Passat 3B 1.9TDI Akkuvalo/laturin heräte

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

Passat 3B 1.9TDI Akkuvalo/laturin heräte

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 7.10.2014 19:21

Elikkä morjensta vaan kaikille!

Olen tässä haeskellut ohjeita korjailuun, muttei oikeen mistään tahdo löytyä apua!

Ongelmana on akkuvalon palaminen mittaristossa. Edellisellä omistajalla oli tuo laturin herätepiuha kärvähtänyt ja hän oli laturin vaihdossa ottanut herätejohdon kokonaan pois.

Kun auton käynnistää kylmistä, niin ensin laturi ei lataa (11,7v), mutta kun polkasee kierrokset 2-3k rpm niin lataus (14,3v) lähtee pelittämään normaalisti koko kierrosalueella. Tästä huolimatta multa tyhjeni ajossa 60km jälkeen akku sunnuntai yönä?

Virtalukon vierestä tulevalta liittimeltä katkaistu herätejohto antaa noin 11v sykäyksen startatessa, mutta jos tästä vetää uuden johdon laturille niin akkuvalo ei siltikään sammu mittaristosta?

Oliskohan jollain viisaammalla ohjeita miten ongelman sais ratkaistua? Pitäis saaha auto laitettua myyntiin, muttei siittä kukaan mitään maksa jos akkuvalo palaa..

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 7.10.2014 20:53

Laturi tarvitsee sen valon vastuksen herätäkseen. Alkaa kyllä latamaan reilummilla kierroksilla. Eli ei sitä herätejohtoa laturilta voi vaan jättää pois, se on uusittava. Joku muistaa tai sähkökuvista kattoo mikä on virtalukossa herätteen nasta, sieltä uus johto vedettävä laturille.

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 8.10.2014 12:49

Elikkä vetäsin johdon tuolta virtalukosta laturille (korvasin siis pätkityt johdot). Jännitettä menee nyt virtalukosta laturille, mutta akkuvalo ei sammu, eikä auto lähde ilman polkaisua vieläkään lataamaan (paitsi lämpimänä).

Mitenkäs tästä jatkaisi?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 8.10.2014 13:47

Onkohan systeemi vielä sama kuin aikoinaan ainakin japseissa eli heräte kiertää mittariston latausvalon kautta eli et voi suoraan vetää vaan virtalukolta laturiin piuhaa. Viisaammat varmasti tietää vastauksen.

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 11.10.2014 18:20

Oliskohan kellään vinkata pikkasen johdoista/liittimistä tms mitään johtolankoja? Toi herätepiuha virtalukosta laturille on ainakin kärähtänyt täydellisesti, mutta tartteis saada vähän lisätietoa mittarin piuhoista (mitkä ylipäätään ovat laturin herätteen piuhoja yms) ettei tarvi koko koelautaa purkaa..

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 12.10.2014 10:28

Jos ny ei tänää selviä niin, merkkiliikkeessä käyt ja pyydät laturille kytkentäkaavion, nii helpottaa hitusen. En tiedä, voihan noilla ad ja asi korjaamoilla olla kans kaaviot, et niiltä sais. Muilta "nyrkki"pajoolta hyvällä tuurilla :D
Kerro toki kun tierät, nii ollaa sit viisaampia.

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 15.10.2014 15:56

Jees, elikkä meikäläisen "vaki"foorumilta: Mitsubishiclubfinlandilta sattu löytymään tuon AFN myllyn latauksen/käynnistyksen kaavio PDF'änä (yv ken tahtoo).

Lisää ongelmiahan tuo vaan pukkaa.. Elikkä kaaviossa näkyy mittaristolta tuleva sininen piuha, joka yhdistyy virtalukon siniseen piuhaan joka taas menee laturilla.
Meikäläisen paskatissa meneekin sinimusta piuha virtalukolta laturille, ja mittaristoon 3-4 kpl sinisiä johtoja..
Lisäksi ilmeni vielä öljyvuoto :D Tippaa hiljalleen kuskin puolelle apurunkoa pitkin (niinkuin vuotaisi öljynputsarista, mutta öljynputsari on täysin kuiva..).

Kaiken kukkuraksi tonne isommalle volkkarifoorumille ei jostain syystä pääse rekisteröitymään. Alkaa kyllä vähän usko loppumaan näihin sakemanneihin (vaikka huonoa tuuria onkin) ja mieli tekemään japskia.

ella
-
Viestit: 40
Liittynyt: 26.1.2009 22:17

ViestiKirjoittaja ella » 15.10.2014 17:57

Öljyvuodon yhtenä syynä huohotinputken lohkoon tulevan o-renkaan kovettuminen/ itse huohotinputken mureneminen, AHU:sta kokemusta. Sotkee koneen kyljen kuskin puolelta aika laajalta alueelta. Öljynputsarin jalassakin o-rengas, toinen mahdollinen vuotokohta.

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 15.10.2014 18:29

Onkos tietoa mistä tota huohotinputkea kannattaa lähteä ehtimään jotenkin järkevään rahaan?

ella
-
Viestit: 40
Liittynyt: 26.1.2009 22:17

ViestiKirjoittaja ella » 15.10.2014 20:06

028103491J varaosanumero huohotinputkelle jossa ei ole "öljynkeräysputelia", o-rengas kokoa 30x3,5, varaosanumero N 90466301. Uudemman version varaosanumero "putelilta"-lohkoon alas 028103491M. Viro/Latvia-akselilta vois saada järkihintaan tai ebay...

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 15.10.2014 23:21

Iso kiitos, nyt tuli hyvää infoa! Täytyy huomenna tarkastella toi putki vielä läpitte jos saa jonkun seisomaan kaasupolkimella.

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 18.10.2014 20:17

Pistetääs päivitystä!

Elikkä tänään askartelin sulakerasialta 12V virran johdolla jossa hehkulamppu välissä tuonne laturin herätevirta töpselille.
Ensin palo lamppu tovin aikaa, sitten nostin kiekat pari kertaa ~3krpm kuuluu releen naksahdus ja lamppu sammuu. Yleismittarilla laturista mittasin 14.3V elikkä lähti lataamaan. Millähän helvetillä sen nyt sais lataamaan ihan normaalisti käynnistäessä?

Voisko se siis olla laturin jännitteensäädin joka siellä kiukuttelee? Laturi on vaihdettu edellisen omistajan mukaan vuoden sisään (ja on kyllä uuden näköinenkin). Eihän kellään olis käryä noista mittariston johtosarjojen värikoodeista?
Pitäisi saada tietää mitkä johdot tota akkuvaloa oikein ohjaavat.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2014 21:00

Tehoton lamppu jolloin esimagnetointivirta ei riitä? Tietääkö joku paljonko se pitäisi olla?

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 18.10.2014 22:23

Käytin tossa välissä muistaakseni BA15 kantasta vilkkuhehkua. Virtalukko antaa sykäyksenä laturille menevään johtoon oman mittauksen perusteella ~10V

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 19.10.2014 18:38

Voiskohan joku mitata paljonko oma samanikäinen volkkari antaa käynnissä/ladatessa tuosta sinisestä johdosta voltteja? Ratkaisu rupeis olee lähellä, tarttis saada vaan vähä verrokkidataa.

Kävin tossa ihan raakasti mittariston johtoja läpi, toisesta sinisestä kun heittää jumperin virtalukkoon (mistä antaa herätepulsin laturille) niin tuon pulssin ajaksi akkuvalo sammuu. Kun auto sitten pärähtää käymään niin valo tietenkin palaa koska kys.sininen johto ei saa jännitettä, vaan menee maihin. Eli seuraavaksi pitäisi saada selville paljonko tuon laturin pitäisi päällä ollessaan tuupata virtaa ulos.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 19.10.2014 20:25

Elä helevetti tee mitään hyppykytkentöjä kun ne on viimeistään seuraavalla omistajalla riesana. Esim autodatasta saat kytkentäkaaviot joilla onnistut selvittämään herätekarvan oikean kulkureitin. Jos alkuperäisesti toteutettu kytkentä ei toimi, vika pitää etsiä muualta. 

Itselläkin oli vastaava dilemma aikoinaan, mutta latauksen merkkivalo oli täysin mykkänä kun herätejohto oli poikki. Muuten oli ongelmat ihan samanlaiset kuin sinulla. Toki 4v uudempi TDI oli kyseessä..

Voin vilkasta kytkentäkaaviot aamulla, jos muistan..

Toimiikos sinulla kierroslukumittari oikein?

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 19.10.2014 22:59

Juu ei tässä mitään hyppylankoja jätetä seuraaville riesaksi (edellisten ryöstäjiä olen tosta paskatista muutenkin purkanut ihan tarpeeksi..), tarkotus oli hehkulla kokeilla että lähteekö toi laturi tuuppaamaan sähköä mittaristolle päin (ja niinhän se teki). Langat on purettu ja tarkotus vedellä ihan orkkispisteisiin uudet piuhat niinkuin asiaan kuuluu.

Mulla toimii kaikki muut sähköhärpäkkeet ja mittarit ihan normaalisti.

Henkka91
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.10.2014 19:11

ViestiKirjoittaja Henkka91 » 22.10.2014 19:16

Sähkökaavioita/vinkkiä oltais edelleen vailla, jos joku viittis heittää!

Koitin tossa eilen saada autodataa toimimaan, mutta win8 kans noita vanhempia versioita on vähän vaikeeta saada wörkkimään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa