Passat 3C 2006 1.9TDI Jarrunesteen vaihto?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

Passat 3C 2006 1.9TDI Jarrunesteen vaihto?

ViestiKirjoittaja VMJ » 11.10.2014 19:13

Varmaan käyty jo foorumilla läpi, mutta en löydä searchilla tai kuukkelilla..

Tarkoitus vaihtaa jarrunesteet samalla kun pistää talvikiekot alle, onko tässä mitään huomioitavaa? Esim. ABS/ESP Jne?

Miten onnistuu kytkinnesteen vaihto, voisi nekin huvikseen vaihtaa, vai onko järkeä?

Ajattelin hakea motonetistä paineilmatoimisen jarrunesteen vaihto/ilmaus työkalun ja pari litraa nestettä.

Kiitollinen vinkeistä jos jollain olisi tietoa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.10.2014 20:26

No tuota,

jos et ole aukonut letkuja tai liitäntöjä (eli systeemissä ei ole ilmaa) et tarvitse paineella toimivaa vekotinta ollenkaan. Riittää kun saat kaksi kaveria mukaan hommiin, sinä availet ja suljet ilmausnippaa kun toinen pumppaa poljinta ja kolmas pitää huolen ettei säiliö käy kuivaksi.

Passatin ohjekirjasta löytyy varmaan jarrunesteen luokitusvaatimus, oletettavasti joko DOT4 tai DOT5.1

Kytkinnesteen vaihtamiseen pitäisi löytää ja avata sen ilmausnippa, en osaa tähän auttaa muuta kuin huhupuheita että on vittumaisissa paikoissa riippumatta koneen sijoittelusta.

Lisävinkkinä kannattaa suihkia paria päivää ennen operaatiota CRC:tä ilmausnipoille, ja mikäli eivät aukea kevyellä voimalla, suosiolla lämpöä nipalle etteivät katkea.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 11.10.2014 20:36

Kiitti vinkeistä, mutta tarkennetaan nyt hieman, nesteen tyyppi on tiedossa ja jarrujen ilmaus on kyllä tuttua kauraa, mutta vain vähän vanhemmissa autoissa.

Netin syövereistä olen lukenut mitä kummallisimpia kertomuksia konsernin autoista, joissa on ilmaantunut jarruvikoja nesteen vaihdon jälkeen, jossain ACF:n puolella oli juttua että pitäis olla käynnissä kun ilmaa(ABS/EPS), jossain oli juttua että ABS Pumppu? pitäis koodata VCDS:llä nesteen vaihdon jälkeen, ja jostain luin että ei kannata vaihtaa "perinteisellä" tyylillä koska työsylinterin tiivisteet korkkaa Yms. Yms...

Eli jarrut olen ilmannut/nesteet vaihtanut varmaan kymmeniä kertoja, mutta pitäisi vaan saada varmuus että onko 3C:ssä joku poikkeavuus mikä pitäisi tietää :)



Edit. Typo

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.10.2014 20:51

Yksi henkilö saa nesteet pihalle kun löysää ruuvia just sen verran että pienellä voimankäytöllä tulee neste läpi. Silloin ei vielä ime ilmaa takaisin.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.10.2014 21:13

VCDS:llä saa käynnistettyä ABS-pumpun eli tuon ilmauksen voi tehdä läppärillä koskematta jarrupolkimeen. Tämä on suositeltava tapa jos joku nurkka on auottu eli abs-yksikköön on mahdollisesti päässyt ilmaa. Tokko tuota normaalitapauksessa tarvii käyttää.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 11.10.2014 21:53

OK

Enköhän sitten vaihda vaan tuolla alipaine systeemillä ne nesteet, en ole tosiaan käyttänyt mitään paikkaa auki, niin ei siellä pitäisi ilmaa olla, 5v sitten vaihdettu huoltokirjan mukaan nesteet, niin ajattelin jos olisi jo aika vaihtaa..

Kiitoksia tuosta ABS-pumpun tiedosta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.10.2014 1:33

VCDS:llä saa käynnistettyä ABS-pumpun...
Mistä kohdasta tuo löytyy ja kärsiikö pumpulla vaihtaa nesteet?

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 12.10.2014 10:13

Kytkimen ilmaukseen tarvii ottaa ilmansuodatinkotelo irti, sen alla kytkimen ilmausnippa. Eli ei ihmeellinen homma. Yks kuuskoloruuvi ilmansuodattimen takaosasta, iso letkuklemmari ja maffin piuha irti, ilmanoton kansi irti puskurista ja sit on parilla kumitutilla enää pohjasta kiinni. Ilmausnippa siin hyvin näkyvissä vaihteiston päällä.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 12.10.2014 11:17

http://www.myturbodiesel.com/wiki/how-t ... -audi-tdi/

tuossa on opasteet VCDS-vaihtoon.


Jos tuo kytkimen nippa ei tuon hassummassa paikassa ole, pitää itsekin tehdä! Kiitos tästä vinkistä.

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 12.10.2014 14:35

Toi ohje on vaan 3BG-malliin, eikä 3C. En tiedä käykö sama ohje uudempaan.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 12.10.2014 17:48

Samaa tässä pähkäilin, vasta vaihdoin laatikkoöljyt, ja en äkkiseltään huomannut kytkimen ilmausnippaa en kyllä tarkasti katsellutkaan...

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 12.10.2014 17:55

Nippa on kytkimen työsylinterissä siinä laatikon päällä, muovinen eli tarkkana avauksessa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 12.10.2014 18:58

Nippa on kytkimen työsylinterissä siinä laatikon päällä, muovinen eli tarkkana avauksessa.


Ja tämä päti siis 3C -korin Passatteihin?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 12.10.2014 19:13

3c nimenomaan kun tähän ketjuun vastasin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.10.2014 22:33

Jos se on muovinen niin onkohan suunnittelijat ihan loppun asti ajattelleet kun pitäähän sekin neste joskus vaihtaa?..

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 17.10.2014 14:10

Hyvin on auennu ne parikymmentä mitä ite avannu. Järjellä vaan kiinni.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 17.10.2014 17:33

Eipä tarvinnut ruveta tällä kertaa itse vaihtamaan, auto kävi Oulun Pörhöllä eilen, jarru/kytkin nesteen vaihto/ilmaus Yht. 54€ (Sis. nesteen ja työn).


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa