterVehicle+Model=Golf+4&filterVehicle+Manufacturer=VW&verbose=true&catalog=true&searchparam=%2A&fnc=ajaxListLoader&cnid=9ea6d66418df7b1cb497f96cd449409d
Eli FK:n AK Street Coilover-sarjan. Ei jouset enää makaisi päällekkäin, alustan äänet häviävät/pienentyvät ja alustasta tulee varmaankin hieman parmemmin joustava?
Tästä vain heräsi kysymys, jos tuollaisen tilaisi ja asentelisi paikalleen, mitenkäs katsastus? Täytyisikö tuo muutoskatsastaa jos about samalle korkeudelle säätäisi? Tai mielellään muutaman sentin alemmas.
Kuinka tarkasti katsurit katsovat otteeseen merkityn korkeuden mittaamalla?
Vaatiiko tuo sitten muutoskatsastuksen kun on periaatteessa vain osat vaihdettu tuoreempiin..?
TUV-laput tuollekkin setille saisi, joten näkeekö katsuri että otteeseen merkitty sarja ei olekkaan kyseinen sarja mikä alla on?
Saa nyt nähdä rupeanko vain koiranluut vaihtamaan ja tarkastamaan alustan muuten läpi, vai uusi alustasarja suoraan.. Mitä mieltä porukka on?
Ennen kuin auto on tuotu suomeen(>6v sitten), on siihen asennettu kiinteä alustasarja. Otteessa lukee mitoiksi edessä sekä takana 350mm ja jonkinnäköiset haalistuneet laput löysin joissa mainintaa TUV-hyväksynnästäkin.
Alusta ruvennut ääntämään pienissäkin töyssyissä. Tänään kerkesin apparin puolelta edestä aloittamaan vetarin ulomman suojakumin vaihtoa. Mm koiranluut eivät olleet enää parhaimmassa hapessa. Ja jousien kaksi tai kolmekin kierrosta ovat ottaneet toisiinsa kiinni. Eli ovat siis hieman kuoleentuneet. Takanakin ottaa kolme kierrosta toisiinsa kiinni.
On jo pidemmän aikaa ollut aatoksissa että korkeussäädettävä alusta olisi mukava.. Muutamalla kaverilla on vitoskoppasessa golffissa ja kolmannella kutoskorisessa polossa FK:n korkeussäädettävä alusta, jotka ovat kulkeutuneet saksasta edullisesti. Katselin sitten samaa settiä ja löysin tälläisen: http://www.fk-shop.de/en/Suspension-Tuning/Coilovers/Coilover-AK-Street-VW-Golf-4-Variant-Typ-1J-Yr-1999-2006.html?&filterVehicle+Model=Golf+4&filterVehicle+Manufacturer=VW&verbose=true&catalog=true&searchparam=%2A&fnc=ajaxListLoader&cnid=9ea6d66418df7b1cb497f96cd449409d
Eli FK:n AK Street Coilover-sarjan. Ei jouset enää makaisi päällekkäin, alustan äänet häviävät/pienentyvät ja alustasta tulee varmaankin hieman parmemmin joustava?
Tästä vain heräsi kysymys, jos tuollaisen tilaisi ja asentelisi paikalleen, mitenkäs katsastus? Täytyisikö tuo muutoskatsastaa jos about samalle korkeudelle säätäisi? Tai mielellään muutaman sentin alemmas.
Kuinka tarkasti katsurit katsovat otteeseen merkityn korkeuden mittaamalla?
Vaatiiko tuo sitten muutoskatsastuksen kun on periaatteessa vain osat vaihdettu tuoreempiin..?
TUV-laput tuollekkin setille saisi, joten näkeekö katsuri että otteeseen merkitty sarja ei olekkaan kyseinen sarja mikä alla on?
Saa nyt nähdä rupeanko vain koiranluut vaihtamaan ja tarkastamaan alustan muuten läpi, vai uusi alustasarja suoraan.. Mitä mieltä porukka on?
No eipä se erityisen matala tosiaan ole. Ja ei lue mikä sarja on. Kuten mainittu, haluaisin muutaman sentin tiputtaa, jotta vanteet istuisivat kaareen kunnolla. Tällä sarjalla mahtuu melkein kolme sormea renkaan ja kaaren väliin. Vaikka edessä vanteet kaarien tasalla, melkein ylikin. Ja takana jää ehkä sentin sisään.
Alustasarjasta tosiaan löytyi TUV-laput jotka ovat saksankielisiä. Eli siellä asennettu. Ja auto tuotu arviolta 2005-2006 suomeen.. Tosiaan jousista muutama kierros makaa toisiensa päällä ja alusta kolisee pahasti pienimmissäkin töyssyissä. Iskarit kuoleentuneet jousien antautuessa? Iskarin yläpään laakerissa ei tunnu mitään välystä, siitä ei ainakaan kiinni ole.
Eli saattaisi uusi sarja olla jo iänkin puolesta kohillaan.. Ajettu tällä sarjalla arviolta 100-150tkm.
Tulisiko tuosta jotain "sakkoa" jos katsuri huomaakin että alusta on matalemmalla mitä pitäisi ja rupeaa tutkimaan. Sitten huomaa että täällä onkin tuliterä alusta pistetty mutta asiasta ei ole mitään mainittu..?
Alustasarjasta tosiaan löytyi TUV-laput jotka ovat saksankielisiä. Eli siellä asennettu. Ja auto tuotu arviolta 2005-2006 suomeen.. Tosiaan jousista muutama kierros makaa toisiensa päällä ja alusta kolisee pahasti pienimmissäkin töyssyissä. Iskarit kuoleentuneet jousien antautuessa? Iskarin yläpään laakerissa ei tunnu mitään välystä, siitä ei ainakaan kiinni ole.
Eli saattaisi uusi sarja olla jo iänkin puolesta kohillaan.. Ajettu tällä sarjalla arviolta 100-150tkm.
Tulisiko tuosta jotain "sakkoa" jos katsuri huomaakin että alusta on matalemmalla mitä pitäisi ja rupeaa tutkimaan. Sitten huomaa että täällä onkin tuliterä alusta pistetty mutta asiasta ei ole mitään mainittu..?
Aivan.. Totta. Mutta vanhalta ja huonokuntoiselta tuo alusta vaikuttaa jokatapauksessa.. Viimeisimmästä katsastuksesta, keväällä, annettu iskariarvoiksi 54,58,56,56%. En yhtään ihmettele että nyt olisivat antautuneet ns lopullisesti ja aiheuttaisivat nuo kolinat?
No niin, vaikuttaa hyvältä kun ei sentään muutoskatsastusta tarvitse miettiä. Rahanmenoa kuitenkin.. Mutta kai se on pakko vain, oman mukavuuden ja mielenrauhan kannalta :D
E: Ja eikö tuo setti muuten sovi suoriltaan myös hatchbackiin? Ainoa ero on maksimipainossa??
No niin, vaikuttaa hyvältä kun ei sentään muutoskatsastusta tarvitse miettiä. Rahanmenoa kuitenkin.. Mutta kai se on pakko vain, oman mukavuuden ja mielenrauhan kannalta :D
E: Ja eikö tuo setti muuten sovi suoriltaan myös hatchbackiin? Ainoa ero on maksimipainossa??
Nyt kyllä meinaa mennä hermot tämän vehkeen kanssa !!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/212023582/turhat/20141021_141536.jpg
Kumpikin takarengas tässä kuosissa, toinen ei ihan kankailla kuitenkaan.. Eturenkaat täysin kunnossa. Näillä renkailla ajettu tänä kesänä maks 4tkm, näkyvää kulumista en nähnyt noin kuukausi sitten lainkaan, kun jarruja katselin ym. Alle laittaessa oli 6-7mm pintaa..
Sivuttain ei olla menty, muutaman kerran koitettu "huippuja", mutta jätetty 230km/h tuntumaan. Rengas siis Nankang NS-2 koossa 225/35R18, 87W XL (Mitä tuo XL meinaa?)
Voiko tämän yhdistää johonkin alustan vikaan? Tätä ennen ajelin 2tkm kitkoilla, joissa ei mitään kulumaa havaittavissa.
Vai voiko camberit vain olla näin päin persettä kun pienempiiprofiilista rengasta laitoin alle? Sen jälkeen ei ole siis pyöränsuuntauksessa käyty. Pitänyt kyllä jo pitkään, mutta hautonut tätä uutta alustaakin niin ei ole vain selvinnyt sitä toimittamaan..
Ei kai tässä auta muu kuin tilata tuo uusi alusta, asennella paikalleen ja kaikki muu käydä samalla oikein huolella läpi. Tämän jälkeen pyörien suuntaukseen ja toivoa että vika oli siinä. Sitten metsästää uudet kunnon talvirenkaat..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/212023582/turhat/20141021_141536.jpg
Kumpikin takarengas tässä kuosissa, toinen ei ihan kankailla kuitenkaan.. Eturenkaat täysin kunnossa. Näillä renkailla ajettu tänä kesänä maks 4tkm, näkyvää kulumista en nähnyt noin kuukausi sitten lainkaan, kun jarruja katselin ym. Alle laittaessa oli 6-7mm pintaa..
Sivuttain ei olla menty, muutaman kerran koitettu "huippuja", mutta jätetty 230km/h tuntumaan. Rengas siis Nankang NS-2 koossa 225/35R18, 87W XL (Mitä tuo XL meinaa?)
Voiko tämän yhdistää johonkin alustan vikaan? Tätä ennen ajelin 2tkm kitkoilla, joissa ei mitään kulumaa havaittavissa.
Vai voiko camberit vain olla näin päin persettä kun pienempiiprofiilista rengasta laitoin alle? Sen jälkeen ei ole siis pyöränsuuntauksessa käyty. Pitänyt kyllä jo pitkään, mutta hautonut tätä uutta alustaakin niin ei ole vain selvinnyt sitä toimittamaan..
Ei kai tässä auta muu kuin tilata tuo uusi alusta, asennella paikalleen ja kaikki muu käydä samalla oikein huolella läpi. Tämän jälkeen pyörien suuntaukseen ja toivoa että vika oli siinä. Sitten metsästää uudet kunnon talvirenkaat..
Vajaavetoisessa nelosessa taitaa olla sen verran yhtenäinen taka-akseli että camberit taitaa saada vituilleen vain shimmilevyillä, korjatkoon joku jos olen väärässä.
Toki solmussa / vinossa oleva akselisto voi olla yksi.
Nokian renkaat kertoo seuraavaa:
Toki solmussa / vinossa oleva akselisto voi olla yksi.
Nokian renkaat kertoo seuraavaa:
Viimeistä kirjainyhdistelmää XL ei kaikissa rengasmerkinnöissä ole, miksi?
XL tarkoittaa, että autoon sopii korotetun kuormitusluokan rengas. Esimerkiksi käyttämässämme esimerkissä kuormitusluokka on 94. Jos kuormitusluokka olisi normaali 91, viimeistä XL-merkintää ei tarvittaisi.
Usein rengasmalleissa on valittavana sekä korkean kuormitusluokan että normaalin kuormitusluokan rengas. Korkeamman kuormitusluokan rengas kantaa painavamman kuorman autossa, joten kesälomareissullakaan ei tarvitse huolehtia, että rengas rikkoutuisi liian suuren kuorman takia tai se kuluisi tavallista nopeammin. Korkeamman kuormitusluokan renkaan jämäkämpi rakenne merkitsee pienempää lämmönkehitystä, minkä ansiosta se kestää paremmin kulutusta. XL-renkaat tulevat yleistymään kun autojen kokonaispainot kasvavat tulevaisuudessa.
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 25.6.2013 22:01
Lainaan topicia, aihetta sivuten ja saman pohjan auto kuitenkin, eli Octavia I, johon edellisten omistajien toimesta laitettu joku alustasarja. Löytyy kuitteja Koni Sport jousisarjasta ja saksankielinen kuitti GTS performance jossa listailtu osanumeroita. En edes tiedä onko noi palikat enää kiinni...
Nyt on ainakin takaa iskarit aivan lopussa, ja budjetti kun on pieni niin mietin että kannattaisko hankkia kokonaan uusi halppis alustasarja vai uusia pelkät takaiskarit? Ja voiko tuonne edes lyödä samat iskarit kuin orkkisjousien kanssa voisi? Kunnon >500e coilover settiä ei millään pysty hankkimaan.
Nyt on ainakin takaa iskarit aivan lopussa, ja budjetti kun on pieni niin mietin että kannattaisko hankkia kokonaan uusi halppis alustasarja vai uusia pelkät takaiskarit? Ja voiko tuonne edes lyödä samat iskarit kuin orkkisjousien kanssa voisi? Kunnon >500e coilover settiä ei millään pysty hankkimaan.
30mm madallusjousten kanssa voisi vielä harkita käyttävänsä orkkispumppuja, isommalla madalluksella menee vakiot aika nopsaan vaihtokuntoon. Luulis noita sporttivaimentimiakin olevan ko. autoon, mutta niitä ei välttämättä saakaan tarvikkeena tai hintaa on reippahasti.
Millainen madallus on toiveena?
Millainen madallus on toiveena?
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 25.6.2013 22:01
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa