Jep, eli auto on otsikon mukainen.
Viat lähti siitä, kun yksipäivä töissä ollessani olin lähdössä lounaalle ja käynnistin auton normaalisti. Öljykannun kuva välkkyi käynnistäessä keltaisena / oranssina pari kertaa ja sammui. Auton käynti ääni kuulosti kotenkin kovemmalta, kuin normaalisti.
Nappasin konepellin ylös ja tarkistin öljyt. Öljyt ok.
Seuraavana päivänä ääni voimistui ja alko todella vaivaamaan.
Tulin tänne foorumille ja lueskelin alipainepumpun naputuksista ym. Mutta auton jarrut pelaa täysin normaalisti ja jarrun pumppaaminen ei vaikuta käyntiin.
Jakopääremppa on kaikkinensa vesipumppuineen ja kunkkupultteineen teetetty n. 3000km sitten herttoniemessä volkkarilla sekä öljyt vaihdettu samaan aikaan.
Jakopään yhteydessä ne soittivat ja sanoivat, että joku kampiakselin-joku-värinä kumi on aivan rikki ja se vaihdettiin nyt samalla.
Nostin auton tänään nosturille ja kävin vilkuilemassa pohjaa. Öljynsuodattimen jalantiiviste tihkuttaa vähän. Auto ei koskaan ole tiputtanut tai jättänyt lammikkoa.
Öljypohja oli aivan öljyssä ja sieltä öljypohjan vierestä löytyi 8x40mm kuusiokolo pultti aivan uuden näköinen?
Äkkiseltään öljypohjan kaikkipultit näyttäisi olevan paikallaa , eikä reikää tms löytynyt....
Laitoin auton käyntiin ja menin etsimään kolinaa auton alta.
Siitä tyhjennys ropun vierestä öljypohjasta se kuuluu ja todella kovaa. Selkeästi kuuluu sieltä.
Miten varmistua onko vika missä? Mitä kaikkea sielä voi olla? Pahin/paras skenaario? Ja voiko olla jotain jakopäärempassa sössittyä?
Kaikki vinkit helpottais :)
Ja anteeksi jos teksti on sekavaa, kun puhelimella näpytin.
Volkswagen transporter t4 2.5TDI kolisee, apuja kaivataan
Valvoja: ffp jäsenet
Jos kuulostaa siltä, että moottori ottaa runkoon kiinni, niin voi olla moottorin kannake (=yksi iso pultti) poikki.
Öljypumpun tiiviste voi alkaa vuotamaan jakopäärempan jälkeen. Jakohihnan kiristimen pultti kun on yksi öljypumpun kiinnityspulteista. Sen tiivisteen vaihto vaan vaatii jakopään ja öljypohjan purkamisen.
Öljypumpun tiiviste voi alkaa vuotamaan jakopäärempan jälkeen. Jakohihnan kiristimen pultti kun on yksi öljypumpun kiinnityspulteista. Sen tiivisteen vaihto vaan vaatii jakopään ja öljypohjan purkamisen.
Noniin.....
Auton alle osa 2.
Pohjapanssari pois ja mulkasu kampiakselin hihnapyörään.
Kunkkupultin viereisistä kuuskolopulteista joita on neljä (4), oli kaksi kateissa. Toinen ilmeisesti oli se jonka löysin pohjapanssarin päältä. Ja kolmaskin oli ihan löysällä.
Kahdessa jäljellä olleessa pultissa oli pultinlukitusaineihmrtököttiliimakiinnikettä.
No hain 2 samanlaista pulttia ja kiinnitin kaikki kunnolla.
Auto käyntiin. Meni n.5sec ja kolina alkoi taas. Auto kiinni. Meni. Kattoo ni pultit oli löysällä...
Löin samaa pulttiliimajuttua ja pultit hemmetin kireelle. Odotin hetken. Auto käyntiin ja käytin n.2-3min. Pultit oli edelleen kiinni. Ajoin parin kilsan lenkin. Pultit edelleen kiinni!
Huomasin kun auto on käynnissä, että kunkkupultti ei pyöri täysin "akselillaan" vaan vähän epäkeskosti. Painoin lattapää ruuvaria kunkkupulttiin kiinni, jotta se piiri ympyrän. N.1mm on heittoa pyörinnässä.
Elieli.... Koitan sönköttää....
Oliko pultit irronnut koska hihnapyörä/kunkku pyörii miten sattuu. Vai onko värinänvaimenninkumi menossa paskaksi. Vai onko huollossa heitetty vaan liimat pultille ja heppiin ne ja unohdettu kiristää tms....
Värinäkumi vaihdettiin huollossa ja se oli itseni hankkima, joten volkkarin puolesta varaosatakuuta ei ole.....?
Voisiko se noin nopiaan mennä? (3000km)
Vai aiheuttaako epäkesko pulttien irtoamisen?
Huomenna ajattelin volkkarille soittaa, mutta mitä mieltä täällä ollaan?
Ps. Taas vähän huonoa tää puhelimella naputus
Auton alle osa 2.
Pohjapanssari pois ja mulkasu kampiakselin hihnapyörään.
Kunkkupultin viereisistä kuuskolopulteista joita on neljä (4), oli kaksi kateissa. Toinen ilmeisesti oli se jonka löysin pohjapanssarin päältä. Ja kolmaskin oli ihan löysällä.
Kahdessa jäljellä olleessa pultissa oli pultinlukitusaineihmrtököttiliimakiinnikettä.
No hain 2 samanlaista pulttia ja kiinnitin kaikki kunnolla.
Auto käyntiin. Meni n.5sec ja kolina alkoi taas. Auto kiinni. Meni. Kattoo ni pultit oli löysällä...
Löin samaa pulttiliimajuttua ja pultit hemmetin kireelle. Odotin hetken. Auto käyntiin ja käytin n.2-3min. Pultit oli edelleen kiinni. Ajoin parin kilsan lenkin. Pultit edelleen kiinni!
Huomasin kun auto on käynnissä, että kunkkupultti ei pyöri täysin "akselillaan" vaan vähän epäkeskosti. Painoin lattapää ruuvaria kunkkupulttiin kiinni, jotta se piiri ympyrän. N.1mm on heittoa pyörinnässä.
Elieli.... Koitan sönköttää....
Oliko pultit irronnut koska hihnapyörä/kunkku pyörii miten sattuu. Vai onko värinänvaimenninkumi menossa paskaksi. Vai onko huollossa heitetty vaan liimat pultille ja heppiin ne ja unohdettu kiristää tms....
Värinäkumi vaihdettiin huollossa ja se oli itseni hankkima, joten volkkarin puolesta varaosatakuuta ei ole.....?
Voisiko se noin nopiaan mennä? (3000km)
Vai aiheuttaako epäkesko pulttien irtoamisen?
Huomenna ajattelin volkkarille soittaa, mutta mitä mieltä täällä ollaan?
Ps. Taas vähän huonoa tää puhelimella naputus
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa