Passat 3B 1.9TDI Akkuvalo/laturin heräte
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 3B 1.9TDI Akkuvalo/laturin heräte
Elikkä morjensta vaan kaikille!
Olen tässä haeskellut ohjeita korjailuun, muttei oikeen mistään tahdo löytyä apua!
Ongelmana on akkuvalon palaminen mittaristossa. Edellisellä omistajalla oli tuo laturin herätepiuha kärvähtänyt ja hän oli laturin vaihdossa ottanut herätejohdon kokonaan pois.
Kun auton käynnistää kylmistä, niin ensin laturi ei lataa (11,7v), mutta kun polkasee kierrokset 2-3k rpm niin lataus (14,3v) lähtee pelittämään normaalisti koko kierrosalueella. Tästä huolimatta multa tyhjeni ajossa 60km jälkeen akku sunnuntai yönä?
Virtalukon vierestä tulevalta liittimeltä katkaistu herätejohto antaa noin 11v sykäyksen startatessa, mutta jos tästä vetää uuden johdon laturille niin akkuvalo ei siltikään sammu mittaristosta?
Oliskohan jollain viisaammalla ohjeita miten ongelman sais ratkaistua? Pitäis saaha auto laitettua myyntiin, muttei siittä kukaan mitään maksa jos akkuvalo palaa..
Olen tässä haeskellut ohjeita korjailuun, muttei oikeen mistään tahdo löytyä apua!
Ongelmana on akkuvalon palaminen mittaristossa. Edellisellä omistajalla oli tuo laturin herätepiuha kärvähtänyt ja hän oli laturin vaihdossa ottanut herätejohdon kokonaan pois.
Kun auton käynnistää kylmistä, niin ensin laturi ei lataa (11,7v), mutta kun polkasee kierrokset 2-3k rpm niin lataus (14,3v) lähtee pelittämään normaalisti koko kierrosalueella. Tästä huolimatta multa tyhjeni ajossa 60km jälkeen akku sunnuntai yönä?
Virtalukon vierestä tulevalta liittimeltä katkaistu herätejohto antaa noin 11v sykäyksen startatessa, mutta jos tästä vetää uuden johdon laturille niin akkuvalo ei siltikään sammu mittaristosta?
Oliskohan jollain viisaammalla ohjeita miten ongelman sais ratkaistua? Pitäis saaha auto laitettua myyntiin, muttei siittä kukaan mitään maksa jos akkuvalo palaa..
Oliskohan kellään vinkata pikkasen johdoista/liittimistä tms mitään johtolankoja? Toi herätepiuha virtalukosta laturille on ainakin kärähtänyt täydellisesti, mutta tartteis saada vähän lisätietoa mittarin piuhoista (mitkä ylipäätään ovat laturin herätteen piuhoja yms) ettei tarvi koko koelautaa purkaa..
Jees, elikkä meikäläisen "vaki"foorumilta: Mitsubishiclubfinlandilta sattu löytymään tuon AFN myllyn latauksen/käynnistyksen kaavio PDF'änä (yv ken tahtoo).
Lisää ongelmiahan tuo vaan pukkaa.. Elikkä kaaviossa näkyy mittaristolta tuleva sininen piuha, joka yhdistyy virtalukon siniseen piuhaan joka taas menee laturilla.
Meikäläisen paskatissa meneekin sinimusta piuha virtalukolta laturille, ja mittaristoon 3-4 kpl sinisiä johtoja..
Lisäksi ilmeni vielä öljyvuoto :D Tippaa hiljalleen kuskin puolelle apurunkoa pitkin (niinkuin vuotaisi öljynputsarista, mutta öljynputsari on täysin kuiva..).
Kaiken kukkuraksi tonne isommalle volkkarifoorumille ei jostain syystä pääse rekisteröitymään. Alkaa kyllä vähän usko loppumaan näihin sakemanneihin (vaikka huonoa tuuria onkin) ja mieli tekemään japskia.
Lisää ongelmiahan tuo vaan pukkaa.. Elikkä kaaviossa näkyy mittaristolta tuleva sininen piuha, joka yhdistyy virtalukon siniseen piuhaan joka taas menee laturilla.
Meikäläisen paskatissa meneekin sinimusta piuha virtalukolta laturille, ja mittaristoon 3-4 kpl sinisiä johtoja..
Lisäksi ilmeni vielä öljyvuoto :D Tippaa hiljalleen kuskin puolelle apurunkoa pitkin (niinkuin vuotaisi öljynputsarista, mutta öljynputsari on täysin kuiva..).
Kaiken kukkuraksi tonne isommalle volkkarifoorumille ei jostain syystä pääse rekisteröitymään. Alkaa kyllä vähän usko loppumaan näihin sakemanneihin (vaikka huonoa tuuria onkin) ja mieli tekemään japskia.
Pistetääs päivitystä!
Elikkä tänään askartelin sulakerasialta 12V virran johdolla jossa hehkulamppu välissä tuonne laturin herätevirta töpselille.
Ensin palo lamppu tovin aikaa, sitten nostin kiekat pari kertaa ~3krpm kuuluu releen naksahdus ja lamppu sammuu. Yleismittarilla laturista mittasin 14.3V elikkä lähti lataamaan. Millähän helvetillä sen nyt sais lataamaan ihan normaalisti käynnistäessä?
Voisko se siis olla laturin jännitteensäädin joka siellä kiukuttelee? Laturi on vaihdettu edellisen omistajan mukaan vuoden sisään (ja on kyllä uuden näköinenkin). Eihän kellään olis käryä noista mittariston johtosarjojen värikoodeista?
Pitäisi saada tietää mitkä johdot tota akkuvaloa oikein ohjaavat.
Elikkä tänään askartelin sulakerasialta 12V virran johdolla jossa hehkulamppu välissä tuonne laturin herätevirta töpselille.
Ensin palo lamppu tovin aikaa, sitten nostin kiekat pari kertaa ~3krpm kuuluu releen naksahdus ja lamppu sammuu. Yleismittarilla laturista mittasin 14.3V elikkä lähti lataamaan. Millähän helvetillä sen nyt sais lataamaan ihan normaalisti käynnistäessä?
Voisko se siis olla laturin jännitteensäädin joka siellä kiukuttelee? Laturi on vaihdettu edellisen omistajan mukaan vuoden sisään (ja on kyllä uuden näköinenkin). Eihän kellään olis käryä noista mittariston johtosarjojen värikoodeista?
Pitäisi saada tietää mitkä johdot tota akkuvaloa oikein ohjaavat.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Voiskohan joku mitata paljonko oma samanikäinen volkkari antaa käynnissä/ladatessa tuosta sinisestä johdosta voltteja? Ratkaisu rupeis olee lähellä, tarttis saada vaan vähä verrokkidataa.
Kävin tossa ihan raakasti mittariston johtoja läpi, toisesta sinisestä kun heittää jumperin virtalukkoon (mistä antaa herätepulsin laturille) niin tuon pulssin ajaksi akkuvalo sammuu. Kun auto sitten pärähtää käymään niin valo tietenkin palaa koska kys.sininen johto ei saa jännitettä, vaan menee maihin. Eli seuraavaksi pitäisi saada selville paljonko tuon laturin pitäisi päällä ollessaan tuupata virtaa ulos.
Kävin tossa ihan raakasti mittariston johtoja läpi, toisesta sinisestä kun heittää jumperin virtalukkoon (mistä antaa herätepulsin laturille) niin tuon pulssin ajaksi akkuvalo sammuu. Kun auto sitten pärähtää käymään niin valo tietenkin palaa koska kys.sininen johto ei saa jännitettä, vaan menee maihin. Eli seuraavaksi pitäisi saada selville paljonko tuon laturin pitäisi päällä ollessaan tuupata virtaa ulos.
Elä helevetti tee mitään hyppykytkentöjä kun ne on viimeistään seuraavalla omistajalla riesana. Esim autodatasta saat kytkentäkaaviot joilla onnistut selvittämään herätekarvan oikean kulkureitin. Jos alkuperäisesti toteutettu kytkentä ei toimi, vika pitää etsiä muualta.
Itselläkin oli vastaava dilemma aikoinaan, mutta latauksen merkkivalo oli täysin mykkänä kun herätejohto oli poikki. Muuten oli ongelmat ihan samanlaiset kuin sinulla. Toki 4v uudempi TDI oli kyseessä..
Voin vilkasta kytkentäkaaviot aamulla, jos muistan..
Toimiikos sinulla kierroslukumittari oikein?
Itselläkin oli vastaava dilemma aikoinaan, mutta latauksen merkkivalo oli täysin mykkänä kun herätejohto oli poikki. Muuten oli ongelmat ihan samanlaiset kuin sinulla. Toki 4v uudempi TDI oli kyseessä..
Voin vilkasta kytkentäkaaviot aamulla, jos muistan..
Toimiikos sinulla kierroslukumittari oikein?
Juu ei tässä mitään hyppylankoja jätetä seuraaville riesaksi (edellisten ryöstäjiä olen tosta paskatista muutenkin purkanut ihan tarpeeksi..), tarkotus oli hehkulla kokeilla että lähteekö toi laturi tuuppaamaan sähköä mittaristolle päin (ja niinhän se teki). Langat on purettu ja tarkotus vedellä ihan orkkispisteisiin uudet piuhat niinkuin asiaan kuuluu.
Mulla toimii kaikki muut sähköhärpäkkeet ja mittarit ihan normaalisti.
Mulla toimii kaikki muut sähköhärpäkkeet ja mittarit ihan normaalisti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa